Elektronisk insprutning på V4?

Forum Övrigt SSR Elektronisk insprutning på V4?

Detta ämne innehåller 18 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-02-24 20:14.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12183

    staffanv
    Deltagare

    En sak som jag funderat på är hur svårt det skulle vara att konvertera en Ford Taunus V4 motor (den som sitter i SAABar) till bränsleinsprutning genom att använda delar från Ford Cologne V6 och t.ex. MegaSquirt.

    #84621

    hans s.
    Deltagare

    Det finns två grund varianter, en spridare per cylinder eller centralinsprutning.
    Steg 1. Skaffa en komplett insprutning från en bil med insprutning och liknande vikt och motorstorlek.
    Steg 2. Få till spridare, utgå från ett vanligt dubbelports insug, om en spridare/cylinder svarva säten till spridarna som sedan fräses in och svetsas i insuget och tillverka bränslefördelningsrör.
    Steg 3. Tillverka adapter för spjällhuset.
    Steg 4. Beroende på hur tändningen på valt insprutningssystem fungerar så anpassa fördelaren eller montera vevaxelvinkelgivare på motorn.
    Steg 5. Resten av det ”mekaniska” fixas, tempgivare, bränsleledningar, bränslepump, syresensor, luftrenare och ev mängdmätare.
    Steg 6. Koppla in det elektriska.
    Klart???
    Jag skulle välja Centralinsprutning för att slippa trixa med svetsning av grenröret, vid samma flöde genom spjällhuset är effektvinsten mycket liten med att använda en spridare per cylinder.

    #84622

    sabbe
    Deltagare

    Med single-point insprut blir det ingen större effektskillnad mot förgasaren. Bara en massa besvär. Då är det bättre med separata insprutare och ett större spjällhus som släpper in mer luft. Fördelning av bränslet mellan cylindrarna är mycket bättre om insprutaren sitter nära ventilen. Om man mäter CO efter varje cylinder på en motor med en centralt placerad förgasare då ser man hur ojämnt fördelat bensinen blir.

    Sabbe

    #84623

    Martin
    Deltagare

    Det finns exempel på en K-Jetronic modifiering av V4 i danska och norska Saabklubbtidningar.

    Kanske någon av våra ”naboer” kan hjälpa till?

    #84625

    hans s.
    Deltagare

    Frågan om effektskillnader är nog inte speciellt stor mellan Singel-point och multi-port insprutning och den stora frågan är hur mycket flöde man får genom motorn, och då tror jag att man måste ha ett annat insug för att tillgodogöra sig det bättre flöde man kan få med ett större spjällhus.
    Angående single point i förhållande till förgasare så på cheva pickupen jag konverterade till insprut så var 4-portsförgasarens spjäll i sekundären lika stora som insprutnings spjällhusets två spjäll hade men ändå flödade inspruts spjällhuset 50% mer!

    #84626

    mats jonsson
    Deltagare

    På Saabträffen i Trollhättan fanns det ett par danska Sonett III:or med K-Jetronicsprut som var väldigt fint installerade. Någon som har bilder eller info om dessa? De lär väl gå i Danmark ännu kan jag tro.

    /MVH
    Mats

    #84627

    hgn
    Deltagare

    Så här ser det ut i vårat motorrum.

    #84628

    perhaninge
    Deltagare

    Snyggt, har du trimmad maskin ?
    Hur många häst isåfall ?
    Hur tycker du skillnaden är mot förgasare ?

    Per/Haninge

    #84629

    bluesman
    Deltagare

    Går detta att lösa besiktningsmässigt?
    Riktigt intressant arrangemang är det hursomhelst!

    Mvh

    #84630

    perhaninge
    Deltagare

    Kan inte se nån anledning till varför besiktningen skulle kunna anmärka på ett liknande arrangemang.

    Per/Haninge

    #84631

    bluesman
    Deltagare

    Tänkte mest på att motortypen inte ”existerar”, men det kanske inte är så noga på gamla bilar?
    Mvh

    #84632

    fuling
    Deltagare

    Sen på gamla bilar så är allt mycket friare, men bilen måste vara registringsbesiktig med höger effekt om motor är trimmad. Vad gäller V4or så upp till 100hk behöver man inte göra ett dugg mer.
    Över 100hk måste man av någon konstig anleding ha en total utväxling på lägst 4,5:1 på 4an.
    Sen krävs det också innre drivknutar av stål, men det har ju alla v4 std så det är ingen problem.
    Sen om det är och /eller förgasre, inspruting, turbo, kompressor mm skall de ski… i, bara de krav på avgasutsläpp hålls. På bilar före 70 så har jag för mig det är 4,5 i CO-halt på tomgång som gäller.

    Sen toppeffekten med sprut kontra förgasre brukar inte skilja mycket.
    Vad man kan vinna med ett modern sprut + tänning är körbarhet och förmodligen lite lite effekt.

    Hur det är med Sonetter och max effekt har jag ingen aning om.
    Det är bara ringa till SBP och höra.

    #84633

    perhaninge
    Deltagare

    Tanken var att om det t.e.x. var en 1815cc och man skulle slippa kors och Webrar med bibehållen effekt så finns det en del pengar att tjäna

    Per/Haninge

    #84634

    fuling
    Deltagare

    En kvalifiserad gissning är att man får ut mer effekt med kors och 45or pga att andingsvägrna för sprutet på bilden är lite snåla.
    Vore kul att se ett just bromspapper på snurran även en tex 201m tid för att verifera att effekten stämmer.

    Idags lägen om/när jag bygger sprut kommer jag gå på elektroniskt + även tänding.
    Antingen med plenumkammre eller med separata spjel.
    Jag kommer då andända insuget för 2st stående förgasre.

    #84635

    hgn
    Deltagare

    Ja den är trimmad !!! 1700 vev smidda kolvar annan kam portade toppar.
    Effekt vet man bara när motorn är bromsad. Och då vet man effekten från
    den bromsbänken. Den går väldigt jämt och fint genom hela registret.
    Rappt och bra svar på gasen. Svårt att uttala sig om skillnad mellan kors
    och sprut, då detta inte är testad på samma motor.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng