E85 konverterar hur ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?
- Detta ämne har 421 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-06 15:53 av DennisCA.
-
FörfattareInlägg
-
@longjohn61 wrote:
@plankan wrote:
Då är Luvan numera en “spritbil”
Hur går den nu då ❓
I skrivande stund mycket bra
Har dock fått en annan lite mera nervös tomgång mot innan,men det går att leva med 😉
Fick dock vid en fullgasrepa spikdioden att blinka till 2 snabba gångar –
(så ingen tvekan om att den fungerar) 😆
Men tror mig att ett SP chip kommer att lösa det då hon vid en del tillfälden
hamnar väldigt nära 1 bar 🙄@longjohn61 wrote:
bara andra spridare och omställd tändning ❓
Mvh NisseJa det kan man säga.
Motståndet till spridarna är “orörd” och –
kör med 22* i tändning,men skall just. ner det till 20* under morgondagen.maj 8, 2011 at 20:41 #183579Det låter bra hoppas jag hittar några 431or snart då kan jag testa lite jag med 😉
Lägg gärna upp ändringar du gör eller hittar 😉Mvh Nisse
maj 8, 2011 at 20:59 #184423@Glader9991 wrote:
Nisse, vilken bil ska du köra E85 i?
Jag har ju inte APC kitt, och att Plankans spikade där vid 22 är lite oroväckande.
Vill ju gärna ha lite marginal;) Men jag har SP chipp i min. Kanske motverkar det lite.
0.9 bar kommer jag ladda som max.Tänkte prova på min vita 900s då jag åker till jobbet med den det är en 90a så då behövs det bara andra spridare och lite omställd tändning
detta är dock bara ett sommar recept,sitter och klurar på en kallstart på bensin med separat tank och tidstyrning få se vad det blir 😉Mvh Nisse
Ett litet tips vid konvertering är att vänta med finjusteringar tills man tankat några ggr.
De gånger jag övergått till spriten har jag kört tills tanklampan börjat lysa, konverterat och sedan tömt i 20lit E85 för att ta mig till macken och fylla upp fullt. Har märkt att den förhållandevis lilla mängd bensin som varit kvar i tanken påverkat mer än man tror. Framförallt är det kallstartegenskaperna som brukar vara klart bättre från början innan bensinen är helt “slut”.Spännande Plankan, kul att det funkar. Spikningen är väl inget jätteproblem, antar att APCn styr ner som den skall?
Mitt eget Etanolprojekt närmar sig mer och mer. Jag skrotade ju just en i-bil och tog kallstarts upprikningen, den insprutar ventil som sitter på spjällhuset, med slangarna etc till den. Har planer på att montera denna och koppla till en manuell kallstarts-upprikning, men då blir det ju alltså bara mer Etanol man sprutar in. Vad tror ni om det? Eller måste det till Bensin?
maj 9, 2011 at 20:43 #184452@Turbocab wrote:
Spännande Plankan, kul att det funkar. Spikningen är väl inget jätteproblem, antar att APCn styr ner som den skall?
Mitt eget Etanolprojekt närmar sig mer och mer. Jag skrotade ju just en i-bil och tog kallstarts upprikningen, den insprutar ventil som sitter på spjällhuset, med slangarna etc till den. Har planer på att montera denna och koppla till en manuell kallstarts-upprikning, men då blir det ju alltså bara mer Etanol man sprutar in. Vad tror ni om det? Eller måste det till Bensin?
Tänkte på nåt liknande men då bensin för kalla dagar 😉
Mvh Nisse
@Turbocab wrote:
Spännande Plankan, kul att det funkar. Spikningen är väl inget jätteproblem, antar att APCn styr ner som den skall?
Yes det gör den –
men det kommer bli en vecka med kontroller samt div justeringar.Vintertid är det garageförvaring för Luvan,så jag kommer inte lägga så mkt energi på det med kallstart 😉
@Sebbo wrote:
För oss norrbor, skulle det gå att bara tanka i lite bensin när man kör i E85 på vintern tror ni?
En extra skvätt bensin hjälper såklart till även om E75 gör ganska stor skillnad jämfört med E85.
Egentligen handlar det mest om att fixa uppfetningen vid start för att slippa problemen. Har man tillgång till motorvärmarstolpe ska det inte vara något större problem öht.
Bekymret kommer när man inte har mv inkopplad eller säkringen gått..
En äkta BioPower startar även vid -25°C med E85 i tanken så det är inget olösbart problem och en sån bränslemapp är ju inte så svår att hitta 😉Done and done! Tog ju ca 20 minuter hela manövern. Rev i 431orna, startade upp. Lite knölig tomgång möjligen, men körde helt normalt till macken, 1 km. Tankade 45 liter E85. Shit vad billigt!!! Synd att den drar mer sen bara…. 🙄 Sen hem och ställa tändning, jag valde ca 21 grader. Thats it! Tomgången är superstabil, allt verkar normalt. Laddet är bättre, nu håller den fullt vid pådrag på alla växlar, APCn jobbar inte. Det är väl det högre oktantalet som tillåter detta antar jag, nice! Så där rök den besparingen antar jag. 😳
Nu får vi se hur den startar imorgon helt kall. Min helt nya topp lär ju inte vara så dum nu heller, allt är tätt mm.
Tips: Ni som gör detta och slänger i andra spridare, fetta in dom innan montering. Vaselin på gummiringarna så dom glider ner lätt i både insug och upp i spridarröret. Mina spridare satt som fan i insuget, det har inte vart loss sen 1992 tror jag. Men allt löste sig.
😆
Svårare än så är det inte 🙂
Blir intressant att höra hur du upplever kallstartegenskaperna när du kört några tankar och tempen kryper ner under +10CEtt tips för att lossa spridare är att smörja med WD40 eller liknande och vicka lite på spridarna så oljan kryper ner.
@SaabAero wrote:
Ett tips för att lossa spridare är att smörja med WD40 eller liknande och vicka lite på spridarna så oljan kryper ner.
Samt släppa/lossa på låsbrickorna innan –
då kommer dom spridare som släpper bästa som dom vill + att man inte bockar railen 😉off topicvarning!
Ibland ångrar man nästan valet av en T8 😉
Kul iaf att se att många verkar inne på E85 spåret 🙂 är ju lite vin-vin av det hela ^^
Sen måste man ju ge SAAB en massa creed att de designat motorer som fungerar så bra på E85 trotts att dom är 20-25 år gamla 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.