hur mycket kan man borra

Forum / Övrigt / SSR / hur mycket kan man borra

Forum / Övrigt / SSR / hur mycket kan man borra

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 16, 2009 at 19:14 #145444

      precis då behövs den ju egentligen inte eller??

        september 16, 2009 at 19:34 #145448

        96turbo, jag förstår inte vad du menar, du frågade ju, citat:

        “samt hur viktig är balansaxeln i dom? driver den nått?”

        Ja den driver allt det som snurrar på utsidan av motorn, det vill säga, den driver: vattenpump, generator, samt fläkten, om du tänker ta bort balansaxeln, hur ska du lösa drivningen av vattenpumpen, generatorn, och fläkten då? Och hur ska du kolla tändningen på ett vettigt sätt??

        Eller är det jag som inte hänger med riktigt i disskutionen????

        /Anders.

          september 17, 2009 at 03:49 #145458

          tändningen och oljepump går ju på kamaxeln vevaxeln driver ju det du säger vattenpump generator och fläkt. dom som trimmar v4a envisas med att alltid köra med balansaxeln men jag ser ingen vits med att köra med den då det är onödigt att driva en extra grej som kan stjäla några hästkrafter

            september 17, 2009 at 04:43 #145459

            Vevaxeln har ingen yttre remskiva. Vevaxeln driver balansaxeln och det är på balansaxeln som den yttre remskivan sitter. Alltså behövs balansaxeln för att driva generator, vattenpump och fläkt.
            Dessutom tvivlar jag på att Ford hade brytt sig om att sätta dit en balansaxel om det inte fanns en anledning.
            Men visst, med solceller på taket och elektrisk vattenpump och fläkt så kan man ju köra så länge det är soligt.

              september 17, 2009 at 09:39 #145466

              V4, utan balansaxel. Sök i formuet.

                september 19, 2009 at 05:40 #145540

                Är det snillen “spekulerar” eller “sandlåda”?
                Det går att vara utan balans-axel och ändå få drivning på yttre agregat,ta hål i kamdrevskåpan och sätt in ett stödlager och montera remskivan direkt på vevaxeln!
                Så gjordes tidigare för att driva insprutningspumpen på rallycross-bilar,vad balansaxeln har för betydelse vet jag ej(den satt kvar).
                P.S. Vi borrade 95mm.

                    september 19, 2009 at 14:29 #145561

                    Visst, det går säkert att plocka bort balansaxeln och driva yttre enheter från veven om man bygger om en massa, men jag fattar inte vad vitsen skulle vara?? Att få en motor som vibrerar mer? För någon större effektskillnad lär det inte ge. Skulle gissa att det tvärtom blir mindre effekt med sämre balans i motorn. :-/

                      september 23, 2009 at 19:37 #145738

                      tror inte det ger mindre effekt bara undrade om man klarade sig utan den då ofta det drevet eller lagrena gått ner sig.. på min 940 16 valve åker jag utan balansaxlar och det mätks ingen skilnad på den förutom mer effekt då balansaxlarna snurrar med dubbla motorvarvet.. satt ju bara och funderade då man kunde haft en mindre grej och driva runt men men de löser sig.. vad åker ni med för komphöjd när ni har borrat upp 😀 mer dumma frågor 😀

                        september 23, 2009 at 20:13 #145739

                        Hur mycket stjäl balansaxlar?
                        900i 1994 saknar balansaxlar
                        900i 95- har balansaxlar
                        Om inte jag minns fel är effektskillnaden 6hk på dessa motorer som är identiska i övrigt. Nu är det också 2st axlar på dessa motorer.

                          september 23, 2009 at 20:18 #145740
                          SaabAero wrote:
                          900i 1994 saknar balansaxlar

                          Bara 2.0i ; 2.3i har balansaxlar från första året! Trimmare använder gärna tidiga 2.0i-blocket för att slippa balansaxlar, så nog måste det finnas vinst att göra där!

                            september 23, 2009 at 22:23 #145747

                            Tänk på att en trimmad eller modifierad motor ofta har mycket lättare kolvar och stakar än original och i flesta fall också balanserade vevaxlar med svänghjul och tryckplatta.

                            balansaxlar är ju till för att motverka störande resonanser vid vissa varvtal avstämd.

                            tänkt typ känslan 5:ans växel 1500 varv plattan i mattan. då vill man ju ej att bilen ska låta som ett lokomotiv.

                            jag tror absolut inte man ska jämföra en vinkel4 med en modern radfyra med tanke på balans etc. det är inte samma sak.

                            mvh

                            Truls

                              september 24, 2009 at 08:48 #145754

                              Hur många åker V4 som är balanserad riktigt???

                              Lite info finns här, se
                              http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=113122

                                september 26, 2009 at 10:23 #145857

                                en v motor har väll bättre balans än en rad 4 därför tycker jag det är onödigt att driva en axel som kanske inte ens behövs när man trimmar och balanserar den samtidigt

                                  september 27, 2009 at 12:13 #145881

                                  Vad säger att en V4 skull vara bättre än rak 4 vad gäller balansen???
                                  Axelj… sitter där av en anleding.
                                  Innan man är tvärsäker på vad och varför bör den sitta kvar.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.