Glapp i transmissionen

Forum Modellspecifika forum OG900 Glapp i transmissionen

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #469226
    svesson
    Deltagare

    Hej!
    Ny fundering, i Coronatider när man får hålla sig hemma och pyssla om sin hobbybil:
    Min 900S -91, nästan 30.000 mil, rycker ibland till ordentligt när man släpper gasen för att motorbromsa eller växla.
    Finns väl mycket som är slitet förstås, men var börjar man leta för att hitta och ev åtgärda?
    Drivknutar, primärväxel, lamellaxel?
    Växellådan med kronhjul, differential osv?
    Kan man kolla upp detta på ett systematiskt sätt?
    Och erfarenhetsmässiga orsaker…

    #469228
    M.Broberg
    Deltagare

    Motorfästen äör ju steg 1. framförallt det främre.

    #469230
    Lsoderlund
    Deltagare

    Har du hydrauliska kuddar eller dem i gummi?
    Är mig veterligen utbytbart mot de olika men man kan behöva borra nya hål

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #469235
    M.Broberg
    Deltagare

    Har du hydrauliska kuddar eller dem i gummi? Är mig veterligen utbytbart mot de olika men man kan behöva borra nya hål

    Dom är utbytbara men då måste man ha alla konsollerna med.

    #469236
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Som herr Broberg säger, kolla främre motorkudde först. De hydrauliska kuddarna har en förmåga att separera/gå sönder. Råkade ut för det på cabben så vi bytte två förra sommaren (Främre och höger sida). Det gjorde overkligt stor skillnad kan jag informera. Det är inget komplicerat jobb för att byta främre och höger sida. Dock måste motorpaket lyftas. Vänster sida är mera komplicerad då krävs det betydligt mera demontage av drivaxlar mm för att komma åt (sägs det). Vi gav oss inte på det jobbet iaf dels för att det främre var största orsaken i vårt fall.

    Har bilen stum gummibussning fram så kan den gått sönder för det. Lättast är att testa med öppen huv lägg i växel och bromsa samtidigt för o se hur mkt paketet rör på sig.

    Bifogar bild på ett stycke fäste som passerat sitt bäst före datum. 🙂

    IMG_0989

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #469240
    Lsoderlund
    Deltagare

    Jäklar, förklarar kanske att paketet rör på sig.

    Aero / T16 hade väl hydrauliska kuddar? Vad är bäst om man skall byta. Skall nämligen ut med paketet på min cab till vintern/hösten för lådbyte, och kan ju vara lika bra att byta kuddarna då. Men skall man gå på hydrauliska eller gummikuddarna?

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #469241
    saabaero
    Deltagare

    Jäklar, förklarar kanske att paketet rör på sig.
    Aero / T16 hade väl hydrauliska kuddar? Vad är bäst om man skall byta. Skall nämligen ut med paketet på min cab till vintern/hösten för lådbyte, och kan ju vara lika bra att byta kuddarna då. Men skall man gå på hydrauliska eller gummikuddarna?

    Om inte jag tar helt fel har 900S gummi fram och hydrauliska på sidorna.

    Ryckningar som beskrivs här kan även komma från något mindre motorstörning

    #469242
    svesson
    Deltagare

    Jo, motorkudden fram har jag bytt ut. Av homogent gummi. Finns hydrauliska främre kuddar?
    Hö o vä kudde tror jag är av hydraulisk typ. Bifogar bilder. Men tydligen kan de gå sönder….Får väl lossa på hö sida och kolla skicket.
    F.ö. Tycker jag motorn sitter stadigt när man försöker rycka i den för hand – med det behövs nog större krafter. Ska testa enl MrSunbear ovan.
    ”Motorstörning”, som du nämner saabaero, Kan du utveckla det lite….?

    Bilagor:
    #469245
    saabaero
    Deltagare

    ”Motorstörning”, som du nämner saabaero, Kan du utveckla det lite….?

    I vissa lägen kan motorn få för sig att börja gå ryckigt av olika orsaker.

    Kan nämna ett sånt fall jag minns ganska tydligt.
    Den bilen började rycka kraftigt när man rullade fram mot en korsning. Ryckningarna kunde bli så häftiga att växeln hoppade ur.
    Efter div felsökning byttes LMM och det blev lite bättre men inte helt bra.
    Med en annan bränsletrycksregulator försvann problemet helt.

    Även luftläckor, trasig bypassventil etc kan ge div konstiga ryckningar och skutt

    #469260
    M.Broberg
    Deltagare

    Såhär såg mitt främre gummi motorfäste ut (det högra i bild).
    IMG_20200203_112631

    Totalt kolapsat.

    höger + vänster är likadana.. borde bytt dom när hjulen var av >.<

    Bilagor:
    #469497
    svesson
    Deltagare

    Tack för inlägg och tips!
    Främre och höger motorfäste är nu kollade ok. Hade jag tänkte lite längre skulle jag ha tittat på hur vä motorfäste betedde sig nr jag lyfte motorn med hö fäste lossat. Borde synts då om det var kass…..
    Ryckningarna uppträder bara när jag släpper gasen. Inte alltid dock … kan funka utan ryck flera gånger i rad…. Samma på alla växlar!
    Inga problem med BTR:en, den har jag koll på mha bränsletrycksmätaren.
    För ett par år sen lossade jag på locket till primärväxeln och jämförde kedjeslacket med en reservlåda jag har som enl uppgift gått 20.000 mil (min låda i bilen har gått 30.000). Reservlådans kedja satt lite stramare, men inte någon stor skillnad. Har lite svårt att tro att ett litet glapp här har någon större påverkan ute på drivhjulen efter nedväxlingen i lådan.
    Det sitter ju kedjespännare på primärväxelkedjan, men jag begriper inte var de får sitt tryck ifrån. Nån som kan förklara det???
    I övrigt helt nöjd med bilen. Och glappet kan jag leva med…..

    #470490
    falko.vogler
    Deltagare

    Vid 32.000 mil bytte jag till en låda som bara hadde gått 18.000 mil och glappet blev mycket mindre. Jag har läst att det kan vara glapp i lagren till diffen som ska vara enkla att byta. Jag har aldrig kollat den gamla lådan.den ligger kvar som reserv

    #470513
    saabaero
    Deltagare

    Tack för inlägg och tips! Främre och höger motorfäste är nu kollade ok. Hade jag tänkte lite längre skulle jag ha tittat på hur vä motorfäste betedde sig nr jag lyfte motorn med hö fäste lossat. Borde synts då om det var kass….. Ryckningarna uppträder bara när jag släpper gasen. Inte alltid dock … kan funka utan ryck flera gånger i rad…. Samma på alla växlar! Inga problem med BTR:en, den har jag koll på mha bränsletrycksmätaren. För ett par år sen lossade jag på locket till primärväxeln och jämförde kedjeslacket med en reservlåda jag har som enl uppgift gått 20.000 mil (min låda i bilen har gått 30.000). Reservlådans kedja satt lite stramare, men inte någon stor skillnad. Har lite svårt att tro att ett litet glapp här har någon större påverkan ute på drivhjulen efter nedväxlingen i lådan. Det sitter ju kedjespännare på primärväxelkedjan, men jag begriper inte var de får sitt tryck ifrån. Nån som kan förklara det??? I övrigt helt nöjd med bilen. Och glappet kan jag leva med…..

    Kedjesträckaren är ingen sträckare utan ska mer ses som en dämpare. Dess fjäderkraft är på tok för klen för att orka sträcka upp kedjan.
    Dämpningen sköts av olja som kommer dit via en liten oljefångarplåt.

    Att spelet/glappet blir större med många mil är helt naturligt. Alla spel kan man säga blir större och när alla små spel summeras blir det i slutändan klart märkbart

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.