Däcktryck

Forum Modellspecifika forum OG900 Däcktryck

Detta ämne innehåller 19 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-13 18:06.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25209

    M.Broberg
    Deltagare

    då vi redan har en diskussion om det omöjliga ämnet olja tänkte jag att vi kunde ta ett om det omöjliga ämnet däcktryck 🙂
    Då undrar jag abra, vad kör ni för däcktryck?
    intresanta är
    Däcktryck
    Däckstorlek
    Fabrikat

    #183050

    longjohn61
    Deltagare

    Just nu vinterdäck 185/65/15 goodyear ultragrip Däcktryck 2,5bar 😉

    Mvh Nisse

    #183055

    anderslindh
    Deltagare

    Vinter: Interstate IWT-2 (dubbfritt) 185/65 R15. 2,5bar fram och bak

    Sommar: Nokian Hakka Z 205/50 ZR16. 2,7 fram och 2,5 bak

    #183057

    M.Broberg
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Vinter: Interstate IWT-2 (dubbfritt) 185/65 R15. 2,5bar fram och bak

    Sommar: Nokian Hakka Z 205/50 ZR16. 2,7 fram och 2,5 bak

    Nu blev jag nyfiken, varför det låga trycket bak? 🙂

    #183060

    anderslindh
    Deltagare

    Pga skillnad i vikt över däcken.. Kanske är 2,8 – 2,6 närmre sanningen men det är ju nästan ingen skillnad :p

    #183078

    widegren
    Deltagare

    I och med att jag jobbar som bilmekaniker så fick jag gå en däckkurs med en lärare från Continental.
    Enligt honom är alla moderna däck så ”hårda” i stommarna (många lager väv) att ett däcktryck på minst 2.5 bar är att rekommendera.
    Allt däröver går också bra (dock kanske inte över 3 bar….)

    Det många tänker på är kanske däckslitage och om ett däck blir ojämnt slitet skylls detta ofta på felaktigt däcktryck.
    Det KAN vara sant, men oftast beror det på felaktiga hjulvinklar.

    Det många också gör fel är när de granskar däckslitaget.
    Ett däck som är slitet i mitten av slitbanan tolkas ofta felaktigt för att ha gått med för mycket luft.
    Sanningen är att det istället gått med för lite, Centrifugalkraften slungar slitbanan utåt när man åker med för lågt däcktryck
    och således blir mitten på däcket mer slitet.

    Ett däck som är mer slitet på kanterna har däremot gått med för högt luftryck (då måste det vara extremt högt.)

    Förövrigt åker jag på 2.8-2.9 Bar i mina däck. (195/65/15 Continental)

    Mvh
    Henric

    #183095

    exlssn
    Deltagare

    215/45 17
    2.8

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183128

    umemalmoe
    Deltagare

    Måste bara flika in lite grann.

    För min del blir det nog nya sommardäck i år, men jag skulle vilja ha så nära orginalstorlek som möjligt, alltså de smalare däcken.
    Skriver jag in regnummer på Mekonomen så står där 175/70 R15 angivet som däckstorlek.

    Förutsättningarna ser ut så här;

    – Bil; 1987 års modell 900c sedan, så det är inte så mycket fart att ta hänsyn till, mest ”finåka”.
    – Har en uppsättning US turbo och en uppsättning Ronal fälgar som kan användas.

    Nu hittar jag bara Vredestein Classic i 175/70 R15, kostar ca 800-1000/st

    Vilka storlekar kan jag köra på annars, till en mindre peng och någorlunda samma mått?
    Funkar det ex-vis med dessa istället?

    165/80 R15 87T http://www.bythjul.com/?page=129&item=31866
    175/65 R15 84T http://www.bythjul.com/?page=129&item=31927

    Tacksam för tips!

    #183130

    anderslindh
    Deltagare

    Jag hade satsat på den däckstorlek som var vanligast till OG900 utan turbo – 185/65 R15. De finns i massa olika märken och brukar vara bra mycket billigare än 800-1000,-/st. Då kan du kosta på dig riktiga findäck. 🙂

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=80923771.121.1032&typ=R-153681&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Michelin&Quer=65&Felge=15&Speed=H&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&sowigan=So” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Dessa hade jag på min 900i MY89. Körde till Toscana med den bl a och jag var riktigt nöjd med dessa däck, men de är ju ganska dyra…

    #183485

    torbo
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Jag hade satsat på den däckstorlek som var vanligast till OG900 utan turbo – 185/65 R15. De finns i massa olika märken och brukar vara bra mycket billigare än 800-1000,-/st. Då kan du kosta på dig riktiga findäck. 🙂

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=80923771.121.1032&typ=R-153681&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Michelin&Quer=65&Felge=15&Speed=H&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&sowigan=So” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Dessa hade jag på min 900i MY89. Körde till Toscana med den bl a och jag var riktigt nöjd med dessa däck, men de är ju ganska dyra…

    Vad är vanligast till og900 _med_ turbo? 🙂

    195/65 r15? Det har jag nu.. (Kanske 185.)

    #183487

    anderslindh
    Deltagare

    Ltt 185
    Ftt 195 🙂

    #183488

    Beeos
    Deltagare

    215-45 17″ 3.1bar
    Så om det smäller någon dag så är det jag och inte ryssen som invaderar.

    #183489

    torbo
    Deltagare

    😆

    #183654

    saabaero
    Deltagare

    Nån som kan tipsa om lämpligt tryck vid bankörning?
    Dim 205/50-16
    Har just nu 2,7 fram och 2,5 bak med kalla däck.

    Vad tror ni om detta ?

    #183655

    jellybear
    Deltagare

    @umemalmoe wrote:

    – Bil; 1987 års modell 900c sedan, så det är inte så mycket fart att ta hänsyn till, mest ”finåka”.
    – Har en uppsättning US turbo och en uppsättning Ronal fälgar som kan användas.

    Se den här tråden:
    viewtopic.php?f=2&t=705&start=0

    Beträffande däcktryck har jag alltid kört med 2.5bar både bak och fram.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng