Bygga V4 kortnos?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bygga V4 kortnos?

  • Detta ämne har 170 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-15 07:45 av .
Visar 6 inlägg - 166 till 171 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #48406

    Se där ja! Blir ju riktigt bra! Mycket lättare att få en överblick av vad som faktiskt händer när man får se det på bild!

    Kul projekt!

    #48412

    Trots att det mesta av jobbet återstår känns det verkligen som att den mest kritiska punkten är passerad. Jag har trots allt funderat i månader medan jag hackat en hel bil i småbitar och demonterat en bil till. Det gick oväntat smidigt att få nosen på plats med acceptabel passform. Hoppas nu bara att takbytet går lika bra. Det jag oroar mig mest för är att skada innertaket.

    Att fixa hålen för värmepaketet känns som rutinjobb utan frågetecken, byte av bakskärmar likaså. Kylare med elfläkt har jag Nissan Micra och Fiat 127 att välja på. Sannolikt ordnar jag luftutsläpp upptill/baktill i framskärmarna istället för i huven. Det blir mer jobb men ger större area än tropikgälar i huven. Dessutom blir det en egen uddalösning som kan se rätt häftig ut.

    Som synes på bilderna är bromsservot borttaget. Om långnosar kunde säljas ett par år med servolösa skivor borde också jag klara mig utan servo. Det blir renare under huven och som sagt är jag ändå osäker på om suget från en tvåtaktare räcker till. Jag vill också göra det jag kan för att tona ner känslan av en ombyggd V4. Jag sågar sönder servot och svetsar ihop bitarna till en adapter mellan huvudcylindern och hålet i torpedväggen.

    Jag gissar att tvärplåten (med chassinumret) som bär upp baksätet också har en viss uppstyvande funktion för karossen men jag tror nog bilen håller ihop utmärkt ändå. Jag gillar den öppna rena ytan när plåten är borta. Dessutom måste jag vara konsekvent envis på varje liten detalj när jag vill hålla bilens vikt på minimum. Men chassinummer måste ju finnas så jag skär ut och svetsar fast just den lilla plåtremsan någonstans i närheten av platsen där det ska sitta.

    Karossen ska lågbudgetlackeras med elektrisk färgspruta på utsidan och med pensel på insidan. Det lutar åt att allt blir svart. Om jag slipar och spacklar svetsfogarna blir det nog inte helt lätt att se exakt var jag skarvat och den officiella reparationsberättelsen för Bilprovningen (om jag öht får frågan) blir att jag tagit hela golvet och framvagnen från en V4. Eftersom det inte tycks finnas några regler för hur lite originalbil det måste vara finns egentligen ingen anledning att mörka något men besiktningsmän har en tendens att ibland tycka personliga saker och sätta sig över reglerna.

    #48414

    Många bäckar små… Jag tänker på detta med vikten. Det borde gå att skära bort plåt från en del lådformade karossformer utan att konstruktionen blir katastrofalt mycket klenare. Det handlar troligen om enstaka kilon att vinna men tänker man så om allt blir det inte mycket bantat. Frågan är VAR jag kan hacka bort några större stycken utan katastrofala följder? Jag tycker mig ha hyfsad förståelse för hållfasthet men om det t.ex. finns några svaga punkter där det gärna spricker vid hård rallykörning kan det vara ställen jag ska hålla tigersåg och vinkelslip borta ifrån. T.ex. är jag sugen på att hacka i boxkonstruktionen kring bakaxeln och på insidan av dörrtrösklarna. Dörrar, huv och baklucka borde också ha några hekton att kasta bort utan att jag måste bli radikal och gå över till plast och kolfiber.

    Jag har en kompis som kör offshore-racing och har byggt sig en ugn för formning av plastfönster. Kanske bakrutan av glas kan utgöra form till en ny bakruta av plast om båda läggs in tillsammans i ugnen? Härdat glas borde väl inte smälla om det värms till kanske 150 grader? Bakrutan är väl det enda glas jag FÅR byta mot plast enligt Bilprovningens regler? Har jag inget baksäte borde bakre sidorutorna också få vara plast men jag vill inte regga bort baksätet.

    Under motorhuven finns många kilon. Hur mycket batteri behöver tvåtaktaren egentligen? 45Ah för Nissan Micra sparar mer vikt än hysterisk plåt- och glasjakt men det ena får inte utesluta det andra. Haha, en ursäkt att lätta svänghjulet kanske?

    Hur lite tror ni att bilen skulle kunna väga? Jag har hört påstående om en kortnosad rallybil med rörbur och ändå en vikt på bara drygt 600 kg. Detta innebär bantning på 200kg PLUS rörburen! Jag tycker det låter osannolikt lätt.

    #48445
    hans h
    Deltagare

    @William wrote:

    Skitbra med bilder :AP

    Precis. Mera bilder, mera bilder… :AP

    #48492

    Nu dröjer det nog lite innan det blir något nytt att fotografera, saabverkstan tar semester närmaste veckorna. Nästa planerade steg är att byta taket.

    #48580

    En liten skillnad jag hittat mellan karosserna är att placeringen av vindrutetorkarnas axlar sitter aningen olika. Jag gissar detta beror på att kortnos och V4 har olika höjd på vindrutorna. Förhoppningsvis får detta ingen katastrofal inverkan utan blir bara ännu en liten avslöjande detalj.

Visar 6 inlägg - 166 till 171 (av 171 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng