Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 196 till 206 (av 206 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #463032
    ahlis
    Deltagare

    Hej. Först så mäter man kolvringsgapet i loppet där inga ringar har gått annars får man med slitaget i loppet vilket ökar gapet. Jag gör rent över övre ringens vändläge och mäter ringgapet där. Om loppen är 4/100 stora räkna på hur mycket det ökar ringgapet! 8 hundradelars kolvspel ser jag inte som något problem.
    Hur ser slitytan ut på de övre kolvringarna. Titta med lupp. På 500 mil tror jag inte att ringarna hunnit slita in sig än. Jag skulle leta efter någon blockering av vevhusgasflödet. Har du motorn orginal ventilkåpor? Finns minst 3 olika varianter.
    Sabbe

    Hej Sabbe,

    Jag måste fråga för jag får inte riktigt till det i skallen så jag ber om ursäkt om jag är lite trög.
    Varför ska man inte mäta där ringarna går? Det är ju där dom går och det är väl där man vill ha rätt spel ? Enligt Saabs verkstadshandböcker samt en hel del ”trimmanualer” ska ringgapet mätas ungerfär 1/4 ner i loppet av slaglängden på nyborrad motor (som denna) annars blir ju gapet fel när motorn är igång.. eller har jag missuppfattat vad dom skriver?
    se sidan 132 här
    http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_com_Saab_V4_workshop_manual_English.pdf

    På en sliten motor ska de mätas i nedre delen av loppet då den är som minst här. (se samma sida som ovan)

    Jag delar din uppfattning om att 8/100 är ett ok spel, dels baserat på att jag inte har nåt kolvskrammel vid kallstart men även på att SSR har detta inom sina toleranser på rallymotorerna.
    http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg2.htm

    6/100-8/100 är godkänt kolvspel med std gjutna kolvar.

    så efter en helt riven motor är de enda felet jag hittar mitt kolvringsgap som är mer än 2 gånger större än högsta godkända gap.
    men jag är öppen för förslag och idéer på andra saker som kan ge högt vevhustryck

    vh
    ahlis

    #463055
    M.Broberg
    Deltagare

    låter onekligen som kolvringarna är boven

    #463233
    sabbe
    Deltagare

    På nyborrad motor kan man mäta kolvringsgapet var som helst.
    På en sliten motor får man med cylinderslitaget när man mäter där ringarna gått i drift, om man bara vill ha reda på ringslitaget skall man mäta utanför vändlägena.

    #489305
    ahlis
    Deltagare

    Hej Hej alla,

    det var ett tag sedan, till och mer år sedan jag skrev här och nu börjar jag känna mig nära att bara ge upp.
    Det jag kan konstatera är att något måste gått snett vid borrningen men det är så många år sedan nu att det är näst intill preskriberat.

    Jag har gränsande till stort kolvringsspel men inom toleranser enligt Saab sport och rally. Har fått hjälp att fila ringar men det blev inte så bra ( 2 är 0.35 vilket är ok men två är slappt 0.50 vilket inte är ok )
    Under en lång tid har jag försökt få tag i 0.75 ringar för dessa är en närmare match än 1.0 men det verkar helt omöjligt att få tag i så alla tips är välkomna.

    ska jag borra motorn igen och köpa nya kolvar .. igen för att få ordning på detta ?
    eftersom detta verkar vara svårt så vet jag inte vart jag ska vända mig för hjälp med just borrningen..

    ska jag låta bli att fega och gå på dyringar till kolvar, även om det inte är priset på kolv som gått snett utan själva borrningen.

    vh .. uppgiven

    #489308
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Har du hört med Custom Racing i Örebro?
    Jag köpte kolvringar till min 92A därifrån.
    https://saabklubben.se/forum/amne/kolvringar-till-saab-92a/#post-483549

    #489748
    ahlis
    Deltagare

    Stort tack Saab_ahed

    har fått hem 90.75 kompressionsringar, behöver något filande men inte så farligt

    igen lite hopp i mitten av tunneln

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #489758
    sonettlll
    Deltagare

    Roligt att höra att du är på G igen. Mats

    #489992
    sabbe
    Deltagare

    Är loppen borrade till 90.75? Om inte diametern är samma på loppen och ringarna kommer motorn att dra stora mängder olja.

    Vet en som satta orginalringar i borrade lopp, den motorn drog betydligt mer olja efter renoveringen då kolvlingarna läckte förbi runtom hela diametern.

    Sabbe

    #490065
    ahlis
    Deltagare

    @Sabbe,
    Den är enligt firman som gjorde jobbet borrad till 90.54, jag misstänker att de honat lite väl hårt så den är lite över detta.
    kolvspelet är uppmätt till 0.08 vilket är godkänt på Saab sport och rally även om det är på den sista nuffran.
    När motorn kördes med kolvringar till 1a ö.d. blev kolvringsspelet 0.6-0.7, och inte ens då drog den olja så det märktes, däremot var vevhustrycket smått fantastiskt.
    Nu är 90.75 ringar infilade med ett eminent verktyg jag inhandlade för tusenlappen till 0.30 kolvringsgap vilket är mellan 0.25-0.5 som det ska vara.
    Hade jag inte varit snål från början hade jag sparat 2 år och en hel del pengar i att försöka leja ut ett jobb som de visade sig att dom inte kunde.

    blir det kass igen kommer jag borra motorn en gång till och köpa nya kolvar igen då det finns marginaler kvar på detta blocket, det är värt en packningssats.

    Det är lite frustrerande att när jag var ung och skruvade ihop skrot delar så blev det bättre än när jag blivit vuxen och har råd att borra och köpa nya kolvar.
    Hur j**** svårt ska de va..

    Skam den som ger sig.
    kolvarna är iaf monterade.

    tack till alla som ger stöd när det är mörkt grått och kallt.

    #490135
    sabbe
    Deltagare

    Stort gap för kolvringarna är inte något större problem. Finns motorer som har orginalgap på 0.8 mm på andra ringen. Sätt i dina nya ringar utan kolv i loppet och se om det lyser igenom någonstans om du lyser bakifrån med en stark ficklampa. Jag skulle inte kosta på allt arbete och packningssats för detta test. Kommer att ta tid innan ringarna har slitit in sig i loppen.
    Kan bara ge dig ett råd som du inte behöver följa.

    Sabbe

    #490154
    ahlis
    Deltagare

    @Sabbe

    Jag uppskattar all hjälp men att en helt annan motor går med ett helt annat ring gap är väl inte relevant för denna motorn ?

    Med det sagt, har du någon annan teori om varför jag får högt vevhustryck så är jag väldigt intresserad men detta är det enda fel jag hittat.

    Vh ahlis

Visar 11 inlägg - 196 till 206 (av 206 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.