Hur avgör man 88A eller 88B (OG 900)?

Forum Modellspecifika forum OG900 Hur avgör man 88A eller 88B (OG 900)?

• Detta ämne har 35 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-12 08:28 av .
Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Jag tror du har rätt, vi har diskuterat det på 900 klubben. ”Saab 900” alltså helt utan tilläggsbokstav, torde vara kungen av snik. 😛

Christian.S
    Deltagare

Var de dom som hade gamla fronten, Men nya bromssystemet? Vill minnas att de fanns en sån variant också ❓

@Fidde-92 wrote:

Var de dom som hade gamla fronten, Men nya bromssystemet? Vill minnas att de fanns en sån variant också ❓

Jaaa! Just det det stämmer!

Christian.S
    Deltagare

Hehe börjar bli väldigt nördigt nu, skit kul 😀

slattabjornen
    Deltagare

Johan H har helt rätt då det gäller 900 C. Det står för carburator, eller Brittisk stavning carburetor för den som föredrar det.

Och 99 X7 får nog anses som det mest spartanska i modellfloran. Inga H4, inga kromlister runt rutorna och hjulhus, ingen värmesits, ingen hanskfackslucka, klockan ersatt av en svart platta med ett kors och en liten rund ring i centrum, (muntert kallade vi det för ”bombsiktet”, textilmattan ersatt av en tunn gummiduk, ingen kromad dekor vid luftutsläppen i bakskärmarna. Jag har för mig att första X7, (74 tror jag), t.om hade de gamla plåtstötfångarna och ”enkommagrå”-motorn, alltså 1,85 liters Triumph motorn. Cigtändare fanns heller inte.

Men vad beträffar 88B så är det bromsljuset i bakrutan som man utåt sett kan se att det KAN vara en 88B, med reservation att någon eftermonterat på en 87 eller 88. Sedan är väl höga chassienummer en signal. Första dag i trafik-datum är väl också en signal, även om det kan finnas sent uttagna/sålda 88 or.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

emil n
    Deltagare

@cabmange wrote:

@porsche944 wrote:

Är det detta som går under värdelöst vetande :bh :bh T-16 fanns endast som Aero 1987. Om jag inte har fel för mig så är väl både 88 och 89, 90 sänkta till 160 hk? oavsett om det är en Aero eller ej.
    91, 92 ,93 fick återigen 175 Hk. Fritt ur huvudet utan att kolla broschyrer.

900 C, den sniknaste SAAB:en alla kategorier, 100 hk förgasare och C står för Comfort, bilen fick ju servo som standard :ROLF :ROLF

Nja.

När kissen kom så bleb det 118 kw på fulltryckarna. 91 fick turbos (aero) med tak i sverge 129 kw och svart box, cabben och övriga hade fortfarande 118 kw.
    dessa år fanns det då en röd box som gab 129 kw. 1993 fick turboS 136 kw som avslutning med röd box xxx7712 heter den.

//MH

129KW öterinfördes redan under modelåret -89 på AERO. Alla har det inte så min gissning är att dom sena 89:orna har det.

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng