Fyrhjulsdrift = säkrare på vinterväglag?

Forum Övrigt Off Topic Fyrhjulsdrift = säkrare på vinterväglag?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-13 20:16.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24854

    jellybear
    Deltagare

    Vi hade en debatt på fikarasten på jobbet angående huruvida fyrhjulsdrift är säkrare på vintervägar än tvåhjulsdrift.

    Jag anser själv att man självklart får bättre ”fäste” när man ska iväg/accelererar med fyrhjulsdrift och därför kommer iväg lättare, men det är väl precis lika svårt att bromsa, lika lätt att få sladd och lika lätt att hamna i diket oavsett om man har fyrhjulsdrift eller ej? Det styrs ju uteslutande av väglaget, körstil/hastighet, bromsar och däcken på bilen. Eller?

    #179573

    turbocab
    Deltagare

    Jag håller med. 4-krafs är grymt för att komma iväg, men vid broms, kurvtagning etc spelar det ingen roll alls. Bilen har fortfarande samma massa, och egenskaperna här hänger helt på däck, bromsar etc.

    Betydligt större effekt har ju då alla moderna ESP system som finns, och som troligen kommer vara standard/lagkrav så småningom. Men det är ju en annan historia. En modern bil med ESP av bra modell samt 4-krafs torde vara den ultimata vinterbilen. Helt klart är ju att många kör omkring med 4-krafs coh tror att dom kan köra hur som helst bara för det. Igår hade jag en Hundai Santa Fe som fick toksladd bakom mig på halt väglag när jag körde og900, förmodligen gasade han på och bakhjulen drev iväg, kanske det tom var sämre i det läget med 4wd än ren framhjulsdrift?

    Men självklart slår ju inget og900 på vinterväglag. 😆

    #179575

    roberts
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Jag håller med. 4-krafs är grymt för att komma iväg, men vid broms, kurvtagning etc spelar det ingen roll alls.

    App App App, nu tar vi det lilla lugna, nu har du blivit og-blind igen men nu ska vi ta av skygglapparna 😉 . Vid kurvtagning måste du väl ändå hålla med om att det är bättre om alla 4 hjul har samma hastighet än att framhjulen driver och de bakre hjulen hugger fast i snömodd och skit. Likaså vid motorbroms i en kurva (vem som nu gör det i en kurva, full sula ska det väl vara?). Bättre att 4 hjul bromsas in likvärdigt än att två bromsas och de andra släpas efter i en annan hastighet, speciellt vid snabbt varierande underlag så som is-torr asfalt-is.

    Sedan tror jag att awd ger många förare en falsk trygghet, speciellt när de tidigare kört fram/bakhjulsdriven. Att styra upp en sladd med en 4-hjulsdriven bil men med ett tillvägagångssätt som på en 2-hjulsdriven fungerar ju tex inte särskilt bra.

    Rösten lagd, det spelar ingen roll vart det driver. Blankis i kurva som ligger i ett skuggparti i 90 kmh = du har åkt för fort och diket kommer straffa dig 🙂

    #179580

    M.Broberg
    Deltagare

    Robert.. App app app på dig, hjulen ska inte als ha samma hastighet i en kurva då innerhjulen ska snurra snabbare, samma hjulhastighet resulterar i understyrning och avåkning.

    #179581

    roberts
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    Robert.. App app app på dig, hjulen ska inte als ha samma hastighet i en kurva då innerhjulen ska snurra snabbare, samma hjulhastighet resulterar i understyrning och avåkning.

    Broberg App App (ett jäkla appande), vad jag vet så snurrar mina ytterhjul snabbare än innerhjulen 😉

    Du har helt rätt, Jag gjorde nog ett fel i mitt inlägg som du såg 😆 Ska givetvis vara så att inner respektive ytterhjul ska ha samma hastighet.

    Ska ta en raksträcka som exempel nästa gång så jag helgarderar mig för eventuella fel som du kan anmärka på 😉

    #179322

    henrikm
    Deltagare

    Hehe, en bilbärgare fick frågan om han hade mindre att göra nu när det finns så många fyrhjulsdrivna bilar. Hans svar blev att han fortfarande lika mycket att göra, skillnaden var att bilarna låg längre ut på åkern nu för tiden då förarna kör fortare.

    #179246

    plankan
    Deltagare

    4 hjulsdrift är klart bättre än FWD/RWD –
    problemet är bara att många inte behärska tekniken ordentligt för dom bilarna.

    Det är lite som då vi fick ABS bromsar –
    folk brände på hur som helst i den tron dom ändå bromsade bättre/kortare 🙄

    #178637

    torbo
    Deltagare

    @plankan wrote:

    4 hjulsdrift är klart bättre än FWD/RWD –
    problemet är bara att många inte behärska tekniken ordentligt för dom bilarna.

    Det är lite som då vi fick ABS bromsar –
    folk brände på hur som helst i den tron dom ändå bromsade bättre/kortare 🙄

    😆

    #178736

    jellybear
    Deltagare

    @plankan wrote:

    4 hjulsdrift är klart bättre än FWD/RWD

    Bättre kan jag nog hålla med om, men säkrare är jag inte övertygad om…

    #178891

    torbo
    Deltagare

    Ska man testa detta på rätt sett, teoretiskt då.
    Så innebär det att samma förare kör med samma hastighet I en kurva
    med 3 likadana bilar (förutom drivhjulen som skiljer sig).

    Då skulle 4drift vara säkrare eftersom 4hjul driver åt färdriktningen.

    I praktiken är det omöjlitt att säga vad som är säkrast för det finns
    för många olika variabler som påverkar.

    Japp.

    #179693

    mulleina
    Deltagare

    jag tror bakhjusldriven, framtung, gungig bil typ volvo 164 med och så vidare för dem kan du inte köra så fort utan att åka på sladd. En framhjulsdriven bil går ju bra så länge vägen är rak. En fyrhjulsdriven bil är väl lite mellanting

    #179695

    plankan
    Deltagare

    Glöm nu inte goa gamla saab V4 😛

    Dom gick som på räls även när det var vinterväglag –
    skulle mycket till innan/om man hamnade ”utanför” vägen 😎

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng