E85 konverterar hur ?

Forum Modellspecifika forum OG900 E85 konverterar hur ?

  • Detta ämne har 387 svar, 38 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-21 20:35 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 388 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #184503
    joh900
    Deltagare

    Plankan/TurboCab

    Hur beter sig era när ni skall starta när de är varma? Trögstartat? Har ”labbat” lite och det var fan inte lättstartat vid varm motor ens… 🙄

    Recept:
    4x -431 och nånstans mellan 20-24 graders tändning. Full tank E85, varav ca 5-6liter BF98.

    Startade inte alls med org 16 graders tändning, farsan justerade lite undertiden jag körde på starten och då hoppade den igång hur lätt som helst, och då var det nånstans runt 20-24grader (svårt att se, smutsigt och trångt..). Efter en kort provtur däremot så tjurade den och ville inte starta igen….

    När den väl startar däremot…. :mrgreen:

    Skall kolla över stift etc imorgon, hann inte med det nu, med lite tur så kanske det är dags för byte bara.

    MVH

    #184504
    turbocab
    Deltagare

    Kan inte riktigt säga detta än, får köra lite mer först. Imorse var det i alla fall 9+ och fuktigt som fan. Ett varv mer än jag är van vid, sen hoppade den igång och gick 100% stabilt direkt. 3 mil till jobbet gick klockrent. Du kanske ska pröva med nya stift Johannes? Eller så åkte du på nåt i stil med att Etanolen löst upp skit som satt igen nån spridare litegrand. Jag bytte inte bränslefilter själv, det ligger på listan så att säga, men det rekommenderas ju att man gör det.

    #184505
    plankan
    Deltagare

    Jag upplever bilen som den altid varit –
    starter precis som den alltid gjord och har fin tomgång när den är kall.

    Dock noterar jag en märkbart ”ojämnare” tomgång när den har uppnått drifttemp –
    käns som den missar lite då och då 🙄

    #184506
    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Jo, stift ligger högt på misstänkt-listan… Kommer inte ihåg på rak arm när jag bytte dem senast, men de lär nog ha gått ett par tusen mil i alla fall, så det är dags i vilket fall som helst. Bränslefilter skall jag också byta, men tänkte att jag inte skulle behöva göra det direkt utan efter kanske 1-2 tankar så att det mesta skiten hinner sätta sig.

    Ni kör med orginalprogramvara i era bilar va? Samt inkopplat förkopplingsmotstånd för spridarna?

    Det du upplevt med tomgången plankan kände jag av också lite, den pendlade lite i alla fall, dock inget som skapar problem eller stör mig egentligen. 🙂

    Är det standardstift som gäller? Dvs BCP7ES.

    MVH

    #184507
    plankan
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Ni kör med orginalprogramvara i era bilar va? Samt inkopplat förkopplingsmotstånd för spridarna?

    Jag kör med orginal koncept hela vägen ut inkl motståndet kvar som det alltid varit.

    @joH900 wrote:

    Är det standardstift som gäller? Dvs BCP7ES.

    Jag kör med platinastiften.

    Dock får jag tillägga att det inte var ”bara” och starta upp med 431 –
    drygd var hon och surade ner sig så pass att jag fick ta av stiften.

    Gjorde en ny uppstart med resultatet att hon då gick på 3 cyl ett tag tills jag fick varvat upp och systemet stabiliserade sig.
    Testade då med lite olika inställningar på tändningen.
    Vid 25* gick hon som en dröm på tomgång,men detta vågade jag inte köra med i första taget –
    så jag ställde ner hon på 22*.
    Där fanns det anlag för spikningar så i skrivande stund har jag nyss varit ute och testa med 20* som rek –
    och nu verkar det inte längre finnas anlag för det 😛

    #184508
    turbocab
    Deltagare

    Kör också original fullt ut, det är bara spridarna jag bytt, allt annat orört. Min tomgång är superstabil. Körde hem från jobbet förut och allt lirar 100%, jag märker ingenting alls annorlunda. Svingött! Kanske kan miltalen påverka, kringafaktorer etc. Jag har ju ny topppackning och topplock, och bilen gick 100% innan. Jag var inne på att mecka med en del annat samtidigt, men jag höll på mig och gjorde verkligen bara denna manövern igår för att utesluta andra felfaktorer. Men det gick hem. Jag startade ju med 431or och då gick den nog fett, men det försvann på väg till macken. Nu säger jag inte att det är fel på din bil Johannes, men kanske är det skillnad i viss utrustning ändå? Har jag möjligen valt bra stift för E85? Jag får kolla vad som sitter, men rätt säker det är de vanliga billiga NGK, alltså inte Platina. BCP7EV eller vad dom heter.

    #184509
    longjohn61
    Deltagare

    Sugen so fan jag med hoppas hittar ett gäng 431or snart 😉

    Mvh Nisse

    #184526
    saabaero
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Plankan/TurboCab

    Hur beter sig era när ni skall starta när de är varma? Trögstartat? Har ”labbat” lite och det var fan inte lättstartat vid varm motor ens… 🙄

    Recept:
    4x -431 och nånstans mellan 20-24 graders tändning. Full tank E85, varav ca 5-6liter BF98.

    Startade inte alls med org 16 graders tändning, farsan justerade lite undertiden jag körde på starten och då hoppade den igång hur lätt som helst, och då var det nånstans runt 20-24grader (svårt att se, smutsigt och trångt..). Efter en kort provtur däremot så tjurade den och ville inte starta igen….

    När den väl startar däremot…. :mrgreen:

    Skall kolla över stift etc imorgon, hann inte med det nu, med lite tur så kanske det är dags för byte bara.

    MVH

    Kanske är läge att kolla hur bränsletrycket beter sig under drift?
    Om den t.ex. tappar trycket direkt när motorn stannar tar det ju en liten stund för pumpen att bygga upp trycket igen.

    @plankan wrote:

    Gjorde en ny uppstart med resultatet att hon då gick på 3 cyl ett tag tills jag fick varvat upp och systemet stabiliserade sig.
    Testade då med lite olika inställningar på tändningen.
    Vid 25* gick hon som en dröm på tomgång,men detta vågade jag inte köra med i första taget –
    så jag ställde ner hon på 22*.

    Kolla så du inte har nått tjuvluftläckage.
    Tycker mig märkt att motorn blir känsligare på tjuvluftläckor efter konvertering. Vet inte om det verkligen är så eller bara är inbillning 😕
    Annars tycker jag det låter ganska normalt hur den brukar bete sig när bensinen är slut. Tror den skulle må bra av extra uppfetning de första sekunderna.
    Beroende på temp kan det räcka med uppfetning några sekunder så det kanske är ungefär den tid du behövt för att den ska börja gå rent ?

    #184527
    joh900
    Deltagare

    Nu har jag varit ute och testat lite…

    Glömde förtydliga det förut, men det är en 9000 fuelrail med integrerad 3bars BTR som jag har monterat med tillhörande -431or, bör väl dock inte ha någon betydelse kan jag tycka men.

    Har kontrollerat följande:
    Att orginalchip sitter i bränslebox (box från 1991-1993 för spridare med orange rand)
    Tändstift (BCP7ES) gnistgap ca mitt mellan toleranserna. Tog tändstift från en bil som jag vet går 100%.

    Och såhär beter den sig:
    Kallstart – startar direkt som om det vore vanlig BF98 i tanken
    ”Ljummen” – startar direkt
    Normal arbetstemp = OMÖJLIG att starta, oavsett läge på gasen etc.

    Däremot…
    Rycker jag ur kontakten till tempgivaren på insuget så startar den direkt även om den är varm? Kass tempgivare tänkte jag då, lätt fixat… Testade med två andra tempgivare (en osäkert skick, en garanterat fungerande) utan någon som helst skillnad.

    Så är bilen kall eller ljummen så är det inga problem att starta, vid arbetstemp krävs det att jag rycker ur kabeln till tempgivaren. Utan tempgivaren inkopplad antar jag att den fetar på lite extra. Kopplar jag in tempgivaren under drift när bilen är varm så fortsätter den att gå som vanligt och CE släcks.

    Vad faa….? Tips mottages!

    Jag ska kolla skick på o-ringarna till spridarna imorgon, tyckte dock det var hyffsat motstånd och trycka ner spridarna i insuget men…

    @SaabAero wrote:

    Kanske är läge att kolla hur bränsletrycket beter sig under drift?
    Om den t.ex. tappar trycket direkt när motorn stannar tar det ju en liten stund för pumpen att bygga upp trycket igen.

    Brukar vänta med att starta bilen tills jag hör att pumpen har gått klart när jag vridit på tändningen, vilket borde göra att den hinner bygga upp tryck antar jag? Har ju dock inte kört med just denna BTRen förut, om nu den skulle kunna ha något med saken att göra. Har dock ingen bränsletrycksmätare vilket gör det hela lite krångligt.

    MVH

    #184528
    turbocab
    Deltagare

    Om du rycker tempgivaren så simulerar bilen ett värde runt 10-20c har jag för mig. Min gamla S startade inte med sladden i, men jättefint med den ur. Så din givare stryper troligen ner när det är varmt. Testa med en helt ny? Jag ha nog bytt 3x nu totalt, dom verkar lite känsliga. Speedparts har nya, även Mekonomen tror jag.

    BTR är ju en annan osäker faktor? Har dålig koll på dessa, men läste att dom har väldigt lite evakueringshål för bypassen så under vissa förutsättningar kan man få för mkt bränsle. Men inte alls säkert det spelar nån roll här ju. Men det är ju något som din bil skiljer sig på våra, och då skulle man kanske börja jobba med den biten. Har du original-grejorna kvar? Jag är glad jag höll mig och bara gjorde E85 Konv med helt original prylar, då vet man ju lite mer förutsättningarna när man börjar jobba. Hur länge har du haft BTR monterad? Det funkade innan?

    #184531
    joh900
    Deltagare

    Hej

    BTR som satt på denna fuelrail har jag aldrig kört med, så det skulle kunna vara nått med den.Tänkte därför flytta spridarna till org fuelrail ikväll samt flytta över o-ringarna från de gamla spridarna om jag inte får tag på nya idag (bytte dessa för ca ett halvår sedan).

    Jag en av givarna som jag testade med kom från min svarta, och den går felfritt så tycker inte det borde vara givaren ändå.

    MVH

    #184548
    joh900
    Deltagare

    Då var det lite mer felsökt, utan lycka, precis samma symptom fortfarande

    Ohm-mätt tempgivare samt spridare, allt var inom toleranserna
    Ohm-mätt från handsken till tempgivaren, även där ok
    Bytt o-ringar på spridarna
    Bytt till original fuelrail med tillhörande 3bar BTR samt monterat -431 i denna
    Testat ytterligare en bränslebox
    Provstart utan lambdasond inkopplad

    TurboCab, kan du kolla vad du har för stift i din?

    Jag börjar få slut på ideér nu…. Speciellt eftersom bilen går helt underbart när den väl är igång (både tomgång och vid körning).

    MVH

    #184575
    prostreet
    Deltagare

    Nu går även min halvt på sprit.
    Körde tills bensinlampan började lysa, och så körde jag 3 mil utöver det med lite hårdare körning. Inte jätte mycket bensin kvar i systemet.
    Åkte till macken och tanka i E85, 20 liter. Sen hem och monterade 431;orna och starta upp den. Går skit fint. 😯 Tomgången lika stabil som förut.
    Känns inte rätt med tanke på vad det stått tidigare i tråden. Dock har jag inte ställt om tändningen. Men ska göra det.

    Men väldigt förvånad över den stabila tomgången. Nästan så jag vill ha dålig tomgång jag vet allting står rätt till enligt vad föregående talare sagt. 😉

    #184576
    turbocab
    Deltagare

    Tja, jag vet inte jag? Min tomgån är superstabil. och jag hade nog 10 liter BF98 kvar i tanken när jag fyllde med Etanol. Inga som helst problem. Jag måste säga jag är lite imponerad av styrsystemen från Lucas.

    JOH900: Jag har inte fått skruvat ut nåt stift än, kan göra det sen hoppas jag. Du har ju en 1990 års modell? Det är ju CU 14,0 på den. Jag och Plankan kör väl med 14.1, dvs fr 1991 och framåt. Ett långskott att det skulle vara nån skillnad, men man vet ju inte? Du har ingen 1991 box eller framåt att testa med?

    #184577
    prostreet
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Tja, jag vet inte jag? Min tomgån är superstabil. och jag hade nog 10 liter BF98 kvar i tanken när jag fyllde med Etanol. Inga som helst problem. Jag måste säga jag är lite imponerad av styrsystemen från Lucas.

    Ofasen. Kanske inte är så farligt då. Ska vänta tills bilen blir riktigt ”kall” innan jag startar igen.
    Tickar dina spridare något förresten?

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 388 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng