hemmabygda "korsinsug"
- Detta ämne har 84 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-16 22:03 av
signegos.
-
FörfattareInlägg
-
Då får man väl ta fram sågen då och kapa bort allt som inte har med tätningsytorna att göra och bygga egna vattenkanaler och hänga ett termostathus lite längre fram i något buntband…… och platta till några rundrör mot topparna för att sen göra en fästplatta mot förgasarna och och och hmmmm ,jag ser det framför mig f-n så enkelt hi hi hi
Hör av mej våren 2012 borde vara klart då….
/morrisaugusti 15, 2008 kl. 20:30 #125531Nu är inte jag insatt i 4t träsket.. men på tal av alla gamla diskutioner och nyligen framträdande utsago… låt oss ha en teknisk diskution?
varför inte låta denna tråd utvecklas till en teknisk diskution och sen få fram vilka ändringar man kan gjöra för att kunna ta fram ett optimalt insug om någon skulle vilja göra ett hemmabygge…
jag tror det är faktor 10 mer interessant än att diskutera vad andra har gjort och sen titta på bilder…vad finns det för nackdelar/fördelar med saabs egna insug framför dom man tydligen har lyckats pilka torsk med?
ligger det någon strypning i insuget och skulle man få ut hästkrafter genom att bara sätta dit ett korsinsug?
varför ville saab ha ett korsinsug med så långa kanaler… framför att välja ett kort insug och sen lägga optimeringen på kamaxel och topplocksmodifieringar?
har någon testat dom andra insugen jämfört med saabs eget? vilka erfarenheter gjordes?
vad fick du för skillnader när du provade olika insug på din motor Johan, och hur är ditt yttre system anpassad till motorn i övrighet?
Finns det andra förgasare tex mikuni eller från någon modern motor man kan åka med som är rimligare och kanske även bättre?
låt oss få igång det relevanta runt denna tråd så kanske det både dyker upp bilder, förklaringar och synspunkter från dom som besitter denna kunnskap..
det gör tyvärr inte jag… men det skulle nog ha ett mycket större allmänninteresse än denna tråd och dom föregående…
bara mitt tycke
mvh
TrulsKan inte låta bli att peta in en fråga som bara delvis har med tråden att göra, hoppas jag inte kapar något.
Jag läste för ett bra tag sen en insändare i en svensk motortidning, minns inte vilken, där någon påstod sig ha modifierat V8-insug med vanlig kemisk metall. Och för oss som varken har kunskap eller utrustning för att göra ”rätt”, låter ju det som en utmärkt möjlighet att skapa ett åtminstone visuellt intressant förgasararrangemang på Fordknotan.
Men hur lämpligt är det egentligen att använda just kemisk metall i ett insug? Klarar det den bensinindränkta miljön och de höga (nåja) gasflödena? Kommer det öht att fästa i aluminiumet i insuget?
Roger wrote:Jag har ett hemmagjort korsinsug, men tyvärr inga bilder.Jamen, så ta lite bilder på det då 😉 Om du inte har tillgång till kamera finns det säkert någon i trakten som har, eller hur?!? Det skulle vara trevligt med lite mer information om det, hur du gått tillväga, hur det fungerar, förgasare till det, osv…
edit: följde din ena länk o hittade detta: korsinsug…
Per-Erik wrote:Roger wrote:Jag har ett hemmagjort korsinsug, men tyvärr inga bilder.Jamen, så ta lite bilder på det då 😉 Om du inte har tillgång till kamera finns det säkert någon i trakten som har, eller hur?!? Det skulle vara trevligt med lite mer information om det, hur du gått tillväga, hur det fungerar, förgasare till det, osv…
Inga problem! Kan jag debitera dig soppakostnaden till garaget där det ligger? Endast 52mil enkel resa. :whistle:
Som sagt, jag HAR ett hemmagjort korsinsug… Alla andra frågor är kan sammanfattas med att jag var 4 år när det tillverkades så jag har inte en aning… 😎
augusti 16, 2008 kl. 10:21 #125554Håller helt med om detta. Kul att få veta fakta om vad som har gjorts och vad någon kanske håller på med. Det sitter säkert folk här å läser som är super dåktiga på detta. Men inte delar med sig. Hade vart kul å höra dom och inte en massa som tror sig veta och verkar kunna allt,själv kan jag inte mycket om detta ämnet men hade varit intressant å följa om den blir seriösare… Så ni som vet fakta om detta ämne SKRIV.
Truls wrote:Nu är inte jag insatt i 4t träsket.. men på tal av alla gamla diskutioner och nyligen framträdande utsago… låt oss ha en teknisk diskution?varför inte låta denna tråd utvecklas till en teknisk diskution och sen få fram vilka ändringar man kan gjöra för att kunna ta fram ett optimalt insug om någon skulle vilja göra ett hemmabygge…
jag tror det är faktor 10 mer interessant än att diskutera vad andra har gjort och sen titta på bilder…vad finns det för nackdelar/fördelar med saabs egna insug framför dom man tydligen har lyckats pilka torsk med?
ligger det någon strypning i insuget och skulle man få ut hästkrafter genom att bara sätta dit ett korsinsug?
varför ville saab ha ett korsinsug med så långa kanaler… framför att välja ett kort insug och sen lägga optimeringen på kamaxel och topplocksmodifieringar?
har någon testat dom andra insugen jämfört med saabs eget? vilka erfarenheter gjordes?
vad fick du för skillnader när du provade olika insug på din motor Johan, och hur är ditt yttre system anpassad till motorn i övrighet?
Finns det andra förgasare tex mikuni eller från någon modern motor man kan åka med som är rimligare och kanske även bättre?
låt oss få igång det relevanta runt denna tråd så kanske det både dyker upp bilder, förklaringar och synspunkter från dom som besitter denna kunnskap..
det gör tyvärr inte jag… men det skulle nog ha ett mycket större allmänninteresse än denna tråd och dom föregående…
bara mitt tycke
mvh
Trulsseptember 5, 2008 kl. 16:21 #126729Varför inte köpa en hel bil inklusive ström byggd motor med korsinsug + 5,5tumfälgar i England.
Då tycker ny -Ratten sitter ju på fel sida!
Men det visar sig att den är Norsk registrerad och vips så var ratten på rätt sida.
Motorspecen är väl helt rätt:
-1498cc V4
-Bored to 93mm, 1815cc
-Crank from 1700 engine
-Pistons to suit the bore
-Grooves cut to fit copper rings between block/head (rather than just normal gaskets)
-Blokk shaved/polished ~1mm
-Heads shaved/polished ~0,5mm
-Combustion chambers are ported/polished and are as near as possible identical in shape/volume and optimized for ideal combustion/flow.
-Valves are 44mm intake and 38mm exhaust
-Exhaust ports out of the heads are ported as much as possible (extra metal added to port more!)
-Original SAAB Sport and Rally crossflow intake
-2x Weber 45DCOE carbs with 32mm chokes (new about 3000 miles ago)
-7,2 cam
-Lightened pushrods
-Harder valve springs
-Alloy valve spring retainers
-Pertronix ignition, bosch blue coil, magnecor custom lead set, distributor raised to make room for the crossflow intake manifold, etc
-Electric fuel pump
-Compression is about 12:1Horsepower was dynoed at around 140 (as opposed to the 65hp from the standard engine).
Built by Mikael Klenfeldt and Strom in Sweden.
Priset startar på 3500£ (från forex site 3 500,00 GBP ger dig 40 482,75 SEK)
Vore väl mycket smartare att köpa denna istället för att mecka med egna lösningar, i alla fall billigare.
Sen kan det ju vara så att testa om det går att fixa det själv kan vara hela grejen. 🙂 😉
Vore en dröm att stoppa in den i vår Sonett 2-v4 69 och köra förbi alla v4 (hoppas ni inte blir sura nu men viktmässigt har ni inte en chans).
Ursäktar om detta blev ganska mycket OT.
Är det någon som råkar ha ett foto på Ford’s insug till V6 2,8 EFI (t.ex. Sierra)?
Jag tycker att det är svårt att se hur det egentligen ser ut i ”reservdelskatalogen”, se BILD.
Kanske skulle det gå att använda delar av ett sådant insug och foga ihop med ett rensat V4-insug?Intressant att se hur många som tar upp ämnet ”insug” och förgasare men så få som verkar ha ork och drivkraft att göra någon eftermarknadslösning. Om någon gjorde en fin kopia av det klassiska korset eller dubbla stående så verkar det finnas många intresserade?? Eller måste man ha gamla kultförklarade delar vid bilträffen?
Om man inte orkar bygga ett själv kan man köpa ett, men det var inte billigt…..
http://www.blocket.se/vi/18125295.htm?ca=3_s
Jonas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.