Saab Sonett II V4 1969 #1717
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett II V4 1969 #1717
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett II V4 1969 #1717
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
september 19, 2018 at 13:45 #449284
Ena dagen var den där, nästa dag stod den på pallbockar, det händer konstiga saker där jag bor… men den bilen får en egen projekt tråd… för den är lite special … fel spak.. kort sagt
???
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Har varit i kontakt med företaget som hjälpte mig att borra.
jag begärde inte stressplatta så de har dom inte använt, dock så var ramlager dragna.
även om det fortfarande är spekulativt med väldigt lite indata så är de inne på att eftersom att stiftet på 1an är mörkare och med mer avlagringar jämfört de andra stiften så är det sannolikt att det är från den cylindern de läcker något.
och ska man göra något åt de så måste kolven ur för inspektion då just detta fel bara kan hända genom blowby särskilt när kompen är så bra som den är.
Planen var att lyfta ur motorn i vinter för att montera lite spännande detaljer på svänghjulet samt få dit en solfjäderkoppling.. med motorn i stativ utanför bilen är det inte ett stort jobb att lyfta topp och tråg.
Jag hoppas att jag råkat ut för en skadad kolvring eller felmonterad men i värsta fall kan de vara jättedåligt.
ska inte lägga mera tankar på denna nu, måste få igång den där spaken innan vintern..
Kolvringarna var väl förmonterade? Då är chansen att någon ring är felvänd väldigt liten. kanske 1 på 100 000. Vilken kolv hade borrfirman som master, 1:ans?
Var har du monterat kolvarna på stakarna? Känner till att kolvtappen har lossat och repat upp cylinderväggen men det borde synas på kompprovet. Detta kan vara en orsak till hög blowby men orsakar även hög oljeförbrukning. Låna ett endoskop och titta in i cylindrarna. Jag skickade efter ett billigt från wish till smartphone men det fungerade inte.
Ett eller flera svarta tändstift betyder inget om motorn är startad ute och bara inkörd i verkstad.
Dina kolvar är bättre än Pintokolvar som fungerar upp till kanske 110-120 hk.
Stressplatta kostar extra vid borrning så det är antagligen inte använt.Hej Sabbe,
läste igenom denna tråden i sökande efter inspiration och inser att jag inte sett detta inlägget. Motorn har i skrivande stund gått ca 600mil på gatan sedan renovering när den ger denna kompressionen. Så den är inte bara verkstaskörd utan har gått till och från jobbet och en och annan resa hit eller dit.
Om kolvbulten vart lös så borde den nått genom fodret vid detta laget. blow by problemet har varit konstant, alltså problemet lika stort sedan motorn sattes ihop dag 1.
med ovan i åtanke så borde de inte vara en kolvbult i väggen utan min mage tror mer på en felvänd ring alternativt en trasig skrapring.
Det är firman som borrat motorn som monterat kolvbultarna och de har byggt flera rallyV4or så detta var inte första gången de borrat en V4a.
Det kan vara så att de tog av ringarna när de monterade kolvbultarna = möjlig felkälla men jag kommer aldrig hänga nån för de för det är sånt som kan hända.Kolvtappen går aldrig genom fodret, däremot blir det stora repor i cylinderväggen och kraftigt ökad oljeförbrukning. Jag har sett motorer som gått flera tusen mil med kolvtappen ute i cylinderväggen. Då kan spåren vara 1-2 mm djupa och motsvarande breda.
Hörde nyligen om 1 felvänd övre kolvring på en 3 -cylindrig fyrtaktare. Den motorn drog 1 liter olja på 100 mil.
1 felvänd ring ökar blowby men svårt att veta hur mycket.Hej Sabbe,
denna drar ju inte mkt alls, den ryker ingenting vilket i sig inte säger mkt heller men den drar absolut inte 1L/100mil
Min “konsumption” har mest varit när jag testat lite olika saker med vevhusventilationen, har den blivit för tät har de sprutat ut !
Nu har jag fått igång mitt endoskop. Det fodrar en sen funktion på telefonens USB som heter OTG. On-the go är det. Saknar det på min 2 år gamla Sony Experia men det fungerar på en nyare Samsung. Skall titta i några oöppnade motorer i kväll får vi se hur bra det fungerar.
Det är en givarkrans till tändläge. monteras på svänghjulet och justeras in för att styra tändläget.
Blir mer exakt än styrning av brytarlöst i fördelaren.Mitt endoskop fungerar men inbyggda lampan är väldigt svag. Svårt att se om man söker defekter.
Jag har en liten USB lampa som jag som vanligt har förlagt. Kommer med bättre bilder när jag hittat den.Med en yttre ljuskälla utanför tändstiftshålet tog jag några bilder på en motor jag sparat för att se mina ungdomssynder
att köra med för dåligt luftfilter. Motorn har stått inomhus sedan början av 80-talet. temperaturvariationer och kondens
har fått loppen att rosta. verkar inte vara mycket att inspektera.Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.