Koenigsegg köper INTE Saab!!

Forum Övrigt Allmänt Koenigsegg köper INTE Saab!!

Detta ämne innehåller 92 svar, har 39 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-12-16 08:56.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 93 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #148727

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Du skall inte ”förakta” de som köper begagnade Saabar, Timo. De som köper en ny Saab kanske vill byta in sin gamla Saab och då krävs det ju en köpare till gamla bilen. Det hela följs ju åt.

    Själv har jag 5 Saabar så kvoten (läs plats i och runt garaget) är förhoppningsvis fylld. 🙂

    Nu skall jag ut i höstrusket och inhandla diverse julprylar på byns lokala julmarknad.

    /B

    #148730

    Per-Erik
    Deltagare

    Har själv ägt 16st, och äger för tillfället 4st (tror jag det blir om jag räknar rätt) SAAB:ar, men aldrig en ny… Kommer nog aldrig göra det heller, tycker personligen att värdeminskningen i början av en bil’s liv är alltför stor för att motivera det, men, det gäller mig personligen… är väl för snål :). Men jag hoppas att jag drar mitt strå till stacken ändå, om inte i köp av reservdelar, service osv, samt som Bengt säger, att man hjälper till att skapa en marknad för beg.bilar så att de som vill köpa nytt kan göra det.

    Hoppas innerligt att SAAB överlever som biltillverkare och kan börja tillverka ”egna” bilar igen – fram för små billiga, bränslesnåla, tekniskt innovativa folkfordon igen! Då kanske till och med snåle jag kan tänkas bli övertalad att köpa nytt…

    #148731

    timo m
    Deltagare

    Just därför jag skrev ”köpt begagnad…” Bengt 😉 För det driver nyförsäljningen. Till en viss gräns. Våra gamla TT och V4 gör det knappast. Heller inte OG 900 eller 9000. Det blir inte mycket ”arbetstillfällen” av det. Däremot tre till fem år gamla bilar. I enorma mängder. Så något ”förakt” var det inte tanke på där. Hur gamla är dina ”5 Saabar” förresten…

    För att hålla igång Trollhättanfabriken behövs volymer som SAAB aldrig har haft. Det SAAB behöver är en ägare som kan satsa ännu mer än GM och tidigare ägare har gjort. För att få till en livskraftig verksamhet. Och för ansträngningar i syfte att värva köpare. Nästan alla SAAB, oavsett epok, har den ursprungliga nybilsköparen betalat för litet för i förhållande till vad som hade behövts för att nå lönsamhet hos SAAB.

    Men visst är det lätt,som oppositionen gör nu, säga att det skall ”skjutas till resurser”, att Maud O och regeringen är ”passiv”, osv. Är det inte konstigt att man är mån om plånboken när det skall köpas bil. Samtidigt som det är hur enkelt som helst att skjuta till ”resurser” när det handlar om andras pengar. Men vems skatt skall då höjas? Eller vilka bortprioriteringar skall regeringen göra för att stödja ett (alltid) blödande SAAB?

    Nej, stå på er Maud & co. Inte lätt att hålla huvudet kallt när populisterna vevar på och GM kör hårt. Ett GM som bollar med hela kontinenter snarare än enskilda små länder som Sverige. Tids nog kommer det fram en lösning via fordonsmarknaden och GM. Som för Opel när GM blåste Merkel & co. Om inte ens fordonsproffsen klarar av ekvationen. Då kan således inte våra politiker klara det heller. Spåren efter stöden till TeKo, varv, mm då politikerna spenderade ”resurser” i form av våra skattepengar till ”negativ” nytta förskräcker än idag. Kanske en ny slags folkomröstning. De miljarder som SAAB behöver kan betalas/garanteras av frivilliga. Som ges rabatt på nya SAAB. Undar hur många som ställer sig i kön… med oppositionen i första ledet, med egna pengar, inte andras?

    #148733

    hans h
    Deltagare

    jag kommer aldrig att ha råd med en ny bil, så jag är inte ”rätt kund” om man räknar så. Men jag köper begagnade bilar, så en tre-fyra år gammal 9-5 eller 9-3x kanske kommer att vara intressant om några år – givet att Saab finns kvar. Vilket jag tror.

    Vår Opel Omega köptes när Saab 9-5 kombi var alldeles för ny och dyr för oss.

    Jag tror att Saab ska sno kunder från Audi och BMW. Bilar som körs av folk som vill ha individuella bilar, men likafullt väljer en likadan som alla andra.

    Som jag ser det är BMW bilar som är fantastiska att köra, men dyra (och fula).
    Audi bygger bilar som *verkar* hålla en kvalitetsnivå långt över alla andra. Men som är tråkigare än BMW att köra och som ändå drabbas av fel i normal omfattning. Båda är dessutom optimerade för Autobahn och inte helt optimala på sämre vägar.

    Men det är här någonstans som Saab passar in. Snyggare än BMW, roligare än Audi. Och grannen har inte en likadan.

    Nya 9-5 är kanske lite för stor och dyr för mig nu, men om några år… 🙂

    Hans H

    #148734

    staffanv
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    Men jag hoppas att jag drar mitt strå till stacken ändå, om inte i köp av reservdelar, service osv, samt som Bengt säger, att man hjälper till att skapa en marknad för beg.bilar så att de som vill köpa nytt kan göra det.

    Fast det man får in på reservdelar går direkt till GM utan att passera SAAB.

    #148739

    staffanv
    Deltagare
    Timo M wrote:
    Men visst är det lätt,som oppositionen gör nu, säga att det skall ”skjutas till resurser”, att Maud O och regeringen är ”passiv”, osv.

    Nu var det knappast frågan om reda pengar utan bara att man skulle ställa upp som garant för ett lån. Som jag tidigare kommenterat gavs ett likadant lån (fast fem istället för fyra miljarder) till Volvo utan att det var någon som protesterade.

    Vad det gäller Maud O:s agerande skulle det nog snarast hjälpt om hon varit mer passiv istället för att aktivt snacka skit om SAAB.

    #148740

    Per-Erik
    Deltagare
    Staffan Vilcans wrote:
    Fast det man får in på reservdelar går direkt till GM utan att passera SAAB.

    Jahaja, då var man skit värd igen då 😉

    #148743

    hans h
    Deltagare
    Staffan Vilcans wrote:
    Vad det gäller Maud O:s agerande skulle det nog snarast hjälpt om hon varit mer passiv istället för att aktivt snacka skit om SAAB.

    Precis min åsikt.
    Det är OK om hon inte vill ”köpa Saab”, som hon säger, men att aktivt prata ner företaget är inte statsmannamässigt. Statsmamma!!?

    Och sedan blir det lite tarvligt när [color:#FF0000]Ohly/Sahlin i det röda hörnet[/color] och [color:#3333FF]Reinfeld/Olofsson i det blå[/color] börja köra valkamp om ämnet.
    Saab är viktigare än så. 🙂

    Hans H

    #148813

    Magnus E
    Deltagare

    Ett litet quiz ang. saab

    http://quiz.svd.se/?sTid=498

    Hur många rätt får ni?

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #148815

    Saab är en svensk stolthet, ett anrikt företag. Maud fattar inte det, hon ser bara siffror, därför pratar hon skit.
    Jag tror det hade varit ett jäkligt spännande scenario (i positiv bemärkelse) om Koenigsegg tagit över då Saab återigen hade letts av folk med passion för bilbyggande.

    För övrigt fick jag bara 8 i quizzet :O
    Blir jag utesluten är klubben nu? 😛

    #148816

    valmet
    Deltagare

    Att SAAB var ett stolt anrikt Svenskt bilföretag, fattade inte GM, därför blev skit
    av alltihop.

    Jag fick ihop 9 och tänker bli kvar i SAAB klubben.

    #148818

    gunnars
    Deltagare

    10 av 10 – annars hade man väl fått skämmas
    inför SAABfolket – det var bara Monte Carlo
    som jag var lite fundersam över :confused:

    Efter detta väntar jag bara på att TV4 skall
    höra av sig så det blit lite stil på tyckandet
    i TV soffan eller :lecture: 😀

    Annars kan Maud slå en signal om hon fortfarande
    undrar över något :duck:

    Gunnar

    #148823

    hans h
    Deltagare

    Nio rätt.
    Jag missade tillverkningsland. :blush:

    Vad skulle Maud få?

    Jöran Hägglund känns lite bättre involverad.

    Hans H

    #148841

    hans h
    Deltagare

    Saabs United har en intervju med Christopher Johnstone, VD för Merbanco:
    http://www.saabsunited.com/2009/11/q-a-with-christopher-johnston-from-merbanco.html#more

    Mycket läsvärt.
    Jag skulle gärna se Merbanco som ägare till Saab. Koenigsegg får gärna vara med också. 🙂

    #148844

    mellow yellow
    Deltagare

    Personligen tror jag på att Koeningseggs avhopp beror på alldeles för långt dragna förhandlingar kring patent och immateriella rättigheter. Särskilt om GM skall behålla Opel så kan det vara en stor fördel för GM om Saab försvinner för då behöver det inte betala royalty på sådant som Saab uppfunnit eller utvecklat. Gissar att denna fråga är minst lika stor som frågan kring finansieringen.

    Vice versa är det förmodligen väldigt dyrt att fortsätta utnyttja sådant som utvecklats och uppfunnits av GM och Opel. Grundfrågan är om Saab fortfarande är en fristående biltillverkare eller om det är ett avancerat Vauxhall?

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 93 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng