Bygga V4 kortnos?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bygga V4 kortnos?

  • Detta ämne har 170 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-15 07:45 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41003

    Du får det att låta så enkelt Fredrik, å andra sidan vet du ju att jag skarvat gamla saabar förut. Men den här gången vill jag få delarna att sitta rakt och symmetriskt! 😉

    Oddsen att en V4-kaross eller mer komplett bil dyker upp tycks plötsligt väldigt goda och då känns hybridbygget klokare än att försöka lappa ihop en hopplös rostburk. Innan svetsjobben kan inledas måste jag hitta de rätta snittlinjerna. Bildserien tidigare i denna tråd är till stor hjälp men tips i textform är jag också tacksam över. Jobbet borde underlättas av att jag kommer ha två bilar att kapa från och därför kan slipa bort sådant som återstår av en karossdel i punktsvetsen till den del jag ska spara. Eller är det bättre att borra igenom alla svetspunkter och fylla igen dem efteråt? Jag tänker då främst på hur jag ska separera delarna kring vindrutan.
    Jag kommer sannolikt ha gott om tid att planera arbetet. Ska studera karossdelskisserna i verkstadshandboken såväl som mina bilar men goda råd gör sällan ont.

    #43695

    Fredrik, kolla gärna med kompisen om den papperslösa fräscha karossen! Gubben med 76:a som stått still tio år p.g.a. trasig bensinpump kan bli svår att övertala och jag tror inte det är frun som bestämmer hos dem. Och har man redan sex sju övergivna bilar på gården gör en enda liten saab så liten skillnad att man lika gärna kan vänta lite till med beslutet…

    @Markus: Din bil står tyvärr på tok för långt norrut för att vara intressant. Först nu fattar jag att det var dig jag pratade med i telefonen för en tid sedan när jag var på väg hem från Sundsvall. Nu fattas bara att Torbjörn dyker upp även i detta forum! 😉

    #43697
    kallkan
    Deltagare

    Här håller jag på att para ihop en 64-79 ganska enkelt

    #43704
    hans h
    Deltagare

    @källkan wrote:

    ganska enkelt

    Inte för alla… :ID

    #43706
    rally
    Deltagare

    Kälkan har rätt. Det är enklare än man tror. är man bara lite nogrann så går det faktiskt väldigt enkelt.

    /Fredrik

    #41059
    kallkan
    Deltagare

    Idag är det mycket enklare migsvets tigersåg vinkelkap med mera,när jag skarvade
    min första 96a då hade jag bara gasvets bågfil huggmejsel året var 68a.

    #41052
    mas1
    Deltagare

    Källkan Några speciella svårigheter man bör se upp med ?
    Hur passar v4:ans golv mot trubbnosens?

    #43765
    kallkan
    Deltagare

    Det är samma golv 60-80 det är bara att sätta igån med kapen och svetsen.

    #43775
    mas1
    Deltagare

    jag kör så det ryker….snart…..

    #43873

    Tack för inspirationsbilderna Källkan!Blev resultatet en 64:a eller 79:a hos Bilprovningen? Gjorde du raka snitt på takstolparna eller är det ”omlott” på insida/utsida?

    Jag känner mig själv lite för bra för att våga lita på mig, men just nu känns det som att jag vill frankensteina lite mer än att ”bara” bygga en 64-replika. Jag är osäker på hur gnälliga de är hos SBP men för 20 år sedan då jag plågade Saab förra gången uppfattade jag reglerna som att man måste välja mellan att modifiera drivlina ELLER kaross om man ska klara bygget som ombyggt fordon, åtminstone när man slöjdar lite mer extremt.

    Om jag får loss den där kompletta 76:an får jag ju två karosser att skarva delar mellan och då öppnas en del rätt kul möjligheter att ändra på formerna. Extrem lågbudget är det som gäller för mig och vill jag envist åka tvåtakt (och det vill jag ju, åtminstone till att börja med) kanske det inte blir en original saabsnurra utan en tvåcylindrig snöskotermotor jag har liggandes. Luftkylt och aluminium lär dessutom spara rejält med vikt och det är något jag kommer eftersträva i möjligaste mån.

    #43929
    markus a
    Deltagare

    Prova besikta som en -64. Se bara till att flytta över lämpliga plåtbitar med fordonsid.
    Du kanske inte ens behöver regga om.

    /M

    #43934

    Fordons-ID sitter vad jag vet på två ställen, dels aluminiumbrickan på torpedväggen, dels instansat i ”tvärplåten” under baksätets framkant. Att det blir en massa hemsvetsat kring den plåten i samband med lagning av en mycket rutten bil är knappast konstigt.

    Det jag mest oroar mig över som avslöjande detaljer är hängande pedaler och skivbromsar fram. Men lagar man med golv från en nyare bil och inte är originalfreak är det kanske inte konstigt om pedalstället får hänga med. Att besiktiga med skivor fram ska ju gå bra har flera sagt här i forumet, men tyder det på att SBP bara har dålig koll eller att det är ok bara om man regbesiktigar för ändringen? Det är ju trots allt en förändring i bromssystemet och sådant BORDE inte få passera obemärkt, även om det innebär en förbättring.

    Hur är trumbromsar jämfört med skivor utan servo? -Både att renovera/meka och att få stopp på bilen med? Har för mig att jag läst någonstans att man kan kombinera trummor med inre stålknutar och V4-låda genom att separera drivknut från drivaxel och flytta över dem. Om det slutar med något så vidrigt som snöskotermotor eller en liten fiatmotor har jag hellre kvar V4-lådan än åker treväxlat. Till en liten skotermotor blir väl fyran då att betrakta som en högväxel för nedförsbackarna men jag är rätt van vid att växla ofta sedan jag slet två kolvar ur min förra bil och gasade vidare över 4000 mil!

    Jag är för övrigt också rätt van vid att folk tycker jag är knasig med mina idéer, eller rent av undrar om jag är på riktigt. Mitt måtto är att det är först då man ofta vågar tänka utanför ramarna som de riktigt fantastiska lösningarna ser dagens ljus. -Bara man klarar att se guldkornen bland allt skräp… :CE

    #43937
    pelle s
    Deltagare

    Vi är ju många som kör med skivor på gamla tvåtaktare och jag har aldrig hört att någon har haft några problem med det.

    #43947
    benny
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Hur är trumbromsar jämfört med skivor utan servo? -Både att renovera/meka och att få stopp på bilen med?

    En fröjd!
    Jag bytte från trummor till skivor fram på min TT, ett lyft, inte mer tungbromsat, håller i bättre även vid bankörning.
    Bara fördelar, Bes ”gubben” såg att det var nya ok och skivor o frågade om det var V4 bromsar:Japp, ”va bra då har du ju gjort den säkrare” var svaret..

    #43957
    kallkan
    Deltagare

    Behöver man bromsa när man kör 402 meter rakt fram Benny???

    En dag på strippen Emmaboda.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 171 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng