Koeniggsegg köper SAAB

Forum / Övrigt / Off Topic / Koeniggsegg köper SAAB

Forum / Övrigt / Off Topic / Koeniggsegg köper SAAB

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 11, 2009 at 22:06 #141368

      Om det blir som media hävdar…

      Det är förstås svårt att bedöma händelser och förlopp baserat på hur de förmedlas genom olika medias filter, kryddat med lite egna observationer. Men, mitt intryck av GM:s ägarskap sedan 1990, har varit en villrådighet för vad man velat med märket Saab parat med en viss okänslighet.

      På plussidan ligger hårdhänta rationaliseringar som bland annat lett fram till att THN är en av västvärldens effektivaste fabriker. På minussidan finns en osäkerhet kring vad märket Saab skall stå för.

      Att det har varit en enda lång förlustperiod tror jag inte helt och hållet på. Jag har sagt det förr och säger det igen. Möjligheterna för multinationella företag att flytta röda och svarta siffror mellan marknader är närmast obegränsade. Jag tycker mig minnas att det varit flera år då man rapporterat gynnsamma Q3 siffror, men att helåret lik f-bannat hamnat på minus. Den som kan förklara för mig varför GM pumpat in miljarders USD utan att få något tillbaka är välkommen att göra det. GM:s faiblesse för truckar och relativa ointresse för miljöfordon osv vittnar om en dålig känsla för vad som är gångbart i dagens läge

      I min “bransch” har man en tes som säger “Sätt upp ett mål, och håll vid fast det”
      Det skall förstås inte tolkas bokstavligt till 100%, men ger ändå en fingervisning om att det är viktigt att vara konsekvent. Något jag upplever att GM har stor förbättringspotential på.
      Mitt intryck av GM:s ägarskap har varit att de inte varit konsekventa. En gång sa man att Saab och Cadillac skulle vara de två premiummärkena inom GM. Jag stormtrivs i vår 9-3 2006 men materialvalet i vår 9000-1997 andas mer kvalitet än 9-3an. Stora styrkan för 9-3 ligger i prestanda och väghållning.
      Två av Saabs stora styrkor är sinkompetens och produktionseffektivitet. Kompetens som GM åtnjutit och som jag är övertygad om att Koeningsegg har stor nytta av,

      Koenigsegg har genom en målmedvetenhet lyckats bygga upp ett företag som bygger en av världens supersportbilar.
      K. visar mao upp en målmedvetenhet som Saab kan dra stor nytta av.

      Nu ser jag fram emot nya 9-5, 9-4 Air, Aero X mfl spännande Saabbilar.

      Se möjligheterna!!

        juni 11, 2009 at 22:54 #141370

        I det här läget måste man nog inte glömma fakta.

        Man kan alltids spekulera i vad som blir SAAB’s nya modeller efter att Koenigsegg har tagit över. Men hur skall dom lyckas? Inte är det väl bara att ta loss och bygga dyra modeller? Hur ska dom ta sig ur situationen av alla SAAB’s kreditorer och lönesansvaret för dom anställda som nu finns inom SAAB? Jag förstår att det nog ligger många år fram i tid innan det kan bli på tal om att ta fram en ny bilmodell. Hur ska dom vända marknaden. Bevisligen så säljs det inte många bilar i dagsläget, varken SAAB, Audi, BMW, Volvo eller Mercedes eller Lexus eller VW eller andra märken. Att dom europeiska bilarna säljer mer beror som man alltid hävdad att folk vänder sig mer till sin hemmamarknad när det blir sämre tider. Och både SAAB’s och Volvo har haft en stor salgsandel i USA och det kommer nog att ta flera år innan marknaden vänder i USA, och då finns det påtagligen många nya modeller från Ford och Lexus och Mercedes som säkerligen har utvecklats mer än vad en SAAB har i dagsläget. Det ska bli oerhört spännande att se vad som händer. Man kan nog betrakta utfallet ur både en äkta SAAB-entusiasts ögon, en motortok och en realist. Att se vem som kommer närmast sanningen återstår nog.
        Sen är frågan, om nu Koenigsegg köper SAAB, vad har dom för motiv?

          juni 11, 2009 at 23:19 #141373

          Jag har en svag misstanke om att Koenigsegg är mer an vad de ser ut att vara. Jag har svårt att tro att en liten superbilstillverkare med en “galen” norrman som mecenat kan övertyga GM om att just de är det bästa valet.
          Så, antingen har inte Koenigsegg köpt Saab, eller så är Koenigsegg mera än vad det ser ut att vara. Det kanske finns mer än bara rika norrmän där.
          Jag håller tummarna.
          Nya 9-5, 9-4x, den här underbara 9-3x cabben och framförallt 9-x Aero. Jag vill se dem allihop. På vägarna.

          Hans H

            juni 11, 2009 at 23:50 #141374

            Dom måste väl presentera en form för affärsplan eller dylikt, eller acceptera det GM’s planerade rekonstruktion betyder. Nu är väl det knappast upp och avgjord ej heller med Opel. så som sagt så får man en spännande tid i möte.

              juni 12, 2009 at 20:17 #141413

              Tror precis som Martin inte på att Saab gått med förlust i 20 år, det finns mycket som tyder på motsatsen. Tanken kan nog vara att bredda sig, K-egg kanske vill bli lite mer som BMW med ett bredare modellprogram. Det som jag undrar är hur man ska ta fram kommande modeller, skulle K-egg och Saab ha råd att ta fram en helt ny bil utan att samarbeta med någon?

                juni 12, 2009 at 20:46 #141416

                Bård Eker har vært en dyktig forretningsmann.
                Har bl.a. firmaene:

                Eker Design: http://www.ekerdesign.com/
                Hydrolift: http://www.hydrolift.com/

                men det trengs nok mye mer kapital enn det han har. Må være flere pengesterke interesser bak. Men han gjør nok neppe dette uten en gjennomtenkt plan.

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  juni 12, 2009 at 20:57 #141417

                  En tanke är väl att dom har nya 9-5an, 9-3x mfl att visa framfötterna med. Modellerna finns ju redan. Kanske någon Koeniggsegg-modell likt ford cosworth, Audi RS…

                  Nya modeller kanske man fortfarande kan ta fram med OPEL, eller någon helt ny samarbetspartner som tror på Saab och deras nya ägare.

                    juni 12, 2009 at 21:01 #141419

                    Kan ni tänka er hur diskussionen skulle ha gått om detta forum hade funnits 1946?

                    – Aj 17, ingen köper bombplan längre, vad ska vi då göra?
                    – Men nu vill folk ha kylskåp. Det är ju också alu-produkter!
                    – Näeh, symaskiner! Vi kan det här med finmekanik.
                    – Symaskiner? Hur manligt är det då? (ska uttalas på rumpmasmål)
                    – Nä just det! Vi bygger båtar istället. Det är i alla fall fordon!
                    – Hmmm… bilar, varför inte bilar? Titta på tyskarna före kriget. Små bilar…

                    osv…

                    Är det alldeles säkert att Saab måste bygga just bilar? Även om jag är himskans glad att man en gång valde att göra det.

                      juni 12, 2009 at 21:08 #141420

                      Vore fränt med en Sonett 4

                      Eller nåt sånt här som en på STCS kladdade ihop :jobbar: :hype:

                      Saab 93B -59 (Blå)
                      Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                      Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                        juni 12, 2009 at 21:29 #141424

                        Sakset fra norsk media

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                          juni 14, 2009 at 08:46 #141479

                          Saab blir Norsk

                          Saab blir aldri Norsk, Saab ER og forblir svensk uansett hvem som eier Saab. Slik var det jo også når GM eide Saab.
                          Nye Saab er heller ikke Koeningsegg! Bård Eker eier 49% av Koeningsegg og jeg tror han bruker kun navnet for å markedsføre sin eget merkenavn. Bård Eker alene kan ikke kjøpe Saab, men Bård som initiativtaker og idemaker bak en investorgruppe det kan bli kanon. Jeg ser for meg “Nye Saab” slik som vi kjenner det fra tidligere: Innovative, miljøeffektive, akttraktive og morsomme kjøretøy. Jeg vil gjerne ha en slik bil. Den kan gjerne ha elektromotor eller brenselcelle etc. men den må se ut som en bil og den må ha samme performance som en dagens bil.
                          Bård Eker er jo fra samme by som meg, Fredrikstad og i den forbindelse ble jeg spurt om hva jeg synes om dette. Se vedlegg.

                          Mer SAAB stoff her: http://e24.no/

                            juni 15, 2009 at 11:28 #141522

                            Nya emblem:-)

                              juni 15, 2009 at 12:49 #141525

                              man kanske skulle kontakta “reservdelsdisken” hos K och höra vad de tar för ett originalemblem 😉

                                juni 15, 2009 at 14:46 #141531

                                “Kinderegg köper saab” sa de på radion förut 🙂

                                  juni 15, 2009 at 18:24 #141552

                                  Koeniggsegg + Saab = Rock and Roll :hype:

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.