Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

• Detta ämne har 197 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2019-09-22 15:02 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 198 totalt)
  • Författare
    Tomas Johansson
    Deltagare

Lås har diskuterats innan i forumet, du kan ju kolla med någon om dom har fått tag på lås.
    Jag saknar också nycklar och är intresserad av det även om det ligger många år fram.

Dermontering av låskolv – Baklucka Sonett II

Sonett -69 #1850 Saab 96 -75 Saab 99 Turbo -80

ahlis
    Deltagare

Nytt nyckel ämne införskaffat
    Här ska filas

DSC_0086

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

Mmm nu är dom klara 🙂

DSC_0139

• Det här svaret redigerades för 3 år, 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

Äntligen är motorhuven av
    Känns lite konstigt när halva bilen försvann. Praktiskt och lättskruvat 🙂

DSC_0144

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

Min gissning är att dessa underredena är från en v4a? Sonetten verkar sitta med 3 skruvar per skena.

DSC_0153

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

En katt bland hermelinerna. 🙂

Ett tränat öga ser vad busungen gjort.

DSC_0176

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

ååååh alltid är de något.

Har under mellandagarna petat lite här och där i garaget.
    1800 maskinen är demonterad och konstaterat lagerras på 3ans staklager och skador finns på 4an med så slipning krävs.
    När jag mätt veven så verkar den vara 54mm dvs ännu inte omslipad om jag förstått det hela rätt så nu handlar de mest om att få tag i någon som kan mäta så att stakarna är ok, att veven är rak och sedan såklart slipning.

Kylaren som satt i väger mer än någon kylare jag tidigare lyft, om någon har kontakter till någon som byter cellpaket är jag mycket intresserad.

De som bara skulle va lite snabbt.. börjar ordna till sig…

En fundering har legat och grott… när man har kopparringar i blocket, hur gör man med ”resten” av packningen ?

God Jul

sonettlll
    Deltagare

Kul att läsa om en Sonettrenovering. Var i landet finns du? Seriösa motorrenoverare kan mäta och renovera stakarna, väg gärna stakar och kolvar.
    Förr sålde SAAB toppackningar urstannsad för cu-ring, du får fråga aktiva rallyåkare ( v4åkare) om cu-ringar och packningar.
    I Uppsala finns en firma som heter Kylarfabriken, han byter cellpaket på allt.
    Generatorn är väl en volvo 70 ampere, sliter fläktrem när den laddar fullt.
    I min projekttråd ”Sonett lll som jag vill ha den” kanske du hittar något användbart eller avskräckande. Med vänlig hälsning Mats

sabbe
    Deltagare

Jag skulle inte återanvända en vevstake som har skurit på vevlagret.
    Har du bilder på hur dåligt lagret var?
    Finns tendenser på blånering av storändan?

Titta på generatorns fläktvinge, om den som på denna ser ut att vara åt fel håll blir kylflödet dåligt genom generatorn.

Sabbe

• Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
    ahlis
    Deltagare

Fläkten är från en v4 så jag hoppas den är rätt. Axeldiamtern är samma på og900a så jag har bytt framstycket fläkten och remskivorna.
    Till höger är 900 fläkten

DSC_0439

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

Måste erkänna att de var sen när jag rev motorn. 3an ser ok ut, tror jag.
    (till höger)

DSC_0432

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

De som riktigt stör mig nu när jag fotade var detta.. 5ans stake..

DSC_0434

Och den ser dålig ut…

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

Hej Mats,

Ja jag har vid tidigare motorrenoveringar haft tillgång till mätetal för att kunna mäta in stakar men har efter flytt till 08 tappat en hel del kontakter.

Generatorn är som sagt från en Saab 900a, jag har bytt framstycket, fläkt och remskivorna som alla delar kommer från en v4a generator. Tanken är att få lite modernare laddreglering.

Mm jag har sett de original utstansade packningarna. Borde inte vara omöjligt att modifiera original packningar.. Cu ringarna jag har är synligt skadade. De har monterats på orena ytor så jag måste få fatt i nya. Blocket har sett bättre dagar och frågan är om jag inte ska börja om på nytt block. Jag kommer inte kunna lita på denna motorn om jag inte vet att veven, stakarna och kolvarna är i ok skick.
    Min gissning är att denna motorn gått i folkrace och har nog rasat både en och tre gånger. Det finns slagmärken på vikterna på veven som skvallrar.

Men är de någon här som känner till nån seriös verkstad som kan mäta in både stakar och vev så är jag intresserad. Gärna i norrort.

sonettlll
    Deltagare

Hej, vevstake nr5 kommer från en v6a. Slagmärken på veven och blandade stakar och troligt fler ras låter inte bra.
    V4a vevarna är av stålgjutgods och kända för att gå av i trimmade motorer. Nu ska jag inte överdriva detta, i en välbyggd
    bra balanserad motor är det inget problem. Att borra ett nytt block och slippa cu-ringar blir kanske billigast i längden,
    nu finns det stålskodda toppackningar för 93mm borr att köpa. En sats fina stakar kan du plocka ur vilken 1500 v4a som helst.
    OM du törs använda veven beror lite på hur varmt det blivit vid raset, är ytan blåanlöpt kan den vara härdat djupt, och
    då blir den skör. Min motor borrades och balanserades av Uppsala Motorslip, dom mäter och renoverar vevstakarna. Mats

sabbe
    Deltagare

Jag tycker fortfarande generatorfläktens blad ser ut att vara åt fel håll. Det finns en liten pressad pilsymbol på vingarna.
    Tänk på att motorns remskiva sitter på balansaxeln så alla hjälpapparater snurrar moturs.

Vad är det för kamaxel i motorn? Det syns tydligt att det inte är orginal.

Sabbe

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 198 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng