Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

• Detta ämne har 197 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2019-09-22 15:02 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 198 totalt)
  • Författare
    ahlis
    Deltagare

Jag tycker fortfarande generatorfläktens blad ser ut att vara åt fel håll. Det finns en liten pressad pilsymbol på vingarna. Tänk på att motorns remskiva sitter på balansaxeln så alla hjälpapparater snurrar moturs.
    Vad är det för kamaxel i motorn? Det syns tydligt att det inte är orginal.
    Sabbe

Den är motsatt 900an så de borde va rätt,
    Helt rätt, det är en 7.6 kam

sonettlll
    Deltagare

Jag tycker båda fläkthjulen ser lika ut, vingarna är böjda åt samma håll.
    Den på generatorn är en v4, v4ans generator snurrar moturs, fläkten pumpar in luft.
    Den till höger kan vara en OG900, motorn sitter baklänges i bilen, generatorn snurrar medurs, fläkten sitter längst bak och suger ut luften.
    Tittar ni på en generator från en volvo så är vingarna vända för att trycka in luft. Mats

ahlis
    Deltagare

Hur viktigt är de egentligen vilket håll den går åt?

På saabar suger kylfläkten, på Mercedes trycker den.

• Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
    sabbe
    Deltagare

Jag åker en del på grusvägar och vill inte att dammet skall tryckas in i generatorn. I kväll kollade jag på 5 av mina V4 bilar varav en är Sonett III:a + en lös generator, 6 st totalt. På alla är fläktvingen åt samma håll som på min bild på en orginal 55 Amperes generator.

Sabbe

V4generator

Bilagor:
    sonettlll
    Deltagare

Har nu letat i mina gömmor och hittat v4generatorer med båda varianterna.
    Lusläser man VHB så hittar man bilder på båda.
    Jag vet faktiskt inte vad som är rätt och fel, jag tror inte det spelar så stor roll. Mats

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    ahlis
    Deltagare

Hej, vevstake nr5 kommer från en v6a. Slagmärken på veven och blandade stakar och troligt fler ras låter inte bra. V4a vevarna är av stålgjutgods och kända för att gå av i trimmade motorer. Nu ska jag inte överdriva detta, i en välbyggd bra balanserad motor är det inget problem. Att borra ett nytt block och slippa cu-ringar blir kanske billigast i längden, nu finns det stålskodda toppackningar för 93mm borr att köpa. En sats fina stakar kan du plocka ur vilken 1500 v4a som helst. OM du törs använda veven beror lite på hur varmt det blivit vid raset, är ytan blåanlöpt kan den vara härdat djupt, och då blir den skör. Min motor borrades och balanserades av Uppsala Motorslip, dom mäter och renoverar vevstakarna. Mats

Mm det är inte många motorer jag rivit där jag mått sämre och sämre ju mer jag rivit. En gissning är att detta varit nån stackars folkracemaskin.

Min tanke med 1800an var inte att bygga någon rallymaskin utan en lite potentare korvmojs bil. Kanske till och med original kam. Blir de 100-130 hk räcker de mer än väl. Jag har sedan mycket länge velat bygga en V4a med insprutning och tanken var att denna motorn skulle få insprutning.

Ska kontakta Uppsala motorslip.
    Veven är inte blånad någonstans men jag kommer nog behöva nya stakar då 5an är blånad i överfallet. 3an som var skuren nu var inte alls blå. (se tidigare bilder)

Det låter lockande med vanliga topplockspackningar med 93mm borr, var hittar jag dom?
    Klarar dom 100-130 hk?
    Kommer köra sonett utväxling eller E.T Ts jättehöga om den kommer i produktion någon gång i framtiden.

sonettlll
    Deltagare

Det finns en holländsk firma som heter Sweedspeed, dom har mer delar till v4 än det som finns på hemsidan,
    dom sägs ha toppackningar för stor borr, jag har deras koppling och grenrör, mycket bra att handla av.
    Du får maila och fråga.
    Dom sålde delar på SAABfestivalen 2015, jag lägger in en bild på deras bord, där finns massor av delar som inte finns på hemsidan.
    Mats

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

Ok ska kontakta sweedspeed med, tackar för tipset.

Såhär ser veven ut…

DSC_0512

Bilagor:
    ahlis
    Deltagare

Lördagsnöje för en 3 1/2 åring. 🙂

1500an är ur. Senare ska lådan ur..

DSC_0515

Bilagor:
    lsoderlund
    Deltagare

Finns väl inget roligare än att hjälpa till i garaget?
    Min grabb, som är nyss fyllda 3, har varit med i garaget ett par ggr, och skruvar nu själv på sin bobbycar.

Sjukt trevlig sonett by the way.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

ahlis
    Deltagare

Tackar tackar lsoderlund

Jag har nu fått lämnat in min jättemånga kylare för byte av cellpaket, dyrt.. 4500 är på förslag. Sitter nån udda amerikansk sak i nu.

Två frågor till någon som kan förbarma sig över mig.
    Någon som vet var jag kan få tag i en sonett kylare?(ny eller beg)

Räcker orginal kylaren för att kyla 140hk?

fuling
    Deltagare

Kommer köra sonett utväxling eller E.T Ts jättehöga om den kommer i produktion någon gång i framtiden.

E.T.T tolkar jag som 9:38 slutväxel.
    Den är inte jätte höga, allt är beronde vad man gämnför med och vilka mått man mäter imot.
    Skall man kunna åka 50 på 4an så är 9:38 hög men då har man missat vad växellådan är till för.

Sen skall man ha i åtanke att stegningen mellan växlarna är i V4 lådan är ett arv från 2T lådan från ca 1960.
    Mao en 2T från 60 är lika som en V4 låda från 80.
    Ur mina perspekttiv suger std v4 lådan steging mellan växlarna ur dagens perspektiv vad gäller vägar mm

Återgår vi till E.T.Ts 9:38 så har jag den ända som är tillverkad vad jag vet.
    Då med en sp1 mellenväxel för att lyfta 1an och 2an.
    Körd i både std V4 och viält vass V4.
    Med vass så låg 10 på 201m meter eller runt 7,5s 0-100 då med std vikt runt 1000kg+
    I std V4 funkar det bra, ensam i bilen.
    Laster man in 3x100kg och spindel Tarzan(jag) käns det en klar skiland mot std lådan.
    Men det kan jag helt klrat leva med.

Sen 100kh i en Sonette V4 kommer kännas som en raket gämnfört med en std 96/95a.
    Då kommer std 9:42 suga (100hk)
    Redan std så käns Sonetten V4 som det är mer pulver änd de typ 65 som skall finnas i panrumet.
    Hmm ligger i mitt bakhuvud att våldta min std Sonette från 68 med 9:38 sp1 lådan med hög 4a då
    i förtäckt std format. (Moa slätt växellåds hus och kåpa)

Slutväxla, växellådor, går att ta fram, men vad får det kosta?
    1000kr eller 10000kr eller????

sonettlll
    Deltagare

Alltid lika intressant att läsa Fulings erfarenheter om växellådor.
    Eftersom växellådsutbudet är så begränsat till v4, tror jag man bör trimma så man behåller bra vrid på låga varv.
    Min motor ger 85hk på hjulen, orginallådans stegning funkar bättre än väntat.
    Orginalkylaren är lika stor som 99kyl, vilket användes i alla rallybilar.
    Du skriver om 130-140hk, om du inte vill ha turbo eller jättehål i huven kan du nog glömma det.
    Utrymmet under huven för insugningssystem är mycket begränsande, det ända som kan ge över 130hk och kanske få plats
    är SAABs gamla 4portlock med 2st weber 40dcnf, svårt att få tag i och dyrt.
    I SAABs 90hk sats ingick 2portlock och weber 32-36 DGV, Förgasaren är låg och jättebra men flödet i 2portlocket är en katastrof och begränsar effekten.
    I USA har det gjorts och Sweedspeed gör om lock med förgasaren i längdriktningen, ställer man en 40dcnf på ett sådant lock
    har man nog gjort vad man kan i en Sonett. Ett sådant lock kan inte vara så svårt att göra, svetsa aluminium och fräsa är inget hokus pokus.
    Jag vet att många har weber 36-36 DCD i Sonetter, men den är för hög, titta på luftburken dom tvingas gör , den blir så låg
    att luftflödet blir en katastrof.Mats

ahlis
    Deltagare

E.T.T tolkar jag som 9:38 slutväxel. Den är inte jätte höga, allt är beronde vad man gämnför med och vilka mått man mäter imot. Skall man kunna åka 50 på 4an så är 9:38 hög men då har man missat vad växellådan är till för.
    Sen skall man ha i åtanke att stegningen mellan växlarna är i V4 lådan är ett arv från 2T lådan från ca 1960. Mao en 2T från 60 är lika som en V4 låda från 80. Ur mina perspekttiv suger std v4 lådan steging mellan växlarna ur dagens perspektiv vad gäller vägar mm
    Återgår vi till E.T.Ts 9:38 så har jag den ända som är tillverkad vad jag vet. Då med en sp1 mellenväxel för att lyfta 1an och 2an. Körd i både std V4 och viält vass V4. Med vass så låg 10 på 201m meter eller runt 7,5s 0-100 då med std vikt runt 1000kg+ I std V4 funkar det bra, ensam i bilen. Laster man in 3x100kg och spindel Tarzan(jag) käns det en klar skiland mot std lådan. Men det kan jag helt klrat leva med.
    Sen 100kh i en Sonette V4 kommer kännas som en raket gämnfört med en std 96/95a. Då kommer std 9:42 suga (100hk) Redan std så käns Sonetten V4 som det är mer pulver änd de typ 65 som skall finnas i panrumet. Hmm ligger i mitt bakhuvud att våldta min std Sonette från 68 med 9:38 sp1 lådan med hög 4a då i förtäckt std format. (Moa slätt växellåds hus och kåpa)
    Slutväxla, växellådor, går att ta fram, men vad får det kosta? 1000kr eller 10000kr eller????

Ja det är 9:38 jag pratat med Jörgen om..

Jag tror inte jag är helt med på hela resonemanget, att inte kunna åka 50 på fyran? Vad åker du med för kam då? Jag förväntar mig inte att den ska spinna loss på 4an och inte heller att den ska varva ens 7000 rpm. Std lådan i 96an gör ca 3000 rpm i 80 på 4an. Gör den 2000 rpm i 80 är jag mer än nöjd, men 2500 i 80 är nog mera rimligt med avseende på begränsningarna i lådan.

Jag har svårt att i huvudet översätta vad 9:38 blir per 1000 rpm på fyran?

Är skillnaden för liten kommer jag såklart strunta i de.

• Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
    ahlis
    Deltagare

Alltid lika intressant att läsa Fulings erfarenheter om växellådor. Eftersom växellådsutbudet är så begränsat till v4, tror jag man bör trimma så man behåller bra vrid på låga varv. Min motor ger 85hk på hjulen, orginallådans stegning funkar bättre än väntat. Orginalkylaren är lika stor som 99kyl, vilket användes i alla rallybilar. Du skriver om 130-140hk, om du inte vill ha turbo eller jättehål i huven kan du nog glömma det. Utrymmet under huven för insugningssystem är mycket begränsande, det ända som kan ge över 130hk och kanske få plats är SAABs gamla 4portlock med 2st weber 40dcnf, svårt att få tag i och dyrt. I SAABs 90hk sats ingick 2portlock och weber 32-36 DGV, Förgasaren är låg och jättebra men flödet i 2portlocket är en katastrof och begränsar effekten. I USA har det gjorts och Sweedspeed gör om lock med förgasaren i längdriktningen, ställer man en 40dcnf på ett sådant lock har man nog gjort vad man kan i en Sonett. Ett sådant lock kan inte vara så svårt att göra, svetsa aluminium och fräsa är inget hokus pokus. Jag vet att många har weber 36-36 DCD i Sonetter, men den är för hög, titta på luftburken dom tvingas gör , den blir så låg att luftflödet blir en katastrof.Mats

Aha. Jag visste inte om att orginalkylaren på sonetten var såpass stor, svårt att veta vad som är orginal och inte på en välskruvad bil och mina tidigare erfarenheter begränsar sig till 96an.

Min tanke är inte att åka med förgasare alls. Ritar på ett kraftigt modifierat insug med plenumkammare som är i höjdstorlek med en enportare och spjällhus bakåt. Insprutning är vad jag tänker på.

Är väl medveten om trångboddheten uppåt då orginal luftburken på enportaren tagit i huven redan som den är.

Måste göra ett tillägg till här.

130-140 hk är vad Saab sport och rally angivit, jag gissar grovskuret för de delarna som jag fick med bilen ( 1800 motor med portade toppar, större ventiler och 7.6 kam. )
    Jag är fortfarande osäker på att jag vill ha en 7.6 kam till motorn utan vill kanske ha en 7.2 eller till och med std B för att behålla så bra lågvarvsegenskaper som möjligt.
    skulle motorn i slutändan ge 100 hk blir jag inte ledsen, ett brett register med låg toppeffekt prioriterar jag högre än jättehög maxeffekt på slutet.

Eftersom jag kommer renovera kylaren blir min fråga då om den räcker för 130-140 hk för om jag har ”otur” kanske motorn ger så mkt effekt, känns ju dumt att behöva bygga ny kylare igen om så skulle vara fallet.

om jag fattat rätt kommer 9:38 i en std låda bli ca 32-33 Km/h per 1000 rpm på fyran eller ca 90 Km/h vid 3000 rpm. Då de bara ryms två människor av mindre format i Sonetten borde den ihop med 1800a, snälla kammar och insprutning bli väldigt trevlig på bil gatan tänker jag. Är det nåt uppenbart jag helt missar ?

hoppas detta hjälper våra små grå för vad jag tänkt för bilen.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 198 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng