Bygga V4 kortnos?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bygga V4 kortnos?

  • Detta ämne har 170 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-15 07:45 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40846

    Hur var det nu med olika delars blandbarhet? Vad jag förstått ska man kunna sätta kopplingshus/framgavel från 3-växlad 2T-låda på själva växellådan till en V4 och då få stålknutar, fyrväxlat och högre slutväxel. Det borde i så fall bli perfekt om jag baserar min hybrid på underdelen av en V4 och behåller dess drivaxlar. Om jag sedan lättar den ett 100-tal kilo eller två och gör karossen riktigt hal och ren borde den högre utväxlingen passa fint med 2T-motorn.

    Om Sbp sedan inte går i taket för att jag ”satt dit” skivor och servo på min busiga 64:a tänker i alla fall inte jag gråta eller känna dåligt samvete!

    Passar det annars med stålknutade drivaxlar från V4 ihop med 64:ans trumbromsar?

    Skiljer sig bakaxlarna och deras bromsar?

    Är det någon skillnad på bakskärmarna utöver kromlister och tanklocksplacering?

    Någon som vågar uttala sig om huruvida 64:ans dörrklädsel och inre dörreglage går att mickla fast på V4-dörrar?

    #40852
    Morten S.
    Moderator

    Finnes noen tråder om det gamle forumet:

    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=142750&Searchpage=1&Main=21324&Words=skivbroms+tt&Search=true#Post142750

    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=70601&Searchpage=1&Main=12147&Words=skivbroms+tt&Search=true#Post70601

    Husk at fram til 1964 har bilene mekanisk koplingsmanøvrering. Fra 1965 hydraulisk = ulike koplingshus.
    Drivaksler fra 1965 har gummiknuter innerst men samme splines ytterst som V4 med skiver.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #40854
    Dicst
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Vad jag förstått ska man kunna sätta kopplingshus/framgavel från 3-växlad 2T-låda på själva växellådan till en V4 och då få stålknutar, fyrväxlat och högre slutväxel.

    Nix, kopplingskåpan måste komma från en 4-vxl TT-låda.

    #40869

    Dicst, varför kopplingskåpa från en 4-vxl TT-låda? Har denna hydraulcylinder så det matchar V4:ans hydraulpedal? Det är tjusigare med stående pedaler! 🙂 Ska jag välja 64:ans pedalställ av estetiska skäl blir det å andra sidan att välja enkretsbroms utan servo och då föredrar jag ändå V4-pedalerna. Vore det inte för detta dilemma skulle jag hellre ha vajer än hydraul till kopplingen.
    Hur svåra är 4TT-lådor att få tag på?

    Kan man rent av montera TT-motorn i en orörd V4-låda med hjälp av en adapterplatta om det blir svårt eller dyrt att få tag på 4TT kopplingshus/framgavel?

    Nyss snappade jag också upp någonstans att växelspaken skiljer sig mellan tre- och fyrväxlad TT, men på vilket sätt? Om mitt projekt slutar med V4-låda är det förstås enklast att ta behålla V4 rattstång men den ger en så tråkig utsikt även om ratten går att flytta över från 64:an. -Går det förresten?

    #40871
    kallkan
    Deltagare

    Här är två av fem kortnos V4or jag har byggt det först fotot är ifrån 1977 det är en Sport 62a
    det anndra fotot är en ombyggd Monte-Carlo den byggde jag till min son 1992.
    Gör det lätt för dig ta framhjulhusen från 64an och sätt ditt dom på V4an det är litte pyssel
    men det går.

    Mvh Anders.

    #40887
    Dicst
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Dicst, varför kopplingskåpa från en 4-vxl TT-låda? Har denna hydraulcylinder så det matchar V4:ans hydraulpedal? Det är tjusigare med stående pedaler! 🙂 Ska jag välja 64:ans pedalställ av estetiska skäl blir det å andra sidan att välja enkretsbroms utan servo och då föredrar jag ändå V4-pedalerna. Vore det inte för detta dilemma skulle jag hellre ha vajer än hydraul till kopplingen.
    Hur svåra är 4TT-lådor att få tag på?

    Kan man rent av montera TT-motorn i en orörd V4-låda med hjälp av en adapterplatta om det blir svårt eller dyrt att få tag på 4TT kopplingshus/framgavel?

    Nyss snappade jag också upp någonstans att växelspaken skiljer sig mellan tre- och fyrväxlad TT, men på vilket sätt? Om mitt projekt slutar med V4-låda är det förstås enklast att ta behålla V4 rattstång men den ger en så tråkig utsikt även om ratten går att flytta över från 64:an. -Går det förresten?

    Men herregud människa! 😯 Du har ju 10000 frågor att få svar på om en bil som ska byggas om på kortast möjliga tid till minsta möjliga kostad för att det är familjens enda fungerande bruksbil(!?) :WH
    Sansa dig nu och gör som Källkan föreslår: Gör det enkelt för dig, byt bara/korta av framskärmar och huv, flytta kylet och behåll den fungerande bilen under => Klart!

    Men om du ändå vill veta hur det blir med en TT under huven:
    – 3-växlade TT lådor är annorlunda än fyrväxlade lådor, det passar inte helt enkelt.
    – 4-växlade TT lådor finns i två utföranden, mekanisk eller hydralisk koppling. Långnos har hydralisk, dvs 65->
    – En 4-växlad sprängkåpa kostar dig mellan 500-1000:-. Finns ingen anledning att jiddra med adapters.
    – V4 har högre slutväxel än TT => Mer lämpligt för modern landsväg
    – Du kan inte montera stående pedaler i en V4 utan en dj-la massa ombyggnad, pga att golvet/väggen vid torpeden ser annorlunda ut.
    – Rattstången skiljer på en massa moderniteter + att V4 har en annan växelledsknut med en annan utväxling. Behåll den du har och byt bara ratt.

    /D

    #40889
    pelle s
    Deltagare

    :ROLF

    #40891

    Anar jag en smula hjärtligt menad mobbing här? 😀 *syftar på ROFL-smileyn*

    Dicst, tack för en rad klargöranden! Några av de förvirrande alternativen har utgått.

    Den rostiga 64:an dök upp hos mig efter trådstarten och jag har inte längre några planer att gå loss på familjebilen eftersom det bara skulle bli en slarvig halvmessyr. Familjebilen är dessutom så pass rutten i trösklarna att jag tror det blir nobben i höst hos Sbp så den känns inte som en bra bas för något mer avancerat.

    Nej, mitt eventuella kortnosprojekt får bli en helt fristående historia utan stress så jag har tid att tänka ut en plan. Antingen försöker jag hitta tålamod att lappa 64-karossen utan att den blir en hybrid eller så ramlar jag på EN TILL V4 att såga sönder. Tyvärr är det inget av alternativen som har någon vidare WAF. 😀

    #40893
    Dicst
    Deltagare

    Hehe, jag gillar det friska humöret! Kul att du förstår glimten i ögat. 😉 Fram med svetsen nu bara. :AP

    Men är du seriöst intresserad av en kortnos så finns det fortfarande massor av skapliga objekt i det skick du efterlyser för vettiga pengar. M a o, har du inget specifikt syfte med att konvertera en V4, så är det lättare att skaffa en skaplig trubbis eftersom du har tid att leta nu.

    /D

    #40900
    pelle s
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Anar jag en smula hjärtligt menad mobbing här? 😀 *syftar på ROFL-smileyn*

    Kanske det… 😉

    Skrattade åt Dicsts svar. Jag tänkte skriva ett svar själv men blev så stressad av alla dina frågor att jag fick hjärtklappning och huvudvärk. Så jag stände sidan och när jag öppnade den igen hade Dicst svarat ungefär det jag tänkte!

    Förutom alla dina frågor finns det en massa varianter på svaren också… Bara mängden olika drivaxel och drivknutskombinationer är nästan overklig….
    Här har jag skrivit lite om min konvertering av Bus & Brôt 96:an.

    Nå väl, lycka till!

    #40904
    Dicst
    Deltagare

    …och här finns lite bilder på en bil som konverterats åt andra hållet:
    http://www.garaget.org/?car=195335

    #40906
    hans h
    Deltagare

    @Dicst wrote:

    …och här finns lite bilder på en bil som konverterats åt andra hållet:
    http://www.garaget.org/?car=195335

    O, så fin. Det DÄR var en bil i min smak. :CE
    Precis som den där ”snetrean” är det.

    Den sortens ombyggnader … :AP

    #40909
    ingvar k
    Deltagare

    Frågan om V4 växellåda och 3-växlad kopplingskåpa har ju diskuterats tidigare
    Dickst skriver ”3-växlade TT lådan är annorlunda än fyrväxlade lådan, det passar inte helt enkelt”.
    Ja, så är det ju, men vad skiljer egentligen? Är det någon liten gjutning som kan slipas bort eller är det en helt annorlunda hålbild? Det vore ju fantastiskt om en enkel modifiering gjorde att kopplingskåpan från en 3-växlad låda kunde användas till V4-ans låda. Det finns nog inte så många kopplingskåpor till 4-växlat före -65 års modell om man vill slippa hålet.
    Så vem har svaret?

    #40921
    kallkan
    Deltagare

    Hållet till hydralkopplingen kom redan på 64ans model då satt det
    en täckbricka över hållet som syns här på bilden.
    Ja man får titta noga så ser man brickan.

    #40946

    Det börjar gå upp för mig att jag lider av något slags borderlinesyndrom på bilfronten… 😀 Det enda som känns solklart för mig i nuläget är att det finns en rad olika alternativ för mitt projekt att få en egen kortnos. Det är lika solklart att om jag beslutar mig att frankensteina fram någon slags hybrid så hamnar jag i gott sällskap med ett flertal liknande bilbyggare. Nu har jag sett ett antal trevliga byggen! Solklart är också att jag inte ska gå loss på familjebilen.

    Just ikväll efter senaste titten på 64-liket känns det som att jag nog ska göra ett försök med rostlagningar trots allt. Just ikväll känns det ganska fel att såga sönder en originalbil. Om jag ful-lappar med pinnsvets och Plastic Padding finns möjligheten kvar att senare göra något mer radikalt, alternativt renovera seriöst.

    Jag börjar med att knacka loss bromsarna, rulla in den nästan helt tomma karossen i garaget och känna lite mer ordentligt på hur omfattande kexchokladen är.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 171 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng