Bygga V4 kortnos?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bygga V4 kortnos?

  • Detta ämne har 170 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-15 07:45 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40961

    Har SBP blivit mjukare i sin syn på golv-och tröskelrost under senare år? Min bruks-V4 har några ganska stora hål som med kraven för 10-15 år sedan hade krävt en flaska whisky i handskfacket till besiktningsmannen för att passera obemärkt. Jag har inte hängt med i utvecklingen eftersom jag haft en svenssonperiod med rostfria tråk-bilar. När jag till för 15 år sedan bara körde omkring i gamla rostburkar tycker jag det var ett evigt lappande av de minsta hål i det som SBP kallade bärande delar. (eller så har jag glömt HUR illa rostiga mina gamla bilar var… :mrgreen: )

    Nåväl, även dagens filosoferande kring 64:an säger mig att det är värt ett försök till rostlagning av det slarvigare slaget.

    #40962
    Janne Hagnell
    Moderator

    Känns som de i alla fall gått charmkurs. Eller också beter de sig helt enkelt bättre mot en när man är äldre… 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #40973

    Ajfan, har jag blivit äldre alltså? Jag som trodde att det skulle gå att hålla sig evigt ung med hjälp av odla idéer som i en 20-årings hjärna… :ID

    #40896
    Janne Hagnell
    Moderator

    Inget ont som inte har något gott med sig! 😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #37886
    saabfjollen
    Deltagare

    Doktor:Kälkan visar här med sin pekpinne vart han har lagt snitten i denna operation till kortnos.99:a kylare ser det ut som också. Det var väl en sport han skar av…

    #39106
    markus a
    Deltagare

    Hehe, hur många tar bort kannor från en fiat och fortsätter köra!?

    Välkommen hit. Men du slutar väl inte att skriva på det alternativa forumet va? hehe

    /M

    #41898
    enor
    Deltagare

    Viktigaste skillnaden på 4-växlad och 3-växlad rattstång är att 4-växlad är konstruerad så att den trycker på växelföraraxeln när du drar spaken mot ratten; medan en 3-växlad drar. Det går utmärkt att använda 3-rattstång med 4-låda, men du får spegelvända växellägen. Tar 5 minuter att lära sig köra med; inga som helst bekymmer förutom detta.

    #43612

    Om jag gick till tokdoktorn skulle jag nog få diagnosen bil-bipolär så som planerna och fantasierna skiftar. Ett tag kändes rosten i min 64:a inte alls så jävlig men insikten om att jag inte alls vill ha en originalbil utan en testbänk för verklig eco-driving talar åter för en hybridkaross baserad på V4. I TT-avdelningen har jag ställt den generella frågan om huruvida det är en svår synd eller icke att slakta en helrutten 64:a så den frågan behöver vi inte fundera på i denna tråd. 😀

    Hur jag än bygger (OM jag bygger…) ska nosen vara kort! Instrumentbrädan ska också vara 64:ans. Helst vill jag också ha den låga vind- och bakrutan. Men om jag ändå köper mig en MIG-svets och blir vild med vinkelslipen kan jag lika gärna skapa något med mer unik form. Ju mer jag skruvar till det desto mer för det kanske också besiktningsmannens fokus från i vilken grad bilen egentligen är från 1964. :mrgreen:

    Någon som har bildexempel eller erfarenheter från takshoppningar? Det vore rätt ballt att passa in 64-vindrutan mot ett V4-tak men jag antar det blir ett saabla pyssel att få till passformen mot dörren. Baktill är jag inne på att höja och förlänga rumpan till en mer extrem strömlinjeform.

    Jajja, jag kanske nyktrar till en dag och bygger något mer normalt, eller rent av i sådan grad att jag skänker bilskrället vidare, men just nu kan jag fantisera fritt i vetskap om att byggstarten är långt borta. 😀

    Någon som har en inte allt för risig V4-kaross till övers? Eller komplett frontsmälld V4-bil med havererad motor? Och en fungerande billig MIG-svets? Sälj dem i så fall inte till mig för jag har egentligen inte tid att leka! :ROLF

    #43615
    markus a
    Deltagare

    Du kan få komma hit o hämta min 79-kaross… 🙂
    Du skall ju ändå skarva, och det är bara framdelen som är riktigt kass.

    /M

    #43617
    rally
    Deltagare

    Jag tror en kompis i Vallentuna vill skänka bort sin röda 75:a kaross. Den i väldigt bra skick rostmässigt men urplockad samt utan papper. Jag kan lyssna med honom.

    /Fredrik

    #43618
    markus a
    Deltagare

    Hm. Å andra sidan är min 79:a med papper rostig och jävlig, men komplett i inredning osv…
    Jag har inte plockat ngt mer än motor och låda än så länge…

    Hmmm.

    /M

    #41000

    Klart intressanta erbjudanden för mig som velar så förbannat! En tom kaross utan allt för mycket rost torde vara mindre skitjobb än att laga rosten kring de befintliga delarna.

    Möjligen uppstod idag av en nästan kuslig slump ett visst hopp kring bilen jag spanat på i något års tid. -En VW Golf stannade till utanför mitt garage denna eftermiddag med ett äldre par i. Ett klonkande ljud fångade min uppmärksamhet. Tyckte mig känna igen den gamle mannen med de lösa hjulen… Jodå, saabmannen! Frun sade att jag gärna får ta saaben eftersom den står ivägen men mannen var fortfarande svårflirtad medan jag gick runt bilen med ett fälgkors. Tror den bilen är riktigt fin i plåten. Åker dit om någon vecka och viftar med en femhundring. Hoppas frun är hemma också! 😉

    Nu måste jag bara se upp så jag inte står med TRE extrasaabar på gården… :ID

    #43685
    Morten S.
    Moderator

    Dørene er like i profil fra 1960 til 1980.
    Hva med å ta et helt tak fra en 1960-1967?
    Da får du den lave bakruten også.

    Någon som har bildexempel eller erfarenheter från takshoppningar? Det vore rätt ballt att passa in 64-vindrutan mot ett V4-tak men jag antar det blir ett saabla pyssel att få till passformen mot dörren.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #43687

    Byta tak känns vettigt för att få 64:ans fram- och bakfönster, annars skulle det kännas lite väl mycket V4. Innertaket är ju trevligare på kortnosen dessutom. Frågan är om man kan hitta några snitt som gör att jag kan behålla de bitar av C-stolparna som innehåller bältesinfästningarna? Jag må vara vild i byggidéerna och allmänt förtjust i gamla livsfarliga bilar men jag vill ändå inte ha elefanter i baksätet!

    Framtill kring vindrutan får jag försöka dela ramen från taket, någon gav det vettiga förslaget att undvika att bara kapa och skarva A-stolparna ”rakt av” för hållfasthetens skull. Jag har kapat i V4 för 20 år sedan och vill minnas att det var tjock plåt på de flesta ställen men omlottskarvning skadar knappast. Sedan får jag också fundera på hur jag ska göra med låsning av motorhuven.

    Innerskärmarna framtill får väl bli lite pusseljobb på fri hand och improvisation. Lösningarna för kylningen och luftutsläpp behöver inte vara exakt som på 64:an. Jag inbillar mig att detta blir en barnlek jämfört med takbytet.

    Hängande pedaler antar jag att jag får leva med om jag inte vill göra ett rejält plåtjobb men det hade förstås varit trevligare med 64-pedalerna. Ska jag lyckas övertyga Bilprovningen om att jag renoverat en 64:a med plåt från en V4 och inte tvärt om kan det kanske också vara klokt att använda 64:ans framtrummor. Servo är jag gärna utan, det är onödig lyx och överflödiga kilon!
    Vikt är som sagt något jag vill hålla på ett minimum men till första besiktningen får det kanske inte vara allt för uppenbart att jag bantat bilen för då blir det väl reg-besiktning?

    Jag måste så klart även flytta över den tvärgående plåten till baksätets framkant så bilen får ”rätt” chassienummer.

    #43691
    rally
    Deltagare

    Taket passar rakt av = enkelt!

    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 171 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng