Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

Detta ämne innehåller 194 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-08-06 13:46.

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 195 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #454792

    ahlis
    Deltagare

    såså hoppa lilla motor.

    var ett tag sedan.. men nu är motorn på väg ur igen. 1ans cylinder ska kontrolleras och de ska bytas koppling samt triggerskiva.

    Alltid blir man straffad för att man är snål .. ( kopplingen )
    Jag hoppas att jag är färdig tills islossningen så de blir lite åka av iår med.

    Kanske till och med hinner skaffa mig ett par nya skor..

    #454842

    ahlis
    Deltagare

    Jag förstår inte, eller skruvar på tok för lite Sonett trots allt.
    efter två mystimmar i garaget med ungarna närvarande är allt utom huven och elen i huven löst/borta.

    imorgon blir det till att lyfta ur motorn för nu ska jag iväg på barnkalas.
    Ska bli väldigt spännande att lyfta ur 1ans kolv och se vad jag har för problem…

    #454876

    ahlis
    Deltagare

    såå motorn ur.

    imorgon blir de till att tvätta utsidan innan de öppnas för att påbörja den spännande felsökningen.

    #454920

    ahlis
    Deltagare

    Blev visst lite tvättat igår ändå.

    får se om jag hinner med nåt mer spännande ikväll

    #455598

    ahlis
    Deltagare

    Kolven är ur, Allt ser ok ut ingenting är skadat och allt sitter som de ska.

    ska riva hela motorn och mäta in alla spelen.
    blää 🙁

    Om någon har nåt bra tips är jag öppen för alla förslag på vad jag ska leta efter…

    felet jag har är högt vevhustryck

    • Det här svaret redigerades 7 månader sedan av .
    #455776

    ahlis
    Deltagare

    Möjlig felkälla hittad.. om jag inte gör helt fel när jag mäter…

    20190213_212121

    Enligt verkstadshandboken ska kolvringsgapet vara mellan 0.250-0.500. När jag mäter gapet på 1a och 2an ringen är det 0.750.

    Med min ”ringa” 😉 kunskap i ämnet skulle jag säg att detta är en källa till högt vevhustryck..

    Nån som har något att rekommendera i ringväg?

    Bilagor:
    #455792

    sabbe
    Deltagare

    Mät form och diametern i loppet. Ringgapet mäter man i ett läge där ringarna inte gått, längst upp utan sot och långt ner under ringarnas vändläge.
    Stort lopp ger stort ringgap även på en ny ring.

    #456029

    ahlis
    Deltagare

    mätt kolvspel och det är helt fel.
    Då jag saknar utrustning att mäta ordentligt (cylinderindikator) så kommer jag lämna ifrån mig blocket och få de inmätt vad det är och sedan blir de till att jaga nya kolvar och kanske borra igen.. jaja.. og93an är ju snart veteran den med..

    en helt annan fråga.
    någon som vet vad ytterdiametern är på inre drivknutar ?

    vh

    #456110

    sabbe
    Deltagare

    I överkant kan ok kolvar vara mer än 0.5 mm mindre än cylinderloppet. Man kan se övre ringen när kolven sitter i loppet. Kolvarna har rätt diameter ca 15-20 mm från botten och 90 grader från kolvtappshålet. Ta ett bladmått på 0.05 mm och kolla om det går lätt att dra förbi nederdelen av kolven när den är i loppet.

    #456225

    ahlis
    Deltagare

    lätt att dra förbi nederdelen av kolven när den är i loppet.

    Hej Hej Sabe,

    0.15 passerar utan problem

    alla spel jag mätt är fel, kommer lämna in blocket för uppmätning här i byn ( TGmotor )
    sedan får vi se vad det blir för lösning.

    vh

    #457969

    ahlis
    Deltagare

    Lite skrotdelar hittade hit idag. Undrar vad man kan hitta på med dessa…

    20190409_215109

    20190409_215118

    Bilagor:
    #460965

    ahlis
    Deltagare

    kommit lite längre.. även om det varit långt mellan uppdateringarna här.

    kolvspelet är 0.08 och ringgapet är 0.65 och 0.70
    cylindrarna är raka

    lösningen för nu då detta inte ska bli en räsermaskin blir att köpa +1 öd kolvringar och slipa till dessa så dom får rätt gap.

    felkällan är iaf hittat till högt vevhustryck. synd att det inte är mer fel för då hade de varit lättare att fatta beslut om att borra om.

    #461676

    sabbe
    Deltagare

    sällan här men frågar om loppen är 1 mm överdimension?
    Kolvringarna måste ha samma diameter som loppen annars kommer de att läcka runt hela diametern.
    Ringgap på 0.65 -0.70 ser jag inte som något problem.

    #461905

    ahlis
    Deltagare

    sällan här men frågar om loppen är 1 mm överdimension? Kolvringarna måste ha samma diameter som loppen annars kommer de att läcka runt hela diametern. Ringgap på 0.65 -0.70 ser jag inte som något problem.

    Hej Hej Sabbe,

    ingen fara. Inte ofta jag är här heller numera.
    kolvarna är 90.49 och borrningen är 90.57 men borde varit 90.54

    Kolvringarna satt på kolvarna som jag köpte helt nya.
    Kolvringsgapet är det enda jag kan hitta på hela motorn som långt utanför toleranserna. (0.25-0-50 men är 0.7)

    kolvspelet är stort men bara stort, kolvringsspelet är väl det som sticker ut mest

    Vilka andra skäl kan du se till högt vevhustryck om topplockspackningen är hel och topparna är hela (inga sprickor), de nya kolvarna med ringar är hela och har gått ~500 mil eller så.

    vh

    #461988

    sabbe
    Deltagare

    Hej.
    Först så mäter man kolvringsgapet i loppet där inga ringar har gått annars får man med slitaget i loppet vilket ökar gapet.
    Jag gör rent över övre ringens vändläge och mäter ringgapet där.
    Om loppen är 4/100 stora räkna på hur mycket det ökar ringgapet!
    8 hundradelars kolvspel ser jag inte som något problem.

    Hur ser slitytan ut på de övre kolvringarna. Titta med lupp.
    På 500 mil tror jag inte att ringarna hunnit slita in sig än.
    Jag skulle leta efter någon blockering av vevhusgasflödet.
    Har du motorn orginal ventilkåpor?
    Finns minst 3 olika varianter.

    Sabbe

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 195 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng