Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

• Detta ämne har 197 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2019-09-22 15:02 av .
Visar 3 inlägg - 196 till 198 (av 198 totalt)
  • Författare
    ahlis
    Deltagare

Hej. Först så mäter man kolvringsgapet i loppet där inga ringar har gått annars får man med slitaget i loppet vilket ökar gapet. Jag gör rent över övre ringens vändläge och mäter ringgapet där. Om loppen är 4/100 stora räkna på hur mycket det ökar ringgapet! 8 hundradelars kolvspel ser jag inte som något problem.
    Hur ser slitytan ut på de övre kolvringarna. Titta med lupp. På 500 mil tror jag inte att ringarna hunnit slita in sig än. Jag skulle leta efter någon blockering av vevhusgasflödet. Har du motorn orginal ventilkåpor? Finns minst 3 olika varianter.
    Sabbe

Hej Sabbe,

Jag måste fråga för jag får inte riktigt till det i skallen så jag ber om ursäkt om jag är lite trög.
    Varför ska man inte mäta där ringarna går? Det är ju där dom går och det är väl där man vill ha rätt spel ? Enligt Saabs verkstadshandböcker samt en hel del ”trimmanualer” ska ringgapet mätas ungerfär 1/4 ner i loppet av slaglängden på nyborrad motor (som denna) annars blir ju gapet fel när motorn är igång.. eller har jag missuppfattat vad dom skriver?
    se sidan 132 här
    http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_com_Saab_V4_workshop_manual_English.pdf

På en sliten motor ska de mätas i nedre delen av loppet då den är som minst här. (se samma sida som ovan)

Jag delar din uppfattning om att 8/100 är ett ok spel, dels baserat på att jag inte har nåt kolvskrammel vid kallstart men även på att SSR har detta inom sina toleranser på rallymotorerna.
    http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg2.htm

6/100-8/100 är godkänt kolvspel med std gjutna kolvar.

så efter en helt riven motor är de enda felet jag hittar mitt kolvringsgap som är mer än 2 gånger större än högsta godkända gap.
    men jag är öppen för förslag och idéer på andra saker som kan ge högt vevhustryck

vh
    ahlis

M.Broberg
    Deltagare

låter onekligen som kolvringarna är boven

sabbe
    Deltagare

På nyborrad motor kan man mäta kolvringsgapet var som helst.
    På en sliten motor får man med cylinderslitaget när man mäter där ringarna gått i drift, om man bara vill ha reda på ringslitaget skall man mäta utanför vändlägena.

Visar 3 inlägg - 196 till 198 (av 198 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng