Högt avgasvärde

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Högt avgasvärde

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Högt avgasvärde

  • Författare
    Inlägg
    • september 25, 2012 at 19:14 #25991

      Jag fick underkänt på besiktningen på grund av för högt HC-värde, 900 mot max 600 (om jag minns rätt). Jag har fått tid på verkstan, men de sade att det kan vara svårt att fixa. Troligen fel på tändningen, och det verkar så när man kör, men tidigare avgasprov har klarats utan problem.

      Vad säger expertisen? Brukar det vara svårt att fixa? Saab 900 c (förgasarmotor).

        september 25, 2012 at 19:52 #193022

        Det svåra är att lokalisera felet… När det väl är gjort är bytet enkelt.
        Vad är det för felsymptom förutom avgasvärdet ?

          september 25, 2012 at 20:03 #193023

          OK, då förstår jag lite bättre.
          Motorn är lättstartad och går men det verkar som om den inte alltid tänder på alla fyra.

            september 26, 2012 at 06:30 #193028

            Sannolikt har du nått problem med tändsystemet.
            Steg 1 är att byta tändstift och gärna kontrollera tändinställningen
            Steg 2 är att byta rotor och fördelarlock
            Stift, rotor och fördelarlock kostar under 300kr

            Hjälper inte detta blir det lite besvärligare/dyrare.
            Går motorn aldrig som den ska eller är det skillnad mellan varm/kall motor ?

              september 27, 2012 at 18:00 #193043

              Hc brukar tyda på oförbränt bränsle, så som de skrevs innan så försök att fixa så den tänder riktigt.

                september 27, 2012 at 18:23 #193044

                Hur mår avgassystemet?
                Läckande rör ger dåliga värde..
                K-sprit i tanken o lite bensin i så brukar bilprovningen gå som en dans..
                Har tom gått genom utan kat

                  september 30, 2012 at 21:08 #193076

                  att hälla k-sprit o dylikt i stället för att fixa felet låter ju ganska dumt.
                  Kolla över tänddelar och gör en tändinställning på den, det kan hjälpa med mycket.

                    oktober 1, 2012 at 08:20 #193077

                    @andreas1 wrote:

                    Hur mår avgassystemet?
                    Läckande rör ger dåliga värde..

                    Detta är en bil _utan_ katt. Läckande avgassystem har bara betydelse för bilar med katt och lambdareglering, så där är du nog ute och cyklar.

                    En bil som ger högt CO eller HC har ofullständig förbränning. Det kan bero på dålig tändning eller för fet blandning. Blandningen kan man enkelt styra med en skruv på förgasaren.
                    Men, man ska inte ge sig på den skruven förrän man kollat att man inte har några andra problem. Det innebär:
                    – Se över tändningen (som tidigare påtalats: Byt stift, rotor och tändfördelare, kostar inte mycket)
                    – Kolla att luftfiltret inte är igensatt
                    – Kolla/byt bränslefilter
                    – Kolla förgasarens skick (ta isär, rengör och byt ev. packningar som ser risiga ut). Se till att få tillbaka blandningsskruven i exakt samma läge som innan när du är klar (m.a.o. räkna antalet varv när du skruvar upp den).

                    Har du fortfarande för hög HC efter det här så kan du börja justera blandningen genom att pilla på blandningsskruven.

                    Lite OT:
                    I Finland kom inte katalysatorkrav förrän 1990, vilket gör att det där rullar förgasarbilar från 1989. Förgasarbilar har aldrig katt.
                    I Sverige kom katalysatorkravet 1989. För bilar t.o.m. 1988 är kollar bilprovningen endast CO (<3.5).
                    HC, CO2500 och lambda mäter man på bilar fr.o.m. 1989 i Sverige. Då blev även CO-kravet lite tuffare (<0.5 har jag för mig).

                      oktober 1, 2012 at 10:43 #193079

                      Liter mera OT är att lägre tändningsförställning ger bättre förbränning…

                      Det kan alltså förbättra värdena att ställa NER tändningen någon grad.

                      Mvh Johannes

                      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                        oktober 3, 2012 at 15:42 #193108

                        Tack för svaren. Har tid på verkstan imorgon, en specialist på gamla bilar.

                        Den startar bra men behöver choke tills den blivit varm. Som kall kan den rycka rejält men varm går den bättre.

                        Jag kör med 95 E10-bensin så det borde vara tillräckligt med sprit. Oljan och filtret byttes för 1-2 år sedan och nivån är bra, färgen mörkbrun.

                          oktober 3, 2012 at 17:05 #193109

                          För att få bra HC värde borde du byta oljan; ett oljebyte om året tycker JAG är minimum…

                          Har du fungerande förvärmning av insugsluften på din bil? Ju kallare väder ju större behov.

                          Själv har jag aldrig sett just den varianten med förgasararrangemang som du har.

                          Lycka till i alla fall!

                          Mvh Johannes

                          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                            oktober 4, 2012 at 07:57 #193115

                            @Per Johansson wrote:

                            Oljan och filtret byttes för 1-2 år sedan och nivån är bra, färgen mörkbrun.

                            Inte bytt oljan på mer än ett år? 😯 Då gissar jag att det slarvats med service? Då räcker det säkert med en ordentlig service (olja, oljefilter, rotor, tändfördelare, tändstift, inspektera luft- och bränslefilter) för att få ordning på det hela.

                            Att den rycker hintar ju också om att något inte står rätt till med luft/bränsleblandningen, vilket givetvis märks på avgasvärdena.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.