Magnetventilen krånglar?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Magnetventilen krånglar?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Magnetventilen krånglar?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 10, 2022 at 09:42 #498519

      Jag har bekymmer med att bilen endast går på grundladd och hackar när turbon börjar spola vid 3000 varv. Har kopplat bort ventilen, varpå den hackar avsevärt mindre.

      Skulle behöva låna (eller köpa) en frisk magnetventil, för att få bekräftat att det är just den som är defekt – för annars vidare felsökning.

      Finns det möjligen någon snäll SAAB-själ i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig med detta?

      1000 tack på förhand!

      SAAB 900 Turbo -93

      • Detta ämne redigerades för 1 år, 12 månader sedan av bernsa.
        november 10, 2022 at 15:41 #498531

        Inte så att den misständer pga bränslebrist när laddtrycket blir högre?
        Alterntivt slitna tändningsdelar.

          november 11, 2022 at 08:49 #498551

          Jo, så kan det mycket väl vara. Men enklast är ju att först kunna utesluta magnetventilen genom att testa med en fungerande.

            Anonym
            november 11, 2022 at 11:19 #498553

            Också lite inne på Hyvens teori där…..

            Men ang MV:
            Hörs det ett “klick” från den när tändning slås på ?

            Alternativ manuell test av just MV kan vara:
            Mät motståndet genom magnetventilen som skall vara ca 27 Ohm.

            Kolla upp så det inte går att –
            blåsa genom magnetventilens R-ingång när magnetventilen är spänningslös.

              november 11, 2022 at 14:34 #498555

              Magnetventilen brukar inte påverka motorgången på så vis att den ger misständningar.
              Kan det möjligen vara så att den laddar mer än GLT med MV monterad och endast GLT med MV borttagen ?
              I så fall kan förbättringen bero på att den laddar mindre och därför hackar mindre, dvs misständningarna är helt kopplade till nivån på laddtrycket.

              Om däremot motorn går rent, inte spikar men ändå inte vill ladda fullt kan magnetventilen vara något att ge sig på.

                november 11, 2022 at 16:33 #498574

                Hej!
                Tycker att SAABAERO:s resonemang är logiskt.

                Men om Du skulle behöva låna en magnetventil så har jag en lös. (Den är från en 9000 CD 88-98 står det på fliken från Bildelsbasen. Dvs jag har själv inte testat den)
                Maila adam.zdunek@berrit.se så kan vi stämma träff. Jag finns i Spånga.

                Mvh
                Adam

                Mvh Adam Zdunek
                SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                  november 12, 2022 at 09:29 #498625

                  Kan tillägga att MVn sporadiskt även ger ifrån sig ettknackande/ tickande ljud.

                  adamz, jag mailar dig!

                    november 12, 2022 at 10:39 #498627

                    Är även i tagen att rengöra MVn, men hur 17 öppnar man den utan att förstöra något?

                      november 12, 2022 at 21:52 #498672

                      Kan tillägga att MVn sporadiskt även ger ifrån sig ettknackande/ tickande ljud.
                      adamz, jag mailar dig!

                      Den brukar bete sig så när den registrerar spikningar. Resultatet brukar bli ett laddtryck strax över GLT.
                      Kan bero på störningar, kabelfel, givarfel, spikningar…. Mycket vanligt fel skulle jag säga

                        november 13, 2022 at 01:30 #498674

                        Kanske koppla in spikningsindikeringsdioden i APCn så ser man om det är spikningar (falska eller verkliga) som ställer till det ?

                          november 13, 2022 at 16:46 #498695

                          Hej!
                          Träffade Peter idag och vi var ute och provåkte och satte i min reservmagnetventil.

                          Jag har två observationer att komma med sm nägon turboguru kan ta vidare
                          1. Med eller utan magnetventil kommer ryckig gång och ibland misständningar någonsans mellan 2000 – 3000 varv och när standard ladtrycksmätaren är i mitten av det gula området.
                          Det är litet tilll obefintligt “turbo-drag” i maskinen. Om minnet inte sviker var deet bättre drag i min 900S när den var lättrycksturbo
                          2. Magnetventilen får av och an fantt och tickar på (även på tomgång) som om den ville reglera ner laddtrycket

                          Mina slutsater är följande:
                          a) knas med waste-gaten. Åven lättrycksvarianten har ju waste-gate och jag minns att min krånglade med ryckig gång som följd. Dock inte så påagligt som här
                          b) Som om någon sensor fick för sig att laddtrycket är för högt och fick APCn att skicka signaler till magnetventilen att starta reglera ner.

                          Det är inget fel på slangen från insugningsröret, annars hade ju mätaren i kupen inte visat vettigtt.

                          Till slut, Check Enginelampan lyser (gult) och motorn blir tjurig och lie svårstartad. Räcker inte med att visa den sttartnyckeln –
                          Detta tror jag är ett följd- och inte primärfel, Troligen dålig förbränning och Lambda-sonden säger ifrån.

                          Lycka till Peter!
                          Mvh
                          Adam

                          Mvh Adam Zdunek
                          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                            november 13, 2022 at 17:19 #498697

                            Så gick min aero när jag lyckades bränna tändstiften efter lite inspirerad körning.

                              november 13, 2022 at 18:47 #498711

                              @bernsa
                              Låter som en total genomsyn av allt då, en turbo, även med katalysator, skall ju ha ett bra drag.

                              Får du inte upp magnetventilen skulle jag spruta i bromsrengöring eller likande rent rengöringsmedel för att få rent den invändigt.
                              Annars är det väl att välja vart du vill börja felsöka. Vill du låna verkstadshandbok så hojta till.

                              // Lars

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                november 13, 2022 at 19:24 #498734

                                @adamz
                                Tusen tack för dagens träff! Trevligt att ses och snacka bil.😃

                                @Lsöderlund
                                Tack vare adamz, vet jag iaf nu att det inte är MVn som felar (ska nu bara få ur bromsrengöringen ur min MV, som jag dränkte under natten!?).
                                Och ge mig på att kolla alla kopplingspunkter, byta wastegate och hoppas det ger resultat.

                                  november 16, 2022 at 22:10 #498858

                                  Börja med att byta tänddelar!

                                  uteslut enkla fel innan du går på avancerade.

                                  WG fel orsakar inte misständningar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.