Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › konvertera v4 till etanol
- Detta ämne har 34 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2005-10-23 22:34 av .
- FörfattareInlägg
- 9 oktober, 2005 kl. 18:46 #13245
nubbpiraten
DeltagareHej alla saabnissar och nissor.. Är det någon här som vet hur man går tillväga om man vill konvertera sin v4 till etanoldrift?? hur mycket kostar det? mm…
En som är intresserad.. MVH/ Christian9 oktober, 2005 kl. 19:42 #89369rasmus blomqvist
DeltagareSök på forumet på etanol eller E85
Jag konverterade min.
Så här gör du:
skruva ur huvud- coh lågfartsmunstycken ur förgasaren, det ska stå ett litet nummer på dem, multiplicera numret med 1,3 och du har storleken på de nya munstyckena. Beställ från Misab eller annan specialist-firma. Skruva i de nya munstyckena, e85 i tanken, starta och ställ om tändningen. Vet inte om det är 15 grader tidigare eller nåt sånt, man får prova sig fram lite. Finns det tomgångsskruv på förgasaren kan man få skruva ut den lite.
Priset på detta, max 500 kr för en tvåportsförgasare.10 oktober, 2005 kl. 12:29 #89370tobias
DeltagareHej
Hur mycket dricker den nu sedan du byggde om den?
Jag har funderat på att bygga om.10 oktober, 2005 kl. 13:13 #89371rasmus blomqvist
DeltagareGanska exakt 30% mer drar den. Med ett bensinpris på 12 kr och E85-pris på 7.30 sparar jag ca 1,50 kr per mil. Men det är väl en tidsfråga innan regeringen kommer på nåt sätt att beskatta etanolen lika högt som bensinen, de banditerna.
Läste en artikel om att E100 kan komma att introduceras om några år.
dn.se
Den bensin som är blandad i E85 är ju till för att kunna starta bilen lättare och just startmomentet kan man ju lösa på andra sätt.11 oktober, 2005 kl. 21:37 #89372gammsaaben
DeltagareTappar man nån effekt på att köra med E85? Hur mycket?
12 oktober, 2005 kl. 03:08 #89373rasmus blomqvist
Deltagarenej, man tappar inte man får MER effekt. Upp till 30% mer effekt om man verkligen optimerar motorn för bränslet, alltså ställer tändningen rätt och höjer kompet (det har jag inte gjort). Den ökning jag har fått är marginell, sedan blir ju gången på motorn mjukare också så de extra hästkrafter man har är kanske svåra att känna, man får mäta sig till det.
12 oktober, 2005 kl. 05:54 #89374adam r
DeltagareVad har E85 för oktantal?
12 oktober, 2005 kl. 06:30 #89375Martin
DeltagareCirka 104 RON
12 oktober, 2005 kl. 07:55 #89376gammsaaben
DeltagareMan får en marginellt ökad effekt bara genom att ställa om tändningen?? Plus att man sparar ca 1:50 per mil? Detta låter ju riktigt häftigt. Om man skulle gå hela vägen och höja kompet, är det någon som har nån aning om hur det skulle påverka hållbarheten?
Synd bara att räckvidden skulle bli kass med ca 1.2 L/mil landsväg och 37 liters tank. Jag får ta och spana in hur tätt det är med E85-pumpar här i Norrland.
12 oktober, 2005 kl. 08:13 #89377olabol
DeltagareVad säger farbror blå om etanolkonvertering, kan polisen eller besiktningen upptäcka en konvertering? För det är olagligt eller?
Hur höjer man kompen, påverkar det driftsäkerheten
mvh Ola
12 oktober, 2005 kl. 10:04 #89378gammsaaben
DeltagareRasmus, enligt http://www.etanol.nu/ så ska bränsletillförseln ökas med 39% (alltså 1.39 på munstyckena), var har du hittat 30%?
12 oktober, 2005 kl. 15:59 #89379Martin
DeltagareDet är för närvarande olagligt.
12 oktober, 2005 kl. 20:20 #89380rasmus blomqvist
Deltagarejag har hört olika siffror på hur mycket bränslemängden ska ökas, allt från 25 till 40%. Jag provade helt enkelt 30% och det råkade funka så jag har inte brytt mig sen. Kanske skulle man kunna sätta i större munstycken och få mer kraft i motorn men jag är snål
13 oktober, 2005 kl. 02:15 #89381gammsaaben
DeltagareRasmus, behöver det betyda att den drar mer soppa om du har större munstycken? Går den bättre så kan den väl till och med dra mindre? Eller är det kostnaden för munstyckena du menar?
Vad har du för förgasare och munstycken nu, förresten?
Och hur gör du när du besiktar? Sätter i de gamla munstyckena och tankar bensin?
13 oktober, 2005 kl. 13:05 #89382rasmus blomqvist
DeltagareVisst drar det mer soppa med större munstycken, det är ju det som är hela poängen. Etanol har lägre energivärde och bränslemängden måste ökas, ju större munstycken destå mer bränsle går det åt.
Munstycken är inte dyrare beroende på storleken, vad jag menar är att ska man vara riktigt vetenskaplig så köper man ett jäng munstycken i olika storlekar och provar sig fram till det som passar bäst, det skulle alltså bli dyrare än att som jag gjorde – att chansa – såvida man inte kan lämna tillbaks de munstycken man inte vill ha.Jag har en Weber DGV 32/32:
”DGV-förgasaren har accelerationspumpmembran och överrikningsventil, viket ger extra bränsletillskott vid gaspådrag och fullfart. Detta möjliggör också att man kan ha ett relativt litet huvudmunstycke och förbättra bränsleekonomin.” – Misab
Det innebär alltså att man kan köra ganska billigt om man inte trycker ner gaspedalen för mycket och för snabbt. 1 liter/mil exakt har jag kommit undan med på landsväg med Etanol.
Om man däremot väljer att köra mer forcerat så kan den här fuggen göra av med mycket soppa.Hade tänkt registreringsbesiktiga om till Etanol men när jag ringde till bilprovningen så fick jag i besked att om bilen är äldre än 76 så går det bra, bara att göra reg.besiktningen och betala de 600 nånting det kostar. Min bil är inte så gammal tyvärr. Frågan är dock under utredning hos vägverket och det vore ju högst besynnerligt om dom inte inom en nära framtid kom fram till att även nyare bilar kan konverteras. Vad gäller miljöaspekten så är det samma avgaskrav som gäller för etanol som för bensin och man tar sig lätt igenom avgasprovet med en etanolbil.
Så ”ja”, jag kör olagligt. Men, jag skitar ner mindre i miljön. Även om det nu på pappret inte är lagligt att köra omkring så här så kan jag inte tänka mig nån som skulle lägga ner tid på att anmäla mig eller alla de andra människor som gör likadant, för att inte tala om allt onödigt polisarbete… Snubben jag pratade med på bilprovningen menade också att det inte var hela världen om jag kör med Etanol på besiktningen, ingen skulle bry sig så länge bilen går bra och avgasvärdena är i sin ordning.
Innan dess hade jag funderat på att konvertera tillbaks för tillfället, ett handgrepp som är gjort på max 20 minuter.
/Rasmus - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.