E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?

Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 422 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 26, 2023 kl. 05:27 #509218

      Jag råddar friskt annars med termerna så välkommen att rätta mig. T.ex. troddde jag Lucas = LH men LH är Bosch. Trodde det var en förkortning av Lucas nånting!

        juli 26, 2023 kl. 06:19 #509219

        Här är länken till systemet jag tittar på. Dock endast finska. V7 har bränslesensor, finns billigare V8 med manuell switch, samt en V4 som påstår sig funka utan sensor på nåt annat vis, vet inte om jag litar på det… Men sensor låter bäst så man kan blanda bensin och E85 och inte tänka på vad blandningen råkar va.

        https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/product/872c766edec9f2bacc6170dec7dc4990/

          augusti 6, 2023 kl. 17:17 #509465

          Nån som vet hur APC systemet fungerar med E85, läste från nån tysk att APC systemet inte känner igen spikar från E85.

            augusti 6, 2023 kl. 22:40 #509471

            Jag körde min gamla 1992 T16 Lucas på E85 med 431 spridare ett bra tag, säkert 1000 mil, det var en ren brukis och jag var inte snäll mot den. Motorn finns än idag och lever kvar i en annan bil. Jag märkte absolut inget av att det inte funkade. Bilen gick som en raket…. Så att det skulle spika annorlunda/skadligt för motorn på E85 är inget jag känner till. Tro inte vad nån tysk skriver på nätet. 🙂 Dom har ju knappt E85 att tillgå heller så inte deras vanligaste trim-sätt skulle jag säga.

            Tyvärr så är väl E85 grejen lite ointressant idag, färre och färre mackar har det och det är DYRT. Men om jag hade byggt en busbil där Effekten är viktigare än bruks-ekonomi så hade 431orna åkt rakt in igen, och så tändningen lite vassare. Sen har man en mkt rolig T16 med högt stabilt ladd! Ja, under förutsättning som vanligt att allt annat är friskt såklart.

            Min gamla 1992 var nog den piggaste roligaste bilen på E85 jag hade under 10 års intensivt Saabande. Det var den enda som jag konverterade till E85. Eg skulle jag gått hela vägen och satt in en större IC, det blev ganska varmt snabbt när IC original tröttnade snabbt. Glömmer aldrig när jag på 2an med 8ans primär och E85 drog iväg ut på E6 i Götet en gång med kollegan bredvid. Däcken bet bra, ICn var sval och allt stämde. ”herredjävlar” fick han bara ur sig och hade en bula i nacken av nackstödet. Jösses vad kul det var. 🙂 Det var en härlig sleeper, Mattröd 5 dörrars.

            /Martin.

             

              augusti 7, 2023 kl. 07:09 #509473

              Jag vet inte hur priserna är i Sverige men E85 här kostar 1,49€ och 95e10 är 1,99€ (sist jag kollade) så det finns nog en ganska bra prisskillnad här och stationerna verkar bli vanligare, finns tre-fyra E85 mackar inom 30km från mig, närmaste 20km bort.

              Jag vet att i Sverige sköt ju regeringen ihjäl hela E85 grejen 2016 och sen insåg dom misstaget några år senare, men då var det för sent.

              Jag är väl inte primärt intresserad av en busbil nej, utan det är priset hos E85 som attraherar, om man räknar in den ökade förbrukningen blir det förstås mindre skillnad men det torde komma ut på plus ändå. Och man får högre oktan.

              Jag tycker bilen nu är pigg och glad som det är med sina 160hk, skulle jag vilja ha mera tror jag det blir en ny eller moddad APC box med fabriksinställningarna för en 175 eller 185 hk modell, men inget mera än så. Eventuellt en annan IC nån gång.

                augusti 7, 2023 kl. 07:14 #509474

                Idag är det väl ekonomiskt 15 kr/l för E85 och 20.44 för 95okt.

                Sen får det väl kosta lite att ha roligt 🙂

                Timpa
                http://saab9000vector.blogspot.se/

                  augusti 9, 2023 kl. 06:20 #509506

                  Jag läste om APC trimmning och jag tycker jag börjar ha principerna på det klara där. Men jag stötte på en liten text som sade, OBS du som har 1990 med Lucas, alltså jag! Just 1990 årsmodell har ecun en flödesbegränsning så om den börjar dra för mycket slår den ifrån. Detta kan ju skapa problem om jag installerar den där flexifuel modulen och om jag börjar fippla med APC:n tänker jag.

                   

                  Nu behöver jag lära mig mera om hur Lucas ECUn funkar. Jag kanske hade kunnat fixa eget chipp, där 2005 hade jag en egen eprombrännare och jag laddade in ett chip med nya fabriksinställningar på min dåvarande trans am då den verkade ha ECU problem, vilket löste det. Men den har jag inte lyckats hitta, tror den hade jag haft nytta av igen nu.

                    augusti 9, 2023 kl. 09:27 #509508

                    https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/900-79-93/uppgradering-chiptrim/branslechip/lucas-branslechip.html

                    speedparts har chip som ”alla” körde back the day,  funkade fint med E85 och -431 spridare.

                    ganska billiga nuförtiden.

                     

                     

                      augusti 9, 2023 kl. 10:00 #509518

                      Tja, 980 sek är ganska mycket tycker jag, ens med kronkursen som den är. Så därför tittade jag direkt på att göra egna chip istället, chipbrännare har blivit väldigt billiga sen 2005… Bara man hittar en fabriks ROM från en 91a eller borde det gå att bränna en sån själv, behöver inget trim nu utan bara få bort den där flödesbegränsningen. Och sen kan man ju fixa själv utan att vara beroende av att behöva köpa saker av andra.

                        augusti 9, 2023 kl. 21:14 #509522

                        833 kronor för medlemmar i svenska saabklubben 🙂 😉

                         

                        Jag jobbade mycket på att försöka hitta eprom grejjer (fast för 15 år sen)

                        då fanns det inte ett skit att hitta iaf, det verkar vara ingen eller väldigt få som har sånt på lager.

                        det går byta till 91 grejjer, spridarna och styrboxen är det som skiljer.

                          augusti 31, 2023 kl. 12:49 #510138

                          En fråga till, är det nån som bara provat tanka E85 i en icke konverterad OG900? Med lucas-system och lambda sensor? Har fått det föreslaget att lucas-systemet med lambda borde klara av ganska stora variationer…

                            september 1, 2023 kl. 13:17 #510167

                            Detta med Lucas CU14 och årsmodell 1990 som jag har, har jag undrat om det kommer bli bekymmer med eller ej? Har inte planer att tokladda bilen. Jag undrar också om jag kanske är förskonad, jag läste nån på STCS forum påstå att fulltryckare hade aldrig bränslespärren, bara på 900S / LTT bilar???

                              september 1, 2023 kl. 14:24 #510168

                              Detta med Lucas CU14 och årsmodell 1990 som jag har, har jag undrat om det kommer bli bekymmer med eller ej? Har inte planer att tokladda bilen. Jag undrar också om jag kanske är förskonad, jag läste nån på STCS forum påstå att fulltryckare hade aldrig bränslespärren, bara på 900S / LTT bilar???

                              FTT har inte spärren utan det finns bara på CU14 årsm 1990 för S. Den styr dessutom bara laddtryck. För att köra etanol behöver du röda spridare samt höja tändningen. Vilket laddtryck du sedan kör är en annan fråga men lägg dig inte över 0,85 bar utan chip.

                                september 1, 2023 kl. 14:46 #510169

                                Jag trodde jag bara behövde det för att komma undan den där begränsningen i bränsletrycket. Så det gör nåt annat som är bättre för E85 gång, annorlunda bränslemix?

                                  september 1, 2023 kl. 17:36 #510172

                                  Konvertera en 900s -90 för många år sedan. spridarna i en -90 ska flöda 264cc medans senare 900s ska flöda 220cc

                                  röda spridare flödar 258cc vilket är lite mindre än original i en -90

                                  Använde spridarna från 9-5 biopower. dom flödar 373cc vilket ligger något över 30% ökning som behövs, men det funkade riktigt bra.

                                   

                                  Var en lemansblå 5dörrars. saknar bilen men den var rostig bortom räddning.

                                Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 422 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.