Saab Sonett II V4 1969 #1717
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett II V4 1969 #1717
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
såså hoppa lilla motor.
var ett tag sedan.. men nu är motorn på väg ur igen. 1ans cylinder ska kontrolleras och de ska bytas koppling samt triggerskiva.
Alltid blir man straffad för att man är snål .. ( kopplingen )
Jag hoppas att jag är färdig tills islossningen så de blir lite åka av iår med.Kanske till och med hinner skaffa mig ett par nya skor..
Jag förstår inte, eller skruvar på tok för lite Sonett trots allt.
efter två mystimmar i garaget med ungarna närvarande är allt utom huven och elen i huven löst/borta.imorgon blir det till att lyfta ur motorn för nu ska jag iväg på barnkalas.
Ska bli väldigt spännande att lyfta ur 1ans kolv och se vad jag har för problem…Kolven är ur, Allt ser ok ut ingenting är skadat och allt sitter som de ska.
ska riva hela motorn och mäta in alla spelen.
blää 🙁Om någon har nåt bra tips är jag öppen för alla förslag på vad jag ska leta efter…
felet jag har är högt vevhustryck
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 2 månader sedan av
ahlis.
Möjlig felkälla hittad.. om jag inte gör helt fel när jag mäter…
Enligt verkstadshandboken ska kolvringsgapet vara mellan 0.250-0.500. När jag mäter gapet på 1a och 2an ringen är det 0.750.
Med min ”ringa” 😉 kunskap i ämnet skulle jag säg att detta är en källa till högt vevhustryck..
Nån som har något att rekommendera i ringväg?
Attachments:
mätt kolvspel och det är helt fel.
Då jag saknar utrustning att mäta ordentligt (cylinderindikator) så kommer jag lämna ifrån mig blocket och få de inmätt vad det är och sedan blir de till att jaga nya kolvar och kanske borra igen.. jaja.. og93an är ju snart veteran den med..en helt annan fråga.
någon som vet vad ytterdiametern är på inre drivknutar ?vh
I överkant kan ok kolvar vara mer än 0.5 mm mindre än cylinderloppet. Man kan se övre ringen när kolven sitter i loppet. Kolvarna har rätt diameter ca 15-20 mm från botten och 90 grader från kolvtappshålet. Ta ett bladmått på 0.05 mm och kolla om det går lätt att dra förbi nederdelen av kolven när den är i loppet.
lätt att dra förbi nederdelen av kolven när den är i loppet.
Hej Hej Sabe,
0.15 passerar utan problem
alla spel jag mätt är fel, kommer lämna in blocket för uppmätning här i byn ( TGmotor )
sedan får vi se vad det blir för lösning.vh
Lite skrotdelar hittade hit idag. Undrar vad man kan hitta på med dessa…
Attachments:
kommit lite längre.. även om det varit långt mellan uppdateringarna här.
kolvspelet är 0.08 och ringgapet är 0.65 och 0.70
cylindrarna är rakalösningen för nu då detta inte ska bli en räsermaskin blir att köpa +1 öd kolvringar och slipa till dessa så dom får rätt gap.
felkällan är iaf hittat till högt vevhustryck. synd att det inte är mer fel för då hade de varit lättare att fatta beslut om att borra om.
sällan här men frågar om loppen är 1 mm överdimension? Kolvringarna måste ha samma diameter som loppen annars kommer de att läcka runt hela diametern. Ringgap på 0.65 -0.70 ser jag inte som något problem.
Hej Hej Sabbe,
ingen fara. Inte ofta jag är här heller numera.
kolvarna är 90.49 och borrningen är 90.57 men borde varit 90.54Kolvringarna satt på kolvarna som jag köpte helt nya.
Kolvringsgapet är det enda jag kan hitta på hela motorn som långt utanför toleranserna. (0.25-0-50 men är 0.7)kolvspelet är stort men bara stort, kolvringsspelet är väl det som sticker ut mest
Vilka andra skäl kan du se till högt vevhustryck om topplockspackningen är hel och topparna är hela (inga sprickor), de nya kolvarna med ringar är hela och har gått ~500 mil eller så.
vh
Hej.
Först så mäter man kolvringsgapet i loppet där inga ringar har gått annars får man med slitaget i loppet vilket ökar gapet.
Jag gör rent över övre ringens vändläge och mäter ringgapet där.
Om loppen är 4/100 stora räkna på hur mycket det ökar ringgapet!
8 hundradelars kolvspel ser jag inte som något problem.Hur ser slitytan ut på de övre kolvringarna. Titta med lupp.
På 500 mil tror jag inte att ringarna hunnit slita in sig än.
Jag skulle leta efter någon blockering av vevhusgasflödet.
Har du motorn orginal ventilkåpor?
Finns minst 3 olika varianter.Sabbe
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 2 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.