Bygga V4 kortnos?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bygga V4 kortnos?

  • Detta ämne har 170 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-15 07:45 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43965

    @källkan wrote:

    Behöver man bromsa när man kör 402 meter rakt fram Benny???

    :ROLF



    Låter bra det där om skivorna, då slipper jag bråka med gamla trummorna och kan ha fler saker gemensamt med vardagsbilen och slipper sätta mig in i nya detaljer.
    Jag tycker bromsarna är ganska kassa på min V4, mycket sämre än jag minns dem från min förra V4-tid för 20 år sedan. Å andra sidan är bak-backarna sannolikt rejält slitna och skivorna så rostiga att klossarna bara kniper på ungefär halva anliggningsytan.

    På min 750-kilos Fiat 127 var det skivor utan servo och det var ganska tungtrampat, men en lättad Saab borde kunna vara ganska ok även utan servo om jag bara ser till att ha fräscha prylar. (?)

    #43986
    markus a
    Deltagare

    Om du får plats, så flytta över servot också.
    Det är värt en hel del.

    /M

    #44014

    Servot får säkert plats och är absolut bekvämt att ha men ska man tok-banta bilen är det ett av de kilon jag gärna slänger bort. Dessutom ogillar jag förändringen i bromskraft då motorn är avstängd och sådant händer inte helt sällan när jag snål-åker. Avsaknad av ett servo kan kanske även bidra till att övertyga en tveksam besiktningsman om att bilen faktiskt ÄR en 64:a (vilket ju är tveksamt om den faktiskt kan kallas…)

    Hur var det nu, visst saknades servo i de första årgångarna av V4? Eller kom skivor redan före -67?

    #44038

    Idag tog jag ett snack med SBP och fick beskedet att upp till 50cm sammanhängande rost kan accepteras i golv och tröskellådor nuförtiden! Dessutom är det helt ok att sätta skivbromsar på en kortnos utan att registreringsbesiktiga. Slutligen får man skarva liknande bilar bäst man vill så länge chassinumren i karossen stämmer med regskyltarna. En V4 kan alltså utan problem bli en 64:a så länge den har rätt karosslängd, hyfsat rätt vikt och får ärva regskyltar, typskylt och baksätesplåt med stansade nummer från den gamla bilen. Jag kan t.o.m. sätta i nästan valfri motor och bygga om karossen efter eget huvud bara bilen registreringsbesiktigas.

    JÄKLAR SÅ FINT! Får jag inte tag på en fräsch V4 är oddsen bättre än tidigare att kunna få ”rostgurkan” igenom besiktningen efter ful-reparation med pinnsvets, bara jag får fast stolarna, bärarmarna till bakaxeln och fixar de kexiga fjäder- och stötdämparfästena. Fasiken, detta gav mig inte så mycket vägledning i valet mellan att försöka lappa ihop originalbilen och att bygga kortnos av en V4…

    Jag skrev mer generellt om dagens samtal med SPB i en separat tråd:
    viewtopic.php?f=7&t=4495

    #44051
    rally
    Deltagare

    Åk & hämta V4:an jag tipsade dig om!! Den finns nära dig & går säkert att ful bogsera på småvägarna. Den är gratis om du lämnar tillbaka bärarmarna ifram & är väldigt rostfri! Bättre & billigare hittar du inte!!!!!
    Måste avhämtas före Söndag Kl 10!!!

    Telenumret har du! Ring Thomas bums!!!!!

    /Fredrik

    #44052
    markus a
    Deltagare

    Men för fan, skärp, klipp dig och köp en MIG, de kostar ju nästan inget!

    En billig rackare räcker långt.

    /M

    #44081

    Å17 Fredrik! Jag trodde det var en helt tom kaross utan axlar. Jag ringde men ska höra av mig igen imorgon men det verkar ju klart vettigt. Finns åtminstone bakaxeln kvar tar jag den helt fräckt på kroken i en kätting bakom min volvovalp tidigt på söndag morgon innan konstaplarna vaknat från lördagsfyllan.

    Slipper jag betala kommer jag dessutom ett steg närmare en egen MIG-svets. Jag är betydligt duktigare med sådana än med pinne! Däremot har jag aldrig provat de billiga gasfria med fluss-fylld tråd. -Duger de eller är de skräp? Jag har hört att det sprätter och blir en massa porer och slagg precis som med pinne med skillnaden att man klarar att fästa ihop tunnplåt bättre än med pinne. Min Biltema-inverter på ca 120 A har i alla fall lärt mig att man inte behöver mycket ström för att bränna stora hål i bilplåt…

    @Markus: Klippa mig? Tror inte det hjälper så mycket, trots att jag är ”långhårig” nu med ca 5mm på skallen. Och skägget tänker jag så fasiken inte gå lös på! 😀

    #44082

    Motorfunderingar:
    Någon som vågar säga/gissa huruvida en TT-motor kan passa mot en V4-låda med hjälp av en adapter? Jag har förvisso en 3-växlad låda men jag kör hellre med hög utväxling och fyra växlar, i synnerhet om jag bygger på V4 med skivor och inre stålknutar. Bantar jag bilen kanske det kompenserar lite av den högre utväxlingen? Sedan misstänker jag att TT-motorn inte blir kvar så länge i min fusk-64 eftersom jag vill ha bilen som testbänk för eco-driving. Däremot vill jag absolut börja med en riktig knattermotor!

    #44086
    andersson__
    Deltagare

    Bara att köra på nu då när du får hem en kaross, finns ingen tid att förlora :weld

    Mindre snack mer verkstad! :CH

    #44087

    Eh, har man bara några öl är det ju hur trevligt som helst med snack utan verkstad! Det är först när vinkelslipen kommer fram som de hemska misstagen begås… (i synnerhet om man ölat först) 😉

    Min idé med adapter mellan TT-motor och V4-låda är tänkt som ett sätt att slippa jaga rätt på en framdel/kopplingskåpa från TT-låda efter 1964 så jag får hydraulkopplingen som ju blir ett måste med en V4-kaross som bas till bygget. Men är det lätt och billigt att få tag på TT-låda fr.o.m. 1965 tänker jag förstås inte gråta och gnälla.

    #44217

    YESS, nu har jag nedförsbacke! Tidigare ikväll släpade jag hem en gratis 75:a utan motor och växellåda men med betydligt friskare kaross än 64:an. Nu slipper jag störande funderingar om slarvlagningar av gammelsaaben! Bilarna står på gården intill varandra så det är väldigt lätt att jämföra dem.

    Som det känns nu vill jag med minsta möjliga plånbok och besvär få ut min hybrid på gatan med en riktig Saab TT-motor. Helst vill jag ju ha kortnosens bak- och vindruta men det lutar mot att den får ha kvar de fula växthusfönstren åtminstone till att börja med. Blir det sedan modifierade former på bakänden kan jag ju bråka med sådana trivseldetaljer som fönstren i samband med detta. Det absolut viktigaste för min trivsel är trots allt kort nos och 64:ans instrumentpanel. Detta borde jag t.o.m. kunna åstadkomma med pinnsvetsen!

    :AP

    #44218

    En viktig fråga inför näskirurgin är hur jag enklast ordnar tillräckliga utsläpp av kylluften? Summan av alla lufthål är förstås avgörande men jag antar det också har stor betydelse VAR luften hittar ut. Jag har tänkt ordna utsläpp i motorhuven liknande ”tropikgälar” eller vad de brukar kallas och även om arean på dessa knappast kan motsvara hela kylarens area antar jag att det hjälper mycket att de sitter så högt. Utsläpp i bakkant av huvens ovansida antar jag att bilprovningen ogillar eftersom motorrummets odörer lär fara rakt in i kupén.

    De enda ”naturliga” utsläpp i V4-karossen är annars de rektangulära hålen nere vid styrarmarna. Kortnosarna har dessutom de stora runda hålen upptill i hjulhusen och de ovala strax nedanför. De sistnämnda borde jag kunna slopa om jag ordnar utsläpp i sidorna på huven men det vore trevligt att även slippa ta upp de runda hålen upptill i innerskärmarna. Jag har original kortnoskylare men monterar troligen en smäckrare modern kylare med elfläkt som borde få plats bakom V4-karossens tvärstagsrör. Detta tvärstag sitter ju högre än skiljeväggen på kortnosen och är sannolikt även stadigare.

    Det verkar som att rundningen hos innerskärmarna är lika mellan modellerna bakom fjäderfästena så jag hoppas kunna lägga mina snitt längs svetsfogen precis i framkant av ”framvagnstornen” och skarva ihop igen med ett litet men diskret överlapp. Detta känns lättare än att flytta över en större del av kortnosens innerskärmar.

    #44219

    Så småningom ska jag alltså se till att få tag på en TT-motor. Har det då någon som helst betydelse om det är kortnos- eller långnosmotor när jag ändå tänkt köra med elfläkt? I så fall väljer jag det som blir lättast och billigast att få tag på!

    Mina funderingar på om TT-motorn kan monteras mot en V4-låda med en ful vinkeljärnsadapter kvarstår. Jag har dock en treväxlad låda med gummiknutar och kan jag montera 64:ans drivaxlar mot 75:ans yttre knutar är det nog enklare än att bygga en adapter, i synnerhet som jag helst vill ha 64:ans växelspak.

    Alla stolar och sidoklädseln saknas i den nyss hemsläpade 75:an men jag antar att stolarna från 64:an passar direkt och att baksätet enkelt kan modifieras. Baksätets träställning finns kvar i 64:an. Det vore sedan trevligt om jag kan använda inre dörrhandtag och fönstervevar från 64:an på 75:a-dörrarna.

    Är V4:ans fläkt- och värmepaket bättre än 64:ans?

    #44221
    kortnos
    Deltagare

    Du har verkligen snöat in på att du ska ha en adapterplatta mellan lådan och motor, 😀 är det inte enklare att sätta ut en sökes annons på klubben efter en fyräxlad låda som passar en tvåtaktare…du kan alltid pröva 😉

    Sätt ditt en 4 växlad låda och använd v4 rattställ och så letar du efter ett tidsenligt 4 växlat rattställ undertiden och sätter in det när du har hittar ett lämligt (man byggde inte rom på en dag)

    Med långnos motorn så får du en fläkt fram på motorn som du är tvungen att montera bort, med en kortnos motor måste du ha ”den överliggande fläktarmen” alt leta annan mindre rem när du fimpar fläktarmen.

    Rent praktiskt så tycker jag det är lättare med en långnos motor, men ta det du kommer över

    v4 värmepaket är större och förbättrad jämfört med tvåtaktarens värmepaket, om du ska ha kvar det är nog en smaksak, för det sista du behöver är värme om du ska köra den på sommaren. Men ska du gå ”All in” på kortnos så tycker jag personligen att det ser lustigt ut med v4 paket på en kortnos

    så som du beskriver att du tänkt (skarva vid framvagnstornen) exakt så gjorde jag på min 95 när jag byte ut dom rosttiga innerskärmarna, skarvade precis vid tornen och svetsade i innerskärmarna så jag slapp ha en svets skarv i motorutrymmet

    Jag tycker nu att det är hög tid för dig att greppa rondellen, svetsen och bygga din bil, och så tar du frågorna allt eftersom du kommer över problem. För just nu känns det som om du sprejar ideer och infall 😆

    Ut i verksstaden, bums och så tar du mycket bilder som du visar för oss andra

    #44242

    Haha, utvisad till verkstadsbåset som en kortsiktig lösning för att det ska bli lite lugnare på forumet? 😀 Det ligger något i det du säger Kortnos-Stefan! Vinkelslip och tigersåg ropar högt på mig nu och jag känner hur mitt fokus faller allt mer på nosjobbet. Motor och växellåda från TT långnos känns som den minst bekymmersamma lösningen så det är väl vad jag ska leta efter. Bakskärmar, baklysen och låga rutor struntar jag nog i, jag vill KÖRA min nya bil NU!

    Sedan blir det garanterat ombyggnader med tiden och vad kan vara en bättre miljö för sådana funderingar än bakom en skönt morrande tvåtaktare och en slät grå instrumentpanel?

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 171 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng