Lösa tankar om 93 monstret

Forum Övrigt SSR Lösa tankar om 93 monstret

Detta ämne innehåller 38 svar, har 17 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-10 21:04.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14148

    kortnos
    Deltagare

    Hejsan
    Satt och glodde på lite bilder av 93 Monstret, är det ingen som har prövat gjort så på sin bil o kommit undan på bilprovningen. Har ingen galning gjort nått sånt där på tiden det begav sig (glada 60 tal) Lite fränt endå med en rak sexa, säker mycket jobb o gråa hår men lite coolt endå.

    Bilen blir nog framtung o man måste nog göra nått åt växellådan då det blir lite mera vrid på den

    Fränt… kanske nått man ska ge sig på om 15 år när man har pengar =)

    #94469

    staffanv
    Deltagare

    Austin hade ju ett par bilar med tvärmonterad sexa på 70-talet.

    Annars kan man ju göra som med Citroën 2CV Sahara och ha en motor fram och en bak.

    #94470

    anonymous
    Deltagare

    Personligen är jag väldigt intresserad av att få så mycket information som möjligt om bilen och hur konstruktionen är gjord.
    Har legat sömnlös mer än en gång o funderat på om man inte skulle ta o bygga ett monster. Ingen kopia, men än dock ett monster……

    Så den som kan leda mig till bilder och information är en vänlig själ

    //

    #94471

    kortnos
    Deltagare

    Om du får fram någon smaskig information så hör gärna av dig. Att bygga ett ”saab monster” är en av mina tio saker att göra innan man dör =)

    Någon borde ju ha gjort en egen, om inte kanske utomlands, tyskarna är bra på göra tokiga o fräna saker

    Hört om tyskar som klämt på båt motorer o annat löst på saabarna

    #94472

    anonymous
    Deltagare

    Jo… idéen med båtmotor har funnits i mitt huvud med……. tvåtakt V8

    Annars har jag aldrig hört talas om några Monster på våra vägar…. tyvärr!

    #94473

    kortnos
    Deltagare

    tvåtakt V8? låter som det bästa från två världar. V8 muller o tvåtakarens puttrande o ylande…. He he

    #94474

    kortnos
    Deltagare

    Då var jag på den här tråden igen=)

    Monster tankarna har åter vaknat till liv när jag fick klart för mig att växellådorna visst håller för det ökade effektuttaget en monster marskin ger

    Och det som för mig är så konstigt att ingen har gjort om det, är detta ett kvitto
    på att det inte går rent tekniskt??

    Den tekniska begränsningen som finns är väl att två monterade saab motorer skulle gå så himla lättare att det finns risk för att den inte hinner smörja, men då borde man kunna bestycka upp den sätta på värsta munstyckerna tills alla tändstift blir så där härligt chocklad brun, eller???

    Eftersom detta är ett forum där många jagar sköna nya hk och optimera sin rally marskin så borde fler har stött på tanken, vad har hindrat er att genomföra det??? tänk två 60 hk markiner, det blir 120 hk snabbt räknat, tänk vilken rapp bil man får

    (och jag har inga tankar alls att köra seriös ban körning med bilen, så hon lider inte under restiktionerna som finns vid classic rally körning)

    Ni som kan det här som vet begränsingarna i saab motorn snälla säg varför det inte går, för hur jag än vrider och vänder så låter hela iden som genomförbar.

    Så om inte annat fyll denna tråd med anledningar att det inte gå, så får jag klart för mig vad jag ger mig in på, annars så kommer jag forsätta ”tjata” tills jag är överbevisad

    se det som en uppmanning överbevisa mig=) nu får ni visa vad tvåtaktar skåpet ska stå =)

    #94475

    gammsaaben
    Deltagare

    Det som hindrar mig från att göra ngt liknande med V4:an är i främst viktfördelningen. Det går att sätta in en Ford V6 eller en Saab T16 men bilen blir framtung. Och därmed ordentligt understyrd. I mina ögon skulle detta förstöra bilens karaktär och då kunde jag lika gärna bygga på en annan bil som har bättre utgångsläge för prestanda.

    Även om det är roligt att kunna trycka på rakt fram så tycker jag det är ännu roligare att kunna låta bli att sakta in i kurvorna. Det kräver lite skicklighet också till skillnad från att bara gasa på rak väg! Det är också mycket detta som är Saab för mig: väghålling och följsamhet.

    Skulle jag vilja bygga ett ”monster” så skulle jag försöka bygga en V4:a med turbo. Men man får akta växellådan, den håller dåligt för högre vridmoment.

    #94476

    staffanv
    Deltagare

    Och det som för mig är så konstigt att ingen har gjort om det, är detta ett kvitto
    på att det inte går rent tekniskt??

    Det har ju gått förut så det skulle uppenbarligen gå att göra igen. Däremot är det nog så att ingen är villig att lägga ner så mycket jobb på det eftersom man inte kan tävla med den och det kan vara svårt att få den gatreggad.

    #94477

    enor
    Deltagare

    Största problemet är väl att lösa den lite speciella T-formade vinkelväxel som krävs; den ska vara oerhört liten för att få plats, samt passa mot två motorer och en växellåda – samt att den ena motorn sannolikt måste reverseras om inte nämnda vinkelväxel ska bli alldeles för komplext uppbyggd. Och så ska ju motorerna gå i synk vilket kan bli lurigt; vi vet ju alla hur olika gångkaraktär olika individer av tvåtaktsmotorerna kan ha, till och med i originalskick! Sen har vi ju detta med att få kopplingen att hålla – i dagens läge, när V4-grejer finns, vore det säkert smartast att använda kopplingshus, koppling och låda från V4…

    Men som sagt, att få fram en vinkelväxel som både håller, är tillräckligt liten och passar – där har du sannolikt det allra största problemet!

    #94478

    fuling
    Deltagare

    Jag skulle nog kunna tänka mig en race serie man skulle kunna få åka med ett Monster.

    Sen är en og900 16T snurra att fördra i en 96/95 gämnfört med en Fård V6a i viktfördelingshänsende.

    #94479

    phermansson
    Deltagare

    Läste tidigare idag om Monstret i Classic Motors gamla temanummer. Enligt artikeln var det två trimmade 93-motorer som gav 138hk och Carl-Magnus Skogh ska ha kört den i 211km/h på Såtenäs Flygfält. Bilen var så framtung att den tippade framåt i ett gupp…
    Motorerna och vinkelväxeln var tydligen känsliga och måste få upp rätt temperatur innan de belastades. Det var tydligen där historien slutade sedan Eric Carlsson varit lite för testsugen och fått ut vevstackarna genom blocket.

    #94480

    stefan w
    Deltagare

    Kan man inte sätta motorerna bredvid varandra om man rätar upp dem lite?
    Då vänder man den ena bakfram och byter vevaxeltappen till remskivan till motsvarande för svänghjulet eftersom det blir lättare att skruva fast nåt drev av nåt slag. Då behöver man ingen T-växel utan kan ta nån annan som tål mer.

    Då får man förgasarna i mitten och utblåsen utåt.

    Man kan slakta ett block och ta gjutningen för växellådsfästet och svetsa fast på den bakvända motorn så man får rejält att skruva ihop motorerna samt skruva fast växeln i.

    Sen då………

    Låt fantasin burna!

    Jag tror inte själv ens på det men vad spelar det för roll, det är kul med lite galna ideer ibland.

    Ett monster är nr 10 av 10 på min ”att göra före döden-lista” eftersom jag inte lär överleva provkörningen

    #94481

    enor
    Deltagare

    varför inte montera en andra motor inuti kupén, och transplantera in en framvagn där bak? Dubbla motorer och fyrhjulsdrift!

    #94482

    kortnos
    Deltagare

    Seriöst det är en cool ide men, till och jag tycket det är att kanske gå lite långt ifrån orginal konstruktionen, men det är en tanke att seriöst betrakta. Sen man ska fundera vilket håll låda och motor ska ligga för om man har motorn framför bakaxeln så försvinner baksätet, vänder man på den så det bli som ”bubbla” så kan man iallfall behålla baksätet

    undra vad som händer med viktfördelningen då har man tyngden från motorerna i varsin ända av bilen

    Kanske man inte ska göra nått sånt på en saab som är i bra skick

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng