HC-halt tomgång, för hög

Forum Modellspecifika forum OG900 HC-halt tomgång, för hög

  • Detta ämne har 65 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2015-01-21 08:36 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 66 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #200265
    andreas1
    Deltagare

    Har funnits mirakel på burk i alla år och hade detta funkat hade många verkstäder fått lägga ner.är ju tom så att enl reklam på vissa mirakelmedel så gick motorn även dränkt i vatten,
    Addz e-85 sänker något värde men höjer annat värde och alla jag hört som testat har fått återkomma till sbp igen, 3av dom skicka vi k-sprit i och dom gick igenom. Detta funkar för dig kan jag inte lova.
    Hade jag varit dig hade jag bytat till org chip o kollat värdena, inte sällan ett bränslechip inte lirar med mätningarna.
    Hade oxå problem med att min gick på 3 cyl vid starttillfälle och detta var pga för fet blandning, bytat sprut o problemet är borta.
    Kan ju vara så att du har nån spridare som läcker mm, finns några felkoder?

    #200269
    hubbe
    Deltagare

    Andreas1:

    Har du läst det här inlägget i Snowmobile.se ?

    2014-11-25 17:17 #26
    Boost III• Visa profil
    • Visa foruminlägg
    Boost III är inte uppkoppladInsane sledder Boost IIIs avatar
    Reg.datumFeb 2009OrtKramforsSkoter/ATVLappmoppe + Tc 1000Inlägg2 256

    Sv: Tvåtaktsolja

    Jag kör som sagt bor pulver i alla mina motorer tvåtakt som 4takt sedan 2009. Kör man som ex Triborons drivmedelsförstärkare i bensintanken så kan man köra oljetanken full med spillolja. Så bra tycker jag bor funkar i motorn, slitaget upphör helt ”ser det ut som”.
    Bästa testet jag sett hitintill va nu i sommar då vi i Team KG racing (watercross) körde bor i den av mig hårt trimmade Skidoo 800cc med läskiga 9000rpm i slutvarv. Den motorn höll hela säsongen trots minst 5 sänkningar och runt 7 tävlingar samt minst 5 träningshelger! Året innan med standard motor fick han byta minst 6 kolvar och jag tror även ett cylinderpar fick lämna in för vatten sliter hårt på kolvar/cylindrar i normala fall ”utan bor”.

    #147987
    andreas1
    Deltagare

    Vad jag fick fram vid snabbsökning är bensintillsatsen till största delen etanol,finns vid alla mackar o det lagar då inga motorer.
    Imponerande läsning men att en scotercylinder skulle gå åt för man kör utan dundersörjan pga slitage finner jag högst märkligt.
    Kör gokart i kz2 klassen o har en äldre lekkart som varvar 20,000.
    Denna går iallafall 1,5 säsong utan kolvbyte ca 60 tim man får ju köra med riktig olja.
    Alla sådanna tester tror jag på när jag själv utvärderat det, o det lär hända när någon står för kostnaden vid eventuellt ras.
    Även inom karting borde dom använt detta om det hade varit wow men nä det ryker tvåtaktsolja på varje tävling.

    Verkar inte finnas några fristående tester av tex labb eller så vad jag förstått.
    Funkar det så wow är du den store vinnaren o jag miljöbov.
    Är det inte så smörjer den företagets plånbok om inget annat

    #152407
    hubbe
    Deltagare

    Andreas1:

    Jag är jag är en aktiv kart-mekaniker, men jag kan inte leta allt fram för dig.

    http://web.sbf.se/regler/up/10/KA_Godkanda_Oljor_2012-13.pdf

    TRIBORON 2T-KONCENTRAT Sida 17 av 20

    #162798

    Men det här med ”tillsatser” är ju spännande. Vi borde kanske starta en annan tråd som behandlar detta? Det finns ju till diesel oxå som storförbrukare märker skillnad med tex. Och tillbaka till tråden så körde jag en förgasarbil på ren E85 som inte klarade bilprovningen utan fick skruvas ner så den knappt gick gränsvärdet är 4.5 och jag var på ca 7.5-8…så det funkar ju inte enbart med sprit iaf…

    #200012
    morsole
    Deltagare

    Det botar ju säkert inte en helt åt h……. inställd förgasara att pytsa etanol i tanken; men däremot, med rätt inställning, kan du glida igenom BP med etanol, UTAN katalysator, så helt fel bränsle är det inte.

    Och visst känns det att köra icke-fossil-bränsle, om man inte behöver göra mera för miljön, än att tanka etanol…

    Där spriten redan ÄR tillsatt!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #147722
    hubbe
    Deltagare

    Morsole:

    Det är precis vad jag menar, innan man kan ha en chans med en tillsats, måste man alltid korrigera inställnings fel.

    #177658
    morsole
    Deltagare

    @Andreas Hermansson wrote:

    Men det här med ”tillsatser” är ju spännande. Vi borde kanske starta en annan tråd som behandlar detta? Det finns ju till diesel oxå som storförbrukare märker skillnad med tex. Och tillbaka till tråden så körde jag en förgasarbil på ren E85 som inte klarade bilprovningen utan fick skruvas ner så den knappt gick gränsvärdet är 4.5 och jag var på ca 7.5-8…så det funkar ju inte enbart med sprit iaf…

    Inte mig emot med en tråd om tillsatser; det finns MYCKET att tala om här!

    Jag har kört med glykol i spriten, det var nåt ljushuve som ansåg att det skulle göra susen; minns när jag hällde i glykol i tanken första gången; DET kändes konstigt!

    Men å andra siden, kan man använde det som tändförstärkare i andra sammanhang; VARFÖR INTE??

    En tillsatstråd alltså!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #200281
    hubbe
    Deltagare

    @Morsole wrote:

    @Andreas Hermansson wrote:

    Men det här med ”tillsatser” är ju spännande. Vi borde kanske starta en annan tråd som behandlar detta? Det finns ju till diesel oxå som storförbrukare märker skillnad med tex. Och tillbaka till tråden så körde jag en förgasarbil på ren E85 som inte klarade bilprovningen utan fick skruvas ner så den knappt gick gränsvärdet är 4.5 och jag var på ca 7.5-8…så det funkar ju inte enbart med sprit iaf…

    Inte mig emot med en tråd om tillsatser; det finns MYCKET att tala om här!

    Jag har kört med glykol i spriten, det var nåt ljushuve som ansåg att det skulle göra susen; minns när jag hällde i glykol i tanken första gången; DET kändes konstigt!

    Men å andra siden, kan man använde det som tändförstärkare i andra sammanhang; VARFÖR INTE??

    En tillsatstråd alltså!

    Mvh Johannes

    Johannes,

    Det låter mycket intressant. Var så vänlig och berätta mer om det.

    #200286
    turbocab
    Deltagare

    Wow, vilken debatt. 🙂

    Toppen är bytt och planat av verkstad skriver du Addz, vilket då får alla att tänka att det är rätt på den biten. Men det kan ju vara dåligt dragna bultar, dålig planing? Kanske ska man lossa bultarna till toppen och dra dom på nytt enligt rekommendation? Drog dom kanske för dåligt eller hade skit emellan, då kan det ju vara helt åt helvete med packningen som några redan vart inne på? Svajande tomgång kan ju vara fel tändning, felaktigt lagd kamkjedja med en kugg eller två, mm.

    Bränslechippet hade jag inte i första läget misstänkt, Speedparts chip har funkat för mig i några bilar och är väl inte något ”problem chip” i mina ögon i alla fall. Men det är ju ett eprom som är isatt i boxen och den hanteringen kan mkt väl ha skapat EMC relaterade skador som sedermera visar sig. En ny box, gärna original, utesluter ju om detta är problemet eller ej. Vilken Lucas-box som helst 1990-1993 funkar för info, gröna el oranga spridare är skit samma, ett fungerade Lambda system kommer kompensera för dom små skillnader som är på dessa chip. (ja, jag har provat!).

    Olja i IC och spjäll anser jag helt normalt, det har alla og900 och kommer såklart från vevhusventen. Blir lite halvkletigt utan man anser det onormalt, men visst det får ju inte vara en sjö av olja, då är det ju skumt. En oljetillsats kommer inte ”lösa” det problemet, men det är ju upp till var och en att tro på vad man vill. :DR Finns inte en enda biltillverkare i hela världen som rekommenderar några som helst tillsatser i vare sig bränsle eller olja, det skulle – möjligen – kunna hjälpa en att dra slutsatser om det är bra eller dåligt med dylika. I rest my case…… 😆

    #200288
    morsole
    Deltagare

    Debatter är ju oftast trevliga, då ju var och en får framföra sin absoluta egna åsikt.

    Själv är jag en amatör som tycker om att utmana ödet lite mellan varven; andra säger sig veta både det ena och det andra; och det är ju också trevligt.

    Det allra trevligaste är ju när man kan föra en diskussion utan att ta det personligt och som varande ett angrepp på ens person…

    God kväll Saabvänner!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #200301
    addz
    Deltagare

    Komptest gjort!
    Cylinder ett: 12.0
    Cylinder två: 11.0
    Cylinder tre: 11.0
    Cylinder fyra: 11.0

    Planad topp ger lite högre kompression om jag förstått det rätt? Cylinder ett har lite högre än övriga, onormalt?
    Testat att blinka felkoder, inga koder finns att visa.

    När bilen stått en natt och startar på 3 cylindrar i cirka 10 sekunder så luktar avgaserna bensin. Jag misstänker starkt en spridare som läcker. Ska kika på spridarna någon gång under veckan, har lite mycket att göra just nu.
    Hur är det egentligen med dom gröna spridarna på lucas cu 14? 260cc är det om jag förstått det rätt? Otur med spridare som går sönder eller har det en orsak typ att dom pressas för hårt?

    #200302
    addz
    Deltagare

    Kan det vara så att det är cylinder 1 som får för mycket soppa? Så att den har mer sotavlagringar och därför högre komp än övriga?

    #200303
    morsole
    Deltagare

    Om du byter plats på spridarna får du en indikation på om felet följer spridarbytet; annars hade det varit bra om du haft ett spridarbyte att tillgå.

    Ingen kompis med likadan bil i närheten du kan låna av?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #200305
    addz
    Deltagare

    Nae jag har ju inte det, lucas är ju lite speciellt också. Återkommer när jag kikat på spridarna men jag tror att det närmar sig en lösning på problemet! :AP :DR

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 66 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng