E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 422 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 3, 2011 kl. 20:44 #184258

      @M.broberg wrote:

      PET flaska klarar av att hålla tätt med bensin.

      Jo,men den klara nog inte en evt krock så vidare bra 🙄

        maj 4, 2011 kl. 06:07 #184267

        @plankan wrote:

        @M.broberg wrote:

        PET flaska klarar av att hålla tätt med bensin.

        Jo,men den klara nog inte en evt krock så vidare bra 🙄

        😆 Nä de lär bli som en smärre bomb.

          maj 4, 2011 kl. 06:51 #184268

          @Beeos wrote:

          @plankan wrote:

          @M.broberg wrote:

          PET flaska klarar av att hålla tätt med bensin.

          Jo,men den klara nog inte en evt krock så vidare bra 🙄

          😆 Nä de lär bli som en smärre bomb.

          Äsch… Bensin brinner inte så bra som man tror… 😕

            maj 4, 2011 kl. 09:15 #184272

            För oss som sitter med mekaniskt sprut är det iaf betydligt värre även om det går…

            Har funderat på att införskaffa mig en styrtrycksventil(/varmkörningsregulator) extra och labba med att sänka styrtrycket så att man får mer soppa. Vet att många kör så på v*lv* med meksprut och E85. Det vanligaste och förmodligen enklaste sättet att öka bränslemängden är att schimsa styrtrycksventilen ca 2mm (för ~30% mer soppa) eller att skaffa en reglerbar redan från början som sitter på exempelvis 900 t8 MY83. Finns det andra sätt att göra detta på? Kan man inte montera en reglerbar ventil på slangen tex istället för att plocka med styrtrycksventilen?

              maj 4, 2011 kl. 14:52 #184273

              @GustavH wrote:

              För oss som sitter med mekaniskt sprut är det iaf betydligt värre även om det går…

              Har funderat på att införskaffa mig en styrtrycksventil(/varmkörningsregulator) extra och labba med att sänka styrtrycket så att man får mer soppa. Vet att många kör så på v*lv* med meksprut och E85. Det vanligaste och förmodligen enklaste sättet att öka bränslemängden är att schimsa styrtrycksventilen ca 2mm (för ~30% mer soppa) eller att skaffa en reglerbar redan från början som sitter på exempelvis 900 t8 MY83. Finns det andra sätt att göra detta på? Kan man inte montera en reglerbar ventil på slangen tex istället för att plocka med styrtrycksventilen?

              En variant är att använda bränslehuvud från en 6 cyl motor och koppla de två överblivna uttagen till spridarna.
              Dvs ett ledigt uttag delas i två (T-koppling) där varje del får gå ihop med ett spridarrör med ytterligare ett T-rör.

                maj 4, 2011 kl. 18:08 #184275

                Precis så lär T8 har trimmats på 80-talet för att få mer bränsle vid ökat ladd. På den tiden var ju bränsleförbrukning inte ett problem. Borde funka för Etanol-trim också faktiskt? Porsche vissa årsmodeller hade bränslehuvud för 6-cyl tydligen. Hur man hittar ett sånt idag har ajg ingen aning om.

                Är på gång själv att testa i en Lucasbil nu, så fort tiden gives. 431orna ligger i verkstan. Återkommer! Blir väl i cabben tror jag, den är ju fräschast.

                😆

                EDIT: Den 900i jag just köpte har ju den extra kallstartsventilen monterad. Ni tror inte det räcker att koppla in den och styra manuellt för kallstart på vintern och behålla Etanolen då? Eller måste det till Bensin? Det är ju ändå E75 på vintern, dom blandar väl i soppa? Kommer spara undan hela den grejen i alla fall för framtida montering. Fan, snart är vi som på Kuba, vi håller liv i våra gamla og900 med olika bränslen och grejor….. 🙄

                  maj 4, 2011 kl. 20:07 #184288

                  @SaabAero wrote:

                  En variant är att använda bränslehuvud från en 6 cyl motor och koppla de två överblivna uttagen till spridarna.
                  Dvs ett ledigt uttag delas i två (T-koppling) där varje del får gå ihop med ett spridarrör med ytterligare ett T-rör.

                  Låter spännande, men hur vet man att man får rätt mängd bränsle? 😛 Jag menar, borde det inte ge ungefär 50% mer med en sådan setup?

                    maj 5, 2011 kl. 05:26 #184292

                    @GustavH wrote:

                    Låter spännande, men hur vet man att man får rätt mängd bränsle? 😛 Jag menar, borde det inte ge ungefär 50% mer med en sådan setup?

                    Om inte jag tänker helt fel borde det bli 33%

                    @Turbocab wrote:

                    Precis så lär T8 har trimmats på 80-talet för att få mer bränsle vid ökat ladd. På den tiden var ju bränsleförbrukning inte ett problem. Borde funka för Etanol-trim också faktiskt? Porsche vissa årsmodeller hade bränslehuvud för 6-cyl tydligen. Hur man hittar ett sånt idag har ajg ingen aning om.

                    :

                    Även Saab hade 6-cyl bränslehuvuden där dom 2 extra hålen inte var uppborrade.
                    Dock lite osäker huruvida huvudet innehöll alla delar i de oborrade uttagen.

                      maj 5, 2011 kl. 07:16 #184302

                      @SaabAero wrote:

                      Även Saab hade 6-cyl bränslehuvuden där dom 2 extra hålen inte var uppborrade.
                      Dock lite osäker huruvida huvudet innehöll alla delar i de oborrade uttagen.

                      Dom satt väl på 99 turbo har jag för mig 😉

                      Mvh Nisse

                        maj 5, 2011 kl. 09:56 #184306

                        @SaabAero wrote:

                        @GustavH wrote:

                        Låter spännande, men hur vet man att man får rätt mängd bränsle? 😛 Jag menar, borde det inte ge ungefär 50% mer med en sådan setup?

                        Om inte jag tänker helt fel borde det bli 33%

                        @Turbocab wrote:

                        Precis så lär T8 har trimmats på 80-talet för att få mer bränsle vid ökat ladd. På den tiden var ju bränsleförbrukning inte ett problem. Borde funka för Etanol-trim också faktiskt? Porsche vissa årsmodeller hade bränslehuvud för 6-cyl tydligen. Hur man hittar ett sånt idag har ajg ingen aning om.

                        :

                        Även Saab hade 6-cyl bränslehuvuden där dom 2 extra hålen inte var uppborrade.
                        Dock lite osäker huruvida huvudet innehöll alla delar i de oborrade uttagen.

                        Ok, annars är det väl gamla fordar och dylikt man ska leta på antar jag. Tycker fortfarande att det blir 50% mer soppa än med 4 spridare däremot. Har du däremot 6 från början så motsvarar 2 spridare 33%… Om 4 spridare flödar 1 liter bensin på tiden x så flödar 6 spridare 1,5 liter bensin under tiden x förutsatt att alla spridare flödar lika mycket per styck oavsett om det är 4 eller 6 stycken. Det är aningen för mycket.

                          maj 5, 2011 kl. 14:40 #184312

                          @longjohn61 wrote:

                          Dom satt väl på 99 turbo har jag för mig 😉

                          Mvh Nisse

                          Jag tror även 900 hade den de första åren innan den med 4 anslutningar kom.
                          Kan det vara så enkelt att bilar utan kat har den gamla varianten ?
                          Är hyffsat säker på att T8 -84 hade 6 cyl bränslehuvud 😕

                          @GustavH wrote:

                          Ok, annars är det väl gamla fordar och dylikt man ska leta på antar jag. Tycker fortfarande att det blir 50% mer soppa än med 4 spridare däremot. Har du däremot 6 från början så motsvarar 2 spridare 33%… Om 4 spridare flödar 1 liter bensin på tiden x så flödar 6 spridare 1,5 liter bensin under tiden x förutsatt att alla spridare flödar lika mycket per styck oavsett om det är 4 eller 6 stycken. Det är aningen för mycket.

                          Vi tänker lika ia om det nu är till någon hjälp 😀
                          Kanske 5 cyl Audi är är bättre ?
                          Sen ska man ju inte glömma att Co-halten kan justeras på dessa gamla system innan katten kom.

                            maj 8, 2011 kl. 19:19 #184397

                            Då är Luvan numera en ”spritbil” :mrgreen:

                              maj 8, 2011 kl. 19:22 #184399

                              @plankan wrote:

                              Då är Luvan numera en ”spritbil” :mrgreen:

                              Hur går den nu då ❓ bara andra spridare och omställd tändning ❓
                              Fort gick det 😎

                              Mvh Nisse

                                maj 8, 2011 kl. 19:43 #184400

                                @longjohn61 wrote:

                                @plankan wrote:

                                Då är Luvan numera en ”spritbil” :mrgreen:

                                Hur går den nu då ❓ bara andra spridare och omställd tändning ❓
                                Fort gick det 😎

                                Mvh Nisse

                                Ja fort gick det vill jag lova (fick åka med på jungfrufärden) 😉

                                  maj 8, 2011 kl. 19:46 #184401

                                  Känns ibland som man bor i fel del av landet 🙁

                                  Mvh Nisse

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 422 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.