Högt avgasvärde
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Högt avgasvärde
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Högt avgasvärde
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-04 07:57 av jellybear.
-
FörfattareInlägg
-
september 25, 2012 at 19:14 #25991
Jag fick underkänt på besiktningen på grund av för högt HC-värde, 900 mot max 600 (om jag minns rätt). Jag har fått tid på verkstan, men de sade att det kan vara svårt att fixa. Troligen fel på tändningen, och det verkar så när man kör, men tidigare avgasprov har klarats utan problem.
Vad säger expertisen? Brukar det vara svårt att fixa? Saab 900 c (förgasarmotor).
september 25, 2012 at 20:03 #193023OK, då förstår jag lite bättre.
Motorn är lättstartad och går men det verkar som om den inte alltid tänder på alla fyra.Sannolikt har du nått problem med tändsystemet.
Steg 1 är att byta tändstift och gärna kontrollera tändinställningen
Steg 2 är att byta rotor och fördelarlock
Stift, rotor och fördelarlock kostar under 300krHjälper inte detta blir det lite besvärligare/dyrare.
Går motorn aldrig som den ska eller är det skillnad mellan varm/kall motor ?@andreas1 wrote:
Hur mår avgassystemet?
Läckande rör ger dåliga värde..Detta är en bil _utan_ katt. Läckande avgassystem har bara betydelse för bilar med katt och lambdareglering, så där är du nog ute och cyklar.
En bil som ger högt CO eller HC har ofullständig förbränning. Det kan bero på dålig tändning eller för fet blandning. Blandningen kan man enkelt styra med en skruv på förgasaren.
Men, man ska inte ge sig på den skruven förrän man kollat att man inte har några andra problem. Det innebär:
– Se över tändningen (som tidigare påtalats: Byt stift, rotor och tändfördelare, kostar inte mycket)
– Kolla att luftfiltret inte är igensatt
– Kolla/byt bränslefilter
– Kolla förgasarens skick (ta isär, rengör och byt ev. packningar som ser risiga ut). Se till att få tillbaka blandningsskruven i exakt samma läge som innan när du är klar (m.a.o. räkna antalet varv när du skruvar upp den).Har du fortfarande för hög HC efter det här så kan du börja justera blandningen genom att pilla på blandningsskruven.
Lite OT:
I Finland kom inte katalysatorkrav förrän 1990, vilket gör att det där rullar förgasarbilar från 1989. Förgasarbilar har aldrig katt.
I Sverige kom katalysatorkravet 1989. För bilar t.o.m. 1988 är kollar bilprovningen endast CO (<3.5).
HC, CO2500 och lambda mäter man på bilar fr.o.m. 1989 i Sverige. Då blev även CO-kravet lite tuffare (<0.5 har jag för mig).oktober 3, 2012 at 15:42 #193108Tack för svaren. Har tid på verkstan imorgon, en specialist på gamla bilar.
Den startar bra men behöver choke tills den blivit varm. Som kall kan den rycka rejält men varm går den bättre.
Jag kör med 95 E10-bensin så det borde vara tillräckligt med sprit. Oljan och filtret byttes för 1-2 år sedan och nivån är bra, färgen mörkbrun.
För att få bra HC värde borde du byta oljan; ett oljebyte om året tycker JAG är minimum…
Har du fungerande förvärmning av insugsluften på din bil? Ju kallare väder ju större behov.
Själv har jag aldrig sett just den varianten med förgasararrangemang som du har.
Lycka till i alla fall!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@Per Johansson wrote:
Oljan och filtret byttes för 1-2 år sedan och nivån är bra, färgen mörkbrun.
Inte bytt oljan på mer än ett år? 😯 Då gissar jag att det slarvats med service? Då räcker det säkert med en ordentlig service (olja, oljefilter, rotor, tändfördelare, tändstift, inspektera luft- och bränslefilter) för att få ordning på det hela.
Att den rycker hintar ju också om att något inte står rätt till med luft/bränsleblandningen, vilket givetvis märks på avgasvärdena.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.