Innan Europatur med 99:an

Forum Modellspecifika forum 90/99 Innan Europatur med 99:an

Detta ämne innehåller 7 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-04-18 19:09.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #442904

    Hej,

    Jag och några vänner ska i sommar ut med min 99GL (1980) i Europa. Jag tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av en längre tur med
    en B-motor. Vad är saker som bör kollas innan avfärd? Tips på saker man bör ta med? Hur hanterar man längre tider kökörning i värme utan att motorn riskerar överhettning?

    Lite info; 1980 99GL med ca 19000 mil på mätaren

    -Vattenpump ny sedan 3000 mil
    -Koppling nybytt
    -Bromsar fram i gott skick (även handbroms)
    -Termostat på +89C
    -Tjuvkopplat kylfläkten på knapp
    -Hjullager höger fram ska bytas

    Givet är att byta motorns vätskor (olja+filter, kylvatten) innan avfärd, samt byta växellådsolja. Men är det saker som bör kollas, som är lätta att annars missa?

    Bilagor:
    #442908

    M.Broberg
    Deltagare

    Extra kylfläkt kanske?

    ska du köra alpkörning så kan det bli väldigt varmt om motorn om du motorbromsar (som du ska) och kring bromsarna när man måste bromsa.

    frågan är inte om en lägre temp termostat är bättre? tänker att den öppnar tidigare så motorn försöker hålla sig kallare.

    annars är det alltid svårt.
    Kylarlsangar kan ju få för sig o säga pang. jag brukar försöka byta alla så fort jag kan på gamla bilar pga risken för haveri.
    Vanligaste verktygen, cykelslang och silvertejp samt ett gäng slangklämmor (på tal om kylarslangar, cykelslang över hålet. torka rent runt om, sen silvertejp och slangklämmor på det. KAN gå ett tag.)

    och alltid. ALLTID en duglig vattendunk. OM du skjuter en kylarslang eller bilen kokar vill du inte stå och hälla i Evian.

    men viktigast av allt. Kunskap. Om du har en färdväg, kolla vilka verkstäder, personer osv som finns runtomkring. Gör lite rekognosering på nätet och facebook osv, vilka grupper du kan skriva i om det krisar osv

    • Det här svaret redigerades 1 dag, 10 timmar sedan av .
    #442911

    Plast å tejp, om man blir plundrade är det bara att kunna ”stänga”….
    Verktyg att kunna fixa spakställ om man får påhälsning av vårdslösa banditer.
    Kolla slangen och klämmor för bränslepåfyllningen.
    Inte kul med plötsligt läck där.
    Lycka till!!👍

    #442912

    saabaero
    Deltagare

    Byta bromsvätska och såklart se over belägg samtidigt.
    Termostat skulle jag bytt till en 82°
    Lite reservdelar är inte fel
    * tänddelar
    * förgasarmembran
    * sotningssats ?

    #442915

    lsoderlund
    Deltagare

    Håller med föregående kring termostaten.
    Skulle även rekommendera att spola rent / rengöra kylsystemet innan avfärd. Långa etapper kan släppa en del partiklar/flagor i systemet och därigenom sätta igen någonstans. Töm ut glykolen, i med vanligt vatten och en diskmaskinstablett, kör sedan i 1½ – 2 timmar, för att sedan spolar ur igen, och återfylla med mer vanligt vatten. När du ser att enbart rent vatten tappas ut, så fyller du upp med ny glykolblandning.

    Test även att lägga i Watter Wetter i glykolblandningen, eller något liknande, som ger ytterligare kylförmåga.

    Under förutsättning att bilen är i ett juste skick, däcken är bra och allt fungerar, så skulle jag ta med verktyg (gärna en stor sats med fasta nycklar, hylsnycklar. Tänddelar som som tidigare nämnts, olja, filter, vatten, glykol, bränslelangar. Tänk även på att det är lag på att har reflexväst i utlandet. Skall inte ligga i bilens bagage, utan i en dörrsida eller dylikt. Rätt så höga böter annars.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #442932

    turbocab
    Deltagare

    ”Några vänner” i en tvådörrars sedan? Jag hoppas ni är bra vänner, i en motorvägskö i södra tyskland i 35 graders värme kan det nog bli lätt irriterat annars. 🙂

    Det är ju ofta sånt man inte förutser som går sönder utomlands, men jag hade ju absolut tagit med tändprylar mm som redan nämts. Värme kan ju bli en stor grej, beroende på vart resan går? Jag hade ner min cabbe, og900, till Alperna och hade inte med nånting alls. På 2500 meters höjd började bränslepumpen låta som fan och det skapade ju mkt stress. Stolarna slutade funka, plasthöljena till motorstyrningen av dom sprack i värmen. ACn small till och stendog på Autobahn på vägen hem… Inget av detta stoppade mig men man vet ju inte och inget av dom problemen hade jag ju förutsett ärligt talat.

    Jag hade nog gett mig ut på en liten provkörning innan, kör en 10 mil och känn på vagnen lite innan så du har en känsla. Det är ju askul att ge sig ut i Europa i en sån här gammal bil, blir mkt blickar och annat.

    OBS!!! Mkt nya regler för avgas mm i Europa. Du kommer inte kunna köra in i många tyska städer, du behöver en plakett för avgas-rening och den ges inte till din gamla bil troligen. Tyskarna kan entusiast-regga sina med restriktioner och få undantag, kan du det med din 99? Det här är en djungel och det är ganska nytt…. Googla!! I princip är det ju totalstopp för allt före 1993 års modell i tysklands städer idag, dom nordligaste undantagna. (oklart varför….). Det var ju 1993 som Kat blev krav där nere, så dom drog den gränsen. En äldre bil med kat kan funka, men du riskerar dryga böter om du skiter i detta och dom bestämmer sig för att bråka med dig. Im just saying…. Visst, en turist i en tokfin oldtimer är väl inte det hetaste objektet för en polis, men ändå värt att nämna…
    Österrike och Schweiz har motorvägstullar, du måste köpa ett klistermärke. Dyrt att inte göra det…. Frankrike och Italien har massor med lokala regler och körförbud, omöjligt hålla koll på och dåligt skyltat…. 🙂 Finns mkt överraskningar idag.

    • Det här svaret redigerades 20 timmar, 52 minuter sedan av .
    #442937

    Som många av er säger, att man kanske bör byta termostat. Tänkte rentav till en 79 graders, men det är kanske lite överdrivet.

    En verkstad i låda blir att ta med, så man kan göra några vedbodsreparationer om så behövs.

    Vätskor, tänddelar, filter och slangdelar ska givetvis tas med!

    Planen är en tripp på runt 5-600 mil. Genom Danmark/Tyskland till Nederländerna, sedan tvärs Tyskland till Tjeckien och sedan upp genom Tyskland för färja Rostock-Trelleborg hem.

    Är 98 oktan svårt att få tag på nere på kontinenten?

    #442943

    Lars Evertsson
    Deltagare

    Hmmm,,,det låter väldigt jobbigt att åka ned till Europa med all dess värme och mängder av stressigt folk. Att åka till Sibirien är nog bättre på många sätt. Där trivs Saaben utmärkt i den kalla nordliga vinden och trängseln bland stressiga människor är obefintlig. Skulle Saaben mot all förmodan krångla får man säkert många händers hjälp om den utsatte bilägaren med dess följe innehar en enkel flaska med stark, värmande Vodka.
    Det var bara ett litet tips,,, kanske lite annorlunda, inte vet jag.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.