Bygga V4 kortnos?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bygga V4 kortnos?

  • Detta ämne har 170 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-15 07:45 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5751

    Inte säkert att jag någonsin kommer till skott med idéerna men lite inspiration är knappast fel ändå. Jag inser att det nog inte blir någon äkta 1964 kortnos för mig så jag funderar på vad som kan fejkas till på min risiga 75:a. Vet inte prislappen ännu men har hittat en kortnoshuv på en skrot. Framskärmarna på det liket ser inte heller allt för illa ut, åtminstone inte jämfört med hur min V4 ser ut… 😀 Helst vill jag korta ner innerskärmarna, montera bakflyttad kylare med elfläkt och få det riktiga kortnosstuket men jag kan nöja mig med en skarvad kortnoshuv till långa skärmar. Äldre navkapslar vore också fint och eftersom jag redan har de äldre fälgarna är det bara en fråga om att få tag på dem någonstans.

    Jag har inga ambitioner att lura någon saabkännare. Vindruta och bakruta får vara som de är. Kromade stötfångare vore snyggare än de feta gummiditosarna. Helröda baklysen skulle också sitta fint men jag antar att Bilprovningen kan knorra över detta på en 75:a. Interiörmässigt skulle jag vilja ha instrumentpanelen fr.o.m. 1964 och vad jag förstår är detta fullt möjligt även om det blir en del micklande. Ratten vore också trevligt att byta ut. I övrigt nöjer jag mig rätt bra med 75:ans utseende.

    Så, vad låter sig göras utan allt för mycket arbete? Jag har tidigare gjort avancerade modifieringar på bilar men numera har jag tyvärr bara pinnsvets och handverktyg. Bilen är som sagt en risburk av årgång 1975 med stora hål i trösklarna, kexiga skärmar och den otroligt kläggiga lacken är ”räddad” med några lager penselfärg.

    Det vore förstås kul med en tvåtaktare också men jag gissar att den lär kosta betydligt mer av både besvär och pengar än de övriga ändringarna. Dessutom vill jag SÄNKA bensinförbrukningen under nuvarande 0,7, inte öka den. Här nöjer jag mig i att leka med tanken! Läste för ett tag sedan om att någon gjort ett sådant motorbyte och jag antar Bilprovningen accepterar det på årsmodeller före 1976.

    Alltså: Kortnoshuv, dess främreblinkers,baklyse och stötfångare samt instrumentbrädan fr.o.m. 1964. Jag räknar med en del slarvsvets och massor av spackel. Är det någon inte allt för långt från triangeln Uppsala-Stockholm-Norrtälje som har delarna jag behöver och som inte tycker jag är allt för vidrig i mina ambitioner?

    #40371
    kallkan
    Deltagare

    Du har säkert sätt denna förut, men det är en ombyggd V4 1973 års model.
    Hade inga problem med bilprovningen.

    #40372
    jimbo
    Deltagare

    är det en 75 eller äldre kan man stoppa i vilken j*vla motor man vill om jag förstår bilprovningens regler en turboladdad tt motor eller en jetmotor verkar vara ok bara man kommer under 4,5 i co2 halt. kör på lägg upp en projetråd.
    har funderat på samma fast med 92 front.

    #40380
    enor
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Helröda baklysen skulle också sitta fint men jag antar att Bilprovningen kan knorra över detta på en 75:a.

    Till och med -75 är det tillåtet med röd blinkers bak och vit fram. Hade det varit en 76:a hade det inte funkat – du har tur.

    Det vore förstås kul med en tvåtaktare också men jag gissar att den lär kosta betydligt mer av både besvär och pengar än de övriga ändringarna. Dessutom vill jag SÄNKA bensinförbrukningen under nuvarande 0,7, inte öka den.

    Besvär? Jag kan inte tänka mig ett enklare motorbyte i en V4. Och en frisk tvåtaktare med enkelförgasare drar definitivt inte mer än dina nuvarande 0,7.

    /Magnus

    #40398

    Usch så inspirerad jag blev nu! 😀 Den där gula gurkan är i stort sett vad jag drömmer om. Tropikgälarna är en självklarhet både estetiskt och för funktionen. På min förra V4 hade jag en tid bakflyttad kylare men liggande i 45 graders vinkel och med ett jättehål ovanför. Det var inte så lyckat på hösten när löven föll från träden på parkeringsplatsen utanför min lägenhet… Till sist hamnade kylaren uppe på taket med vattenrören längs högre A-stolpen! Det fungerade så bra att elfläkten inte ens gick igång i kötrafik sommartid. Den bilen var dock väldigt speciell på del flesta sätt och ingenting jag tänkt upprepa. 😀

    Av bekvänlighetsskäl och i brist på en MIG-svets kan jag nog tänka mig att ha kvar den långa nosen bara jag får den knubbiga huven. Någon som vet om rundningen stämmer mellan kortnoshuv och V4-front? Får se om jag kan få till en schysst deal med skroten när det våras. Projektet måste tyvärr bli något av ”quick-n-dirty”, inte enbart för att det är ett koncept som passar mig, utan för att saaben är familjens enda transportmedel förutom volvovalp och trasig Heinkel Kabine…

    Vita främre blinkersar sitter det på Fiat 126 av 75 års modell men röda bakre blinkers har jag nog aldrig sett efter 60-talet. Kul att det tillåts! Men passar de helröda glasen på en V4 eller måste man
    byta lamphållarna också?

    #40399

    Källkan, var/är det din blågula kort-V4 på bilderna ovan? Jag antar det är en egen lösning för motorhuvens gångjärn då de riktiga kortnosarna mig veterligen har en lösning med fyrkantiga konsoler som ser ganska mycket ut som en nödlösning i sista minut. Hur många centimeter kortare är en kortnos egentligen? Den V-formade tvärbalken framför motorn lär det knappast bli något kvar av och då lär man behöva staga upp motorfästena mot innerskärmarna. Men med tvärbalken borta och en ”flippfront” blir det ju så mycket trevligare att meka!

    På min Fulsaab för 20 år sedan tog jag bort främre balken och det blev rena drömmen vid mina återkommande växellådsbyten m.m. Den bilen var å andra sidan så radikalt ändrad att Bilprovningen sällan fattade vad som tillkommit efter senaste registeringsbesiktningen. 😀
    Bygger man kortnos av en V4 antar jag att Bilprovningen kan ha synpunkter, förutsatt att de förstår vad som ändrats.

    Men inte kan det väl vara möjligt att köra en tvåtaktare lika snålt som V4-motorn? Det vore ju alltså helt underbart att få höra det sköna 2T-morrandet i min vardagsbil och jag står ju redan idag och pytsar i från flaskan med blyersättningsmedel varje gång jag tankar så att byta till en oljeflaska blir ju ingen ny rutin direkt. Det skulle skava lite i miljösamvetet förstås…
    Sedan lär det väl knappast finnas någon som skänker bort en pruttsnura gratis och min bilbyggarbudget är ganska klen… 🙁 Jag får hoppas att ventilerna skiter sig rejält även på mina nya toppar så att jag kan dra av kostnaden för ventilrenovering från priset på en tvåtaktare. 😀

    Bortsett från ventilbekymren tycker jag att V4-motorn verkar vara en tålig och driftsäker konstruktion. Min förra bil körde jag själv 13.000 mil med ganska lite bekymmer av allvarligare art. Det var ventilerna (kostade på hårda säten till sist) och ett havererat balansaxellager, inget mer vad jag minns. På den tiden körde jag dessutom vårdslöst, fort och långt.

    #40421
    enor
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Men inte kan det väl vara möjligt att köra en tvåtaktare lika snålt som V4-motorn?

    Självklart är en fyrtaktare begåvad med bättre verkningsgrad än en tvåtaktare, men den har också nästan dubbelt så stor slagvolym, och plockar ut nästan dubbelt så många hästar. Det är inga som helst problem att köra en tvåtaktare på 0.7 liter per mil, om det är en otrimmad enkelförgasarmaskin. Den allra törstigaste jag haft var en treförgasarmaskin med slitna förgasare och som var allmänt risig – den låg på 1.2-1.3 nånting; men då gick den också helt värdelöst.

    #40422
    hans h
    Deltagare

    @källkan wrote:

    Du har säkert sätt denna förut, men det är en ombyggd V4 1973 års model.
    Hade inga problem med bilprovningen.

    Fantastiskt!! :AP
    var hör den bilen hemma?

    #40433

    Ser ut som att Hans H:s profilbild är den instrumentpanel jag drömmer om. Jag växte delvis upp i en mörkblå 96:a från 1964 med min morfar bakom ratten. Minns så väl när jag som fyraåring styrde den bilen runt en lada 1972. Sådant fastnar för livet! 😀 Kommer dock inte riktigt ihåg hur ratten ser ut.

    Beträffande tvåtaktare som nöjer sig med 0,7 är jag fortfarande häpet tveksam till påståendet men med halva cylindervolymen mot V4:n och färre mekaniska manicker som ger friktion antar jag att det inte är helt omöjligt. Den stora V4:n nyttjas ju knappt ens till hälften vid jämn hastighet och det kostar förstås. När jag för ett år sedan plockade två av de fyra kolvarna ur min gamla skruttiga fiat sjönk förbrukningen med över 10% vid samma marschfart. Det experimentet varade förresten över 4000 mil tills jag sålde bilen.

    #40435
    hans h
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Ser ut som att Hans H:s profilbild är den instrumentpanel jag drömmer om. Jag växte delvis upp i en mörkblå 96:a från 1964 med min morfar bakom ratten. Minns så väl när jag som fyraåring styrde den bilen runt en lada 1972. Sådant fastnar för livet! 😀 Kommer dock inte riktigt ihåg hur ratten ser ut.

    Profilbilden föreställer min 1969 95 V4. Den har märkligt nog begåvats med mattsvarta ringar runt huvudinstrumenten. På min 1969 96 V4 är motsvarande ringar fortfarande kromade.
    Ratten på 69:orna (och 68?) är inte så särskilt snygg, tycker jag. Den är samma stomme som på de äldre bilarna, men grå, och med en liten plutig kudde i rattcentrum i stället för den snygga loggan. Tutan sitter då i en av rattspakarna. Båda mina 69:or har därför sportratt! 🙂

    #40582

    Hans H, jag tänkte inte på de svarta instrumentringarna men minns bestämt att min morfars 64:a hade kromade ringar. Den hade även kromad infattning på de små signallamporna.

    Ibland vill det slumpa sig väldigt märkligt och lustigt. På lördag hyr jag mig en släpkärra och kör sju mil bort för att hämta en Saab 96 av just den årsmodell jag drömmer om. Som grädde på moset är den dessutom blå, dock ljust blå och inte mörk som min morfars gamla bil. Gratis är den också, det enda som kostar är släphyra och bensin. Det skulle kunna vara en dröm som går i uppfyllelse men bilen sägs vara mycket rostig så jag vågar inte hoppas att den ska vara försvarbar att renovera. Dessutom saknas motor och växellåda.

    Men jag får rätt ratt, instrumentbräda och huv åtminstone. Nu fattas bara att någon vill skänka mig en MIG-svets, en motor, en växellåda och en väldig massa tålamod! 😀

    #40831

    Liket är hemsläpat och situationen är förvirrad… Det är tveklöst en väldigt risig 64:a jag fått, men i förhållande till vad jag betalade (noll kr) är den ett fynd. Hyfsat komplett är den också, jag saknar motor med tillbehör (men fick med en växellåda) baklysen, några kromlister, gaspedal och en del annat småplock.

    Nu måste jag hitta en strategi för vad jag ska göra med rostburken innan jag blir galen! Jag har lappat ihop skruttbilar i 20 år men det finns roligare saker att slå ihjäl tiden med. En snygg renovering till original- och nyskick kan det inte bli tal om för mig. Även att ful-fixa alla rostskador samt allt annat för att få en besiktningsbar 64:a innebär ett hästjobb jag varken har plats, ekonomi eller tid för.

    Jag funderar nu på att försöka hitta en V4-kaross som är friskare i plåten än min bruks-75:a och använda den som bottendel till 64:an. Beroende på var jag lägger snitten kan jag välja hur mycket ”äkta” min 64:a ska bli och hur mycket jobb jag ska lägga ner på den. Även om det blir ett tufft jobb att skarva ihop delarna blir det betydligt trevligare än att skära bort en massa stora rostiga plåtstycken, banka till ersättningsbitar och svetsa dem på plats i besvärliga skrymslen. Det finns helt enkelt inte mycket att fästa den nya plåten i om jag inte skär bort väldigt mycket.

    Det känns förstås lite tråkigt att förstöra en originalbil och att avstå från vissa detaljer som höjer känslan av något äkta. Det innebär t.ex. betydligt mindre arbete och kostnader att nöja mig med V4-dörrar och hängande pedaler. Tvåtaktsmotor känns nu som en självklarhet i hjärtat men är även ett måste om jag ska rulla in i besiktningshallen utan att de får totalt frispel. Förmodligen är det klokt att flytta över 64:ans främre trumbromsar. Bromsservo är kanske också lite väl misstänkt om jag ska besiktiga bilen som original. Utöver dessa detaljer blir ju ”hybriden” egentligen inte så mycket annorlunda än om den vore reparerad med nytillverkade plåtbitar.

    Sedan hade jag ju ändå från början INTE ambitionen att äga en perfekt originalbil eller ens en replika till utseendet. -Sorry Morfar! Drömmen är att bygga mig en busig men aerodynamisk lättviktare och då skulle det kännas väldigt fel att förstöra en finare bil.

    Kreativa kommentarer tack!

    #40832

    Jag tänker mig följande snitt i karosserna: C-stolparna så lågt att hela bakruteramen från 64:an följer med. B-stolparna precis i linje med sidofönstrens undre kant. En bit av torpedväggen får följa med taklyftet så jag får 64:ans huvlåsning. Överdelen av innerskärmarna behövs också och framför framvagnen är 64:an förvånansvärt fräsch så den delen av motorrumsgolvet som är typisk för kortnosarna får följa med innerskärmarna. Fjäderfästena är ruttna både bak och fram och utsläppen för kylluften är nog lättare att bygga eget i V4-skärmarna. Dessutom har jag tänkt ha endast elfläkt och extra kylhål i huven.

    Det riktigt pyssliga blir att lägga snitten klokt och så exakt att bitarna stämmer utan skarvremsor eller att resultatet blir snett. På den punkten har mina krav på precision ökat något sedan de två gånger jag skarvade Saab V4 för nästan 20 år sedan. 😉 😀

    Det blir många meter svetsfog men sannolikt ändå bara hälften mot om jag ska lappa hålen i 64:an. Dessutom kan jag punkta ihop delarna med min pinnsvets och sedan kärra iväg mitt frankensteinmonster till någon kompis med MIG-svets om jag inte ramlar på en billig sådan själv.

    Om forumfolket nu samlar sig till en lynchmob tycker jag ni först ska fundera på varför ni i så fall inte agerade redan förra gången jag frankensteinade en stackars Saab! :mrgreen:

    #40840
    Lollo
    Deltagare

    Är inga som helst problem att åka igenom sbp med V4:a/ sport skivor/ok fram, har ja på 3 av fyra tt:s här hemma.

    #40845

    Å17 Lollo! Säkerhetsmässigt kan det ju bara bli bättre med tvåkrets och skivor men regelmässigt borde SBP kräva registreringsbesiktning.

    När jag inte sett rosttrollet på några timmar intalar jag mig lätt att jag nog ska försöka lappa ihop bilen med handknackade plåtbitar men förnuftet säger ändå att det kommer bli ett långdraget saabla skitjobb. Tidigare ägaren har börjat bygga en helt ny tröskel på högersidan och där finns i övrigt i stort sett ingenting kvar att fästa mot. Jag antar det i slutänden kommer avgöras av huruvida jag får tag på en fräsch V4-kaross eller nått sånär komplett bil. Tror mig ha en ”på gång”, en 76:a med lättare motorfel men som stått uppgiven i minst tio år. Handlar ”bara” om att övertyga gamla gubben att mitt frankensteinlaboratorium är bättre än skroten… :mrgreen:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 171 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng