Koeniggsegg köper SAAB

Forum Övrigt Off Topic Koeniggsegg köper SAAB

  • Detta ämne har 51 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2009-07-01 09:53 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #141368
    Martin
    Deltagare

    Om det blir som media hävdar…

    Det är förstås svårt att bedöma händelser och förlopp baserat på hur de förmedlas genom olika medias filter, kryddat med lite egna observationer. Men, mitt intryck av GM:s ägarskap sedan 1990, har varit en villrådighet för vad man velat med märket Saab parat med en viss okänslighet.

    På plussidan ligger hårdhänta rationaliseringar som bland annat lett fram till att THN är en av västvärldens effektivaste fabriker. På minussidan finns en osäkerhet kring vad märket Saab skall stå för.

    Att det har varit en enda lång förlustperiod tror jag inte helt och hållet på. Jag har sagt det förr och säger det igen. Möjligheterna för multinationella företag att flytta röda och svarta siffror mellan marknader är närmast obegränsade. Jag tycker mig minnas att det varit flera år då man rapporterat gynnsamma Q3 siffror, men att helåret lik f-bannat hamnat på minus. Den som kan förklara för mig varför GM pumpat in miljarders USD utan att få något tillbaka är välkommen att göra det. GM:s faiblesse för truckar och relativa ointresse för miljöfordon osv vittnar om en dålig känsla för vad som är gångbart i dagens läge

    I min ”bransch” har man en tes som säger ”Sätt upp ett mål, och håll vid fast det”
    Det skall förstås inte tolkas bokstavligt till 100%, men ger ändå en fingervisning om att det är viktigt att vara konsekvent. Något jag upplever att GM har stor förbättringspotential på.
    Mitt intryck av GM:s ägarskap har varit att de inte varit konsekventa. En gång sa man att Saab och Cadillac skulle vara de två premiummärkena inom GM. Jag stormtrivs i vår 9-3 2006 men materialvalet i vår 9000-1997 andas mer kvalitet än 9-3an. Stora styrkan för 9-3 ligger i prestanda och väghållning.
    Två av Saabs stora styrkor är sinkompetens och produktionseffektivitet. Kompetens som GM åtnjutit och som jag är övertygad om att Koeningsegg har stor nytta av,

    Koenigsegg har genom en målmedvetenhet lyckats bygga upp ett företag som bygger en av världens supersportbilar.
    K. visar mao upp en målmedvetenhet som Saab kan dra stor nytta av.

    Nu ser jag fram emot nya 9-5, 9-4 Air, Aero X mfl spännande Saabbilar.

    Se möjligheterna!!

    #141370
    truls herland
    Deltagare

    I det här läget måste man nog inte glömma fakta.

    Man kan alltids spekulera i vad som blir SAAB’s nya modeller efter att Koenigsegg har tagit över. Men hur skall dom lyckas? Inte är det väl bara att ta loss och bygga dyra modeller? Hur ska dom ta sig ur situationen av alla SAAB’s kreditorer och lönesansvaret för dom anställda som nu finns inom SAAB? Jag förstår att det nog ligger många år fram i tid innan det kan bli på tal om att ta fram en ny bilmodell. Hur ska dom vända marknaden. Bevisligen så säljs det inte många bilar i dagsläget, varken SAAB, Audi, BMW, Volvo eller Mercedes eller Lexus eller VW eller andra märken. Att dom europeiska bilarna säljer mer beror som man alltid hävdad att folk vänder sig mer till sin hemmamarknad när det blir sämre tider. Och både SAAB’s och Volvo har haft en stor salgsandel i USA och det kommer nog att ta flera år innan marknaden vänder i USA, och då finns det påtagligen många nya modeller från Ford och Lexus och Mercedes som säkerligen har utvecklats mer än vad en SAAB har i dagsläget. Det ska bli oerhört spännande att se vad som händer. Man kan nog betrakta utfallet ur både en äkta SAAB-entusiasts ögon, en motortok och en realist. Att se vem som kommer närmast sanningen återstår nog.
    Sen är frågan, om nu Koenigsegg köper SAAB, vad har dom för motiv?

    #141373
    hans h
    Deltagare

    Jag har en svag misstanke om att Koenigsegg är mer an vad de ser ut att vara. Jag har svårt att tro att en liten superbilstillverkare med en ”galen” norrman som mecenat kan övertyga GM om att just de är det bästa valet.
    Så, antingen har inte Koenigsegg köpt Saab, eller så är Koenigsegg mera än vad det ser ut att vara. Det kanske finns mer än bara rika norrmän där.
    Jag håller tummarna.
    Nya 9-5, 9-4x, den här underbara 9-3x cabben och framförallt 9-x Aero. Jag vill se dem allihop. På vägarna.

    Hans H

    #141374
    truls herland
    Deltagare

    Dom måste väl presentera en form för affärsplan eller dylikt, eller acceptera det GM’s planerade rekonstruktion betyder. Nu är väl det knappast upp och avgjord ej heller med Opel. så som sagt så får man en spännande tid i möte.

    #141413
    phermansson
    Deltagare

    Tror precis som Martin inte på att Saab gått med förlust i 20 år, det finns mycket som tyder på motsatsen. Tanken kan nog vara att bredda sig, K-egg kanske vill bli lite mer som BMW med ett bredare modellprogram. Det som jag undrar är hur man ska ta fram kommande modeller, skulle K-egg och Saab ha råd att ta fram en helt ny bil utan att samarbeta med någon?

    #141416
    Morten S.
    Moderator

    Bård Eker har vært en dyktig forretningsmann.
    Har bl.a. firmaene:

    Eker Design: http://www.ekerdesign.com/
    Hydrolift: http://www.hydrolift.com/

    men det trengs nok mye mer kapital enn det han har. Må være flere pengesterke interesser bak. Men han gjør nok neppe dette uten en gjennomtenkt plan.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

    #141417
    nbottning
    Deltagare

    En tanke är väl att dom har nya 9-5an, 9-3x mfl att visa framfötterna med. Modellerna finns ju redan. Kanske någon Koeniggsegg-modell likt ford cosworth, Audi RS…

    Nya modeller kanske man fortfarande kan ta fram med OPEL, eller någon helt ny samarbetspartner som tror på Saab och deras nya ägare.

    #141419
    mats a
    Deltagare

    Kan ni tänka er hur diskussionen skulle ha gått om detta forum hade funnits 1946?

    – Aj 17, ingen köper bombplan längre, vad ska vi då göra?
    – Men nu vill folk ha kylskåp. Det är ju också alu-produkter!
    – Näeh, symaskiner! Vi kan det här med finmekanik.
    – Symaskiner? Hur manligt är det då? (ska uttalas på rumpmasmål)
    – Nä just det! Vi bygger båtar istället. Det är i alla fall fordon!
    – Hmmm… bilar, varför inte bilar? Titta på tyskarna före kriget. Små bilar…

    osv…

    Är det alldeles säkert att Saab måste bygga just bilar? Även om jag är himskans glad att man en gång valde att göra det.

    #141420
    Lustgasen
    Moderator

    Vore fränt med en Sonett 4

    Eller nåt sånt här som en på STCS kladdade ihop :jobbar: :hype:

    Saab 900 TurboS Cabriolet -91

    Sekreterare i Svenska Saabklubben

    #141424
    Morten S.
    Moderator

    Sakset fra norsk media

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

    #141479
    gt750
    Deltagare

    Saab blir Norsk

    Saab blir aldri Norsk, Saab ER og forblir svensk uansett hvem som eier Saab. Slik var det jo også når GM eide Saab.
    Nye Saab er heller ikke Koeningsegg! Bård Eker eier 49% av Koeningsegg og jeg tror han bruker kun navnet for å markedsføre sin eget merkenavn. Bård Eker alene kan ikke kjøpe Saab, men Bård som initiativtaker og idemaker bak en investorgruppe det kan bli kanon. Jeg ser for meg ”Nye Saab” slik som vi kjenner det fra tidligere: Innovative, miljøeffektive, akttraktive og morsomme kjøretøy. Jeg vil gjerne ha en slik bil. Den kan gjerne ha elektromotor eller brenselcelle etc. men den må se ut som en bil og den må ha samme performance som en dagens bil.
    Bård Eker er jo fra samme by som meg, Fredrikstad og i den forbindelse ble jeg spurt om hva jeg synes om dette. Se vedlegg.

    Mer SAAB stoff her: http://e24.no/

    #141522
    Lollo
    Deltagare
    #141525
    William
    Deltagare

    man kanske skulle kontakta ”reservdelsdisken” hos K och höra vad de tar för ett originalemblem 😉

    #141531
    exceller8
    Moderator

    ”Kinderegg köper saab” sa de på radion förut 🙂

    #141552
    perhaninge
    Deltagare

    Koeniggsegg + Saab = Rock and Roll :hype:

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng