Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

Detta ämne innehåller 99 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-08-15 13:47.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 100 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #402232

    ahlis
    Deltagare

    Hej Hej,

    äntligen har jag skaffat mig en riktig bil, eller som sonen säger .. ”Jag älskar den bilen” och verkligen menar de, tänk va enkelt att fortfarande vara 3 år i huvudet. 😉

    Bilen som jag köpt är i mycket bra bruksskick och självklart några saker som jag vill åtgärda.

    Jag fick med orginalstolarna men dessa skulle behöva nya kuddar i mitten och svankstöden saknas, någon här som känner till någon bra skräddare som man törs lämna iväg dom till ?

    Tyvärr fick jag ingen manual med bilen, jag har hittat service manualerna till både IIan och IIIan på nätet men det är ju inte ”owners manual” den hade ju varit finfin att få fatt i.

    Det är just nu olika nycklar till dörr och tändningslås och självklart skulle jag vilja få tag i en låskista så jag kan byta och ha samma nyckel till alla lås, frågan är då om det är någon som vet om det är samma låskista på denna som på 95/96an?

    Tidigare ägaren hade den mycket goda smaken att samla på sig en 1.8 motor som aldrig blev monterad. Portade toppar är inlämnade för att få nya styrningar och säten monterade. Det ska inte bli nån räsertrimmad V4a utan en standard kam eller möjligen första steg upp. Målsättningen är lågt ställd, kring 100-120hk med ett snällt register.

    orginal lådan i bilen lider av ett taskigt pinjong lager, så just nu har bilen fått ”körförbud” av mig.

    Finns risk att detta blir en lång tråd.. 🙂

    • Detta ämne redigerades 11 månader, 1 vecka sedan av .
    • Detta ämne redigerades 8 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #402235

    sabbe
    Deltagare

    Grattis till bilköpet.
    Jag tror inte det har varit samma nyckel till tändning och dörrar från början!
    I Sonett II:an är det orginal samma växellåda som i 96:an.
    I går såldes båda pinjonglagren på Tradera, lagren är svåra att hitta idag.

    Pinjongljud finns i mer eller mindre alla växellådor.

    Sabbe

    #402237

    fuling
    Deltagare

    Förtydling:
    Sonett(97) med V4 har slutväxel 9:42 och 96/95 med V4 slutväxel 8:39.
    ALLT överigt i lådan är som 95/96 V4.
    Sonett(97) med 2T snurra har 8:39 slutväxel

    Sen behöver inte pionglagret vara boven utan att muttern i ändan på pionen låssnat.
    Rätt vanligt på lådor före 75.

    Och sen hela jä… lådan kan vara soppslut bara slutväxen 9:42 är ok

    Nycklar:
    Jag har 3st olika nyklar till men sonett 68 och det är jä…. säkert orginal.

    #402257

    ahlis
    Deltagare

    tackar tackar 🙂

    ja vad jag läst mig till ska de sitta en 9:42 i denna ( verkar stämma med varvtal med när man kör )

    detta är inte min första V4a ( haft tre bruks96or i tidigare liv, silver 75a jubileum en röd 75a och en 78a )..

    Är tämligen säker på att nåt är fel kring pinjoing ( ljuden stämmer med tidagare erfarenheter ) synkringar verkar hänga med ”tillräckligt” de lilla jag kört .. river hellre lådan i hopp om att den går att rädda än att köra slut den.

    bara för att det är meningslöst ..men jag blir ju sjukt sugen på att ha en Sonett IIa med _en_ nyckel, bara för att.. 🙂

    oavsett känns de fantastiskt att åka riktig bil, vill aldrig komma hem av nån konstig anledning..

    #402258

    ahlis
    Deltagare

    kom på en sak jag måste fråga.

    vindrutetorkarspaken har samma lägen som 96orna men spolarvätskan är kopplad via en av knapparna i mittkonsolen.

    rätt/fel?

    #403412

    peter s
    Deltagare

    kom på en sak jag måste fråga.
    vindrutetorkarspaken har samma lägen som 96orna men spolarvätskan är kopplad via en av knapparna i mittkonsolen.
    rätt/fel?

    Spaken? På min -68 sitter den en tvåläges dragströmbrytare för torkarna med spolningen i ”andraläget” Denna sitter under knappen för fläkten.

    Bilagor:
    #420115

    ahlis
    Deltagare

    kom på en sak jag måste fråga. vindrutetorkarspaken har samma lägen som 96orna men spolarvätskan är kopplad via en av knapparna i mittkonsolen. rätt/fel?

    Spaken? På min -68 sitter den en tvåläges dragströmbrytare för torkarna med spolningen i ”andraläget” Denna sitter under knappen för fläkten.

    hmm
    du har ingen spak alls ?
    mycket intressant. min 69a är precis som en Saab 96 bortsett från att spolarvätskan går via knapp i mittkonsolen som är on/off.

    Går ju åt en del om man inte trycker tillbaka den…

    #420116

    ahlis
    Deltagare

    en allmän uppdatering:

    fick med ett par räsertoppar med större ventiler och portade. Dessa är iväglämnade för att få i riktiga styrningar och säten.

    Har även kontaktat en sadelmakare för att få fason på originalstolarna.

    om någon snäll människa är sugen på att ta en bild på hur ventilationsarrangemanget ser ut så är jag väldigt nyfiken på hur de ser ut
    min ser ut enligt bilder… (vi kan alla se att mina kunskaper i att ta kort eller redigera dom i paint är .. enastående 🙂 )

    DSC_0059_edited

    Den där tejpen.. ska de va så ?

    DSC_0061_edited

    samma här .. tejpen.. och slangarna..

    DSC_0062_-edited

    Ska wiren sitta nånstans så man kan sänga av blåset på knäna ?

    • Det här svaret redigerades 9 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 9 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 9 månader sedan av .
    Bilagor:
    #420159

    Tomas Johansson
    Deltagare

    Hej!
    Jag var ute och kollade på min 69:a, den är nerplockad men jag tror att det går se hur det ska vara med luftrören.
    Det är ett grövre rör som är krympt och instucket i det röret som går upp bakom instrumentpanelen.
    Den andra ändan är formad efter luftutsläppet.
    Vajern har en knopp med bilden av ett chokespjäll, tror att det är original har nog sett det på fler bilar.
    Sen var det ju vad den ska vara fäst vid, tror att jag lossade det från någon plåtbit men hittar ingen bild på det.
    Men jag tror nästan att kartläsarlampan eller vad den där innerbelysningen har för funktion var fäst på någon plåt eller om det var en liten säkringsdosa där.
    Har i alla fall något minne av någon aluminiumplåt som satt där, men det kanske är någon annan som vet.
    Kul med någon mer med en Sonett 69:a här, du får gärna lägga upp fler bilder.

    Sonett -69 #1850 Saab 96 -75 Saab 99 Turbo -80

    • Det här svaret redigerades 9 månader sedan av .
    Bilagor:
    #420168

    ahlis
    Deltagare

    Hej! Jag var ute och kollade på min 69:a, den är nerplockad men jag tror att det går se hur det ska vara med luftrören. Det är ett grövre rör som är krympt och instucket i det röret som går upp bakom instrumentpanelen. Den andra ändan är formad efter luftutsläppet. Vajern har en knopp med bilden av ett chokespjäll, tror att det är original har nog sett det på fler bilar. Sen var det ju vad den ska vara fäst vid, tror att jag lossade det från någon plåtbit men hittar ingen bild på det. Men jag tror nästan att kartläsarlampan eller vad den där innerbelysningen har för funktion var fäst på någon plåt eller om det var en liten säkringsdosa där. Har i alla fall något minne av någon aluminiumplåt som satt där, men det kanske är någon annan som vet. Kul med någon mer med en Sonett 69:a här, du får gärna lägga upp fler bilder.

    aha, då måste jag hitta en knopp till. Undrar om de inte gjort som du säger, tatt ett fäste till choke på en högerstyrd 96a borde passa.

    Hur ser de ut här
    https://saabklubben.se/wp-content/uploads/2016/11/DSC_0061_edited.jpg

    ska luftutsläppet som pekar ner på golvet vara igentejpat ?

    här är en bild på mina stolar innan renovering, lämnade dom hos sadelmakare igår

    DSC_0055

    såhär blev de stolarna han gjort innan.
    http://www.sybo.se/bilinredningar.html?folder=Sadelmakeri%2FBilinredningar%2FSaabstolar

    känner mig som ett barn på julafton.. fastän det är 2 månader kvar

    • Det här svaret redigerades 9 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 9 månader sedan av .
    Bilagor:
    #420178

    Tomas Johansson
    Deltagare

    Nu har jag varit ute i garaget och hittat aluminiumplåten, den satt som den gör på bilden.
    Med säkringsdosa och lampa på, vet inte om det var så original.
    På andra bilden visar pilarna var plåten var skruvad, finns dom hålen på din bil så kan det ju tyda på att det har varit någon plåt där.

    När det gäller ventilationsutsläppen neråt så vet jag inte hur det ska vara, min bil slutar existera under den (golvet har rostat bort där).

    Snyggt jobb med stolarna!
    Men är dom original i en 69:a eller kommer dom från en Sonett III?

    Sonett -69 #1850 Saab 96 -75 Saab 99 Turbo -80

    Bilagor:
    #420192

    ahlis
    Deltagare

    Min ser inte ut som din gör med fästet för säkringarna..

    Jag har tänkt tanken att jag ska ägna lite tid åt elen i bilen för detta kan se bättre ut.

    DSC_0081edited

    DSC_0082edited

    tack men nää jag har inte gjort nåt än med stolarna, de är bara inlämnade 🙂

    man ser inte jättebra på denna bilden men dessa stolarna ser lika ut om inte annat.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Sonett#/media/File:1968_SAAB_Sonett_V4.jpg
    även denna ser ut att ha samma stolar
    https://assets.hemmings.com/uimage/44175557-770-0@2X.jpg?rev=1

    tror de är orginal..

    Bilagor:
    #420196

    ahlis
    Deltagare

    om någon har en instruktionsbok till en Sonett II V4a är jag mycket intresserad

    vh

    #420209

    Tomas Johansson
    Deltagare

    Ja 69:an ska ha säten med integrerad nackkudde men har inte sett någon med brun klädsel, trodde att alla var svart.
    Kul med fräscha säten!

    Sonett -69 #1850 Saab 96 -75 Saab 99 Turbo -80

    #420212

    ahlis
    Deltagare

    Brunt ska de va 🙂

    Lite kvällspill
    Saknar nyckel till bagaget
    Demonterat allt vilket gick förvånande lätt.
    Helst vill jag ju få till en nyckel till hela bilen. Känns som att det är en bit bort..

    DSC_0084

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 100 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng