hög tomgång kallstartsbry t16

Forum Modellspecifika forum OG900 hög tomgång kallstartsbry t16

  • Detta ämne har 65 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-25 19:09 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 66 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26407
    andreas1
    Deltagare

    T16 lh 2,2 84
    Svårstartad när den står över natten, soppan verkar försvinna
    Pumpen går endast när man slutat startförsöket.
    Sen låter man den stå ca 15 min o startar den direkt..
    Tomgång på 1500 varv kall ca 1300 varm
    Bytt backventil på bränslepump
    Databox
    Luftslid
    Tempgivare insug dock från lh2,2 87a
    Skruvat upp ställskruv gasspjäll fullt.
    Inget märkligt glapp
    Drängt allt i 5-56 ingen märkbar förändring av varv
    Luftmassemätare
    Insugspackning
    Tar jag kontakt från lmm går den ner på normal
    Stryper jag luftslid när den e kall går den ner något dock inte varm..
    Bes närmar sig precis som paniken…
    Ideerna är slut
    Vad kan vara fel???

    #197723
    morsole
    Deltagare

    Btr är känd som felkälla på dessa äldre bilar; kanske nåt du kunde kolla?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #197725
    andreas1
    Deltagare

    Enda jag kollat på btr är om jag viker vacumslangen ändrar den gång..går typ tyngre
    Borde innebära att funktionen är ok?

    #197726
    longjohn61
    Deltagare

    Låter nästan lika som jag hade/har på min T16 aero också LH 2.2 har har alsrig hittat felet där dock men har nästan bytt allt.
    Finns dock en sak som skiljer sig mellan Lh 2.2 och nyare min 900s 90 med lucas där funkar det som så när man slår på tändningen går pumpen nån sekund för att bygga upp tryck
    denna funktion finns inte med LH 2.2.
    Det enda jag inte har bytt är spridare men dom ska jag köpa 😉

    Har ditt bekymmer kommit bara så där? har som jag sa bytt samma delar som dig även en ny btr dock utan resultat enda skillnaden var att när jag fick igång den så gick den bra.

    Mvh Nisse

    #197727
    andreas1
    Deltagare

    Startproblemet kom efter att den stått med läckande bränsleslang sen förra sommaren.
    Resten har varit så sen jag köpte den o den har stått still många år.
    Såg att den var sjukt geggig i insug o gasspjäll,den har gått med tokslut turbo ett tag.
    Har delar o plocka från en 87 o det mesta verkar samma men känns tråkigt o behöva riva i en bil till.
    Vett att lh bara startar pumpen när starten går men här startar den inte från man släppt nyckelen o bilen ej startat.
    Då burrar den ca 2-3 sek i övrigt verkar den död.
    Var övertygad om att spjällägesgivaren funka då den klicka
    Men läst att den kan va kass ändå.
    Isåfall skulle den intala boxen att man gasar.
    Kanske långsökt?

    #197728
    morsole
    Deltagare

    Det kostar inte många kronor att klämma in en manometer på bränsleledningen så du ser vilket tryck du har.

    När bilarna börjar bli till åren så har man nytta av allt man vet säkert.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #197731
    andreas1
    Deltagare

    Här behövs ingen manometer..
    Vet att jag tappar bränsle under natten.
    Frågan är varvdet tar vägen. O varför pumpen bara går efter startförsök.
    Pumpen är till t8 så den ger mer än väl o backventilen är som sagt hel

    #197732
    longjohn61
    Deltagare

    @andreas1 wrote:

    Här behövs ingen manometer..
    Vet att jag tappar bränsle under natten.
    Frågan är varvdet tar vägen. O varför pumpen bara går efter startförsök.
    Pumpen är till t8 så den ger mer än väl o backventilen är som sagt hel

    Jag har samma tappar tryck under natten men har inga läckage där är jag helt 100 på filtret är nytt
    lossar jag på slangen till fuel rail så är det typ inge tryck på längre 😕

    Mvh Nisse

    #197733
    andreas1
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    @andreas1 wrote:

    Här behövs ingen manometer..
    Vet att jag tappar bränsle under natten.
    Frågan är varvdet tar vägen. O varför pumpen bara går efter startförsök.
    Pumpen är till t8 så den ger mer än väl o backventilen är som sagt hel

    Jag har samma tappar tryck under natten men har inga läckage där är jag helt 100 på filtret är nytt
    lossar jag på slangen till fuel rail så är det typ inge tryck på längre 😕

    Mvh Nisse

    He he du ger mig inte mycket hopp…
    Ska prova ta spridarna från den fungerande bilen, klarar tätningarna det el lika bra o byta dom direkt?
    Får även byta spjällägesgivaren o se vad som händer.

    #197738
    longjohn61
    Deltagare

    lite fett på o-ringarna skadar inte 😉 samt underlättar nästa gång

    Mvh Nisse

    #197747
    andreas1
    Deltagare

    Upptadering..
    Har nu även bytt spjällägesgivaren.. Utan framgång.
    Nolla spjället totalt dock går inte spjället upp i klacken.
    Timgång på 1200 varv blev det då
    Nu har stiften åkt upp o ner så mycket att jag spräckt porslinet på vissa så nu går den absolut kasst.
    Självklart best hos mekonomen suck.
    Blir o sätta över spridare o btr i veckan, känns som det är det enda som är kvar.
    Hur går det för dig longjohn?
    Har du kollat när din pump går?
    Borde väl starta när motorn går runt? Tänker hallgivare, kanske den ej pumpar hela tiden när den e igång o därför får vi ideen att soppan rinner tillbaka?

    #197748
    longjohn61
    Deltagare

    just nu ligger min bil/motor isär men kan säga så här det enda jag inte har bytt är spridare allt annat har jag bytt med delar jag vet fungerar eller nya
    bara spridare kvar misstänker att nån eller några läcker men detta är ju en gissning har slut på idéer 😉

    Mvh Nisse

    #197749
    andreas1
    Deltagare

    Hoppas du har rätt,, ska prova under veckan.
    Måste väl va lugnt o byta från en 87a till 84an? Verkar inte vara samma som jag trodde.

    #197751
    longjohn61
    Deltagare

    Min är en 86a men vet att dessa funkar också inte heller dyra för 4st har beställd dom 😉
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/spridare/oe87010_7487010.html

    Mvh Nisse

    #197752
    M.Broberg
    Deltagare

    jag körde 88 spridare i min 900a hela sommaren och det funkade utan problem. sprutet i sig är org så.

    dom va biege liksom ^^

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 66 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng