Inför projektet: Vad passar på Saaben?

Forum Modellspecifika forum OG900 Inför projektet: Vad passar på Saaben?

  • Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-08 20:46 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6153
    byberg
    Deltagare

    Hej!

    En något halvflummig topic men förklaring kommer här:
    Köpte mig en Saab og900 -84 med förgasarmotor i förra sommaren utanför Umeå för att ha som pendlarbil i den norrländska vintern. Efter diverse kalla morgnar där bilen alltid startade har en relation börjat byggas upp trots att jag enbart har ägt Volvo-bilar ut 800-serien.

    Då Volvon är en viktig bil att ständigt ha rullandes kan jag inte riktigt använda den i något större projekt men däremot Saaben som inte kommer användas under sommaren passar perfekt att experimentera diverse idéer med.

    Tankarna som går är följande:
    * Motorn ska få vara kvar, dubbelförgasare finns tillgängligt så dessa ska på senare i år. Möjligtvis en trimkam (tips på det tack!)
    * Extraktorgrenrör ska hittas (Fanns på 91orna?)
    * 2.25 – 2.5″ avgas lite beroende på.

    Utseende biten är jag mest kluven i, antingen blir det original/gubbstuk, en hybrid mellan Saab och ett annat märke eller stance, lite beroende på pengaflödet.

    Men det jag tänker på mest är just vad som passar på min Saab från nyare og900, kanske rent av äldre 9000 eller andra bilmodeller utan att göra bisarra ingrepp. Nu är säkert de flesta så trötta i ögonen av all text men jag hoppas få lite vatten på kvarnen och kan börja när snön försvinner lagom till midsommarn..

    // Byberg

    #51407
    saabaero
    Deltagare

    Extraktorgrenrör som passar finns bara på 8V motorerna, dvs t.om MY-89
    Skrotade en 8V KAT -88 som hade extaktorgrenrör.

    Det mest passar från nyare og900, dock inte allt.
    Inte mycket om ens något från 9000 som passar. Möjligen då småsaker som ljusvred, knappar relän etc.

    #51408
    byberg
    Deltagare

    Okej men då är jag uppdaterad på det, finns det någon form kännetecken så man inte skaffar sig ett ”vanligt”, som du märker är jag ingen Saab-fanatiker (än)

    #49858
    jimbo
    Deltagare
    #51443
    Jonas Åberg
    Moderator

    En 900 T16 spis från tex 1992 passar

    #51446
    jimbo
    Deltagare

    jag tror orginalmotorn med planad topp ny kam dubbla förgasare och extraktor passar bättre sen så kan man bygga ett ställbart kamdrev http://www.saivis.se/_a/saab900/15-montering-1.html .

    #51456
    byberg
    Deltagare

    Jonas99: Jag vet så mycket att om man sätter i en turbo-motor istället så skall bromsarna klara av dess prestanda och då borde det gå att ta bromsarna från samma bil, rätt eller fel? Samtidigt är det ganska najs med förgasar-bröl.

    Hawtai: Länken sparas i favoriter, kan bli användbar i sommar!

    #51464
    Jonas Åberg
    Moderator

    @Byberg wrote:

    Jonas99: Jag vet så mycket att om man sätter i en turbo-motor istället så skall bromsarna klara av dess prestanda och då borde det gå att ta bromsarna från samma bil, rätt eller fel? Samtidigt är det ganska najs med förgasar-bröl.

    Hawtai: Länken sparas i favoriter, kan bli användbar i sommar!

    Du klarar dig med att byta till gasdämpare. ifall du nu kör med något annat.
    Jo det är coolt med förgasarbröl, på gamla bilar. 😀 Men ett enklare alt. är att sätta på sprut den blir betydligt rappare och är enkelt att fixa.

    #51489
    turbocab
    Deltagare

    Byberg, släng upp en bild här på bilen så får vi lite inspiration. Jag vet absolut ingeting om förgasarmotorer så det lämnar jag, men skulle du vilja Turbokonvertera så behöver du i princip bara sätta på hydraliska stötdämpare för att uppfylla kraven. Det har aldrig funnits några ”turbo-bromsar” på og900, det är samma på samtliga bilar. Din bil har gamla broms-systemet som anses kass, med handbroms fram. Från 1988 så är handbromsen bak och lite modernare ok. Men välsmorda ok fram så funkar även dom såklart.

    Har du slitna bromsar och dåliga framlyktor så kan man ju ”trubba av den”, dvs montera nyare lutande fronten vilket var mkt populärt ”back in the days”. (långt innan jag sysslade med Saab). Nuförtiden dock är trenden att ”trubba på” igen, dvs det förekommer att folk bygger trubbnos av nyare og900! Mao – din har redan rätt utseende för den ultimat coola looken på og900. Problemet är att framlamporna är svåra få tag på och nytillveras inte, om dom skulle börja få dålig ljusbild tex. Sen är ju detta något av ett orginal-forum så dom flesta kommer nog tycka ”behåll den”, om den är fräsch.

    Kanske man kan slänga på lite vinge bak, ballare fälgar? Som sagt, en bild….

    #51491
    morsole
    Deltagare

    Om du funderar på att plana toppen som nästan är där man börjar, tänk då på att kolla vilken kedjespännare du har; den gamla mekaniska är inte mycket att ha; och frågan är hur långt den hänger med.

    Med ny spännare så kan du lätt plana 2 mm av toppen, porta toppen lätt, ta bort alla skägg och kanter i insug och avgas; avgasporterna får du gärna polera, men insugskanalerna håller du lagom grova så bensindropparna ”krossas”

    Med två förgasare får du fundera på att byta nålar och munstycken i dem, om du vill ha lite ekonomi.

    Kan tänka mig att Misab har delarna om de inte finns här på klubben.

    Om du ordnar med en lite nyare topp kan du köra blyfritt, har för mig att gränsen går februari -85.

    Extraktorrör hittar du på på 900 -87 på skrotarna, fanns gott om förra året i alla fall.

    Hitta ett turboblås och passa in, då får du lagom tjong i buljongen.

    Annars bygger du själv med Biltemarör, går också bra.

    Precis som sägs här så ser du över bromsoken fram; ta gärna isär och gör rent, bytt tätningar och dammskydd, om behövs, bytt evt skivorna fram, sen har du kanonbroms LÄNGE

    Fälgar passar från V40 eller Toyota Camry bl a, kolla i tabell för bultmönster ser du vilka som passar.

    Många kör folkrace med såna här bilar och de går hur bra som helst.

    Ställbart kamdrev fixar du genom att fila upp hålen och sätta skruven med gänglåsning.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #51492
    Morten S.
    Moderator

    Litt til inspirasjon:

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #51497
    byberg
    Deltagare

    Jisses vad hjälp man fick, vart alldeles till mig 🙂 Vi börjar väl svara här då:
    Jonas99: Det lät nästan för enkelt men det är väl lite pill med all el OM man skulle få för sig, kör annars som jag nämnde förrut en 855 t5 med 280 turbohästar så det är ju skillnad.

    Turbocab: Bild kan jag ordna sen när sambon är tillbaka från gymmet, ingen pärla men finns potential!
    Fälgar letar jag och vet iaf att just s/v40 passar, vinge och jalusi vore också trevligt att få på.

    Morsole: Tack för tipsen med både topp och grenrör, har en idé med avgasröret men original-fantasterna kommer döda mig om jag nämner idén 😉

    Morten: Tack för bilderna, väldans snällt av dig!

    #51499
    byberg
    Deltagare





    De utlovade bilderna, fick fara till jobbet för att få bra ljus

    #53741
    byberg
    Deltagare

    Dags att bumpa tråden istället för att göra en ny:

    Det är dags att börja med Saaben och direkt ställs jag med lite tankar hur dubbelförgasarna ska dit, det saknas som anslutningar på insuget för zenitharna kontra solexen, jag bifogar en bild med det största huvudbryet och hoppas någon har bra bilder på hur man ska göra.

    Detsamma gäller hållaren för gasvajern, antar att den sätts dit på den vänsta förgasaren (närmast fronten). Hoppas på ett snabbt svar så man kan börja, sålänge ska jag riva lite golvmatta och se över rost och börja dra ljudkablar.

    #54354
    staffanv
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Det mest passar från nyare og900, dock inte allt.
    Inte mycket om ens något från 9000 som passar. Möjligen då småsaker som ljusvred, knappar relän etc.

    Intercooler är ju populärt men det är väl inte aktuellt här.
    Bromsarna ska man tydligen kunna ta från 9000.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng