hur mycket kan man borra

Forum Övrigt SSR hur mycket kan man borra

  • Detta ämne har 66 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-08 11:17 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #145444
    96turbo
    Deltagare

    precis då behövs den ju egentligen inte eller??

    #145448
    rallysaaben
    Deltagare

    96turbo, jag förstår inte vad du menar, du frågade ju, citat:

    ”samt hur viktig är balansaxeln i dom? driver den nått?”

    Ja den driver allt det som snurrar på utsidan av motorn, det vill säga, den driver: vattenpump, generator, samt fläkten, om du tänker ta bort balansaxeln, hur ska du lösa drivningen av vattenpumpen, generatorn, och fläkten då? Och hur ska du kolla tändningen på ett vettigt sätt??

    Eller är det jag som inte hänger med riktigt i disskutionen????

    /Anders.

    #145458
    96turbo
    Deltagare

    tändningen och oljepump går ju på kamaxeln vevaxeln driver ju det du säger vattenpump generator och fläkt. dom som trimmar v4a envisas med att alltid köra med balansaxeln men jag ser ingen vits med att köra med den då det är onödigt att driva en extra grej som kan stjäla några hästkrafter

    #145459
    vinkel4
    Deltagare

    Vevaxeln har ingen yttre remskiva. Vevaxeln driver balansaxeln och det är på balansaxeln som den yttre remskivan sitter. Alltså behövs balansaxeln för att driva generator, vattenpump och fläkt.
    Dessutom tvivlar jag på att Ford hade brytt sig om att sätta dit en balansaxel om det inte fanns en anledning.
    Men visst, med solceller på taket och elektrisk vattenpump och fläkt så kan man ju köra så länge det är soligt.

    #145466
    fuling
    Deltagare

    V4, utan balansaxel. Sök i formuet.

    #145540
    nilhort
    Deltagare

    Är det snillen ”spekulerar” eller ”sandlåda”?
    Det går att vara utan balans-axel och ändå få drivning på yttre agregat,ta hål i kamdrevskåpan och sätt in ett stödlager och montera remskivan direkt på vevaxeln!
    Så gjordes tidigare för att driva insprutningspumpen på rallycross-bilar,vad balansaxeln har för betydelse vet jag ej(den satt kvar).
    P.S. Vi borrade 95mm.

    #145545
    fuling
    Deltagare
    #145561
    vinkel4
    Deltagare

    Visst, det går säkert att plocka bort balansaxeln och driva yttre enheter från veven om man bygger om en massa, men jag fattar inte vad vitsen skulle vara?? Att få en motor som vibrerar mer? För någon större effektskillnad lär det inte ge. Skulle gissa att det tvärtom blir mindre effekt med sämre balans i motorn. :-/

    #145738
    96turbo
    Deltagare

    tror inte det ger mindre effekt bara undrade om man klarade sig utan den då ofta det drevet eller lagrena gått ner sig.. på min 940 16 valve åker jag utan balansaxlar och det mätks ingen skilnad på den förutom mer effekt då balansaxlarna snurrar med dubbla motorvarvet.. satt ju bara och funderade då man kunde haft en mindre grej och driva runt men men de löser sig.. vad åker ni med för komphöjd när ni har borrat upp 😀 mer dumma frågor 😀

    #145739
    saabaero
    Deltagare

    Hur mycket stjäl balansaxlar?
    900i 1994 saknar balansaxlar
    900i 95- har balansaxlar
    Om inte jag minns fel är effektskillnaden 6hk på dessa motorer som är identiska i övrigt. Nu är det också 2st axlar på dessa motorer.

    #145740
    enor
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    900i 1994 saknar balansaxlar

    Bara 2.0i ; 2.3i har balansaxlar från första året! Trimmare använder gärna tidiga 2.0i-blocket för att slippa balansaxlar, så nog måste det finnas vinst att göra där!

    #145747
    truls herland
    Deltagare

    Tänk på att en trimmad eller modifierad motor ofta har mycket lättare kolvar och stakar än original och i flesta fall också balanserade vevaxlar med svänghjul och tryckplatta.

    balansaxlar är ju till för att motverka störande resonanser vid vissa varvtal avstämd.

    tänkt typ känslan 5:ans växel 1500 varv plattan i mattan. då vill man ju ej att bilen ska låta som ett lokomotiv.

    jag tror absolut inte man ska jämföra en vinkel4 med en modern radfyra med tanke på balans etc. det är inte samma sak.

    mvh

    Truls

    #145754
    fuling
    Deltagare

    Hur många åker V4 som är balanserad riktigt???

    Lite info finns här, se
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=113122

    #145857
    96turbo
    Deltagare

    en v motor har väll bättre balans än en rad 4 därför tycker jag det är onödigt att driva en axel som kanske inte ens behövs när man trimmar och balanserar den samtidigt

    #145881
    fuling
    Deltagare

    Vad säger att en V4 skull vara bättre än rak 4 vad gäller balansen???
    Axelj… sitter där av en anleding.
    Innan man är tvärsäker på vad och varför bör den sitta kvar.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng