OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
- Detta ämne har 487 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-26 15:16 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
maj 6, 2019 at 07:56 #458859
Hej!
Här du eller någon som läser tråden artikelnummer på oringar och brickor/tärningar kring insuger och fuel rail?
MathiasO-ring till spridare är 7561210.
/B//Björn
Mr_SunBear @ Garagetseptember 10, 2019 at 13:32 #462863Ja vad hände nu här?
Jo efter lite oturlig kvalité på toppackningar, prioritering av Plankans egna bilar (med all rätt, min bil hade upptagit hans garage alldeles för länge och det var ju egentligen inte grundplanen), mitt husbygge, ett ytterligare barn med nedkomst 30:e augusti och en total sinnesförvirring med blocketannons som följd (efter att den stackars bilen stått i ofullständigt skick ute sedan 1:e maj…
Är bilen nu tillbaka i projektfas, det stora arbetet var egentligen för egen del att rensa upp garaget efter en totalförödelse under 3 års husutbyggande och renovering där själva garaget blivit en lägerplats för allt byggmaterial mm. Men efter ett par dagars rensning är det i alla fall användbart för det som som göras framöver ?
Nu är bilen grundligt rengjord, dammsugen och rensad på spendelnät efter 4 månader stående på min uppfart ☹️
Det som kommer ske nu i prioriteringsordning:
1. Åtgärda rost och den skyddstejp som var i mkt dåligt skick rutram, allmän uppfräschning i de regionerna.
2. Byta värmeventil som inte reagerar som den ska
3. Montera instrumentpanel och lite don med de sista kring elen
4. Fixa en ABS sensor som verkar ha gett upp (tips på hur man utesluter vilken mottas gärna), ABS lampan tänds när bilen börjar rulla över 10/20 km/h
5. Köra in och regbesiktiga bilen som den är
6. Byta toppackning, trycktesta och plana toppen
7. Därefter följer de åtgärder som krävs för att karossens skick utvändigt ska matcha motorutrymmet och underredet ?
Jag kommer nog inte hålla samma kvalité i uppdateringarna som Plankan, utan fokus kommer ligga på att faktiskt få ut den i tänkt skick till nästa säsong. Uppdateringarna kommer löpande men eftersom ja både har ett fulltidajobb och numer 2 småbarn blir det kvällarna (när alla ligger och sover) som kan ägnas i garaget ?
Attachments:
september 10, 2019 at 13:36 #462869Och här en helbild där den står på sin nya plats, måste sägas att det känns skönt, har trots allt köpt denna en gång för att bygga en dröm ?
Äntligen inomhus, både skitig o blöt ?Attachments:
september 13, 2019 at 19:10 #462939Bilen har alltid varit gul, inreggad med MC gul färgkod och chassinummer ? själva balken som du ser är grön är helt löstagbar och bytt vid konvertering. Vad jag misstänker är att dessa balkar gick på separat lacklina och man tog det man hade.
Anonymseptember 14, 2019 at 16:16 #462953är detta en originalgul? eller var bilen först grön? (interiörfoto med konvertering)
Ta nu inte illa upp, men har du ens läst denna tråden från sida’n 1 –
hur kan du komma på tanken om den skulle haft annan färg än gul ?Anonymseptember 14, 2019 at 17:05 #462956Ja vad hände nu här?
Jo efter lite oturlig kvalité på toppackningar, prioritering av Plankans egna bilar
(med all rätt, min bil hade upptagit hans garage alldeles för länge och det var ju egentligen inte grundplanen),Skall väl inte påstå att jag är helt nöjd med detta sätt denna tösen lämnade mitt garage på –
men tyvärr har dom sista 3-4 åren gått lite för mkt i det negativa spåret…….Inte blott denna tösen, men även den innan (projektet) –
även den fick lämna mitt garage i sk ”förrtid” ?Skall inte vara någon hemlighet –
att jag på det senaste höll på tappa intresset totalt, inte bara för Saab, men även för bilar generellt…….september 15, 2019 at 11:17 #462982Nu så tror jag att vi gemensamt ska ro hem denna i land. Som vi pratade om så handlar det nu om att sy ihop den så att man åter kan njuta av både ljud och helhetsupplevelse av en Saab cab som är sammansatt av de trevligaste delarna.
Sedan vet vi ju inte, kanske råkar den Miss English att besöka ditt garage fler gånger i framtiden 😉
september 15, 2019 at 11:29 #462983Då var det dags för en liten updaté igen!
Jag har en längre tid irriterat mig på de kraftigt rostiga skruvarn sin fäster gummilisten och tätar mellan cabriolet och ovansida rutram. Jag har också (som på många cabbar) noterat ett visst ”stofft” från korroderat aluminium. Har även haft detta på en tidigare og9-3 cab (som även den kom från England). Den var dock mer ansatt på flera ställen i cabstommen av den förhärskade aluminiumstoftet.
Nåväl, jag misstänkte att det var just ovandelen av stommen på cabben under dessa rostiga små skruvar som var problemet, sagt och gjort jag lyckades få bort de små torxen utan att något förstördes trots att de var rätt kraftigt medtagna. Under listen gömde sig ingen trevlig överraskning, här har det pågått en kemisk reaktion ett tag 🙂
Nåväl, bara att ge sig på det hela, här slipat, draget ett par omgångar med en mild syra, helt ok och inte allt för medtaget. Bara endel mindre ”kratrar” men godset är ju mycket tjockt.
På med lite svart lack…
Blev helt ok, nu ska det bara listen återmonteras med lite lim och skruv sedan slipper man få stoft i håret 😀
Har även fått fason på rutramens ovansida, limmet rönte endel problem men man får skrapa och köra limborttagningsmedel om vartannat. Här blir det en ny utskuren film från en lokal firma (förmodligen inte så grov som orginal men ska nog duga för ändamålet.
Och här en liten bild på mitt andra projekt som ska vara klart om någon månad. Här ska alla bildelar, cyklar och utemöbler in. Notera att det är byggt 10kvm, detta för att framöver kunna utnyttja de nya attefallsreglerna så jag kan bygga ytterligare ett garage på 30kvm i framtiden 🙂
Detta var allt för nu denna regniga och mörka söndag i Skåne!
Attachments:
september 15, 2019 at 14:14 #46299510+30… är det godkänt med 40kvm nu, alltså?
Det har rätt länge varit 15+25 men de nya reglerna kommer mas innebära att man har frihet att bygga 10+30 istället (om man vill) ?
september 29, 2019 at 20:34 #463546Inte lika snabb på updatés som många andra här, men nu finns det iaf anledning att uppdatera oss i var vi står! Jag är nu klar med det rätt tidskrävande jobbet att fixa de 3 rostfläckarna kring nederdelen på rutramen. Det gick ändå bra: 1. listen var i gott skick så ingen risk att sabba den. 2. Rosten var ej genomgående utan med en rejäl putsning så var man på ren plåt. 3. Lack- och slipjobbet var ju det tidskrävande som vanligt men efter 2 lager svart och 3 lager klarlack är åtminstone jag nöjd med resultatet.
Nu följer byte av den välkända värmekranen, den har tenderat att ej ge full värme och det är ju försmädligt när just og900 har så fantastisk värme. Skall även fixa några nya lampor till instrumentbelysningen och därefter följer det roliga momentet att montera instrumentpanel igen ?
Några av er kanske inte fick se slutresultatet i motorrummet och då tänker jag framförallt på det sista, kåpan! Här har jag och Plankan komponerat en som vi tycker trevlig finish. Den bygger på krymplack, snyggt framhävda konturer och en tändstiftskåpa från en ng900 med tändkablar. Den kåpan är dock modifierad för att kunna passa men det snygga är att den bygger längre ut mot slutet av kåpan så att de fula detaljerna vid kabelgenomföringarna i fronten helt döljs, svårt att se även för de mer invigda og900 nördarna.
Fortsättning följer så sakteliga ?
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.