Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 110 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Hej, jo jag är inte bara inne på Saab, finns elfan, en Lotus 7 och en Porsche 356 också. Banan kartongerna får man hämta med stege. Frun hittade en fantastisk japansk trädgårdsstege med 3 ben. Man når lätt 5 meter med den. Väger bara 8 kilo… Man kan se den mellan bilarna och väggen…
      Garage blir aldrig tillräckligt stora… Så då får man lagra på väggen.
      Mvh Tor

        januari 21, 2020 at 08:58 #466634

        Har själv en Alfasud!❤️??

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          Väldigt långt mellan garagekvällarna. Men ikväll så blev det lite tid. Har bytt stötdämparna, och skall snart få dit avgassystemet som Mathias R och Fredrik E hade liggande, iofs i Vadstena och Brottby, men de passar på mitten. Insåg för sent, dvs efter garageölen, att jag saknade lite grejjer, så det kommer inte på plats idag, men imorgon, då attans. Hoppas få ner Bruno på marken, så kanske det blir en sväng runt Rönninge, om jag bara får dit dörren… kan vara bra att ha. Inser att det nog diffar lite i färgen mellan orginalet och den frambrutna, eller om det är tvärt om (troligtvis då det är 55 år sedan dörren lackades….) Nåja, strävar inte efter att få en perfekt bil, den har viss patina som den är.

            Hej, En fråga. Var skall fjädern till gasstaget vara fastsatt? Inder att den hängde lös på bilen. Borde finnas något hål eller fäste vid höger framskärm. Enda jag hittade var i framkanten på infästningen av…. Ser inte ut att vara rätt.

              februari 8, 2020 at 00:42 #467116

              På V4 sitter den på styrväxeln men det kanske inte är samma.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                Hej Janne,
                Tack! letar lite och ser om jag hittar ett lämpligt hål någon stans.
                Nu fick jag också dit ett nytt motorfäste mellan toppen och framskärmen, blir nog bra för det gamla var nästan helt av..
                Äntligen fins ett avgassystem på plats och det gamla ligger på släpet för att åka till skroten. Kom på att jag ju har dragkrok på bilen, så kanske det blir Bruno till återvinningen nästa gång 🙂

                  februari 12, 2020 at 09:05 #467205

                  Bra kämpat snart är du på rull.
                  Har för mig att min gasreglagefjäder sitter på stången på övre bärarmen.
                  //H

                    februari 12, 2020 at 11:22 #467206

                    Bra kämpat snart är du på rull. Har för mig att min gasreglagefjäder sitter på stången på övre bärarmen. //H

                    Har sett det på vissa V4:or också men jag tror att styrsnäckan är original.

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      februari 12, 2020 at 16:39 #467207

                      Gasreglaget ser olika ut på 2T och V4:a. På V4 håller jag med dig Janne. På kortnosen skall fjädern ut i höger hjulhus, rundstången i övre högra bärarmen är fortsatt mitt tips. Allt angivet i färdriktningen.

                        Så, nu har jag fått hjälp att hänga dit dörren. Jobbarkompis Magnus har gjort det tidigare på sin 96a. Gick förvånansvärt lätt med en verkstadskran, två gubbar och lite verktyg. Rätt på första försöket. Ser tillochmed bättre ut än på andra sidan, där dörren inte varit borta. Skall bara hälla dit lite Techtyl i botten också före jag sätter dit dörrklädseln.
                        Sen funderar jag lite på att häkta på några extraljus också. Har några olika liggande sedan tidigare… Men frågan är hur mycket generatorn klarar egentligen. Läste att det skulle vara 160W i den jag har, och det sitter ju redan 2 st H4 insatser. Någon som har tips, klarar det av 2 stycken, eller blir det bara 1?
                        Räknar med att börja köra nästa månad, vill inte ha en massa salt när jag kör ner från Stockholm till Blekinge för att låta min Mor uppleva en tvåtaktare igen. Då blir det bra med extra ljus…
                        Föresten, efter som bilen inte gått så mycket på sista 10 åren, pass 30 mil eller så. Vad bör man gå genom före en 100 mils resa?

                        Tor

                          Dagen till ära har jag startat upp Bruno, en hel del tjofs kom ut ur avgassystemet, är väl ett resultat av att det nu är fritt blås genom de nya mellanrören :-). Passade också på att titta lite på de gamla stötdämparna före jag skulle kasta dem och döm om min förvåning. Det står Saabs original nummer stämplade på dem! Boge dämpare fram och Delco bak. Undrar om detta kan vara originaldelarna sedan 1964? Bilen har ju bara gått 5700 mil. Blir nog till att ta bort smutsen på dem och lägga på lite färg. Kommer iallafall inte att kasta dem. Blir att lägga på lite rostskyddsmassa under också, där det lossnade när jag hissade upp bilen.

                          Lite funderingar kring mina extraljus som jag hade liggande. Det är 2 st Hella 140 ZNW avsedda för 35 W glödlampa. SF-S 8-45W står det också. Jag saknar dock en av sargerna till dem. Någon som har en liggande? Annars får det nog bli ett gult Bosch 140 och ett Hella fram.
                          Lägger en bild på dem nedan.

                            Har puttat dit ett par extraljus fram, blir iallafall ljusare, och sedan ser det lite kul ut.

                            Bruno har fått Corona, eller något liknande. Började hosta och nysa och panga… Attans också, lite olika samtal och sedan fick jag besked om att man måste ha förvärmningen på när det är kallt…. Visste jag inte. Nåväl, med förvärmnmingen på så blev det lite bätttre, emn fortfarande motar det ibland… Borde inte vara så. Började riva i tändningen och tog bort stiften, de är hyfsat bruna och inte direkt blöta. Bort med fördelarlocket och så rotorn. Eftersom jag inte skruvat tvåtakt tidigare, så tog jag naturligtvis sönder den (såg inte skruven), så nu får Bruno vila tills jag har fått en ny rotor, kondenator och brytarspetsar. Stiften får jag imorgon, men vad hjälper det om man inte har någon rotor….
                            Nåja, utan Corona så funkar Bruno ganska bra. Det är en bra bil att åka till Maxi med, man får in ganska mycket i skuffen, och sedan får man ju många glada samtal.

                              mars 31, 2020 at 23:19 #468593

                              Den ska ändå inte vara ute bland andra bilar förrän den varit symptomfri i två dygn!?

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Så har man lärt sig något nytt igen. Bruno fick följa med till golfbanan och vaktade parkeringsplatsen under tiden jag förlustade mig med kamrater. När jag stängde så låste jag förardörren med låsknappen innefrån, och sedan stängde jag passagerardörren. La in verktygslådan i bagaget och låste även detta. Iväg och motionera mina hittebollar och de gamla klubborna som någon givit mig som gåva. En trevlig eftermiddag, och sedan lovade jag en kompis att få åka med en bit på vägen.
                                Kommer fram till Bruno, öppnar bagaget och tar ut verktygen för att få in golfklubborna. Sedan försöker jag öppna dörren. Tji fick jag. Det går inte att trycka in knappen, även om det är upplåst. Vad f-n är detta? Funderar ett tag och kommer sedan ihåg att när jag köpte Bruno fanns där inte någon låsknapp på förarsidan. Inser att det kanske är så att man blockar något med detta förfarande, dvs att låsa med knappen.
                                Hmm, verktygen i lådan kanske kan hjälpa mig. Men kattstryparen är inte tillräckligt styv, och ståltråden för kort.
                                Attans också, får väl ringa försäkringsbolaget då. 1500 spänn för att öppna en bil. Första frågan jag fick av grabben på Folksam var om batteriet var slut i fjärrkontrollen, och om jag försökt öppna med nyckeln, som sitter nertill i fjärrkontrollen…. Jag meddelade att en FOB inte var uppfunnen 1964. Vad menar du med uppfunnen 1964 undrade grabben. Så jag förklarade att vid denna tidpunkt så låste man fortfarande alla bilar med nyckel, fjärrkontroll var inte uppfunnet. Tystnad….. Menar du att bilen är 56 år gammal? Jo, sa jag….
                                Så, de skickade assistanskåren…
                                Sen började vi leta lite till och hittade faktiskt en kabel till en gammal dymo, och om man matade in den i springan i dörren, samt höll upp den med en kattstrypare så kunde man komma hela vägen till låsknappen :-). Sen blev det en ögla och man kunde öppna.
                                Ringde assistanskåren och sa att jag löst problemet, men det kostade ändå 800. Lärdommen är att aldrig låsa förardörrenmed knappen, inifrån…

                                  april 19, 2020 at 23:18 #469173

                                  Päronhalvorna har två separata låssystem på dörrarna. Låser du inifrån måste du öppna inifrån. Mycket udda och helt livsfarligt. Men kunde du inte fällt ryggstödet och krupit in?

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 110 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.