hemmabygda "korsinsug"
- Detta ämne har 84 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-16 22:03 av
signegos.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 7, 2008 at 07:31 #125086Christian Bruce wrote:Hmmm, lite kul att mitt köksgolv har hamnat på en engelsk SAAB-sida….undrar hur det blev så.
He He… 😀
Ibland kan man förvåna sig när egna bilder dyker upp på ett helt annat ställe. Själv blev jag drabbad av detta när min fula ”nuna” dök upp på en utländsk obskyr MÖP-sida. (MÖP= militärt överintresserad person) Bilden var från någon utbildning till utlandsstyrkan. Dessutom hade jag fått nytt namn och nationalitet också. Själva bilden var inget speciellt men kopplingen till en sida jag inte gillade speciellt var inte så bra. Jag lyckades dock få den ansvarige att ta bort den illa kvickt.
Nog trådkapat för idag
/B
bengt@akesson-motorsport.se
Hej Morris
Angående flödesproven så tar det sin lilla tid att samla ihop material.
Jag har nu lånat ihop två upsättningar korsinsug samt köpt et BN korsinsug att flöda som refferens.
Vi skall faktiskt skrida till verket ikväll med att smida adaptrar mm för insug och förgasare.
Jag har ju flödesprovat ett antal andra V4 insug, vilket finns redovisat i XP-manualen, så det skall bli intressant att jämföra.En slående sak är hur stora strömningsskilnader det är mellan cylindrarna på ett vanligt insug och det borde nog i princip bli eliminerat med ett korsinsug.
MVH Niklas
Det blåa plåtröret längst upp på denna sidan är inte ett korsinsug då blandningen går tillbaka till samma sida som där förgasaren sitter. Kanalen blir som ett stort U. Jag byggde motsvarande med CT underdel redan 1980 och åkte rally. Fick det faktiskt igenom besiktningarna.
Tyvärr måste jag säga att det inte kändes eller klockades bättre än den Weber 40DFI som jag körde med tidigare. Det blir mycket bättre gashastighet och blandning med 2portaren framför allt på lägre var där jag tyckte 40DFI:n gick bättre.
För gatbruk tycker jag inte det finns någon anledning att köra med större förgasare än 40DFI förutom om man vill imponera med huven öppen. Skillnaden i prestanda borde vara marginell.Sabbe
Kul att någon har provat !!
Det är möjligt att det inte ger mer effekt utan det är väl lite av det sista som är kul. BLINGFAKTORN …. det ÄR fränt med dubbla förgasare och trattar (tycker jag iallafall) inte polarn som får hjälpa till med synkningen på vissa andra bilar i stallet..
Om man är inne på prestanda och snackar seriösa hörnan: när börjar storfräsarna ta till riktiga korsinsug då? hur långt kommer man med ett tvåportsinsug?
citat:
En slående sak är hur stora strömningsskilnader det är mellan cylindrarna på ett vanligt insug och det borde nog i princip bli eliminerat med ett korsinsug.Nyfiken fråga, borde det inte bli en viss skilnad mellan kanlerna på insuget då kanalerna i topparna skiljer. Mao så man får ca ca samma längd från tratt till ventil.
Eller?augusti 11, 2008 at 20:16 #125307Vad är det egentligen du vill ha svar på, morris? Det är väl kanske så att det inte finns någon här på anslagstavlan som byggt egna korsinsug.
Jag har sett ett ”halvt” korsinsug med en Weber 45 men detta var på 70-talet.
/B
bengt@akesson-motorsport.se
Kan det kanske vara något sånt här morris är ute efter måntro?
http://www.youtube.com/watch?v=6xXAOlC_Aw0
ellerHar ni sett hur VW har löst det med insugningskanalerna på VR6:an?
Det är bara ett topplock på 15 graders V-motorn med insuget på ena sidan.
Bortre insugningsventilerna får mycket längre kanaler i toppen men de närstående
kanalerna har fått förlängda insugningskanaler i insugningsröret för att utjämna
längden. Dessa kanaler sticker in i plenum vilket jag tycker borde störa flödet!Sabbe
Skulle förnåna mig om den gröna är byggt på ett insug för 2st stånde föragasare.
Sen som jag ser så är inte temostathuset framflyttat som det är på korset(saab) och de för 2st stående.
Min gissing är att det är byggt på ett en enports förgase eller för en 2-portare.Det insug på bilden(liggnde weber) är byggt på ett 1-ports insug, mindre ski… att ta bort.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.