E85 konverterar hur ?

Forum Modellspecifika forum OG900 E85 konverterar hur ?

  • Detta ämne har 387 svar, 38 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-21 20:35 av .
Visar 13 inlägg - 376 till 388 (av 388 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #197744
    svartvit
    Deltagare

    Trist, men troligtvis per styck.
    En liten varning, något som sällan kommer fram när det gäller E85-konvertering. Bränslepumpen kan komma att ge upp. Jag tog ut min sommarbil i lördags, startade fint och drog iväg, men plötsligt hostade den bara till och lade av, nu heldöd. Har inte undersökt det närmare, men vad annars kan orsaka ett sånt stopp tänker jag. Vad jag förstått är jag inte den förste som råkar ut för detta efter etanolkonvertering… Någon som har bra tips på bränslepumpar?

    #197746
    morsole
    Deltagare

    Biltemas håller nån säsong och lite till; annars får man köpa direkt från Kina, går det också; inget fel på de pumparna.

    Kör med en sån just nu i min S, dock med moderat kraftuttag så…

    Har inga illusioner om att det ska vara bättre pumpar som säljs via blocket så.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #197755
    svartvit
    Deltagare

    Ok, tack för tips!

    #197814
    svartvit
    Deltagare

    Tro det eller ej, men nu verkar även den ANDRA bilen givit upp av samma orsak. Ah TVÅ saab-lik av två möjliga. Den har ändå bara gått på 20 % E85 nu ett tag. I vilket fall som – jag undrar det här med bränslepumpar, är det två pumpar på dessa bilarna? I manulen står något om ejektorpump och huvudpump. Vilken ska bytas tro?

    #197815
    joh900
    Deltagare

    Bilar med Walbro har endast en pump. Sitter i en armatur i tanken, finns två modeller antingen med 6mm anslutning eller 8mm anslutning. De jag har skruvat på har haft 8mm anslutning så det borde nog dina också ha.

    Walbro originalpump har gått att köpa billigt från Skruvat förut, ca 700kr har jag för mig.

    #197816
    svartvit
    Deltagare

    Ok tack, läste nu att Lucasmaualen var för modell 1990- och Walbropumpen från Skruvat var för modell 1991-. Det kan förklara saken kanske.

    #197817
    joh900
    Deltagare

    Det sitter Walbro redan 1990, tror t om det finns vissa 1989 som har Walbro

    #197818
    morsole
    Deltagare

    900I 16v -89 har Wallbro fast ett annat lock på tanken; JÄTTEKUL var det sist jag höll på; tätningen där ser ut som en fönsterlist…

    Tror bara det var på 9000 de hade två pumpar; har en sån armatur liggande här.

    Undrar om det inte hade varit bäst att montera en Bosch pump, för hållbarhetens skull; de är tåligare än Wallbro.

    Fast då får man ju bygga om det hela lite.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #197820
    svartvit
    Deltagare

    Ok, många varianter alltså. För snabb fix funkar pumpen som Biltema har alltså inte eller? Står att det är förpump, 0.1 bar.

    #197889
    svartvit
    Deltagare

    Jaha, det var väl tur jag köpte ”Walbropumpen” på Biltema på öppet köp då. Väl ur bilen är det en Bosch 0580453945. Den är grövre än Walbro och har 6 mm anslutning.

    En liten sökning gav bla:
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/78530-Fel-bränslepump-Väldigt-skumt

    En tråd som avslutas med ett ”Grattis”. Verkar lovande … :-/

    #198532
    svartvit
    Deltagare

    Ja, jag kan väl uppdatera lite, då det verkar som det var ett infall av paranoia som drabbade mig tidigare. Problemen med den svarta kunde härledas till en dålig tempgivare. Kall motor gav rätt värden, men halvvarm gav den nog sken av att vara helvarm så den svarade lite dåligt på gas – ungefär som med för dåligt bränsletryck. Så jag flyttade över pumpen till den vita med etanol i och tro det eller ej, så gick den lika pissigt. Tvekar på gas och spottar vatten även helt genomvarm. Topp-packning verkar inte vara problem, då den behåller vatten och inga bubblor (eller olja) syns i expansionskärlet.

    Nu har jag då etanolkonverterat den svarte, med spridarna från den vita och även dess bränslepump (tänkte skona den ena från etanolen) och den går fint, peppar peppar. Min teori är helt enkelt att etanolen tagit upp för mycket vatten under vinterförvaringen och därför inte får tillräckligt med kraft. Det kunde kanske också förklara mängden vatten i avgaserna. Man har ju hört att full tank är bra när man ställer undan bilen, men nu känns det väldigt jobbigt att bli av med 65 l E85 från en bil som inte är körbar. Några tankar?

    #184521
    svesson
    Deltagare

    Gammal men otrolig intressant tråd :AP

    Jag har nu kört några månader med E85 och bilen (900S -91) går jättebra :CE
    Faktiskt lättstartad hittills också….

    Men då är det en sak till
    ”Etanolskador” på pump mm. Efter att ha läst igenom alla 26 😯 sidorna i denna tråd har jag lärt mig att Redlineoil har en tillsats SI-ALCOHOL som kan vara bra ELLER tar man ”Morsoles” hemkokta brygd med diesel och lacknafta (fr 7/6 -12). Fråga bara här till Johannes ( jag är känd för att vara lite petig 😳 ): Är det vanlig diesel-bränsle från macken du menar ❓

    #183158
    morsole
    Deltagare

    Svar ja…

    Det är nog som med motorolja; det kan diskuteras i många år vad som är bäst…Men det finns många vägar att gå.

    Huvudsaken är att man smörjer pumpen och spridarna lite; kör nu med andra tillsatser, men har nu en turbo, så det är LITE knepigare då den skiter ner spridarna varannan månad ungefär.

    Kör med röda spridare, men antagligen blir det krock mellan oljedimman från vevhuset och spritdimman, då spridarna slaggar igen och får rengöras mycket effektivt, för att funka igen.

    Har införskaffat ultraljudstvätt; MEN det som sitter runt de 4 spridarhålen får tas med aceton och snaggad konstnärspensel.

    Kör numera med Triboron bränsletillsats, och även lite Triboron tvåtaktsoljeersättning.

    Bilen drar runt 1.1 l milen med min stundom inspirerade körning.

    Har monterad 9-5 oljefälla, men vete f.. om det räcker!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 13 inlägg - 376 till 388 (av 388 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng