Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 108 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #472632

    Fick lite tid över inför semestern och tänkte att Bruno och jag skulle ta en runda med nya grejjer.
    Så, då var det bytt, brytare, konding, rotor och en ny tändspole. Uppstart, nix!!!
    Bra rotation, men ingen tändning. Ut med stift och kolla. Hm, Ingen gnista på Bruno, trots allt nytt. Testade att byta tillbaka men inte någon skillnad. Tog det gamla knepet med testmejsel och vred på svänghjulet så att markeringen hamnar på mittstrecket i analogi med vad som står i VHB. Lyse finns, dock slocknar det inte någon gång! även om man vrider på motorn.
    Läser i inlägget här. och insser att jag nog kopplat fel, det skall inte gå från jord till brytare utan från +…

    Mystisk kondensator


    Om jag kopplar som det står här så lyser inte lampan när jag sätter den från + och till kondensatorn, det är kolsvart.
    Kollar jag strömmen så finns det massor av volt här!
    Brytaravståndet är rätt, och jag har ju inte tagit ut fördelaren, så det borde sitta rätt. En skillnad är iofs att jag bytt remhjul, men det skall ju inte spela någon roll.
    Någon som har tips på vad jag gjort fel?

    Bruno får inte följa med till Blekinge denna gången… kan ju inte ha en bil på släp….

    Tor

    #472669
    sandborg
    Deltagare

    Hej!
    Jo byte av remskiva kan ställa till det om man inte kollar att märket sitter rätt när 2an kolv är i ÖD!
    Tappen med kilspåret år ju pressad in i vevskinkan och kilspåret hamnar därför individuellt för varje axel det finns givetvis även tolleranser för kilspåret i remskivan!
    Börja med 2an i ÖD
    Sikta mot noll märkningen på blocket
    om det märke du har på remskivan inte är rätt fila bort det märket
    Gör ett nytt märke i remskivan
    Nu kan du använda det nya märket för tändinställning
    Lyck till

    #472676

    Hej.
    Aha, det förklarar ju en del. Får titta vidare på det.
    Dock borde väl en lampa lysa när man ansluter den, eller hur? Oavsett om märket är fel när man roterar motorn.
    Mvh Tor

    #472764
    sandborg
    Deltagare

    Hej
    Ja när brytarna är slutna skall lampan lysa!

    #473343

    Åter i Stockholm efter en händelserik semester…
    Tog tag i Bruno nu och tänkte att det vore ju själva fn om jag inte skulle få en gnista, men det får jag inte!
    Lampan slocknar inte när jag roterar motorn!
    Har testat med två olika tändspolar och två olika brytare och två olika kondensatorer. Det är inget avbrott på någon ledning!
    Roterar iofs med hjälp av svänghulet, men när brytarna öppnar så skall det väl inte vara någon kontakt!
    Har dubbelkollat avståndet och det är 0.4 mm som det skall vara.
    Blir lite knasig. Hur svårt ska det vara?
    Har gjort precis samma manöver, dvs nya stift, brytare, kondesator, tändspole och konding på Alfan, och det funkade klockrent.

    Vad är det jag inte förstår?
    tacksam för alla tips, lovar att ta på dumstruten efteråt.
    Tor

    #473613

    Hm, nu har jag försökt att följa de instruktioner som fanns rörande hur man grundinställer tändningen. Fanns ju några väldigt bra länkar.
    Hade inte något gammalt tändstift så det fick bli en hylsa och en avkapad M10 vagnbult. Skaftet hade samma dimension som hylsan, som centrerar i hålet. 0 ade vippan och sedan backade 0,4 mm. De märken jag filat upp i nya remhjulet stämmer bra (fast jag skulle ju bara gjort ett…. men läste inte hela artikeln före jag filade…) men de lirar mot ÖD och 7° iallafall.
    Följer instruktionen och ansluter en provlampa till jord (enligt Matte R), brytaren är här öppen och den lyser. Dock lyser den hela tiden även om man vrider fördelaren…. verkar ju konstigt.
    Fördelaren verkar också sitta en kugg fel, så jag tar upp och fixar det samtidigt som jag rengör lite… vart ganska smutsigt.
    Plockade ner och rengjorde, sedan ihop med allt och lampan lyser oavsett hur man vrider fördelaren. Kan det vara kortis i brytaren. Den är helt ny!
    Och så rev jag allt igen, bytte brytare till de gamla och nu funkade det.
    Men, vad f…n. Kollade den nya brytaren, och inser att den inte har kontakt internt när den stänger! Har både filat och rengjort den, för att få allt att funka.
    Nu ger jag upp för ikväll. Får se vad som händer imorgon. Bruno kanske vill ut och åka igen 🙂
    Man lär så länge man lever.
    Ska kontakta försäljaren av brytarna och reklamera….

    Tor

    Bilagor:
    #473626

    Nu skäms jag att jag inte nämnde det tidigare när den tanken slog mig att dom nya brytarna kanske kortsluter… 🤦‍♂️

    #473663

    Hej,
    Inga problem, borde ju gjort grundkollen… Men nu är det hopskruvat och Bruno startade med en gång, med grundinställningen! Skall fixa till med Stroboskop senare.
    Tittade in i bilen och upptäckte att laddningslampan lyser konstant nu…
    Dock är jag ju väldigt lycklig över att jag får lite blårök i omgivningen.
    Nästa steg är att hitta varför inte Bruno laddar…
    Blir att börja riva i detta med en gång. Statusuppdatering senare..
    Tor

    Bilagor:
    #473673

    Första blicken gav att säkringen till laddningslampan gått. Kan kanske bero på att jag lyckades kortsluta med testmejseln i fördelaren, eller…
    Drog igång motorn, men fortfarande lampan tänd.
    Nästa steg, riv generatorn och byt kol.
    Nya kol är 19 mm långa, det ena var 12,8 mm och det andra nere till 12,2 mm.
    När detta var monterat slocknade lampan, men lyser fortfarande på tomgång. Kanske får bli en tur till Erik Randa ändå. Skall kolla laddningen med voltmätaren när Bruno kommer ut ur garaget.

    Sen ska jag bara ställa tändningen också… Stroboskopet packade ur precis. Får väl gå på örat istället.
    Tor

    Bilagor:
    #473740

    Succe när det gäller stroboskopet! min felsökning inne i gav resultatet att två stift inte var inkopplade till displayen, och med dessa inkopplade så verkade det mesta vara löst. Kollade tändningen och ställde med stroboskopet, men inte helt säker på att det lirar helt, får testa med provkörning. Bruno gick ganska bra men tycker fortfarande inte om att det är 29 grader varmt. Tempmätaren letade sig uppåt det röda, och då slog vi av och stannade. Sedan hem igen. Skulle kanske bytt termostaten redan tidigare, men tyckte att jag skulle kolla först. Rev ner det precis och den termostat som sitter på bruno idag står det 77° grader i, men den ser väldigt konstig ut. I nederkanten är det en strypning med pass 15 mm hål och inte fullflöde som det är på den 85° termostat (WAHL) som jag fått låna. Den är också mycket mindre ø50 mm mot ø55 mm för 85 graders termostaten.

    Någon som vet varför det är mindre hål på ”Sommartermostaten” i förhållande till den andra?

    Ska sätta dit den och samtidigt med detta byta tändkablar/fläktrem som kom från Saab klubben idag.
    Sen skall jag kolla tändningen igen med provlampa och 0,4 mm nedbackning av 2:an.

    Hoppas att allt detta skall ge en bättre kylning, det är 30° varmt idag, så värre än så här skall det väl knappast bli 🙂

    Tor

    Bilagor:
    #473745

    Så var provturen gjord då. Bruno blir varm om man pressar lite. När jag öppnade på kylarlocket så var det inte något tryck, börjar nästan fundera på om det är något fel på termometern i Bruno.
    Laddningslampan lyser på tomgång också, men det kan jag leva med under resten av sommaren, dock inte att Bruno blir för varm.

    Någon som satt dit en elektrisk termometer på en tvåtakt?
    Tänkte kolla med en sådan isåfall.
    Kanske får bita i det sura äpplet om det inte är så enkelt som jag tror och byta till en Standard B kylare.

    Tor

    #474521
    saab v4-ever
    Deltagare

    Hej Tor,

    Har helt missat dina inlägg, sorry.
    Tror att mysteriet med brytarna kan ha å göra med att det är fel brytare, dvs till annan årsmodell. På den du skall ha skall det vara en plasthylsa i lagringen tror jag så att den inte jordar i tappen på fördelaren. Jag har gjort exakt samma misstag, och man blir nästan galen. Bästa sättet är verkligen som du gjorde att sätta tillbaka de komponenter som bevisligen funkade innan bytet, sen uteslutningsmetoden.
    Det där med värmen känner jag också mycket väl igen, jobbigt och tråkigt. Om inget annat ger resultat är det allra effektivaste botemedlet klubbens kraftigare kylare, har funkat perfekt på min DL 64:a som gick jobbigt varmt förut.

    Hoppas se dig på någon träff, kanske morgonträffen på Drottningholm den 12 september?

    //Harald

    #474591

    Hej.
    Blir nog att byta kylare ändå, men jag tror att jag har något annat problem också. Det verkar försvinna kylarvätska, vilket inte känns bra alls. Har gått genom slangarna, men hittar inte något mer än en liten pöl under Bruno när han stått i garaget. Kanske är det vattenpumpen som läcker. Nåja, jag kan leva med det.
    Efter bytet av brytare och allt så känns det som om han motar när man ligger på konstant gas. Ska försöka riva förgasaren under kommande vecka, efter att Alfans förgasare fått sin omvårdnad. De gick genom en ultraljudstvätt och har fått nya packningar. Blev faktiskt ganska bra. Dock gav det inte det jag ville, dvs en fungerande Bertone kupé… man kan inte få allt här i livet.
    Bruno brummar dock på och jag tror jag skall försöka ta mig till Drottningholm den 12:e.
    Ska bli kul att träffa likasinnade.
    Jag tar med mig några torkarblad som jag köpte som inte passar till min bil, kanske någon annan har nytta av dem.
    Uppdatering kommer om jag lyckas få Bruno att gå jämnare, och svara bättre på gasen. Det känns nästan som när man åkte moppe och hade luftskruven för långt inskruvas, men jag hittar inte någon luftskruv på förgasaren…
    Tor

    #474592
    Morten S.
    Moderator

    Vedrørende ladning så kan den ha blitt avmagnetisert.

    Prøv å magnetisere den.

    For likestrøm:

    https://www.okonomi-deler.no/media/static/A7.pdf

    Kan jo også være at børstene/kol har hengt seg opp.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1989 900i 8V 5 dørs
    2007 9-3 SC tid
    2008 9-3 SC tid

    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 2 veckor sedan av .
    #474602

    Hej
    Vad gäller laddningen och vattenläckaget så kan det höra ihop då vattenpumpen drivs av generatorn och ett läckage i vattenpumpen innebär att vatten kommer in i generatorn.

    Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 108 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng