OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
- Detta ämne har 487 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-26 15:16 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
september 3, 2018 at 16:36 #448367
Är väl tyvärr rätt vanligt med cabar från England,fina utanpå, rostfria, men under och motorrum så är det annat. Sett flera exempel som varit mycket värre tyvärr.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Anonymseptember 3, 2018 at 16:41 #448369Har blivit dags för andra sidan….
Och nej …..
Ser inte bättre ut här med bromsklossarna ?
Återigen ”avlastning” av framvagn:
ups –
lite av en OG900 ”classic ?
Och inte klokt alltså –
gängpaj här på andra sidan med ?
Stötdämparen av, inget vacker gummi –
hade bara varit en tidsfrågan innan man fått sk ”klonkljud i famvagn:
Och nog är även denna sidan ”körd” ☹️
Nåja, vidare här –
rubbet skall ner så ”Spindel” är nu också demonterad:
Bromsok’en fram skall ner dem med.
Kolvarna går ”trycka” tillbaka lätt, luftnipplarna likaså så att ”öppna” –
så har blivit dags att ”tömma” behållaren ?
Med 1 st sugrör går det hela mycket lättare ?
Fortsättning följer
Anonymseptember 3, 2018 at 16:47 #448384Är väl tyvärr rätt vanligt med cabar från England,fina utanpå, rostfria, men under och motorrum så är det annat. Sett flera exempel som varit mycket värre tyvärr.
Bilar överlag från England kanske ?
Men så länge det bara är på ”detaljerna” så kan jag köpa det
En hyggligt rostfri OG900 kaross är ändå värt något i dag ?Anonymseptember 3, 2018 at 17:20 #448385Med behållaren tömd-
så vill jag gärna ha av ”medbringaren/övergång” till bromsslangen.
I vänster sidan hittade jag oväntat lite saker där ?
Finns inte så mycket ”trevligare” än att få vara med –
och ge en OG900 en trevlig ”overhauling” med vägegenskaperna ☺️
Nå ja just det , avgassystemet där någon tidigare ägare –
fått för sig bilen inte längre skulle ha kvar ”katalysator’n ?
Inte bara det –
utan också en ”lagning” av det främre röret:
Detta också lite av en ”classic” med rost på/vid monterings fästet –
inte långt från att ”gå av” ser man:
Fästet som inte ens är kvar på bilen –
men annat är införskaffat ?Nåja, minns ni det som jag skrev innan –
det som jag hittade på vänster sidan i ”pannrummet” ❓
Det var någon form av ”service-lapp –
så här ser det ut ?
september 3, 2018 at 17:51 #448397Fynd som den där servicelappen ger lite extra krydda åt veteranbilslivet!?
96 V4 1975 ”Bollen”
Anonymseptember 3, 2018 at 18:20 #448398Fynd som den där servicelappen ger lite extra krydda åt veteranbilslivet! ?
Ja, lite av en ”tidskapsel” är det i många äldre bilar –
med det man kan hitta i ”pannrummet” på dem ?Anonymseptember 4, 2018 at 14:15 #448433Med det främre avklarat, så siktar vi oss in på den andra ”halvan” –
här vänster bak:
Jovars, massor av ”ytrost” här med ?
Samt bromsar som inte är 100% :
Genomslagsgummi som fattas-
dom brukar närmast trilla av bara man tittar på dem ?
Bara att komma igång här –
handbromswire demonterad, skyddsplugga av:
Och minsann om inte ABS givaren –
den också samarbetade ?
Men nej, givetvis skulle vi stöta på ”patrull” –
med luftnippel ?
Inför ”nertagningen” av bakaxel –
ja så anser jag det inte lönt ”klydda” med stötdämparna:
Är bestämt att nya x4 skall monteras –
så här e det bara att ”kapa” loss ?
Att förbereda för the ”Touchdown”
Och se på….. –
där kom den ner ?
Anonymseptember 4, 2018 at 21:08 #448461Det har blivit dags att skala av bakaxel’n ?
Ser ut att ha klarat sig rätt så oki:
Men tyvärr så stöter vi på ”patrull” åter igen ?
Hur mycket jag än ”kelade” med lager –
ja så ville det inte ”leka” med ?
Nästa är ”hylsan” till ABS givaren
Med dom sista ”motgångarna” –
så vågar man knappt tänka tanken på att få ut den ?
Andra sidan då –
med eller utan ”2-delat” lager …….. ?Så kan man jo direkt börja tänka på –
om det då blir ”hylsan” som inte vill med mig …Men nope –
”lätt som en plätt den med ?
Nästa på tur är krängnings stag samt bärarmarna –
rena ”Titanic” bilder vid första blick ….
Nåja, den biten gick lätt –
så nu kommer vi till en av dessa ”classic på OG 900:
Just det, vi skall ha bort/av stötdämparen –
och många av oss vet nog detta kan ställa till det ?
Men dra på trissor –
om inte detta gick rätt så ”smärtfritt” ?Anonymseptember 5, 2018 at 16:58 #448487Djäkla jobb, man blir änna inspirerad.
Jag minns tiden då du hade den röde TurboS innan du sålde den till ”Beeos” –
den fick en redig ”overhauling” den med ?Det är märkligt hur jämt rostad den är, det ser verkligen brunt ut överallt.
Har den vart parkad i saltvatten???Ja säg det ?
Men så länge det bara håller sig till de lösa delarna –
så kan jag lätt åtgärda det ?Kommer bli fint som sjutton hursomhelst, det vet vi ju. ?
Gör så gott man kan.
Låter nog fel när jag skriver detta …….
men börjar kännas lite ”ensformigt” med OG 900 fram/bakaxel ?Eller så har man varit med bra länge bara ?
Anonymseptember 5, 2018 at 18:48 #448495I bästa ”Titanic” stil…….
(Jo hon var byggd i England/Belfarst)
Så gör dom flesta bussningarna i sig samma ”stil” ?
D v s, att gummi’t gärna lämnar ”ställningen” utan problem –
men att själva ”ringen” sitter kvar ?
Men men, jag har varit med förr –
har haft turen, att bli upplärd av en ”mäster” från den gamla tiden/skolan ?
Så sånt hinder låter jag mig inte besegras av i 1’a taget ?
Dom stora bussningarna i själva bakaxel:
Ja de går ta lätt med lite ”fantasi” ?
41’a samt 13 Hyllsa
Lagerbanor x 2 från OG 900 framhjulslager –
diverse mutter’s samt brickor och så ”pinnbult” i sk lösmått ?
Och där var den ”fight” avklarat ?
Bara älskar när man kan använda ”uttjänade” delar –
till andra jobb på bilarna ?Fattas främre länkarm’s bussningar x2 –
inte med på bild bara ….Har blivit dags att packa ”Missy”
Dom flesta av er har säkerligen förstått vad som är på G ?Nu återstår att komma igång med ”grovgörat” alá hjulhus etc etc –
men detta var inte precis vad jag hade räknat med skulle göras på tösen…..
P g a detta, samt att hon nu står på ”bockarna” –
så går det inte lyfta/stänga suffletten ?
Inte 17 vill jag smutsa ner denna fina inredningen ?
så det var bara att ta ”Missy” och dra till Landskrona –
hämta ut ett sk ”mini kapell”
Verkar vara som gjord för OG 900 ”cabriolet” –
nu det inte går att stänga ”taket” ?
Så morgondagen står på ”hjulhus” och annat smått (läs – smuttsigt)
Fortsättning följer
Hm, jag gissar att du ska lämna in allt löst på blästring. 🙂 Nej, det var inte svår-gissat…. Hahaha. Kommer bli ett sjukt lyft för denna bilen! Det blir en dröm efteråt, nästan synd att man inte ser det. Blir det gula hjulhus också? Det är ju nice på den här bilen. Jag gjorde Cirrusvita hjulhus på min gamla vita 1990 cabbe, shit vad folk låg och kröp på marken för att kolla in det på träffarna. En kul grej, inte så himla mkt jobb heller när allt ändå är nere. Eg är dom ju lackade i bilens färg redan men det brukar ju se rätt mögigt ut med åren. Rent och blank i bilens färg blir nåt annat.
Anonymseptember 6, 2018 at 00:34 #448578Hm, jag gissar att du ska lämna in allt löst på blästring. ?Nej, det var inte svår-gissat…. Hahaha. Kommer bli ett sjukt lyft för denna bilen! Det blir en dröm efteråt, nästan synd att man inte ser det. Blir det gula hjulhus också? Det är ju nice på den här bilen. Jag gjorde Cirrusvita hjulhus på min gamla vita 1990 cabbe, shit vad folk låg och kröp på marken för att kolla in det på träffarna. En kul grej, inte så himla mkt jobb heller när allt ändå är nere. Eg är dom ju lackade i bilens färg redan men det brukar ju se rätt mögigt ut med åren. Rent och blank i bilens färg blir nåt annat.
Jo gul färg står på ”listan” faktisk ?
Anonymseptember 8, 2018 at 14:58 #448779Under tiden man går väntar på delarna som e lämnat till bläster –
ja så finns det massor att göra x 4 hjulhus etc etcMen en sak är iallafall avklarad:
x2 ”fula” bromsok är avklarat ?
Så som jag tycker det skall se ut ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.