hur mycket kan man borra
- Detta ämne har 66 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-08 11:17 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
september 16, 2009 at 19:34 #145448
96turbo, jag förstår inte vad du menar, du frågade ju, citat:
“samt hur viktig är balansaxeln i dom? driver den nått?”
Ja den driver allt det som snurrar på utsidan av motorn, det vill säga, den driver: vattenpump, generator, samt fläkten, om du tänker ta bort balansaxeln, hur ska du lösa drivningen av vattenpumpen, generatorn, och fläkten då? Och hur ska du kolla tändningen på ett vettigt sätt??
Eller är det jag som inte hänger med riktigt i disskutionen????
/Anders.
tändningen och oljepump går ju på kamaxeln vevaxeln driver ju det du säger vattenpump generator och fläkt. dom som trimmar v4a envisas med att alltid köra med balansaxeln men jag ser ingen vits med att köra med den då det är onödigt att driva en extra grej som kan stjäla några hästkrafter
Vevaxeln har ingen yttre remskiva. Vevaxeln driver balansaxeln och det är på balansaxeln som den yttre remskivan sitter. Alltså behövs balansaxeln för att driva generator, vattenpump och fläkt.
Dessutom tvivlar jag på att Ford hade brytt sig om att sätta dit en balansaxel om det inte fanns en anledning.
Men visst, med solceller på taket och elektrisk vattenpump och fläkt så kan man ju köra så länge det är soligt.Är det snillen “spekulerar” eller “sandlåda”?
Det går att vara utan balans-axel och ändå få drivning på yttre agregat,ta hål i kamdrevskåpan och sätt in ett stödlager och montera remskivan direkt på vevaxeln!
Så gjordes tidigare för att driva insprutningspumpen på rallycross-bilar,vad balansaxeln har för betydelse vet jag ej(den satt kvar).
P.S. Vi borrade 95mm.Visst, det går säkert att plocka bort balansaxeln och driva yttre enheter från veven om man bygger om en massa, men jag fattar inte vad vitsen skulle vara?? Att få en motor som vibrerar mer? För någon större effektskillnad lär det inte ge. Skulle gissa att det tvärtom blir mindre effekt med sämre balans i motorn. :-/
tror inte det ger mindre effekt bara undrade om man klarade sig utan den då ofta det drevet eller lagrena gått ner sig.. på min 940 16 valve åker jag utan balansaxlar och det mätks ingen skilnad på den förutom mer effekt då balansaxlarna snurrar med dubbla motorvarvet.. satt ju bara och funderade då man kunde haft en mindre grej och driva runt men men de löser sig.. vad åker ni med för komphöjd när ni har borrat upp 😀 mer dumma frågor 😀
september 23, 2009 at 22:23 #145747Tänk på att en trimmad eller modifierad motor ofta har mycket lättare kolvar och stakar än original och i flesta fall också balanserade vevaxlar med svänghjul och tryckplatta.
balansaxlar är ju till för att motverka störande resonanser vid vissa varvtal avstämd.
tänkt typ känslan 5:ans växel 1500 varv plattan i mattan. då vill man ju ej att bilen ska låta som ett lokomotiv.
jag tror absolut inte man ska jämföra en vinkel4 med en modern radfyra med tanke på balans etc. det är inte samma sak.
mvh
Truls
Hur många åker V4 som är balanserad riktigt???
Lite info finns här, se
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=113122 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.