En 900 kanske?

Forum / Övrigt / Allmänt / En 900 kanske?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
      juli 1, 2004 kl. 07:12 #11998

Idag så åker 95an iväg, till ett nytt hem…
      Jag hade nog tänkt fel vad gäller val och ålder på bilen.
      Det verkar som om 900an har tagit platsen V4 hade för 10-15år sedan.
      Ingen skitbil heller och billig i inköp…
      MEN… vad är det som är typiska fel på 900an, var är rosten, hur är det med delar?
      Hälsningar
      Bruno

juli 1, 2004 kl. 11:19 #83660

Mina erfarenheter efter 10 års 900-åkande är att kvalitéten varierar stort mellan bilar en del rostar tex väldigt i dörrarna medans nästa bil kan ha helt rostfria dörrar men rostar i främre skärmkanter istället osv, Saab hade nog produktionsproblem under 80-talet. De bästa jag haft är 900 GLs -79 och 900i 16v -91 och de sämsta 900GL -83 och 900 Turbo 16v -86. Vanligt allvarligt fel är rost i länkarmsinfästningar fram. Nedre spindelleder håller inte länge (köp original!) Kylaren brukar ärga sönder. Jag aldrig gjort några motorreparationer. Oftast mkt driftsäkra och pålitliga. Köp en -88 eller nyare med 16V motor. Fr.o.m -88 är det mindre krångel med bromsarna fram. De äldre kräver ofta isärtagning och injustering. Dessa bilar har mycket fördelaktiga reservdelspriser hos Saab ex avgassystem 1/2-sats ca 1200kr. Lycka till!

juli 1, 2004 kl. 12:29 #83661

Instämmer med föregående talare. Skaffa en så ny bil som möjligt. Från -88 och framåt så fick 900:an samma bultmönster som 9000 (108/4), ventilerade skivor fram och handbroms som tar på bakhjulet. Vissa inredningsdetaljer uppdaterades också, vilket alla kanske inte reflekterar över, men det märks.
          16V-motorn är som sagt att föredra. Den är bättre i så gott som alla avseenden. Du får både bättre prestanda och bränsleekonomi.
          Jag har aldrig haft problem med någon av mina 900:or. Tycker att det är en mycket bra och pålitlig bil.

MVH
          Carl

Anonym
            juli 3, 2004 kl. 05:56 #83662

Skoj att höra, det här är grejor man inte kan gissa sig till.
            Jag ska ha bilen på sommaren bara, kanske den inte rostar mycket då…
            Ni andra som också kör 900, skriv gärna vad ni tycker om den med!
            Tack o hälsningar
            Bruno

juli 4, 2004 kl. 16:29 #83663

Har bara positiva minnen av 900:an förutom att den är så för

at lättstulen.
              Om man överhuvudtaget bor i eller nära en storstad så är ett larm ett måste.
              Inte ens min -85:a som var rejält luggsliten fick vara ifred.
              Larmen går naturligtvis att gå förbi också men bland spontantjuvarna så avskräcker det oftast.
              (pundarna och sådant klientel)

Per/Haninge

juli 4, 2004 kl. 21:38 #83664

Jag körde 10000 problemfria (nåja… nästan, i alla fall) mil med min gamla 900 EMS -82. Köpte den för 6000 riksdaler sommaren -98, och den hängde med fram till i fjol sommar. Då hade rosten i stort sett totalt ätit upp den. Visst, lite fix med bromsar och så blev det ju, men det behövdes aldrig några större och dyrbarare reparationer. Helt klart den mest pålitliga och ekonomiska bil som jag hittills har ägt

/Krister

Anonym
                  juli 5, 2004 kl. 05:45 #83665

Låter hur bra som helst, har på gång byte av min 95a +res.delsbil (som inte blev sålda som jag trodde) mot en 900 16V 1989 med lite rost på ngn dörr.
                  Visst har 89an nya lyktor fram?
                  Där jag bor har alla mina bilar förutom min 855a med larm blivit stulna ngn gång, blivit av med en Vespa, en Knallert och en Kelvinatormoppe, en låst barnvagn osv…
                  Pundarn bodde mitt emot, nu är han dö, det är lugnare.
                  Så det var verligen på sin plats med varningen om lättstulet.
                  Man har svårt att fatta, man hittar fina 900 för 6-7000 spänn och bilar av andra fabrikat typ opel eller volvo säljs för långt mer än så för samma årsmodell, varför?

juli 5, 2004 kl. 08:33 #83666

Jag har också reagerat på dessa priser, Saab har nästan alltid haft lägre priser på vissa årsmodeller jämfört med ganska många bilmärken.
                    Fördel när man köper, nackdel om man lägger ner en massa jobb, pengar och skall sälja.
                    Se bara på våra ”kultbilar”, en fräsch -95:a som knappt går att sälja utan att i det närmaste skänka bort den ???
                    Tillgång och efterfrågan ??
                    När jag började med Saab så hade jag bara en bekant som kunde tänka sig att sitta i en 96:a som var den första modellen av Saab som jag ägde, det var en rejäl töntstämpel på den ända tills jag hade snackat upp den till sådana höjder så det nästan var löjligt men det gick hem.
                    Nu får man ständiga rapporter om Saabar och min frus brorson som är 16 år tjatar om att få köpa tvåtaktarn till hennes brors förtret.
                    Det räcker oftast också att starta rallybilen i närheten av folk för att få dom att ändra uppfattning

Per/Haninge

juli 5, 2004 kl. 12:04 #83667

Citat:

Ursprungligen postat av Brumm Bruno:
                      [qb]
                      Man har svårt att fatta, man hittar fina 900 för 6-7000 spänn och bilar av andra fabrikat typ opel eller volvo säljs för långt mer än så för samma årsmodell, varför? [/qb]

I fallet Opel tror jag faktiskt du har fel, dom brukar i alla fall i denna delen av landet kosta ungefär samma som en SAAB, eller mindre, framför allt beroende på att dom sällan är hela mellan rosthålen

Nu tar jag ett djupt andetag och bereder mej på att ”svära i kyrkan”… men, att en gammal 900 oftast står lägre i pris än en Volvo av samma årsmodell, beror först och främst på att de inte alls har samma driftssäkerhet och byggkvalitet som Volvon.

Ojojoj vad jag kommer att få pisk för detta uttalande, men tyvärr kvarstår faktum. Om du köper en Volvo 740 -85 så kan du bara ”tanka och köra” i det närmaste i all oändlighet, medan en SAAB av samma årsmodell kräver betydligt mer fix vad gäller (framför allt) bromsar och framvagn, ibland även växellådor och rost i bärande delar (läs ”länkarmsinfästningar).

juli 5, 2004 kl. 12:24 #83668

Har ingen större erfarenhet från Volvo, men ingen erfarenhet eller tycke är värd att piskas enligt min åsikt.

Per/Haninge

juli 5, 2004 kl. 12:45 #83669

Själv har jag ägt ett antal 900:or och nog har ju alla haft sina fel. Men aldrig har det varit något allvarligt utan allt har gått lätt att fixa och bilen är ju i grundkonstruktionen väldigt enkel. Typiska felen har varit dålig (gammal) kylare och termostat, bromsar-framför allt dom med handbroms fram, någon drivknut och hjullager som behövt bytas samt värmekran. En bil hade dålig styrservo men det fixades med en utbytes servostång från skroten. Rosten har varit det typiska som redan nämnts, kanske dock värt att minnas att även dom nyaste 900:orna är redan över 10 år gamla.

Absolut bästa med modellen har nog varit pålitligheten, har startat i alla väder och alltid kommit fram. Även i -40 C och värmen har räckt bra till.
                          Även bränsleförbrukningen har stannat på rimlig nivå om inställningarna varit i skick.

Inne i kupén finns det gått om plats för 4-5 vuxna, vilket man inte kan säga om många andra bilar. Dessutom erbjuder combin mycket bra lastutrymme med låg lyfthöjd som man bara kan drömma om på nya och många äldre bilar..

Turbon är ett trevligt tillägg som jag själv haft svårt att vara utan efter att ha provkört en 900:a med snurra..

Sen så ser 900:an rätt annorlunda ut jämfört med andra bilar!

Mvh
                          Samuel

Anonym
                            juli 6, 2004 kl. 05:39 #83670

Jag är inte rädd för å svära någontans och det kommer att döda mig men den allra bästa bilen jag ägt hittils är ju just en Volvo, nu är det en 94 årsmodell 855 kombi med drag och allt det andra, ingen rost än. Men Volvon är för dyr att äga, jag måste vara alltför rädd om den och det blir katastrof om jag så lite som får en repa på den, bilen kostar mig upp till 5000kr per månad om man räknar in soppa, försäkring, besiktning, delar och service samt värdeminskning, satte i haslen när jag hade kalkylen klar.
                            Delarna tar livet av en, minsta lilla grej kostar en halv 99a.
                            Men, V4an var mín näst bästa, då var dem 12, 15 år gammla, man fick de för samma slags pengar som man nu får en 900a och jag tyckte det var hög kvalitet på de.
                            740an är så himla ful och slätstruken och andå mkt dyr i inköp, för en stor gammal häck med en massa krångligheter i så en sån kan det ju inte bli, tror jag
                            Det verkar som den samlade erfarenheten säger; bra bil, rost i dörrar och i länkarmsinfästningar fram. Nedre spindelleder är av papp och bilen bara går o går. Köp billigt, sälj billigt.
                            Nu har jag en 89ans 900 16v 5 dörrars på gång, i byte mot min 95a plus res.delsbil, hoppas jag blir gladare än när jag väl granskade 95an, långt efter köpet.
                            Tack för era goda råd, ha en trevlig sommar!
                            Hilsen
                            Bruno

juli 6, 2004 kl. 13:08 #83671

Jag har ingen erfarenhet av 900:or med ”nya” bromssystemet, men om du köper en före ’88 får du lägga till ”idiotiska främre bromsok, förmodligen konstruerade av en avhoppare från Citroën”…

juli 6, 2004 kl. 22:03 #83672

Om man använder handbromsen VARJE gång och smörjer oken då och då så är det inga problem med 900:ans bromsar. Dessutom är 85 års modell av 900 riktigt slitstark. Jag fick min gratis för snart fyra år sedan, den har gått 28000 mil, det enda jag har behövt byta är en bromsskiva och bromsbelägg.

juli 6, 2004 kl. 23:05 #83673

att jämföra Saab 900 och Volvo 740 går väl knappast, båda har 4 hjul och därmed upphör likheterna…. Volvo har byggt många bra bilar, om man är ute efter ett transportmedel ifrån A till B är Volvon förmodligen bästa alternativet, men jag väljer Saaben av följande orsaker;

-Hög driftsäkerhet (har ju även Volvo)
                                  -Mkt goda vinteregenskaper(740:s akilleshäl)
                                  -Lastutrymme (trots att jag har en sedan lastar jag 4st 15″ hjul utan att fälla sätet och smäller igen bakluckan, vilka sedaner klarar det?)
                                  -Billiga reservdelar (gäller även Volvo)

Dessutom känns den kul att köra varje gång man sätter sig bakom ratten, bra väghållning, juste ljud i 16v motorn, snygg design. (inget av detta har Volvo)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.