HC-halt tomgång, för hög

Forum Modellspecifika forum OG900 HC-halt tomgång, för hög

Detta ämne innehåller 65 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-01-21 08:36.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 66 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26736

    addz
    Deltagare

    Tjenare!

    Min bil gick inte igenom i besiktningen idag då jag hade HC 585 på tomgång där 100 är högsta tillåtna gräns, övriga värden var bra.
    Behöver tips på vad det kan vara som strular.

    Lite info om bilen:
    Saab 900 lucas -90
    Speedparts steg 1, bränslechipp, intercooler, uppställt laddtryck, sportluftsfilter
    Topplockspackning bytt för cirka ett år sedan på verkstad, toppen planades då också.

    Värdena:
    CO 0,3 (0,5) HC 585 (100)
    CO 2500 0,1 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

    När bilen stått ett dygn så startar den inte på alla cylindrar, den går ojämnt i cirka 10 sekunder innan den hoppar igång och går normalt.
    Tomgången är lite orolig när bilen är varm eller om man stänger av bilen och direkt startar igen.
    Känner ibland att det luktar bränt efter att jag kört med bilen, inte säker på vad för lukt men olja skulle jag tro. Jag har inte lyckats hitta vart ifrån lukten kommer.

    Kör mycket korta sträckor, kan det vara boven?

    #200045

    sabbe
    Deltagare

    Bränd ventil eller läckande topplockspackning ser det ut som.
    Ta kompressionsprov.

    Hade bränd ventil på min V4 för många år sedan när det inte fanns något krav på HC (oförbrända kolväten).
    Hade då 800 ppm HC men bilen gick igenom besiktningen.

    Sabbe

    #200046

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Hur kry är katalysatorn? Sjönk hc när man höjde varvtalet?

    #200049

    addz
    Deltagare

    Värdena var godkända när besiktningsmannen höjde varvtalet.

    #200050

    hubbe
    Deltagare

    Addz:

    Alla dina värden är ganska hög, korta sträckor är säkert boven. Om du kollar efter ”Sabbes rekommendationer” och hitta inget fel, hjälpa Triboron Drivmedelsförstärkare. Överdosera Drivmedelsförstärkaren dvs 1:250 och inte 1:1000 i bensinen, köra 3-5 mil och jag är 100% säker, att dina avgasvärden lägger i det gröna området.

    #157108

    cabmange
    Deltagare

    Taskig kisse om de sjunker.

    MH

    #200051

    hubbe
    Deltagare

    @cabmange wrote:

    Taskig kisse om de sjunker.

    MH

    cabmange:

    Skillnaden mellan dig och mig är, att jag vet vad jag skriver om.

    #200054

    97sonett
    Deltagare

    Luftläckage någonstanns mellan topp och lambdasond .

    #200058

    440sp
    Deltagare

    eller så kan man byta topp packnng, Kör ett test på kylarburken och kolla om du inte har avgaser i vattnet. Typiskt med snestart med miss på någon cylinder när det läcker. :wrench

    #200070

    sabbe
    Deltagare

    Motorbludder på en cylinder vid kallstart är tecken på inträngande kylvätska som stör förbränningen.
    Det sipprar in när kylvätsketrycket står kvar efter att motorn är avstängd.
    Vid körning är mängden så lite att det knappt märks.

    Hade en 240 som hade detta fenomen.
    Lyfte topplocket och hittade en liten reva mindre än ett hårstrå på packningsplanet.
    Planade toppen bara 0.12 mm och problemet var löst.

    Sabbe

    #200072

    svartvit
    Deltagare

    Bludder vid start är nästan 100% vatten som läckt in under tiden den stått avstängd. Observera att även en läckande insugspackning kan ge detta. Den är något enklare att byta än topplockspackningen, så det kan man ju börja med.

    #200073

    cabmange
    Deltagare

    @hubbe wrote:

    @cabmange wrote:

    Taskig kisse om de sjunker.

    MH

    cabmange:

    Skillnaden mellan dig och mig är, att jag vet vad jag skriver om.

    Tydligen så brister dina kunskaper också Hubbe lille.

    Det skrivs om olje lukt m,m, således är även kissen nerdränkt med olja och fungerar inte som den skall, om hc vill gå ner vid högre varv så blir kissen varm och börjar ”fungera” men kommer rusa upp så fort man lägger den på tomgång. Således är kissen slut. Har man begränsat läckage så kan man få värden som är ok med frisk kisse. Men denna bil lär ha större problem än bara kissen.

    #200076

    svartvit
    Deltagare

    @cabmange wrote:

    Tydligen så brister dina kunskaper också Hubbe lille.

    Det skrivs om olje lukt m,m, således är även kissen nerdränkt med olja och fungerar inte som den skall, om hc vill gå ner vid högre varv så blir kissen varm och börjar ”fungera” men kommer rusa upp så fort man lägger den på tomgång. Således är kissen slut. Har man begränsat läckage så kan man få värden som är ok med frisk kisse. Men denna bil lär ha större problem än bara kissen.

    Tittar man på Hubbes alla inlägg har han uppenbart intresse av att det säljs sådana mirakelmedel då han ser dem som svar på alla tänkbara problem. Vad som sägs bör alltså tas med en nypa salt.

    Jag får korrigera mig själv något då självfallet även olja i cylindrarna kan ge bludder vid start (och då är det inte insugspackning). I det här fallet kanske tom troligare. Jag har själv troligtvis sabbat min kat med olja, men får i vart fall precis godkända värden.

    #200079

    addz
    Deltagare

    Skulle köra bilen till verkstad nyss.. Körde cirka 300m sen dog bilen när jag skulle stanna vid stopp.. Den blev otroligt segstartad och gick bara på 3 cylindrar i början precis som jag beskrev vid kallstart.

    Jag tror verkstaden får kika på det där, jag sitter inte på kunskapen att reda ut det själv.. Hoppas inte det är Speedparts bränslechipp som ställer till det bara..
    Dom hade problem med att få insuget tätt när toppen hade blivit planad för att det blev en nivåskillnad, så det kan ju vara något där men det har inte försvunnit något vatten och detta problem har jag dragits med sedan i oktober.

    #200080

    sabbe
    Deltagare

    Jag har sett många chippade havererade motorer och även kört i bromsbänk.
    Får man fel på tändning eller bränsleblandning vid högre laddtryck hinner man inte reagera.
    Det blir som en skärbrännare som smälter både kolv, ventiler och topplocket.

    Sabbe

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 66 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng