hemmabygda "korsinsug"
- Detta ämne har 84 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-16 22:03 av signegos.
-
FörfattareInlägg
-
Enligt Mellow Yellow så är 40 tusen en bra affär för en uppskrämd v4:a ?
Jag lirar nog inte direkt i den klassen.
Kanske därför jag försöker att hitta redan lyckade hemmabyggen som man kan ”kopiera”, det är ju ganska kul att klippa och klistra lite själv också.(när tid finnes…….)Hej Gurkan
Vi jobbar på ritningsunderlaget nu på delarna för att ta fram en lång fördelare av samma typ som Växsjö Bildelar. Förhoppningsvis blir det kittet bra mycket billigare än de ca 4000 som Ström tar för sina förlängda fördelare. Är du XP-användare så kommer info med förfrågan om beställningar inom kort så vi får ett antalsunderlag att beräkna kosten för tillverknings serien på.
MVH XP-Niklas
november 11, 2008 at 20:01 #130114Hejsan!
Har ett korsinsug och undrar om någon känner till vad det är för kors? Har varit i kontakt med flera tidigare ägare men ingen kan med bestämdhet säga var det kommer ifrån.
Dag Pettersson som som körde med detta i sin sista bil innan han slutade kommer bara ihåg att det var ett jäkla skjut i motorn, men sen körde dom med 8.6 kam.
Vad jag har kommit fram till är att detta kors är Saabs som dom använde till rallycrossbilarna och är förberedd med insprutning som gick in vid fullvarv. Insprutningen användes inte av tidigare ägare vid rallykörning och korset är bestyckad med dellorto 48:or.
Är det någon som har en aning om det kan vara rätt eller?
Kan vara kul att veta innan försäljning.
Hoppas att bilden kommer med då datorer inte är min starka sida./Kjell
november 13, 2008 at 21:53 #130231Här var det tyst på sidan. Kan ioförsig förstå detta när man får reda på resultatet.
Har fått svar av en kille vad det är för insug till 98% säkerhet.
Vi kommer att kolla det närmare under helgen.
Tills jag kommer med svaret efter helgen så kan ni ju gissa o spekulera lite grann var korset härstammar ifrån.Ha en trevlig helg
/Kjellnovember 14, 2008 at 18:30 #130276jag fick reda på var det var idag..å det var kul att se att man från start körde med
handgjorda kors…
så var det ju även på min 16 v motor..har stålinsug på den oxå som är handgjort ..
mvh Åkenovember 19, 2008 at 19:00 #130598Kan nu avslöja att det kors jag tidigare publicerat kommer från Saabs tävlingsavdelning och är en prototyp till senare kors. Mats Karlsson som har varit till stor hjälp att identifiera korset har sänt mig bilder från 1968-69 där Rolf Eberfors håller på att montera ett lika dant. Saab höll då på att exprementera med insprutning i korset.
Mats berättar att det finns 3 st. kända kors. Ett finns i USA som kom dit i början på 80-talet som han har bilder på. Mitt kors, samt en motor med detta kors som i början av 80-talet såldes till Tranås trakten. Jag kan tänka mig att det var Oli Juntala som köpte denna motor men han har inte kvar bilen då han sadlade om till Starlet tror jag det var.
Så ett kors till finns förmodligen på någon gammal tävlingsbil i landet.
Ytterligare ett till kan finnas. Tidigare i tråden visar JoWi från Finland sitt bygge och frågan är om inte hans kors är lika dant?Det intressanta är att detta kors är godkänt i grupp 6, 66-69 i en V4 och det lär man vara tämligen ensam om.
/Kjell
boget wrote:Det intressanta är att detta kors är godkänt i grupp 6, 66-69 i en V4 och det lär man vara tämligen ensam om./Kjell
Grupp 6?? Gruppsex vet jag vad det är, men det är nog inte samma du menar? 😀
Vad grundar du det på att det korset ska vara godkänt i 66-69?
november 22, 2008 at 18:47 #130754Du har så rätt Roger. Satt väl och tänkte på gruppsex när jag skrev.
Givetvis menar jag klass 6. (nte klassex)Kan du påvisa att det har funnits och använts under perioden så är det ok. Är det inte så som du brukar säja Roger.
Jag håller på att forska för att få fram bevis på att det har använts under perioden och jag kommer själv inte att tävla i den klassen vad jag vet idag, utan låter den svarta o den nybyggda gula gå vidare i klass 7.
boget wrote:Du har så rätt Roger. Satt väl och tänkte på gruppsex när jag skrev.
Givetvis menar jag klass 6. (nte klassex)Kan du påvisa att det har funnits och använts under perioden så är det ok. Är det inte så som du brukar säja Roger.
Jag håller på att forska för att få fram bevis på att det har använts under perioden och jag kommer själv inte att tävla i den klassen vad jag vet idag, utan låter den svarta o den nybyggda gula gå vidare i klass 7.
Det du måste bevisa var att det användes under den tidsperioden, men tillät reglerna det då? Var det inte tillåtet då, så är det inte tillåtet nu heller.
Jämför med Opelmotorer som inte tål över 7000rpm utan att rasa pga vevstakarna, det mest använda ”förr” var ju Porschestakar, men det var inte tillåtet att använda = fusk. Att det användes då gör det inte tillåtet idag.
Däremot så finns det andra saker som användes under perioden -70-75 som var tillåtet då och som man idag måste bevisa att det användes då för att få nyttja det idag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.