hemmabygda "korsinsug"

Forum Övrigt SSR hemmabygda "korsinsug"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 84 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #125086
    Bengt Åkesson
    Deltagare
    Christian Bruce wrote:
    Hmmm, lite kul att mitt köksgolv har hamnat på en engelsk SAAB-sida….undrar hur det blev så.

    He He… 😀

    Ibland kan man förvåna sig när egna bilder dyker upp på ett helt annat ställe. Själv blev jag drabbad av detta när min fula ”nuna” dök upp på en utländsk obskyr MÖP-sida. (MÖP= militärt överintresserad person) Bilden var från någon utbildning till utlandsstyrkan. Dessutom hade jag fått nytt namn och nationalitet också. Själva bilden var inget speciellt men kopplingen till en sida jag inte gillade speciellt var inte så bra. Jag lyckades dock få den ansvarige att ta bort den illa kvickt.

    Nog trådkapat för idag

    /B

    #125096
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Morris

    Angående flödesproven så tar det sin lilla tid att samla ihop material.

    Jag har nu lånat ihop två upsättningar korsinsug samt köpt et BN korsinsug att flöda som refferens.

    Vi skall faktiskt skrida till verket ikväll med att smida adaptrar mm för insug och förgasare.
    Jag har ju flödesprovat ett antal andra V4 insug, vilket finns redovisat i XP-manualen, så det skall bli intressant att jämföra.

    En slående sak är hur stora strömningsskilnader det är mellan cylindrarna på ett vanligt insug och det borde nog i princip bli eliminerat med ett korsinsug.

    MVH Niklas

    #125100
    sabbe
    Deltagare

    Det blåa plåtröret längst upp på denna sidan är inte ett korsinsug då blandningen går tillbaka till samma sida som där förgasaren sitter. Kanalen blir som ett stort U. Jag byggde motsvarande med CT underdel redan 1980 och åkte rally. Fick det faktiskt igenom besiktningarna.
    Tyvärr måste jag säga att det inte kändes eller klockades bättre än den Weber 40DFI som jag körde med tidigare. Det blir mycket bättre gashastighet och blandning med 2portaren framför allt på lägre var där jag tyckte 40DFI:n gick bättre.
    För gatbruk tycker jag inte det finns någon anledning att köra med större förgasare än 40DFI förutom om man vill imponera med huven öppen. Skillnaden i prestanda borde vara marginell.

    Sabbe

    #125110
    morris
    Deltagare

    Kul att någon har provat !!

    Det är möjligt att det inte ger mer effekt utan det är väl lite av det sista som är kul. BLINGFAKTORN …. det ÄR fränt med dubbla förgasare och trattar (tycker jag iallafall) inte polarn som får hjälpa till med synkningen på vissa andra bilar i stallet..

    Om man är inne på prestanda och snackar seriösa hörnan: när börjar storfräsarna ta till riktiga korsinsug då? hur långt kommer man med ett tvåportsinsug?

    #125174
    fuling
    Deltagare

    citat:
    En slående sak är hur stora strömningsskilnader det är mellan cylindrarna på ett vanligt insug och det borde nog i princip bli eliminerat med ett korsinsug.

    Nyfiken fråga, borde det inte bli en viss skilnad mellan kanlerna på insuget då kanalerna i topparna skiljer. Mao så man får ca ca samma längd från tratt till ventil.
    Eller?

    #125305
    morris
    Deltagare

    Vad är det här?? över 1600 läsare/nyfikna och så få som vill bikta sej……
    Har ni så mycket pengar att ni bara köper färdig produkter??
    Ingen mera som vill öppna sej och säga att : JAG HAR försökt/byggt ett eget korsinsug?

    #125306
    emul
    Moderator

    1600 läsare är det nog inte.. Själv har jag varit här varje gång det varit nytt inlägg för att se vad som händer – och det berättas ju endel intressant! Så ta’t lugnt!

    ..och nej, jag har inte försökt. Lär inte försöka heller.

    #125307
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Vad är det egentligen du vill ha svar på, morris? Det är väl kanske så att det inte finns någon här på anslagstavlan som byggt egna korsinsug.

    Jag har sett ett ”halvt” korsinsug med en Weber 45 men detta var på 70-talet.

    /B

    #125334
    fuling
    Deltagare

    Kan det kanske vara något sånt här morris är ute efter måntro?
    http://www.youtube.com/watch?v=6xXAOlC_Aw0
    eller

    #125335
    emul
    Moderator

    hmm är det sånahär insug som använts eller?

    #125339
    fuling
    Deltagare

    Till vad ?

    #125362
    sabbe
    Deltagare

    Har ni sett hur VW har löst det med insugningskanalerna på VR6:an?

    Det är bara ett topplock på 15 graders V-motorn med insuget på ena sidan.
    Bortre insugningsventilerna får mycket längre kanaler i toppen men de närstående
    kanalerna har fått förlängda insugningskanaler i insugningsröret för att utjämna
    längden. Dessa kanaler sticker in i plenum vilket jag tycker borde störa flödet!

    Sabbe

    #125365
    emul
    Moderator

    Jag tänkte till den gröna.. Men det är det väl inte antar jag.. 😉 Vad är det för insug? *nyfiken*

    #125372
    morris
    Deltagare

    Den ”gröna” använder väl ett insug för dubbla stående?? Typ som det ”berömda blåa taget på någons köksgolv”…
    Jo det borde väl gå att använda men det ultimata borde väl vara att bygga på ett BN insug?? Vem gjorde dom? Är det någon av er som äger ett sådant??

    #125424
    fuling
    Deltagare

    Skulle förnåna mig om den gröna är byggt på ett insug för 2st stånde föragasare.
    Sen som jag ser så är inte temostathuset framflyttat som det är på korset(saab) och de för 2st stående.
    Min gissing är att det är byggt på ett en enports förgase eller för en 2-portare.

    Det insug på bilden(liggnde weber) är byggt på ett 1-ports insug, mindre ski… att ta bort.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 84 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng