Höjning- tips inför fjäderbyte

Forum Modellspecifika forum OG900 Höjning- tips inför fjäderbyte

  • Detta ämne har 26 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-02 14:13 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26028
    arcsmile
    Deltagare

    Det kommer bli en höjning av ltt som är sänkt sedan tidigare. Dämparna som sitter på är Sachs Supertouring runtom (verkar vara orginal såvitt jag förstår) och fjädrarna är röda och ganska låga men jag vet inte vilka det är. Vill få tillbaka bilen till orginal-höjd (för en ltt) för det är inte så behagligt att köra en så låg bil på norrlandsvägar (vinter) och smånorrlandslandsvägar (sommar), men är osäker på vilka fjädrar jag bör gå på, samt om jag kan behålla dämparna eller om jag måste byta dem också. Jag har letat i den gamla dokumentationen från tidigare ägare och lyckats hitta att fjädrar och dämpare som sitter på nu är 8000 mil gamla.

    Vad säger expertisen, kommer ett par sportchassie bakfjädrar (http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/fjadring/stotdampare-och-fjadrar/bak/305855_9101940.html) vara lämpliga och ja vilka fjädrar fram? De verkar inte finnas på mekonomen, skruvat, eller speedparts… Hur ska man välja fjädrar för att få orginalhöjd?

    Hur länge håller dämpare? Bör jag passa på att byta dessa eller kommer det att fungera ok? De ser friska ut såvitt jag kan se, och har inte märkt att de skulle vara ojämna..

    #197531
    morsole
    Deltagare

    http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_info_view&art_id=2558017&return=action%3Dcatalog_part_view%26data

    Det finns säkert flera ställen att handla förmånligt på; somliga säger att man ska byta stötdämpare med fjädrarna; om bilen känns bra i övrigt räcker det väl att byta fjädrarna, tycker jag…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #197546
    arcsmile
    Deltagare

    @morsole wrote:

    somliga säger att man ska byta stötdämpare med fjädrarna; om bilen känns bra i övrigt räcker det väl att byta fjädrarna, tycker jag…

    Ja utöver var man hittar en lämplig orginalhöjdsfjädersats (tack för tipset, men blir det orginalhöjd? det framgår inte så tydligt 😕 ) så är det är väl precis detta jag är lite fundersam kring. Vissa säger si andra säger så: det verkar som att det alltså inte finns riktlinjer för stötdämparbyte i stil med ”ungefär var 1000e mil är rimligt bytesintervall på olja och oljefilter”.. (?)

    #197547
    saabaero
    Deltagare

    Fjädrar är inte helt lätt… eller egentligen är det ganska enkelt då det faktiskt går att räkna ut hårdheten på fjädrarna.
    Röda fjädrar är antagligen en Kilen sänksats. Mät tråddiameter och antal varv så kan du jämföra med det du hittar på nätet.
    Ju grövre tråd och färre varv => styvare fjäder.

    Bak är mitt tips antingen standard turbofjäder eller ”husvagnsfjäder”. Fram är nog std turbofjäder det bästa.
    På en av mina bilar satt det Biltemafjädrar fram och dom var riktigt mjuka, helt oandvändbara faktiskt.

    Vill du ha styva fjädrar fram kan du även hitta Mercafjädrar från W123 modellen som kapas till önskad längd.

    #197552
    arcsmile
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Fram är nog std turbofjäder det bäst

    Ja det är väl vad jag letar efter. Men antingen är jag småblind eller så har jag inte lärt mig leta ordentligt. För att hitta standard turbo-fjäder fram verkar svårt…

    #197553
    saabaero
    Deltagare
    #197557
    M.Broberg
    Deltagare
    #197558
    arcsmile
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Fram
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/fjadring/stotdampare-och-fjadrar/fram/oe5776_8945776.html

    Bak
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/fjadring/stotdampare-och-fjadrar/bak/300447_8945818.html

    ja här får man skämmas ögonen ur sig… 😳 Men det ser som Mattias säger ut som att alla bakfjädrar är slut på SP. Får maila och pressa dem, behöver dem ju inte förrän det blir varmt ute 🙂

    #197559
    M.Broberg
    Deltagare

    JAG hade kört med lastfjädrar bak. om så behövs får man kapa liite på dom för o få rätt höjd.

    finns på mekonomen har jag för mig

    #197560
    arcsmile
    Deltagare

    Vår bil går ganska ofta med 4 pers + packning. Är det skäl nog för att köra med lastfjädrar bak, och varför skulle DU köra på lastfjädrar Broberg? Jag frågar alltså inte för att vara dryg utan bara för att få lära mig mer 😛

    #197561
    M.Broberg
    Deltagare

    @arcsmile wrote:

    Vår bil går ganska ofta med 4 pers + packning. Är det skäl nog för att köra med lastfjädrar bak, och varför skulle DU köra på lastfjädrar Broberg? Jag frågar alltså inte för att vara dryg utan bara för att få lära mig mer 😛

    av just den anledningen. om man nån gång behöver köra många personer + packning. gärna i kombination med en ojämn/gropig väg.

    ett par nya originalfjädrar är ju säkert mångfalt hårdare än dom exemplar vi ser nu 20+ år senare. så jag tror inte man märker skillnaden i hårdhet. kombinera med balongdäck så blir det väldigt bekvämt.

    #197562
    saabaero
    Deltagare

    Jag kör okapade lastfjädrar bak och tycker höjden blev perfekt. Störs inte heller av hårdheten men det beror nog på att jag har ännu hårdare fjädrar fram 🙂 Jag valde hårda fjädrar för att minska karossrörelserna vid banåkning men vill samtidigt behålla höjden för att kunna åka på sämre vägar.
    Sänkta bilar är helt värdelöst i Norrland..

    Föräldrarna hade tidigare en 900i 2-d med ”lastdämpare” bak (lastdämpare = stötdämpare med hjälpfjäder) och den bilen blev inte alls kul/bekväm att köra utan last. Med lite packning eller någon i baksätet var den helt ok. Den bilen hade troligen ganska mjuka fjädrar fram (basutrustad 900i 8V) och även oljedämpare så det går inte riktigt jämföra med en bil som har turbofjädrar fram och gasdämpare.

    #197574
    escobar
    Deltagare

    Helt OT, men vill ändå sticka in lite försiktigt.
    När, eller om du byter fjädrar, så är jag gärna spekulant på dem du har nu, vid eventuell försäljning :smile

    #197582
    arcsmile
    Deltagare

    @escobar wrote:

    Helt OT, men vill ändå sticka in lite försiktigt.
    När, eller om du byter fjädrar, så är jag gärna spekulant på dem du har nu, vid eventuell försäljning :smile

    PM :wacko
    I övrigt tack för alla tips. Det återstår att se vad jag kan få tag på och sen lära mig hur man gör för att byta. Antar att det är något mer steg än att bara klämma ihop och plocka ut och omvänt.

    #197583
    M.Broberg
    Deltagare

    @arcsmile wrote:

    Det återstår att se vad jag kan få tag på och sen lära mig hur man gör för att byta. Antar att det är något mer steg än att bara klämma ihop och plocka ut och omvänt.

    ja lossa stötdämparen är ett bra tips.

    annars är det rätt ”enkelt”… I teorin. betydligt knepigare när det väl ska göras.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng