hemmabygda "korsinsug"
- Detta ämne har 84 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-16 22:03 av signegos.
-
FörfattareInlägg
-
Hej på er. Har läst och letat info men har ej hittat något om detta.
Har börjat att samla delar till en 1700 cc motor och hittat en vev och en kam. Men har ej några vettiga trimtoppar eller insug. Såg någon bild med dubbelförgasare och letade efter korsinsug men det var nog inte det man köper om man bara ska åka lite på skojj. Så då kommer min fråga:
Finns det någon som har gjort något eget lyckat dubbelförgasarinsug??Av de båda varianter på korsinsug jag har sett är det ena Saabs eget, det andra är det så utskällda engelska insuget (TC, CT?). Av det sluter jag mig att det var/är inte mödan värt att ta fram ytterligare varianter på korsinsug, antingen för att det är för dyrt eller för att det är för krångligt.
Och när V4:an inte längre var konkurrenskraftig i skogen (det var/är lättare att trimma raka motorer) fanns det inte längre anledning att vidareutveckla ett korsinsug.
Läser man Rallyboutiquens sida kan jag få intrycket att det inte var i insuget man behövde utveckla under sjuttio- och åttiotal. Toppar, kammar, avgas, transmission, det fanns andra sidor att jobba på.
Men då kör ingen av er med korsinsug när man vill få ut det där lilla sista??
Eller så har ni det monterat allihopa……hi hi
Hur gick den där flödesmätningen som blev en het disskussion för något år sedan med xpNicklas.??Jag själv har bara lite för mycket med dubbelförgasare som ligger och tänkte att dom mår bättre av att användas än att ligga på hyllan.Hade inte tänkt att kräma ur det där lilla sista utan mest få användning av lite hyllvärmare.
1993 bygger jag en 2,0 liters SAAB V4, den bästa V4:an genom tiderna. Den lämnar fantastiska 147 drivhjulshästar med en enorm körbarhet. Motorn ägs av Lennart Nilsson.
Dessa rader hittade jag under ” rallyboutiquens” hemsida. är det någon som vet mer om denna monstermaskin . vad gör man för att uppnå 2,0? är det den ”andra v4:an” som den byggs på?
Hej, det finns två sätt att få till en 2L maskin på en vanlig V4. Glöm den engelska 2L V4:an, den har en annan design.
Antingen:
* Alt1. strokar du en 1700-vev +5mm med 94 mm borr (1993cc)
* Alt2. med std 1700 vev så fodrar du om blocket med 96mm (1934cc) eller 97 mm (1974cc)borrså har du en ”2L” motor!
Jag har valt bort alternativet att fodra om blocket och har istället gått på att borra blocket max samt att stroka veven.
V4 är mycket kortslagig så den mår gasväxlingsmässigt bra av ett längre slag, så jag skulle rekommendera att stroka veven.
Gör en sökning här på forat.
:jobbar:
augusti 5, 2008 at 09:57 #124984
Källa: http://www.performance96.co.ukHär är ett exempel på hemmabygge.
/B
bengt@akesson-motorsport.se
Nu efter lite regn i vårat avlånga land börjar det skramla in varianter…. Har ni badat och gasat kanske …… he he he
Jag efterlyser fortfarande någon som använder ett hemgjort insug eller kanske har byggt men ratat det på grund av vadå??
Någon borde väl använda det där engelska tc röret, bara för att vara lite udda??
om jag får ge mej att bygga eget( vilket jag inte ha gjort),vad är det för pengar i ett ”riktigt” korsinsug?? och hur många finns det rimligtvis på marknaden ?augusti 5, 2008 at 20:38 #125026Bilden ovan är ej komplett… Krävs ett insug för dubbla stående förgasare för den varianten av ”hemmagjort” insug och det är snudd på mer ovanligt än korsinsuget.
augusti 7, 2008 at 07:15 #125085Hmmm, lite kul att mitt köksgolv har hamnat på en engelsk SAAB-sida….undrar hur det blev så.
Om jag ändå ska säga något, så är det ju inte ”överdelen” som är det krångliga och det är ju här det blir hemmabyggen. Det svåra är ju så att säga ”insugsplattan” ner mot topparna. Det är ju inte helt enklelt att gjuta själv….
Prisbild. Tja hittar du ett CT-insug nånstans så är det inte dyrt. Dubbla stående, har sett från 3000 sek och uppåt. SAAB-kors tjohoo =).
Jag tror jag har kvar insuget på bilden om någon är intresserad, dock utan förgasare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.