Förstärka växellåda

Forum / Övrigt / SSR / Förstärka växellåda

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 18, 2013 kl. 11:41 #7182

      Hej!

      Hur förstärkte saab växellådorna i rallycross och rallybilar för att tåla höga effektuttag? Vad är det som går sönder när effekten blir för hög?

      //Jesper

        juni 18, 2013 kl. 13:30 #56756

        Vilken spännande fråga! Det vill jag också höra.

          juni 18, 2013 kl. 17:06 #56760

          japp, det vore kul att höra.

            juni 18, 2013 kl. 19:44 #56773

            Nån borde väl ha lite fakta från den gamla goda tiden? Känns ju lite onödigt och massa extra jobb att uppfinna hjulet igen. Annars får man väl fixa massa effekt och köra sönder växellådor och se vad som rasar. :h

              juni 19, 2013 kl. 19:29 #54767

              Tidigt 80tal körde jag 6 sommrar rallycross med spec 2 drevsats, ribbat gjutjärnshus,6-35 slutväxel,svetsdiff o servo,133 eller 141 hk på driven,13tums fälgar 7tum breda med skurna racingdäck,allt i lådan var vanliga delar från saab,enda extra var kopplingshuset som hade påsvetsats framför drivknuten och ett gängat hål för en stödskruv på var sida mot difflageröverfallen.Trotts det var det enda som rasade under alla år ett antal slutväxlar! växellådan höll! Den var för övrigt osynkad,synkringar kan spricka vid tuff hantering och låser då fast växeln.Rekomenderas också gamla 6rullars frihjulet.Min växellådsmek. klagade alltid på de italientillverkade slutväxlarna,de hade ett radiellt kast som gjorde det omöjligt att få samma kuggspel varvet runt.Bild finns på tråden rallybilder.Mats

                juni 19, 2013 kl. 19:30 #54748

                Vilken modell pratar vi om ?

                  juni 19, 2013 kl. 19:44 #56831

                  @sonettlll wrote:

                  Tidigt 80tal körde jag 6 sommrar rallycross med spec 2 drevsats, ribbat gjutjärnshus,6-35 slutväxel,svetsdiff o servo,133 eller 141 hk på driven,13tums fälgar 7tum breda med skurna racingdäck,allt i lådan var vanliga delar från saab,enda extra var kopplingshuset som hade påsvetsats framför drivknuten och ett gängat hål för en stödskruv på var sida mot difflageröverfallen.Trotts det var det enda som rasade under alla år ett antal slutväxlar! växellådan höll! Den var för övrigt osynkad,synkringar kan spricka vid tuff hantering och låser då fast växeln.Rekomenderas också gamla 6rullars frihjulet.Min växellådsmek. klagade alltid på de italientillverkade slutväxlarna,de hade ett radiellt kast som gjorde det omöjligt att få samma kuggspel varvet runt.Bild finns på tråden rallybilder.Mats

                  Detta var intressant finns det bilder på själva växellådan? Eller går det att förklara mer på en bild hänger inte riktigt med på vart stödskruvarna satt och hur det var svetsat.

                  @SaabAero wrote:

                  Vilken modell pratar vi om ?

                  Det är 96an vi pratar om, glömde skriva det.

                    juni 19, 2013 kl. 20:21 #54706

                    Det är v4an jag pratar om också,har tyvär ingen bild där drivknuten är borta.Tänk dig lådan från sidan,i samma höjd som drivknuten ock frammåt svetsades en aluminiumbit för att få tjockare gods, skruven träffade mitt på differentialens överfall,kanske minskade flexet i sidled som uppstår i slutväxeln. Annat viktigt är mexikofästen för att få motor o låda att ligga still.Mats

                      juni 19, 2013 kl. 22:35 #56838

                      Jag är rätt inponerad av 4V:a, 2-takts, lådan.
                      Den är konstruerad för för typ 35hk 2-takt hästar med obefinligt vridmoment
                      och pallar att åka vässad V4 ca 4-5ggr så många hästar och massor mer vridmoment.
                      Det viktiga är att lådan är rätt ihoppsatt, där är en nyckel till funktionen, vad den pallar.
                      (mycket lite skilnad på en låda från 60 och en från 80)

                      Låda/motor dansar rätt mycket cangcang även med mexikofästen.
                      Har man sätt vad motor/låda rör sig typ på en rullande landsväga
                      så får man ett och annat att fundera på 😉

                      Förstärkningen med skruvar mot difföverfallen vet jag igentligen
                      inte om de gör någon nytta. Men de försämmrar inte läget i
                      alla fall.

                      6:35 är en riktig ski… slutväxel, alldelsen för lite kuggingrpp.

                        juni 20, 2013 kl. 06:10 #56843

                        Okej då hänger jag med.

                        Så en låda med ny lager och uppmätt med rätt spel över allt är en bra start? Jag har läst någonstans att man kan göra egna stöddigare lageröverfall till lådan för att minska flexet är det en bra idé tro?

                        Är det fler motorfästen/växellådsfästen som gäller för att det ska ligga still eller behöver man kanske styva upp karossen vid infästningarna? Fortsätt gärna spåna på lite så vi kommer vidare i ämnet. 🙂

                        //Jesper

                          juni 20, 2013 kl. 07:37 #56845

                          Hur var det med nyttan av gjutjärnshus vs alu.hus?

                          Mina erfarenheter är en knäckt 6:35 och ett stort överfall till diffen.
                          Det knäckta överfallet var i en ribbad gjutjärnslåda så det berodde inte på att huset flexade mer än alu.
                          Sen satte vi dit ett alu.överfall och det höll många år. Och sitter där än.
                          Man kan ju undra varför saab tog fram ett sådant överdimentionerat hus som det ribbade gjutjärnshuset om det funkar lika bra med ett std ribbat alu.hus.

                            juni 20, 2013 kl. 12:16 #56852

                            Det viktiga är att lådan är rätt ihoppsatt, där är en nyckel till funktionen, vad den pallar.

                            Två av de SP2 lådor jag har rivit har haft en kugg väck på drevet bakom frihjulet. Precis samma skada på bägge två!
                            Enligt utsago har detta att göra med att de varit ute i folkracesvängen och blivit slarvigt ihopsatta (?), det ska tydligen vara en tydlig indikation när dessa kuggar bryts av.

                              juni 20, 2013 kl. 15:27 #56857

                              Jag har ryckt av mellanaxeln där stora drevet sitter på mellanväxeln. Då försvinner drivningen på 1:an, 2:an och backen. Finns 3 varianter på mellanaxlar, 20 mm massiv, 20mm med oljehål i centrum och 22mm med oljehål i centrum. Det var 20mm massiv som gick av. Bytte till 22mms axel som höll resten av tävlandet.

                              Haveriet hände på näst sista tävlingssträckan!
                              Körde även sista vändsträckan med start på 3:ans växel och senare 3 mil hem till garaget med ett löst skrammlande drev vid sidan om pinjongen. Hade tur då inget annat gick sönder.

                              Sabbe

                                juni 20, 2013 kl. 21:17 #56871

                                Mellanaxelbrott har jag inte själv sätt några själv, bara bilder på Sabbes:s
                                Känns rätt udda fel om jag skall vara ärlig.
                                Därimot har jag sätt ett par stycken avtjuvad platt-kilar på mellandrevet.

                                Appsolut det vanligase felet är paj bakre pionglager.
                                Oftast pga att muttern lossnat.

                                Tävlingslådor:
                                6:35 slutväxler 🙁

                                  juni 21, 2013 kl. 12:06 #54793

                                  Vilken slutväxel bör man ha för bästa hållbarhet då? är det ingen låsning på muttern eller varför lossnar den?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.