hemmabygda "korsinsug"

Forum / Övrigt / SSR / hemmabygda "korsinsug"

Forum / Övrigt / SSR / hemmabygda "korsinsug"

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 85 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 26, 2008 at 20:55 #18315

      Hej på er. Har läst och letat info men har ej hittat något om detta.
      Har börjat att samla delar till en 1700 cc motor och hittat en vev och en kam. Men har ej några vettiga trimtoppar eller insug. Såg någon bild med dubbelförgasare och letade efter korsinsug men det var nog inte det man köper om man bara ska åka lite på skojj. Så då kommer min fråga:
      Finns det någon som har gjort något eget lyckat dubbelförgasarinsug??

        juli 26, 2008 at 21:26 #124574

        Hmm jag har bilder på 11st varianter på insug till V4an.
        De som är intreserade kan pm:a mig

          juli 26, 2008 at 21:58 #124578

          Vet du någon som använder det med ”lyckat resultat” ??

            augusti 1, 2008 at 19:57 #124841

            Över 300 pers har läst men ingen mer än fuling har kommenterat .??
            Jag har läst ALLA inlägg angående korsinsug…… enligt sökfunktionen.
            Kanske jag söker något som är för svårt att bygga själv?

              augusti 1, 2008 at 21:18 #124846

              Har varit inne ett par ggr och tittat, saknar dock kunskapen för att kunna göra ett uttalande i detta intressanta ämne. Man tycker ju det borde finnas någon som kan bidra med några erfarenheter även såhär i semestertider 🙂

              Mvh

              CCH

                augusti 2, 2008 at 22:54 #124880

                Av de båda varianter på korsinsug jag har sett är det ena Saabs eget, det andra är det så utskällda engelska insuget (TC, CT?). Av det sluter jag mig att det var/är inte mödan värt att ta fram ytterligare varianter på korsinsug, antingen för att det är för dyrt eller för att det är för krångligt.

                Och när V4:an inte längre var konkurrenskraftig i skogen (det var/är lättare att trimma raka motorer) fanns det inte längre anledning att vidareutveckla ett korsinsug.

                Läser man Rallyboutiquens sida kan jag få intrycket att det inte var i insuget man behövde utveckla under sjuttio- och åttiotal. Toppar, kammar, avgas, transmission, det fanns andra sidor att jobba på.

                  augusti 3, 2008 at 20:38 #124915

                  Men då kör ingen av er med korsinsug när man vill få ut det där lilla sista??
                  Eller så har ni det monterat allihopa……hi hi
                  Hur gick den där flödesmätningen som blev en het disskussion för något år sedan med xpNicklas.??

                  Jag själv har bara lite för mycket med dubbelförgasare som ligger och tänkte att dom mår bättre av att användas än att ligga på hyllan.Hade inte tänkt att kräma ur det där lilla sista utan mest få användning av lite hyllvärmare.

                    augusti 3, 2008 at 20:57 #124918

                    1993 bygger jag en 2,0 liters SAAB V4, den bästa V4:an genom tiderna. Den lämnar fantastiska 147 drivhjulshästar med en enorm körbarhet. Motorn ägs av Lennart Nilsson.

                    Dessa rader hittade jag under ” rallyboutiquens” hemsida. är det någon som vet mer om denna monstermaskin . vad gör man för att uppnå 2,0? är det den ”andra v4:an” som den byggs på?

                      augusti 4, 2008 at 06:17 #124933

                      Hej, det finns två sätt att få till en 2L maskin på en vanlig V4. Glöm den engelska 2L V4:an, den har en annan design.

                      Antingen:
                      * Alt1. strokar du en 1700-vev +5mm med 94 mm borr (1993cc)
                      * Alt2. med std 1700 vev så fodrar du om blocket med 96mm (1934cc) eller 97 mm (1974cc)borr

                      så har du en ”2L” motor!

                      Jag har valt bort alternativet att fodra om blocket och har istället gått på att borra blocket max samt att stroka veven.

                      V4 är mycket kortslagig så den mår gasväxlingsmässigt bra av ett längre slag, så jag skulle rekommendera att stroka veven.

                        augusti 4, 2008 at 15:33 #124948

                        Gör en sökning här på forat.

                        Om strokning

                        Om förstärkningsbryggor

                        Om Kölner- resp Essex-motorer

                        :jobbar:

                          augusti 5, 2008 at 09:57 #124984


                          Källa: http://www.performance96.co.uk

                          Här är ett exempel på hemmabygge.

                          /B

                          bengt@akesson-motorsport.se

                            augusti 5, 2008 at 19:55 #125022

                            Nu efter lite regn i vårat avlånga land börjar det skramla in varianter…. Har ni badat och gasat kanske …… he he he
                            Jag efterlyser fortfarande någon som använder ett hemgjort insug eller kanske har byggt men ratat det på grund av vadå??
                            Någon borde väl använda det där engelska tc röret, bara för att vara lite udda??
                            om jag får ge mej att bygga eget( vilket jag inte ha gjort),vad är det för pengar i ett ”riktigt” korsinsug?? och hur många finns det rimligtvis på marknaden ?

                              augusti 5, 2008 at 20:38 #125026

                              Bilden ovan är ej komplett… Krävs ett insug för dubbla stående förgasare för den varianten av ”hemmagjort” insug och det är snudd på mer ovanligt än korsinsuget.

                                augusti 6, 2008 at 18:54 #125067

                                över 1000 läsare och knappt några komentarer……. kom igen nu!!

                                  augusti 7, 2008 at 07:15 #125085

                                  Hmmm, lite kul att mitt köksgolv har hamnat på en engelsk SAAB-sida….undrar hur det blev så.

                                  Om jag ändå ska säga något, så är det ju inte ”överdelen” som är det krångliga och det är ju här det blir hemmabyggen. Det svåra är ju så att säga ”insugsplattan” ner mot topparna. Det är ju inte helt enklelt att gjuta själv….

                                  Prisbild. Tja hittar du ett CT-insug nånstans så är det inte dyrt. Dubbla stående, har sett från 3000 sek och uppåt. SAAB-kors tjohoo =).

                                  Jag tror jag har kvar insuget på bilden om någon är intresserad, dock utan förgasare.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 85 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.