E85 konverterar hur ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?
- Detta ämne har 421 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-06 15:53 av
DennisCA.
-
FörfattareInlägg
-
Här är länken till systemet jag tittar på. Dock endast finska. V7 har bränslesensor, finns billigare V8 med manuell switch, samt en V4 som påstår sig funka utan sensor på nåt annat vis, vet inte om jag litar på det… Men sensor låter bäst så man kan blanda bensin och E85 och inte tänka på vad blandningen råkar va.
https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/product/872c766edec9f2bacc6170dec7dc4990/
Jag körde min gamla 1992 T16 Lucas på E85 med 431 spridare ett bra tag, säkert 1000 mil, det var en ren brukis och jag var inte snäll mot den. Motorn finns än idag och lever kvar i en annan bil. Jag märkte absolut inget av att det inte funkade. Bilen gick som en raket…. Så att det skulle spika annorlunda/skadligt för motorn på E85 är inget jag känner till. Tro inte vad nån tysk skriver på nätet. 🙂 Dom har ju knappt E85 att tillgå heller så inte deras vanligaste trim-sätt skulle jag säga.
Tyvärr så är väl E85 grejen lite ointressant idag, färre och färre mackar har det och det är DYRT. Men om jag hade byggt en busbil där Effekten är viktigare än bruks-ekonomi så hade 431orna åkt rakt in igen, och så tändningen lite vassare. Sen har man en mkt rolig T16 med högt stabilt ladd! Ja, under förutsättning som vanligt att allt annat är friskt såklart.
Min gamla 1992 var nog den piggaste roligaste bilen på E85 jag hade under 10 års intensivt Saabande. Det var den enda som jag konverterade till E85. Eg skulle jag gått hela vägen och satt in en större IC, det blev ganska varmt snabbt när IC original tröttnade snabbt. Glömmer aldrig när jag på 2an med 8ans primär och E85 drog iväg ut på E6 i Götet en gång med kollegan bredvid. Däcken bet bra, ICn var sval och allt stämde. ”herredjävlar” fick han bara ur sig och hade en bula i nacken av nackstödet. Jösses vad kul det var. 🙂 Det var en härlig sleeper, Mattröd 5 dörrars.
/Martin.
Jag vet inte hur priserna är i Sverige men E85 här kostar 1,49€ och 95e10 är 1,99€ (sist jag kollade) så det finns nog en ganska bra prisskillnad här och stationerna verkar bli vanligare, finns tre-fyra E85 mackar inom 30km från mig, närmaste 20km bort.
Jag vet att i Sverige sköt ju regeringen ihjäl hela E85 grejen 2016 och sen insåg dom misstaget några år senare, men då var det för sent.
Jag är väl inte primärt intresserad av en busbil nej, utan det är priset hos E85 som attraherar, om man räknar in den ökade förbrukningen blir det förstås mindre skillnad men det torde komma ut på plus ändå. Och man får högre oktan.
Jag tycker bilen nu är pigg och glad som det är med sina 160hk, skulle jag vilja ha mera tror jag det blir en ny eller moddad APC box med fabriksinställningarna för en 175 eller 185 hk modell, men inget mera än så. Eventuellt en annan IC nån gång.
Jag läste om APC trimmning och jag tycker jag börjar ha principerna på det klara där. Men jag stötte på en liten text som sade, OBS du som har 1990 med Lucas, alltså jag! Just 1990 årsmodell har ecun en flödesbegränsning så om den börjar dra för mycket slår den ifrån. Detta kan ju skapa problem om jag installerar den där flexifuel modulen och om jag börjar fippla med APC:n tänker jag.
Nu behöver jag lära mig mera om hur Lucas ECUn funkar. Jag kanske hade kunnat fixa eget chipp, där 2005 hade jag en egen eprombrännare och jag laddade in ett chip med nya fabriksinställningar på min dåvarande trans am då den verkade ha ECU problem, vilket löste det. Men den har jag inte lyckats hitta, tror den hade jag haft nytta av igen nu.
speedparts har chip som ”alla” körde back the day, funkade fint med E85 och -431 spridare.
ganska billiga nuförtiden.
Tja, 980 sek är ganska mycket tycker jag, ens med kronkursen som den är. Så därför tittade jag direkt på att göra egna chip istället, chipbrännare har blivit väldigt billiga sen 2005… Bara man hittar en fabriks ROM från en 91a eller borde det gå att bränna en sån själv, behöver inget trim nu utan bara få bort den där flödesbegränsningen. Och sen kan man ju fixa själv utan att vara beroende av att behöva köpa saker av andra.
833 kronor för medlemmar i svenska saabklubben 🙂 😉
Jag jobbade mycket på att försöka hitta eprom grejjer (fast för 15 år sen)
då fanns det inte ett skit att hitta iaf, det verkar vara ingen eller väldigt få som har sånt på lager.
det går byta till 91 grejjer, spridarna och styrboxen är det som skiljer.
Detta med Lucas CU14 och årsmodell 1990 som jag har, har jag undrat om det kommer bli bekymmer med eller ej? Har inte planer att tokladda bilen. Jag undrar också om jag kanske är förskonad, jag läste nån på STCS forum påstå att fulltryckare hade aldrig bränslespärren, bara på 900S / LTT bilar???
Detta med Lucas CU14 och årsmodell 1990 som jag har, har jag undrat om det kommer bli bekymmer med eller ej? Har inte planer att tokladda bilen. Jag undrar också om jag kanske är förskonad, jag läste nån på STCS forum påstå att fulltryckare hade aldrig bränslespärren, bara på 900S / LTT bilar???
FTT har inte spärren utan det finns bara på CU14 årsm 1990 för S. Den styr dessutom bara laddtryck. För att köra etanol behöver du röda spridare samt höja tändningen. Vilket laddtryck du sedan kör är en annan fråga men lägg dig inte över 0,85 bar utan chip.
september 1, 2023 kl. 17:36 #510172Konvertera en 900s -90 för många år sedan. spridarna i en -90 ska flöda 264cc medans senare 900s ska flöda 220cc
röda spridare flödar 258cc vilket är lite mindre än original i en -90
Använde spridarna från 9-5 biopower. dom flödar 373cc vilket ligger något över 30% ökning som behövs, men det funkade riktigt bra.
Var en lemansblå 5dörrars. saknar bilen men den var rostig bortom räddning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
