Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett II V4 1969 #1717

• Detta ämne är tomt.
Visar 3 inlägg - 211 till 213 (av 213 totalt)
  • Författare

350 mil senare kan jag konstatera några positiva saker. Den går att hålla hyggligt stabil på 1200 rpm tomgång, den drar mindre bränsle och går mkt bättre generellt.
      Äntligen kan jag börja titta på lite ”roligare” grejer

Bra att det löste sig till slut!

augusti 22, 2022 kl. 14:50 #496439

Nu har jag gjort roliga saker

🙂

maj 15, 2023 kl. 09:06 #503028

Gamla grejer, då händer de grejer..

I måndags förra veckan upptäckte jag att vänster topp hade en glykol läcka in till oljan från ovansidan på toppen. Jag har ingen som helst bra gissning ens på hur/varför och så vidare, motorn har i min ägo aldrig kokat så det ”borde” .. inte hända.

Nåväl, som de flesta skrotsamlare hade jag två uppsättningar toppar till liggande varav en från en 1815 motor som suttit i en folkrace bil. Stora ventiler monterade, planade 1 mm och friskt portad. Lappade in ventiler, passade in packningar och limmade om dom och jag fick göra en ”jenke” lösning på ”bottenplanet” på insuget eftersom insuget inte var planat ihop(underförstått motorsilikon som jag egentligen är allergisk emot men tidspress till Sonett träffen i Dalsland tvingade fram en alternativ lösning).

Nu är bilen ihop igen, den drar inget vatten och jag har massor med frågor kring resultatet till er som vet bättre.
          (Det är så härligt när man inser hur sjukt grön man är ibland 🙂 )

Motorn har fått en helt annorlunda gång, den ”känns” väsentligt ”lättare”, svarar snabbare på gas går otroligt jämt och fint. Men min stora fundering, den har nästan inget insugsljud alls när man ger fullt. Förut har den låtit som att åskan går man man ger fullt men nu är den som om att det satt en luftburk på ( har bara ett ramair ”tvättsvampsfilter pga platsproblem i Sonetten)

//Svettig, glad och redo för Dalsland

Visar 3 inlägg - 211 till 213 (av 213 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.