HC-halt tomgång, för hög

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / HC-halt tomgång, för hög

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / HC-halt tomgång, för hög

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 66 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 4, 2014 at 15:06 #200081

      Hoppas inte att det är så illa men det lutar faktiskt åt att jag har något som är slitet i motorn. Mekanikern på verkstaden misstänker att jag har bensin i oljan.. På onsdag ska dom ta in bilen och undersöka saken.. Är väl bara att tömma spargrisen efter detta har jag en känsla av.. :bh
      Men problem med orolig tomgång har jag haft bekymmer med i 3 år.. Aldrig lyckats bota felet helt.. Man kan ju diskutera om det är värt att reparera ett misstänkt större fel på motorn.

        december 4, 2014 at 19:14 #200088

        Eller jag tolkade det som så iaf. Något slitet…

          december 7, 2014 at 15:35 #200148

          @cabmange wrote:

          @Hubbe wrote:

          @cabmange wrote:

          Taskig kisse om de sjunker.

          MH

          cabmange:

          Skillnaden mellan dig och mig är, att jag vet vad jag skriver om.

          Tydligen så brister dina kunskaper också Hubbe lille.

          Det skrivs om olje lukt m,m, således är även kissen nerdränkt med olja och fungerar inte som den skall, om hc vill gå ner vid högre varv så blir kissen varm och börjar “fungera” men kommer rusa upp så fort man lägger den på tomgång. Således är kissen slut. Har man begränsat läckage så kan man få värden som är ok med frisk kisse. Men denna bil lär ha större problem än bara kissen.

          cabmange:

          Ursäkta mig cabmange, att jag inte fattade, att du menade med “kissen” en katalysator.
          Jag har aldrig hörd tidigare uttrycket “kissen” för en katalysator. Men man lever och lär.

            december 9, 2014 at 20:01 #200203

            @svartvit wrote:

            @cabmange wrote:

            Tydligen så brister dina kunskaper också Hubbe lille.

            Det skrivs om olje lukt m,m, således är även kissen nerdränkt med olja och fungerar inte som den skall, om hc vill gå ner vid högre varv så blir kissen varm och börjar “fungera” men kommer rusa upp så fort man lägger den på tomgång. Således är kissen slut. Har man begränsat läckage så kan man få värden som är ok med frisk kisse. Men denna bil lär ha större problem än bara kissen.

            Tittar man på Hubbes alla inlägg har han uppenbart intresse av att det säljs sådana mirakelmedel då han ser dem som svar på alla tänkbara problem. Vad som sägs bör alltså tas med en nypa salt.

            Jag får korrigera mig själv något då självfallet även olja i cylindrarna kan ge bludder vid start (och då är det inte insugspackning). I det här fallet kanske tom troligare. Jag har själv troligtvis sabbat min kat med olja, men får i vart fall precis godkända värden.

            svartvit:

            Jag förnekar inte att jag har intresse i att Triboron säljer sina produkter.
            Med Triboron är vi med våra tvåtaktare i städerna välkomna. Motorerna har drastiskt minskat avgasemissioner och dessutom förlängd livslängd. Bara fråga en Triboron användare. Triboron skriva på sina drivmedelsförstärkare flaskor, rengör, smörjer, skyddar och optimeras. Och det gjör Triboron också i våra motorer. Konstigt med din åsikt, om du inte har provat Triboron. Det jag skriver om, har jag också prövat, dvs, jag hade ett liknande problem med min 900S som Addz.

              december 11, 2014 at 14:56 #200227

              Uppdatering nudå, verkstaden fick ner hc(100) till 300~ efter oljebyte. Alltså är det fortfarande för högt och dom tror att ventiltätningarna är dåliga men då drar väl bilen olja på tomgång? Inte försvunnit någon olja vad jag sett men jag har ju ibland känt en lukt av bränt så det kan väl vara så att den drar lite olja.

              Tomgången pendlar och bilen bluddrar lite…

                december 11, 2014 at 16:33 #200229

                @Addz wrote:

                Uppdatering nudå, verkstaden fick ner hc(100) till 300~ efter oljebyte. Alltså är det fortfarande för högt och dom tror att ventiltätningarna är dåliga men då drar väl bilen olja på tomgång? Inte försvunnit någon olja vad jag sett men jag har ju ibland känt en lukt av bränt så det kan väl vara så att den drar lite olja.

                Tomgången pendlar och bilen bluddrar lite…

                Addz:

                Om du har 20-25 liter bensin i tanken, köpa en 70 ml flaska Triboron Drivmedelsförstärkare och häll innehållet i din bensintank. Sen kör du ungefär 3 – 4 mil ute på vägen. Om kamaxlar och tändning är rätt inställda, garanterar jag, att din motor får de lagliga avgasvärden.

                  december 11, 2014 at 17:56 #200233

                  @Hubbe wrote:

                  @Addz wrote:

                  Uppdatering nudå, verkstaden fick ner hc(100) till 300~ efter oljebyte. Alltså är det fortfarande för högt och dom tror att ventiltätningarna är dåliga men då drar väl bilen olja på tomgång? Inte försvunnit någon olja vad jag sett men jag har ju ibland känt en lukt av bränt så det kan väl vara så att den drar lite olja.

                  Tomgången pendlar och bilen bluddrar lite…

                  Addz:

                  Om du har 20-25 liter bensin i tanken, köpa en 70 ml flaska Triboron Drivmedelsförstärkare och häll innehållet i din bensintank. Sen kör du ungefär 3 – 4 mil ute på vägen. Om kamaxlar och tändning är rätt inställda, garanterar jag, att din motor får de lagliga avgasvärden.

                  Kan få lagliga värde med 2 flaskor k-sprit o reservtank men det löser ej felet.har blivit godkänd utan kat med den blandningen.
                  Skulle triboron laga motorn?

                    december 11, 2014 at 20:29 #149122

                    Andreas1:

                    K-sprit har alltid använts för att minska CO-värdet för motorer utan katt, men som jag har hört, kan K-sprit inte överlista syresensorn till katt-systemet.
                    På din fråga om Triboron kan laga motorn, i det här fallet kan jag tänker mig det. Som jag skrivet för, har jag haft ett liknande problem som jag löst med Triboron. På grund av att Triboron rengör, smörjer, skyddar och optimera, lösa det många problemar. Triboron rengör och smörjer alla delar som kommer i beröring med bensin (till exempel, ventiler, injektorer och tomgångssystem). Triboron konservera även alla metallytor med jernborider mot korrosion och slitage. Att förbränningen blir bättre, ser man även på tändstiften.

                      december 11, 2014 at 20:42 #155927

                      Om det vore så att jag trimmat sönder motorn så säger jag bara, jag borde lyssnat på dig Andreas1 😉 För du sa det till mig att det finns risker..
                      Verkstaden har som förslag att vi ska fuska igenom bilen i besiktningen genom att tanka e85.. Bra eller dåligt?

                      Är ju inte rätt att göra så men å andra sidan kan det ta ett tag att lokalisera felet och då kommer jag få körförbud.

                      Har märkt av turbovin också! Inte hört det tidigare pga fläkt & stereo men vid 0 bars laddtryck kommer ett tydligt “Woooooooo” ljud. Ska plocka isär slangarna till intercoolern i morgon samt kolla insuget och se om jag kan hitta spår av olja.

                        december 11, 2014 at 20:44 #200237

                        Vet inte om jag tror på att någon bränsletillsats ska lösa det här problemet.

                          december 12, 2014 at 08:52 #200242

                          @Addz wrote:

                          Vet inte om jag tror på att någon bränsletillsats ska lösa det här problemet.

                          Addz:

                          Triboron är i alla fall värt ett försök. Billiger än alla andra försök.

                            december 12, 2014 at 09:37 #200244

                            @Hubbe wrote:

                            Andreas1:

                            K-sprit har alltid använts för att minska CO-värdet för motorer utan katt, men som jag har hört, kan K-sprit inte överlista syresensorn till katt-systemet.
                            På din fråga om Triboron kan laga motorn, i det här fallet kan jag tänker mig det. Som jag skrivet för, har jag haft ett liknande problem som jag löst med Triboron. På grund av att Triboron rengör, smörjer, skyddar och optimera, lösa det många problemar. Triboron rengör och smörjer alla delar som kommer i beröring med bensin (till exempel, ventiler, injektorer och tomgångssystem). Triboron konservera även alla metallytor med jernborider mot korrosion och slitage. Att förbränningen blir bättre, ser man även på tändstiften.

                            Ursäkta trådkap!

                            Hubbe, du menar att drivmedelsförstärkaren även mjukar upp ventiltätningarna i toppen?
                            Det är därför min S går så j….. bra, för att jag tillsätter drivmedelsförstärkare vid varje tankning, samt har oljetillsatsen i oljan?
                            Åker en skvätt 2t ersättning i också…

                            OBS! Kör på etanol året om!

                            Mvh Johannes

                            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                              december 12, 2014 at 13:40 #200251

                              Morsole:

                              Nej, jag menar inte att drivmedelsförstärkaren mjukar upp ventiltätningarna, där till tar jag Packnings-Rekond. Men Drivmedelsförstärkaren tätna i alla fall bättre ventilstyrningarna. Jag harockså hört att man kan köra problemlös med E85 när man användar drivmedelsförstärkaren, men sakna egen erfarenhet. Jag har också hört att upp till 20% E85 i bensinen fungera utan ändring av insprutningssystemet.

                                december 12, 2014 at 14:10 #200253

                                Har felsökt själv lite idag. Började med att kolla stiften och dom såg bra ut, bättre än sist faktiskt. Sedan kollade jag rören till intercoolern och kunde inte hitta spår av olja. Lossade sedan röret på andra sidan och kollade in i spjällhuset.. Det syns en gul blank blöt yta i insuget. Tog loss en slang till insuget och lös in med ficklampa och det är gult, tyder på olja va? Svårt att säga hur mycket men det badar inte i olja direkt men det syns. 😯

                                Då är ju frågan, kommer det från vevhusventilationen?
                                Hur mycket är för mycket?

                                Ska ordna ett komptest när min vän har tid att hjälpa mig.

                                  december 12, 2014 at 17:25 #200262

                                  Ja Addz, det kommer från vevhusventilationen, och en överdosering av Drivmedelsförstärkare hjälper rätt fort.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 66 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.