- Detta ämne har 66 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-08 11:17 av .
- FörfattareInlägg
- 22 augusti, 2009 kl. 10:53 #144330
fuling
DeltagareOch vad är mässing? Kan det vara en kopparlegering?
22 augusti, 2009 kl. 11:16 #14433396turbo
Deltagaredå skulle man aalltså behöva glödga upp dom och ner i vatten så dom blirt mjuka och fina alltså innan dom tätar ordentligt
22 augusti, 2009 kl. 14:08 #144338rasmus blomqvist
DeltagareMässing: Vanligtvis 65% koppar o 35% zink.
23 augusti, 2009 kl. 13:30 #144363norra
DeltagareSvar till 96 turbo. Nya kopparringar ska man inte glödga, bara montera dom utan någon åtgärd.Jag har brukat köpa mina av Ström (TROLLHÄTTAN) det har alltid fungerat. Men det är ca 3år sedan jag sist satte ihop någon V4 vet ej om han håller på med trimmservice numera.
23 augusti, 2009 kl. 14:31 #14436696turbo
Deltagarejag har inte pratat om koppar ringar utan hela kopparpakningar från xp
23 augusti, 2009 kl. 15:28 #144368fredrik
DeltagareNågon som har fått XP`s koppar topppackningar att fungera på en V4 motor???
/Fredrik
23 augusti, 2009 kl. 15:34 #14436996turbo
Deltagarevad är det som egentligen är problemet med dom? är dom hårda när dom kommer eller vad e de? finns ju massor med folk som kör kopparpakningar på sina andra motorer och det funkar ju.
23 augusti, 2009 kl. 16:43 #144370fredrik
DeltagareDet läcker rätt rejält = det tätar inte.
Jag har själv kört med Xp packningar på min 2-taktare & det har fungerat perfekt.Jag har en kompis som bygger motorer hela dagarna & han fick inte tätt med dessa packningar + att jag har minst 2 rallykompisar med exakt samma problem.
Så därför är min fråga om det är någon som har fått det att fungera?? Samt hur dom har gjort.
/Fredrik
23 augusti, 2009 kl. 16:46 #144371norra
DeltagareSorry jag läste inte inläggen så ingående, det pratas ringar/packningar om vartannat.Kände inte till att man använder kopparpackningar i V4an.Men varför inte använda kopparringar det funkar ju, är det för att slippa fräsa in spår i blocket. På lite längre sikt tror jag att det betalar sig nackdelen är ju att det blir dyrt om man ska laborera mycket med motorn (ta isär sätta ihop)
23 augusti, 2009 kl. 16:53 #14437296turbo
Deltagaredå är min fråga hur har dom efterdragit topparna? va pakningarna mjuka innan dom sattes dit? jag har kollat mycket på originalpackningar i koppar och dom e ju mjuka när man får dom.. man får dom ju mjuka om man glödgar upp dom och ner i vatten som när man härdar stål.. jag har ändå tänkt göra spår i blocket och lägga i lite pianotråd om jag ska köra kopparpakningar och limma runt vattenkanaler.. det kommer inte med en beskrivning från xp hur man ska göra och dra dom?
23 augusti, 2009 kl. 17:37 #144375fredrik
DeltagareDu de är inga amatör mekaniker jag pratar om.
/Fredrik
23 augusti, 2009 kl. 18:09 #144378fuling
DeltagareJag är inte mycket för att göra som man ALLTID har gjort.
Men när det gäller hela kopparpackningar är jag skäptisk på V4an.
Vet att man använt kopparpackingar tidigare på div motorer.
Måste finnas en bra anleding till att man gick ifrån det, eller?
Vilka andra bilmotorer idag använder hel kopparpacking?
Och vilka som trimmar andra äldre bilmotorer använder hel kopparpacking?Vad skull en hel kopparpacking ge för prestandaökning?
Hmm är den tunnar så vinner man lite i komp.
Vad blir prisskilnden att åka med kopparpacking kontra kopparringar?
Eller är det snålheten som bedrar visheten?23 augusti, 2009 kl. 18:25 #14438396turbo
Deltagarenej det var intressant eftersom dom fanns i 1,5mm tjoklek då jag inte behöver kompsänka så mycket.
23 augusti, 2009 kl. 19:49 #144392fuling
Deltagarestd är tunnar än 1,5mm
Och hur mycket gör det på kompförhållandet att minska packingen säg 1mm? (säg på en 1700 spis)
24 augusti, 2009 kl. 09:47 #14441996turbo
Deltagareinte en aning faktiskt.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.