Min första two-stroker

Forum Övrigt Projekt / Min bil Min första two-stroker

  • Detta ämne har 100 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-16 23:33 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8088
    skomakarn
    Deltagare

    Hej!
    Är lite nygammal här. Har hängt här lite innan men det var ett tag sen.
    Bytte till mej en 96-62:a av bror min. Bilen har varit stående under de 6 åren han har ägt den men fått lite rost lagad under tiden.
    Jag fick hem den i sommras och fick i motor och låda efter ett par dar. Efter en mycket kort provkörning som höll på att sluta i vänster framskärm på min 9-5:a kom jag på att bromsar nog ändå är rättså bra att ha :IWS
    Ibland går saker och ting extra trögt så inte mycket har hänt det senaste 🙁
    Jag fick med lite nya bromsdelar och var ute idag och kollade lite. Bromcyl. fram såg inte ut precis som de som satt där (kolla bilden…om jag kan lägga in den)

    Är det rätt grejer jag fått med eller är det nåt annat jag ska ha?
    Bromsbackens anliggning/justering passar bra i uttaget på kolven men den ligger mot skyddsgummit lite väl mycket.
    Men det kanske blir bättre när den trycks ut mot trumman?
    Nån som vet?
    Tacksam för tips.

    /Svenne

    #59759
    Morten S.
    Moderator

    Gratulerer med TT!
    Er det bildet som lyver, eller er diameteren på den nye delen mindre enn den gamle?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #59766
    skomakarn
    Deltagare

    @Morten Strandmoe wrote:

    Gratulerer med TT!
    Er det bildet som lyver, eller er diameteren på den nye delen mindre enn den gamle?

    Tackar!
    Du ser rätt. Den nya cylindern/kolven är mindre. Men jag hade en känsla av att det bara var övre delen av kolven.
    Men det kanske är hela kolven som har mindre diameter. I så fall är det ju inte rätt grejer 🙁

    #59779
    skomakarn
    Deltagare

    Nån som vet om detta är rätt grejer eller vad det isf. kan vara till. Annan årsmodell kanske?

    #59815
    skomakarn
    Deltagare

    Ingen som har nån aning om jag kan använda mina delar?
    Skulle vara super om nån visste 🙂

    #59957
    skomakarn
    Deltagare

    Har mätt lite på hjulcylindrarna. Samma diameter, bra!
    Ytan där backen vilar mot kolven ligger 2 mm lägre på de nya, har ingen betydelse.
    Spåret som backen sitter i på baksidan av den andra cylindern är 1,3 mm bredare, hmmm….tror inte det spelar så stor roll.
    Det enda som är lite irriterande är gummit tar i investeraren. Ena bilden ligger backen löst på. Andra bilden trycker jag ner backen mot kolven. Bara gummit som tar i, inget annat.
    Jag tror jag sätter ihop det åker bara.
    Sen undrar jag om nån har bultar som håller ihop motor och växellåda över. De långa som sitter i överkant. Se bild.
    (Bilder kommer.)

    #58259
    skomakarn
    Deltagare

    Nu kommer bilderna på bromsarna

    #58261
    jol
    Deltagare

    @Trubbnos wrote:

    Nu kommer bilderna på bromsarna

    Gummi är ju mjukt och tar ingen skada av att puttas undan, så länge det inte kommer i kläm

    #58262
    skomakarn
    Deltagare

    Ja, så tycker jag med. Och gummit kläms inte. Men ibland behöver man nån att stöta och blöta saker och ting med. Tack för responsen! 🙂

    #58237
    Dicst
    Deltagare

    Upplevde liknande sak när jag renoverade bakbromsarna på min bil, att de nya cylindrarna hade mindre anläggningsyta ute vid bromsarna än de gamla. Kändes som om gummit kom illa till först, men det passade och funkar fint nu.

    #59959
    skomakarn
    Deltagare

    Ok. Bra att veta när man ska på bakbromsarna härnäst. :wrench

    #56550
    skomakarn
    Deltagare

    Slänger ut ett par bilder på när jag och sonen var uppe i Värmland och hämtade bilen.
    Så att det mer liknar en riktig projekttråd. 🙂

    Synd att bilderna kommer i fel ordning 🙁

    #56559
    plankan
    Deltagare

    @Trubbnos wrote:

    Slänger ut ett par bilder på när jag och sonen var uppe i Värmland och hämtade bilen.
    Så att det mer liknar en riktig projekttråd. 🙂

    Synd att bilderna kommer i fel ordning 🙁

    Sånt är väl inget problem –
    ta bara en titt i min tråd,jobbat som in i ”#¤%&” för att bygga upp den till IRL tid 😆

    *Respekt* för folket som ”jobbar” med 2-Takt och utmaningarna det ibland kan vara –
    att hålla dom :eclipsee_steering: ute på vägarna :thumb3d:

    #60070
    skomakarn
    Deltagare

    Kan inte låta bli att lägga in bilder på lite V4 mek.
    Får köra lite dubbelt i denna tråden. Tillräckligt mycket jobb att försöka
    hålla igång två gamla Saabar så en tråd får räcka.
    Lite bakgrund:
    Var på väg att köra om en Golf men han fick för sej att öka så jag ökade,
    han ökade, jag…..ja ni fattar.
    Han gav sej vid 150. Tur, för saaben går inte fortare (Sur enkelportare med avg.rening)
    Iaf. så tyckte jag V4:an gick lite konstigt efter detta.
    Kompprov visade att cyl.1 hade 0 i komp, typ.
    Alltså hade jag bränt en ventil.
    Av med toppen och på med en annan.
    I samma veva byter jag till insuningsrör för en dubbelportare 😉
    Har en gammal Weber 32/36 som jag ändå tänkt få dit förr eller senare.
    Webern kommer från en Taunus 2,0L(radfyra) och har aldrig suttit på en Saab så lite fix blir det.
    T.ex. så måste jag höja upp förgasaren och har tillverkat ett mellanlägg av ek.
    Jodå jag har hört att det har gjorts förut. Nån annan som hört talas om det?
    Bilder:

    #60110
    patlon00
    Deltagare

    Det är aldrig fel med lite ädelträ…..kanske är lämpligt att olja in den?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 101 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng