Visserligen en del pengar men man får med fuggar o fördelare 🙂
Mvh
Christer
morris wrote:
Intressant att se hur många som tar upp ämnet ”insug” och förgasare men så få som verkar ha ork och drivkraft att göra någon eftermarknadslösning. Om någon gjorde en fin kopia av det klassiska korset eller dubbla stående så verkar det finnas många intresserade?? Eller måste man ha gamla kultförklarade delar vid bilträffen?
det är inga problem att göra nya idag, frågan är bara vem som ska finansiera projektet……..att ta fram modeller i sverige är inga problem men prisbilden är ju aningen fel för småprojekt. Att leja bort det till asien är en ide men brukar stranda på våldsamma serier vilket också gör det dyrt.
Vad är dyrt om man får fråga??
Vad får ett nytillverkat kosta för att folk ska köpa?
Hur många är intresserade,finns det 10 pers eller 100 som vill ha ett nytillverkat insug??
jag skulle nog tippa på att startkostnaden för att komma igång förmodligen är strax över sexsiffrigt……….Eftersom det inte kommer att handla om enstaka gjutningar så finns det nog inga genvägar utan riktiga gjutverktyg måste till.
Varför gjuta dessa rör. Räcker det inte med fräs, rör och svets.
Niklas
Det gamla LS insuget var väl skruvade rör på ett ”orginal” insug? Det måste väl gå att förädla den lösningen?
Det var hemskt mycket snack här. ”Man borde…” ”Kunde man inte…” ”Är det ingen som har…” Visa en lösning istället för att spekulera!
OK
Så här bygger man ett insug till en V8.
Han har möjligheten och kunskapen att bygga en helt ok kopia. Om han får låna ett orginal.
Men.. Det kostar pengar. Då brukar inte ngn vara intreserad längre. Inte gjutet som jag nämnde tidigare.
Niklas
Problemet är att Saabinsuget också har kanaler för kylvätskan. Att bygga ett nytt insug från scratch är alltså lite mer komplicerat än att ”bara” få insugskanalerna på rätt ställe.
Nu blir det lite ”om och kanske”.. 😉
Ett halvt är ju bättre än inget, vi pratar korsinsug alltså..
Man tar ett vanligt insug för dubbelportsförgasare och svetsar sen på rör o annat så man kan montera en singel weber45?
Det blir ju gött ljud och imponatoreffekt varifall.
Någon som provat detta?
Mvh
CCH
Det Mats postat, hur är det byggt? Funkar väl? Är det det insug du använder nu Mats? *totalt okunnig på korsinsugsfronten*
Som svar på CCH’s inlägg – http://www.youtube.com/watch?v=6xXAOlC_Aw0
Jag tror den har varit uppe för diskussion här på forumet tidigare, men tyckte den passade in här. Alltså, inte korsinsug utan påbultade rör och en dubbel 45:a. Gott ljud!
emul wrote:
Det Mats postat, hur är det byggt? Funkar väl? Är det det insug du använder nu Mats? *totalt okunnig på korsinsugsfronten*
Det ser ut som Saabs korsinsug.
Tänkte lägga till en bild på mitt ”hemmabyggda” insug som jag köpte från Norge och ska enl. utsaga vara gjord i England. Har inte provat den ännu då jag inte har en lång fördelare ännu… letar fortfarande…
Roger wrote:
Det ser ut som Saabs korsinsug.
Japp, de ere. Och idag är motorn monterad – och idag kom gummifjädrar från Misab att montera förgasarna med. Och gummitrattarna är ersatta med sockor. Färskare bilder kommer.